Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / KEVÄTkausi '11

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Täällä pitää palosotureilla kiirutta.

RAUMA JA ALUE | 08.05.2011 klo 17.28 |

Eurajoella roihuaa laaja maasto- ja metsäpalo. Palo syttyi noin klo 14 Konstinkulmassa Irjanteella, ja palo jatkui vielä yli kolme tuntia syttymisen jälkeen.

Paikalla on lähes 30 sammutusyksikköä. Helikopteri osallistuu palon sammutukseen.

Päivystävän palomestarin Jorma Virtasen mukaan ilman helikopterin apua palo olisi laajentunut suurpaloksi.

Palo riehuu noin 10 hehtaarilla sekä hakkuualueella että metsässä.
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
R.I.P. Sammakkoprofessori

"Sammakkoprofessoriksi" tituleerattu Taisto Heikkinen oli kuollessaan 73-vuotias.

Heikkisen kuoleman vahvistivat Iltalehdelle hänen omaisensa sunnuntaina.

Heikkinen sai toissa talvena aivohalvauksen, mutta toipui sen jälkeen välillä parempaan kuntoon. Heikkinen jaksoi ennustaa säätä aina viimeisiin päiviinsä saakka.

IL
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Puolustusvoimat moittii Sisun kuorma-autojen laatua

YLE Uutiset sanoi:
Maavoimien Materilaalilaitoksen esikunta haluaisi lopettaa yhteistyön kuorma-autovalmistaja Sisu Auton kanssa. Materiaalilaitoksen muistion mukaan Sisu Defense Oy:n toimittamien kuorma-autojen laadussa on paljon huomautettavaa.

Suomalainen autovalmistaja Sisu Auto on ollut puolustusvoimien tärkeimpiä kuorma-autontoimittajia 1930-luvulta saakka. Nyt yhteistyö näyttää ajautuneen kriisiin.

Maavoimien Materiaalilaitoksen tekemän muistion mukaan maastokuorma-autojen toimituksessa ja laadussa on ollut vakavia puutteita jo jonkin aikaa. Materiaalilaitoksen esikunnan muistio paljastaa, että puutteet liittyvät erityisesti ajoneuvojen turvallisuuteen, kuten autojen käynnistymiseen, akkujen kestävyyteen sekä näkyvyyteen ohjaamosta.

Hallitusneuvos Jouko Tuloiselan mukaan tilanne on puolustusministeriön tiedossa.

- Sisu on ollut yksi keskeinen puolustusvoimien maastoajoneuvojen toimittaja. Sisun ajoneuvotoimituksissa on viime aikoina ollut viivettä, ja puolustusvoimilla on ollut huomauttamista ja reklamaatioita yrityksen toimituslaatuun nähden, Tuloisela lausuu.

Tuloiselan mukaan asia Sisun kanssa on kesken, eikä ongelmia haluta ministeriöstä yksilöidä tarkemmin.

Maavoimien Materiaalilaitoksen tekemässä muistiossa sotilasajoneuvojen toimituksesta vastaavaa Sisu Defence Oy:tä suomitaan kuitenkin kovin sanoin. Materiaalilaitos jopa suosittaa, ettei Sisu Defence Oy:ltä tilattaisi ajoneuvoja lainkaan.

Puolustusvoimat on hankkinut Sisulta viime vuosina yli 50 miljoonan euron arvosta erityyppisiä maastokuorma-autoja. Yhtiön on tarkoitus toimittaa loput noin 300 ajoneuvoa käsittäneestä tilauksesta vielä tämän vuoden aikana.

Aiemmin valtionyhtiönä ja tätä nykyä perheyrityksenä toimiva Sisu-konserni on viime vuosina ulkoistanut tai myynyt valtaosan toiminnoistaan.

Maavoimat arvioi muistiossaan, että yksi syy yhtiön toimitus- ja laatuongelmiin voi olla monimutkainen konsernirakenne. Sisu-konserni koostuu ainakin kuudesta eri yhtiöstä, joista yksi on Sisu Defence Oy.

Valtio luopui omistuksestaan alun perin Suomen Autoteollisuus -nimeä kantaneesta Sisu Autosta vuonna 1996.
Yksityistäminen ja ulkoistaminen. Hienoa! Tyypillinen tarina siitä miten tehostamalla lähtee mopo käsistä. Yleisesti ottaen siis: toiminnot jaetaan omiksi yksiköikseen ja mahdollisimman paljon ulkoistaen. Sisäinen laskutus raksuttaa ja mittaa tehokkaimpia yksiköitä pelkillä rahamittareilla. Laatu syrjäytyy sijalle mikälie, ykkönen on kustannustehokkuus. Pomoille jaetaan tulosbonukset.

Jos sveitsiläiset hajottaisivat kansallisen kellobisneksensä tällä tavoin niin ihmettelisin. Täällä ei olisi mikään ongelma. Oikeastaan koko Sisu voitaisiin myydä Venäjälle.

Sydäntä ei suomalaisesta sisusta ainakaan tunnu löytyvän.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24310
Sijainti
lappeen Ranta
Jännä kohta Sisu-uutisessa toi:
Materiaalilaitoksen esikunnan muistio paljastaa, että puutteet liittyvät erityisesti ajoneuvojen turvallisuuteen, kuten autojen käynnistymiseen, akkujen kestävyyteen sekä näkyvyyteen ohjaamosta.
Kyllä mun mielestäni turvallisuuteen vaikuttaisi huomattavasti enemmän vaikka se, että tuppaa jäämään ratti kuljettajan käteen kesken ajon tms. kuin että ei vehje lähde käyntii ja akut ei kestä. Toi näkyvyys onkin sitten jo selkeähkö turvallisuusasia, lieneekö Sisun ikkuna-yksikkö hakenut lisää tehokkuutta pienentämällä kuormureiden ikkunoita.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Jännä kohta Sisu-uutisessa toi:

Kyllä mun mielestäni turvallisuuteen vaikuttaisi huomattavasti enemmän vaikka se, että tuppaa jäämään ratti kuljettajan käteen kesken ajon tms. kuin että ei vehje lähde käyntii ja akut ei kestä.
Enpä tiedä mutta jos tuollaisessa sotilaskäytössä se käynnistömättömyys on turvallisuudeltaan ratkaisevaa, jos ei päästä tekemään sitä mitä on suunniteltu. Sellainen turvallisuusongelma sitä kautta, jos kaluston takia ei vaan voida tehdä mitä tarvittaisiin, vaikkapa kokonaisuudessaan suorittaa jotakin operaatiota sillä miehistöllä mitä piti. Että ne luotettavaisuusongelmat eivät oikein kuulu yhtälöön tällaista perusjuhtaa ajatellen, kuten joku maastokuorma-auto on. Heikoin lenkki jos jätkät eivät edes pääse perille hommiaan suorittamaan.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Toi näkyvyys onkin sitten jo selkeähkö turvallisuusasia, lieneekö Sisun ikkuna-yksikkö hakenut lisää tehokkuutta pienentämällä kuormureiden ikkunoita.
Kyse on tämän sarjan vehkeistä, jossa hytti on kevyesti panssaroitu kiväärikaliiperin tulta vastaan (ja pohjasta vähän paksummalti miinojen varalta). Isot ikkunat ei oikein käy yksiin panssaroinnin kanssa, mutta tässä tapauksessa ikkunat on jo liian pienet..
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Kaikilla mausteilla?

STT

Lahdessa pelastuslaitos joutui erikoiseen sammutustehtävään kaupungin keskustassa tiistain vastaisena yönä. Poliisin mukaan nuori pariskunta oli viettänyt kosteaa iltaa asunnossa, ja naisen nukahdettua vahvasti päihtynyt mies oli päättänyt kokkailla paistinpannulla lihaa.


Pelastuslaitoksen ja poliisin saapuessa asuntoon pannussa kärysi kuitenkin pihvin sijaan toppatakki.

Savua oli levinnyt koko huoneistoon, ja pelastuslaitos joutui vielä tuuletuksenkin jälkeen sulkemaan asunnon loppuyöksi.

Poliisi vei päihtyneen pariskunnan poliisilaitokselle säilöön.

HS
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kuka kumma varasti Jaskan?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/poliisi-etsii-jaska-mallinuken-vienytta-varasta-porissa/art-1288388132543.html
Poliisi etsii Jaska-mallinuken vienyttä varasta Porissa
Julkaistu: 10.05.2011 16:21
Kommentteja ()

Satakunnan poliisi tiedotti tiistaina mallinukkevarkaudesta, jonka takana on mystinen polkupyörämies.
Kyseessä on T.M. Palojoki Oy:n omistama noin 7-vuotiaan pojan kokoinen "koulupojan näköinen" Jaska-nukke.

Se varastettiin 6. toukokuuta kello 15:n aikaan Eteläpuisto 15:n edustalta Porissa.

Nuken vei polkupyörällä liikkeellä ollut mies.

Poliisin mukaan Jaska on peräisin 1970-luvulta.

Yllään mallinukella oli Kids Attitude -takki. Tapahtuman nähneitä pyydetään ilmoittamaan havainnoistaan Porin poliisille numeroon 02-6238654.
Jacques? *soittaa*
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24310
Sijainti
lappeen Ranta
Kyse on tämän sarjan vehkeistä, jossa hytti on kevyesti panssaroitu kiväärikaliiperin tulta vastaan (ja pohjasta vähän paksummalti miinojen varalta). Isot ikkunat ei oikein käy yksiin panssaroinnin kanssa, mutta tässä tapauksessa ikkunat on jo liian pienet..
Niin, noilla on vissiin tarkoitus ajella muun liikenteen seassa ihan yksinään (siis ilman johtoajoneuvoa ja ehkä jopa pelkän kuskin voimin). Pasissahan on vissiin pienemmän ikkunat, mutta siinä on sitten kuski ja johtaja erikseen ohjaamossa sekä vielä joku etuajoneuvo kera ylileveästä kuljetuksesta kertovan kyltin.

Tosin itse olen ollut johtajana kahdestaan kuskin kanssa Pasilla neljän ruuhkassa Mikkelin keskustassa syksyllä 1991. Noin ei vissiin oikeastaan olisi saanut ajaa, mutta logististen syiden vuoksi niin pääsi tapahtumaan.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5003
Sijainti
Vantaa
Rattijuoppo venäläismies puhalsi hurjat 5,5 promillea

Vuonna 1956 Neuvostoliitossa syntynyt venäläismies jäi kiinni rattijuoppoudesta keskellä kirkasta päivää.

Rattijuoppo jai poliisin haaviin Lappeenrannan Montolan Kanalammentiellä tänään kello 12.10. Poliisi teki miehelle puhalluskokeen, joka antoi tuloksen 5,5 promillea.

Miestä epäillään törkeästä rattijuopumuksesta.
Ei vissiin voida suoraan kertoa, että miestä tullaan syyttämään törkeästä rattijuopumuksesta. Vai millaiset ovat mahdollisuudet siihen, että tässä tapauksessa ei olekaan aihetta syyttää törkeästä rattijuopumuksesta?
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Niin, noilla on vissiin tarkoitus ajella muun liikenteen seassa ihan yksinään (siis ilman johtoajoneuvoa ja ehkä jopa pelkän kuskin voimin). Pasissahan on vissiin pienemmän ikkunat, mutta siinä on sitten kuski ja johtaja erikseen ohjaamossa sekä vielä joku etuajoneuvo kera ylileveästä kuljetuksesta kertovan kyltin.

Tosin itse olen ollut johtajana kahdestaan kuskin kanssa Pasilla neljän ruuhkassa Mikkelin keskustassa syksyllä 1991. Noin ei vissiin oikeastaan olisi saanut ajaa, mutta logististen syiden vuoksi niin pääsi tapahtumaan.
Panssariajoneuvoilla on eri säännöt.

Finlexistä pykäläkin löytyi:
731/2009
34 §
Ylileveän kuljetuksen varoitusauto

Tiellä kuljetettavan yli 3,0 metriä leveän panssariajoneuvon mukana tulee olla varoitusauto. Varoitusautossa tulee olla vähintään 1,0 x 0,5 metrin mittainen varoitustaulu, jossa on joko teksti "PANSSARIVAUNU" tai "PANSSARIVAUNUJA".

Moottoritiellä tai tiellä, jossa kaksisuuntainen liikenne on liikennemerkein kielletty, varoitusauton sijainti on erikoiskuljetuksen takana ja muulla tiellä kuljetuksen edessä. Muulla tiellä myös ajoneuvo-osaston viimeisessä ajoneuvossa on oltava varoitustaulu, johon on merkittävä osaston ajoneuvojen lukumäärä.

Varoitusautoa ei kuitenkaan vaadita

1) puolustusvoimien käytössä olevalla kasarmi- ja harjoitusalueella; tai

2) tiellä, jolla muuta liikennettä varoitetaan liikennemerkillä numero 189 ja lisäkilvellä, jossa on joko teksti "PANSSARIVAUNUJA" tai "SOTAHARJOITUS"; tai

3) ajettaessa moottori- ja moottoriliikennetiellä, kun pyöräalustaisessa panssariajoneuvossa käytetään edessä ja takana 33 §:n 2 momentissa tarkoitettuja ylileveyttä osoittavia valaisimia ja heijastimia; taikka

4) ajettaessa muulla kuin 3 kohdassa tarkoitetulla tiellä, kun pyöräalustaisessa panssariajoneuvossa on 3 kohdassa säädettyjen valaisimien ja heijastimien lisäksi toiminnassa yksi tai useampi 33 §:n 6 momentissa tarkoitettu valaisin siten, että sellainen näkyy eteen ja taakse.

Puolustusvoimien erikoiskuljetuksessa käytettävän N-luokkaan kuuluvan varoitusauton kokonaismassa saa olla enintään 7,5 tonnia.
Pasi (2,90m) mahtuu 3m mittaan, sen sijaan AMV (3,20m) ei. Mutta.. nuo numeroidut kohdat 3 ja 4 on viimesimmät muutokset pykälään, aikaisemmin niitä ei tarvittu koska Pasi mahtui olemassa oleviin mittoihin. Sitten tuli AMV ja sille piti luoda toleranssit.. ja katso, ei etuajoneuvoa ;)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24310
Sijainti
lappeen Ranta
Panssariajoneuvoilla on eri säännöt.

Pasi (2,90m) mahtuu 3m mittaan, sen sijaan AMV (3,20m) ei. Mutta.. nuo numeroidut kohdat 3 ja 4 on viimesimmät muutokset pykälään, aikaisemmin niitä ei tarvittu koska Pasi mahtui olemassa oleviin mittoihin. Sitten tuli AMV ja sille piti luoda toleranssit.. ja katso, ei etuajoneuvoa ;)
Saattoi tosiaan olla niin, että sitä etuajoneuvoa käytettiin lähinnä silloin kun oli monta Pasia ja muuta ajoneuvoa samassa letkassa. Kun on noin 20 vuotta aikaa siitä kun asian kanssa tuli touhuttua, niin yksityiskohdat on päässeet unohtumaan.

Oli kyllä Pasilla liikkuessa hauska katsella ajokkia ihmetteleviä pikkupoikia. Melkein pystyi näkemään päiden päällä ajatuskuplat, joissa luki: "Olisinpa minäkin jo armeijassa ja tommosen kyydissä!" Itseä homma ei niin kamalasti napannut.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011051013691411_ul.shtml

Hurjapäinen sveitsiläismies liiteli Grand Canyonin yllä

Tiistai 10.5.2011 klo 22.22

Sveitsiläinen hurjapää kertoo lentäneensä onnistuneesti suihkumoottorinsa avulla Grand Canyonin yllä Yhdysvalloissa.
Yves Rossy julkisti kuvia ja videomateriaalia huimasta lennostaan.
Yves Rossy julkisti kuvia ja videomateriaalia huimasta lennostaan. (AP/LK)

Yves Rossy, 51, liiteli omien sanojensa mukaan kanjonin yllä kahdeksan minuutin ajan viikonloppuna. Tapahtumasta julkaistiin todisteeksi valokuvia ja videokuvaa.

Lento oli alun perin määrä suorittaa perjantaina, jolloin paikalle oli kutsuttu toimittajia seuraamaan yritystä. Tuolloin Rossy kuitenkin perui lennon viime tingassa, koska hän ei ollut ehtinyt harjoitella tarpeeksi.

Rossyn yksisiipinen lentolaite kiinnitettiin hänen selkäänsä. Lennon päätteeksi hän laskeutui laskuvarjolla kanjonin pohjalle.

Rossy nousi maineeseen, kun hän ylitti lentolaitteellaan Englannin kanaalin vuonna 2008.

STT-AFP
Luulin että tätä oli kokeiltu jo 20v sitten. Ainaki jossain tietokonepelisso oli tuollanen suihkumoottorihäiskä. Hienoa hommaa :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös