Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / TALVIkausi '08-'09

• Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
No just. Alueellisia piirteitä. :rolleyes:
Rahat saatuaan ryöstäjä pakeni moottorikelkalla Kuurnantien kautta Kajaanin Petäisenniskaan. Sinne päästyään mies poltti moottorikelkan. Se ei ollut hänen omansa, vaan se oli varastettu Kajaanin Kuikanhuudosta keskiviikkona. Poliisi löysi moottorikelkan melko pian tapauksen jälkeen Petäisennniskan venesataman tien varresta.

Ryöstäjä on noin 30-vuotias ja 180-senttiä pitkä mies. Ryöstöhetkellä hänellä oli yllään sininen haalari ja päässään musta pipo, jossa oli lippa. Kasvoja peitti tumma kaulahuivi.

Poliisi pääsi miehen jäljille omien tutkimustensa avulla. Tekijä saatiin kiinni myöhään perjantai-iltana.
Hyvä, että saatiin kiinni nopeasti.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Vanhemmat valittavat kouluista yhä herkemmin

16.1.2009 22:29
A A

Katja Kuokkanen

Helsingin Sanomat

Vanhemmat valittivat Etelä-Suomen lääninhallitukseen peruskoulujen, lukioiden ja ammattikoulujen toimista viime vuonna kolmesataa kertaa.

Valitusten määrä on Etelä-Suomessa kasvanut lähes kymmenkertaiseksi siitä, kun uusi perusopetuslaki antoi 1998 vanhemmille valitusoikeuden.

Eniten valituksia kirvoittaa oppilaaksi ottaminen ja erityisopetukseen ottaminen tai siinä pitäminen.

Valitusten lisäksi kouluista voi jättää kanteluita. Niiden määrä on yleensä pysynyt alle sadassa. Yleisimmät syyt kanteluihin ovat opetusjärjestelyt, hallintomenettely, puutteet kodin ja koulun yhteistyössä sekä viranhaltijan käytös tai menettely.

Etelä-Suomen lääninhallituksen sivistystoimentarkastaja Maritta Castrén ohjaisi vanhempia selvittämään kiistat ensisijaisesti opettajien tai rehtorin kanssa.

"Joissakin tapauksissa huoltajien aktiivisuus voi häiritä koulutyöskentelyä melkoisesti", Castrén huomauttaa.

Länsi-Suomessa kanteluiden huippuvuosi oli 2007, jolloin niitä jätettiin 101. Länsi-Suomi on toinen maan suurista valitusten ja kanteluiden käsittelijöistä.

Kodin ja koulun yhteistyössä on Länsi-Suomen lääninhallituksen ylitarkastajan Pirkko Laineen mukaan usein ollut vakavia ongelmia.

Koulun kurinpitokeinojen riittämättömyys on myös ollut esillä. "Huoltajat ovat yhä aktiivisempia vaatimaan lastensa oikeutta", Laine arvioi.

"Koulun auktoriteetti on murentunut", sanoo Suomen vanhempainliiton edustajiston ja Helsingin alueyhdistyksen Helvaryn puheenjohtaja Tuija Tikkanen, itse äiti ja opettaja. "Ennen ei olisi tullut mieleenkään, että opettajalle voisi puhua epäkohteliaasti."

Kiistassa kohtaavat Tikkasen mukaan kaksi lapsen asian asiantuntijaa: vanhempi ja opettaja.

"Siksi tarvitaan uudenlaista yhteistyötä lapsen hyödyksi", Tikkanen pohtii. Ratkaisu voisi olla koulujen johtokuntien uudistaminen.

Tikkasen malli on, että johtokunta laatisi kodin ja koulun yhteistyölle laatukriteerit.

Joissakin kunnissa käytössä olevista poliittisista nimityksistä olisi luovuttava.

Nyt monissa kunnissa ei ole johtokuntia, eikä monissa kouluissa vanhempainyhdistyksiä.

"Koulun tukiverkosto on hahmottumaton. Kuntien pitäisi osoittaa johtokunnille, että ne voivat ottaa selkeän roolin yhteistyön kehittämisessä."

Johtokunnat voisivat miettiä kodin ja koulun yhteistyön pelisäännöt, jotka pitäisi kirjata lukuvuosisuunnitelmaan, hän kaavailee.
Eipä yllätä tämä ja kun nykyistä lööpitysmediaa seuraa, niin tilanne vaan tuntuu pahenevan. Mikä siinä on, kun ei nykyään haluta kantaa vastuuta omista tekemisistä (tämä ihan yleisemminkin)? Jos lapsi häiriköi koulussa, niin minun mielestäni ensisijaisesti vanhemmilla on vastuu saada ongelma korjattua. Jos siihen ei ole mahdollisuutta, niin sitten yhteistyössä koulun kanssa eikä käydä syyllistämään toista kasvattavaa osapuolta.

WebSlave

Trackman
Opettajille pitäisi antaa oikeus tehdä valituksia ja kannella oppilaiden vanhemmista...

Olga sanoi:
Hyvä, että saatiin kiinni nopeasti.
Rikos ei taaskaan kannattanut. Oikea viesti.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Erittäin hyvä homma että tiukentavat tuota mopokortin rimaa. Nykyisellä kokeella voi jo pelkällä arvailulla päästä liikenteeseen poukkoilemaan, joko sitten luuskalla vakiolla tai yliviritetyllä menopelillä.
Siinä meni mun mahdollisuudet saada kortti ajaa kevyttä nelipyörää. Ois ollu kiva Leevin kans päästä joskus vähän etäämmällekin uimaan. (Viittaan siis lääkärintodistukseen)

SAATANA! Ehkäpä ostan vaan auton ja ajan kortitta, onhan tuota rahaa maksaa sakkoja, VITTU!

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Odotellaan miten äiti kommentoi kaikille mahdollisille lehdille siitä miten hänen kullannuppunsa on väärin ymmärretty ja kaltoin kohdeltu poika.
Sama tuli mieleen. Paha tuomita lasta, kun on pain persetta kasvatettu.... :thumbfh:

Kylla aika pitkalle vanhemmat on tollaisesta kayttaytymisesta vastuusta... :thumbdown

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Eipä yllätä tämä ja kun nykyistä lööpitysmediaa seuraa, niin tilanne vaan tuntuu pahenevan. Mikä siinä on, kun ei nykyään haluta kantaa vastuuta omista tekemisistä (tämä ihan yleisemminkin)? Jos lapsi häiriköi koulussa, niin minun mielestäni ensisijaisesti vanhemmilla on vastuu saada ongelma korjattua. Jos siihen ei ole mahdollisuutta, niin sitten yhteistyössä koulun kanssa eikä käydä syyllistämään toista kasvattavaa osapuolta.
Mua tosissaan vituttaa, kuinka nykyajan vanhemmat kuvittelee etta kouluilla olisi joku velvollisuus kasvattaa lasta.
Jos on perkele himassa opetettu tavat pain persetta, niin miten vitussa nama pullamossot sitten osaavat kayttaytya muiden seurassa.
Vittu haloo, mulla palaa kaamit tahan saatanan pehmoiluun ja ymmartamisen yrittamiseen. :mad:

WebSlave

Trackman
Mua tosissaan vituttaa, kuinka nykyajan vanhemmat kuvittelee etta kouluilla olisi joku velvollisuus kasvattaa lasta.
On toki, mutta koulun kasvatusvelvollisuus on toisenlainen kuin kodin.

Auktoriteettien ja vanhempien ihmisten kunnioittaminen pitäisi olla hallussa siinä vaiheessa kun mennään kouluun. Jos ei ole, kotikasvatus on mennyt siltä osin pieleen. (Auktoriteetteja voi sitten alkaa kyseenalaistaa teini-iässä tai mielummin vasta sitten, kun oikeasti ymmärtää asioista jotain.)

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Originally Posted by Sam
Jos on perkele himassa opetettu tavat pain persetta, niin miten vitussa nama pullamossot sitten osaavat kayttaytya muiden seurassa.
Vittu haloo, mulla palaa kaamit tahan saatanan pehmoiluun ja ymmartamisen yrittamiseen. :mad:
Sama. Ei ihme, että tulee kaikenlaisia ikäviä tapahtumia. Jotain on todellakin pielessä kodeissa ja kouluissa.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä mopo on sitä varten että nuorisolla on kokemusta liikenteestä ennen kuin mennään koittamaan ensi kertaa sitä auto-/moottoripyörän ajokoetta. Jos haluu pyöräteillä ajaa niin sitten polkupyörillä mennään eikä sellaisilla joihin on kytketty moottori.

Miten?
Olen samaa mieltä.. Mopoilijat aiheuttavat usein vaaratilanteita ajamalla ~40km/h nopeudella jalankäytävällä. Tuntuu että joillain puuttuu täysin arviointikyky.
Minun mielestäni asia ratkeaisi nopeusrajoituksella. Jos ajat kovempaa kuin 20km/h, niin paikkasi on autotiellä. Ajat sitten mopolla tai polkupyörällä. Mielestäni on siis perusteltua sallia polkupyörällä ajo autotiellä silloinkin kun vieressä menee pyörätie, etenkin jos pyöräilijä ajaa kovaa. Siinä on yhtälailla suuria riskejä, jos maantiepyöräilijä yrittää tehdä treeniään pyörätiellä. Nopeus voi parhaimmillaan kasvaa jopa yli 70km/h tasolle pidemmässä alamäessä. Mielestäni se ei ole enää pyörätienopeus. Ei pyöräilijä ehdi yli 40km/h vauhdissa reagoimaan jos jostain puskasta hyppää jalankulkija tielle.

Sama pätee tietysti myös mopoihin, mutta pyöräilijää ei toki voi syyttää arviointikyvyn puuttumisesta, jos on lainkuuliainen polkija ja treeniohjelmaan kuuluu ajaa lenkki kovaa. Itse toki sovellan lakia ja ajan tällaisissa tapauksissa autotiellä, koska koen sen turvallisemmaksi. Jos poliisi sakottaa, niin sitten saa sakottaa.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Näiden omien lukuisten pyörätiekokemusten perusteella ihmettelenkin suuresti miksi mopoilijat haluavat mennä pyörätielle ajamaan. Eikö autotiellä olisi paljon turvallisempaa ja mukavampaa ajella. Se on turvallisempaa itselleenkin, koska varsin usein autoilijat tulevat kolmion takaa pyörätien päälle katsomatta tuleeko pyörätieltä joku. Se voi olla laakia vainaa.. Itse mieluummin otan vaikka riskin sakoista kuin riskin kuolemasta.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Ymmärrän pointtisi, mutta ei tuo välttämättä kaikissa tilanteissa ole noin yksipuolinen tilanne.
Ensinnäkin, jos huippuvuonna kanteluja on jätetty 101, niin se ei kuulosta maallikon korviin kovin suurelta määrältä, jos se käsittää koko länsi-suomen.
Toiseksi, ei tuossa uutisessa sanottu olivatko kaikki kantelut ns. aiheettomia. Jos kantelu on aiheellinen, niin miksei siitä muka saisi valittaa?

Mutta siis edelleenkin.. 101 on niin pieni määrä, että on mun mielestä typerää yleistää että monet vanhemmat valittavat turhasta tjsp.. Kyllä päästään viallaan olevia vanhempia löytyy helposti tuo 101, vaikka edustaisivatkin murto-osavähemmistöä kaikista vanhemmista.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Siinä meni mun mahdollisuudet saada kortti ajaa kevyttä nelipyörää. Ois ollu kiva Leevin kans päästä joskus vähän etäämmällekin uimaan. (Viittaan siis lääkärintodistukseen)

SAATANA! Ehkäpä ostan vaan auton ja ajan kortitta, onhan tuota rahaa maksaa sakkoja, VITTU!
Minun lääkärinlausunnoilla ei saisi edes henkilöautolla ajaa työkseen.. Aika hiulihei, että kaksipyöräisten ohjaimiin pääsisin.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Karjalainen sanoi:
Nigerialaismies eli vuosia Pohjois-Karjalassa väärillä henkilötiedoilla
Miehellä on kaksi lasta suomalaisen naisen kanssa. Väärällä passilla liikkunut mies jäi kiinni hakiessaan uutta passia.

Joensuun käräjäoikeus on tuominnut 37-vuotiaan nigerialaisen miehen, joka hankki oleskeluluvan ja eli vuosien ajan väärillä henkilötiedoilla Suomessa. Puolen vuoden ehdollinen vankeustuomio tuli rekisterimerkintärikoksesta sekä väärennyksistä ja valtionrajarikoksesta.

Mies kirjautui väärillä henkilötiedoilla useisiin viranomaisrekistereihin vuosina 2002–2008. Lisäksi mies hankki itselleen muun muassa väärennetyn Nigerian passin, jota käyttäessään hän syyllistyi valtionrajarikokseen vuosi sitten joulu-tammikuussa.

Mies saapui Suomeen Bulgariasta 2002. Tuolloin hänellä oli aito passi ja viisumi, jotka hän kuitenkin hävitti hakiessaan turvapaikkaa. Ikänsä hän ilmoitti tuolloin neljä vuotta todellista nuoremmaksi. Mies jäi kiinni viime vuonna, kun hän haki uutta passia.

Mies asuu Pohjois-Karjalassa. Hänellä on kaksi lasta suomalaisen avovaimon kanssa, minkä vuoksi hänelle on myönnetty oleskelulupa.
Tätähän ei voi lähettää sinne mistä tullut..

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Umpilisäke poistettiin naisen vaginan kautta
16.01.2009 12:26

Yalen yliopiston kirurgit ovat tehneet Yhdysvalloissa historiallisen leikkausoperaation. Siinä naisen tulehtunut umpisuoli leikattiin hänen vaginansa kautta.

Tulehtunut umpilisäke poistettiin naisen vaginaan tehdyn pienen viillon läpi.

Science Daily -julkaisun mukaan leikkaustavasta on merkittäviä hyötyjä. Potilaalle ei jää ulkoisia arpia eikä vatsan kudoksia vahingoiteta.

"Sisäisen viillon" operaation jälkeinen kipu on jutun mukaan niin vähäistä, että potilas voi palata töihin jopa pian umpparileikkauksen jälkeen. Tulehdushaavoja tai muita lieveilmiöitä ei myöskään esiinny.

Miellyttävämmän leikkaustavan uskotaan voivan yleistyä myös sappi- ja munasarjaleikkauksiin.

Huono puoli on, että miehille vastaavaa leikkaustapaa ei ole.:eek:

Syyskuussa USA:ssa tehtiin maailman ensimmäinen lihavuusleikkaus vaginan kautta ja huhtikuussa tehtiin ensimmäinen sappileikkaus vaginan kautta.

Kirurgit ovat tehneet leikkauksia myös suun ja vatsalaukun kautta, mutta ne ovat vaikeampia ja riskialttiimpia. Maaliskuussa 2008 poistettiin ensimmäinen umpilisäke suun kautta.

IS
Repesin täydellisesti kun luin ton boldatun kohdan.:D:D:D

Makkonen

Guest
Repesin täydellisesti kun luin ton boldatun kohdan.:D:D:D
:D:D

Kätevää!
Multa leikattiin 12-vuotiaana umpilisäke. Viikon verran olin kotona toipumassa ja kuukauteen ei saanut osallistua liikkunnantunneille.

Ois se kyl pirun kätevää kun ois vagina, mm. tästä syystä.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.