Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / TALVIkausi '10-'11

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Olen suunnitellut lentoemännän uraa, kun Zaikomin mielestä siinä on hyvä palkka ja lyhyet työajat. Mun nykyisessä duunissa kun laskennallinen tuntipalkka (eli todellisista tunneista, joissa on duunissa kiinni) on alle kympin.:eek:
Kerrottiinko sulle kun työsopparin allekirjoitit noista ehdoista - vai ihanko yllätyksenä tuli ?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kuinkahan isot massit joku hippi TAIK:in opiskelija on tuostakin käärinyt? Oikeestaan mitään uuttahan tuossa ei varsinaisesti ole. Verrattavissa vähän siihen Alkon uuteen logoon, josta vaan poistettiin viinilasi ja laitettiin teksti ympyrän sisään. Hintaa: aivan helvetisti.
:nope: Mistä mä arvasin. Maikkarin mukaan maksoi 10 M€. Ja haastattelusta päätellen suunnittelijakin vaikutti homolta. Joka piti silloin alkujaan laittaa tuohon hippi sanan päälle... :nope:

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2010/12/1244551/finnairin-koneet-ja-lentoemannat-saavat-uuden-ilmeen---katso-kuvat
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
:Eiks noi futuurihommelit ole ikäänkuin veikkausta? Eli veikataan, että jokin tuote (vehnä, soija, kupari, ...) maksaa jossain vaiheessa tulevaisuudessa tietyn määrän rahayksikköjä.
Juuripa näin, ja määrää hiukan enämpi raaka-aineiden hintaa, kuin se, että tuotetaanko jossakin omavaraisesti jotain vai ei.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Eiks noi futuurihommelit ole ikäänkuin veikkausta? Eli veikataan, että jokin tuote (vehnä, soija, kupari, ...) maksaa jossain vaiheessa tulevaisuudessa tietyn määrän rahayksikköjä. Ja jos veikkaa oikein niin voittaa voiton, mutta jos veikkaakin väärin, kaatuu pankki alta ja joutuu pakenemaan Hong Kongiin tai johonkin muuhun kaukaiseen paikkaan ja kansainvälinen poliisi toimittaa sitten jossain vaiheessa kotimaahan rangaistavaksi.
Futuuri, termiini, optio jne. ovat johdannaisia, joilla on kullakin oma spesifioitu tarkoituksensa, joka liittyy aina kohde-etuuden (raak-aine, arvopaperi, jalometalli yms) hintaan tulevaisuudessa.

Jos olet esim kahvin tuottaja ja pelkäät, että kahvin maailmanmarkkinahinta tulee laskemaan merkittävästi vaikkapa ensi kesään mennessä, on sinulla mahdollisuus näillä johdannaisilla "vakuuttaa" kahvistasi saatava hinta ensi kesälle.
Ajatellaan, että kahvin raaka-ainehinta on nyt vaikkapa 200 eur/tonni, ja pelkäät, että se putoaa 150 euroon ensi kesäkuuhun mennessä. Se tietäisi myyntiisi katastrofaalista 25% hintavajetta nykyhintaan verrattuna.
Voit ostaa johdannaisia, joita vastaan saat kahvistasi 200 euroa/tonni kesäkuussa 2011. Maksat näistä johdannaisista vaikkapa 20 euroa/kahvitonni.
Koittaa kesäkuu ja toteat, että kahvin hinta on 165 euroa/tonni. Puoli vuotta aiemmin hankkimiesi johdnnaisten ansiosta saat kuitenkin kahvistasi 200 euroa/tonni, tosin jouduit maksamaan "vakuutusta" johdannaisten muodossa 20eur/tonni, joten saat kahvistasi todellisuudessa 180 eur/ton, paremmin sekin kuin 165 eur/ton.
Fyysisesti/oikeasti saat siitä kahvistasi juuri sen markkinahinnan 165 eur/ton, mutta noiden johdannaisten arvon nousu kattaa tuon lopun erotuksen - eli kesäkuussa johdannaisistasi maksetaan sinulle 35 eur/kpl, kun olit maksanut itse niistä 20 eur/kpl.
Jos olisikin käynyt niin, että kahvin hinta olisikin noussut vaikkapa 230 euroon, saisit kahvistasi sen, mutta menettäisit kokonaan sijoittamasi 20/johdannaistonni, eli lopullinen kahvista saamasi hinta on 210 euroa.

Sama toimii myös toisin päin. Jos olet esim teräksen ostaja, ja pelkäät hinnan tuntuvaa nousua, voit suojata tulevaisuuden teräksen ostotarvettasi hinnan nousua vastaan.

Tämä ei ole kuitenkaan vielä ongelma. Ongelma tulee siinä, että näillä perkeleillä voi käydä spekulatiivista kauppaa vaikka tarkoituksena ei olisi lain myydä / ostaa johdannaisen fyysistä kohde-etuutta (kahvia, vehnää, sokeria, terästä, kultaa, öljyä, maissia, kobolttia jne jne. jne..). Kun spekulatiiviset sijoittajat ottavat markkinoilla valta-aseman fyysisiin ostajiin/myyjiin verrattuna kohde-etuuden hinta saattaa pompata siten kuin pari vuotta sitten öljyn kanssa kävi. Itse raaka-aineen saatavuudella tai öljyn fyysisillä markkinoilla ei ollut mitään vaikutusta tajuttomaan hintakuplaan, vaan autoilijat ympäri maailmaa saivat kärsiä spekulatiivisten sijoittajien raaka-ainemarkkinakikkailusta.

Johdannaismarkkinat pitäisikin sulkea sijoittajilta siten, että jos hankit johdannaisia, et voi luovuttaa niitä eteenpäin, vaan sinun on käytettävä se vasta erääntymispävänä ja hyväksyttävä kohtalosi sellaisena kuin se vastaan tulee. Silloin ne olisivat siinä "vakuutuskäytössä", johon ne on alunperin tarkoitettu : Suojaamaan omistajaansa raaka-aineen hinnan nousulta tai laskulta.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Iltalehti laatujournalismin syvässä ytimessä

Tallentava digiboksi ei ole enää hitti

Ei tuossa uutisessa muuten mitään kiinnostavaa ole, mutta seuraava virke pisti silmään.
Lisäksi tarjonta on kasvanut niin, ettei ihmisten aika enää riitä kaikkien kiinnostavien ohjelmien tallentamiseen.
Siinä on Iltalehden toimittaja pistänyt koko päättelykykynsä peliin ja tullut tällaiseen nerokkaaseen lopputulokseen. Tyhmempi voisi kuvitella, että tarjonnan kasvaessa ohjelmien tallennusinto sen kun kasvaisi, mutta ei, ei se asia näin ole. Kyllä Iltalehti tietää, että niitä ohjelmia tallenetaan silloin eniten, kun tarjonta on vähäisintä. :ahem:

HYVÄ PAULI!!! HYVÄ SUOMI!!! NYT SAA TUULETTAA!!!
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Juuripa näin, ja määrää hiukan enämpi raaka-aineiden hintaa, kuin se, että tuotetaanko jossakin omavaraisesti jotain vai ei.
:idea: Eli maataloustuet menee itse asiassa futuurihinnan ja viljelijän jyvistään saaman myyntihinnan erotuksen korvaamiseen. Jotenkin mulla on ainakin sellainen mielikuva, että esim. suomalainen vehnänviljelijä ei saa sadostaan sitä kilohintaa mikä se futuurispekulanttien toimien tuloksena sattuu myyntihetkellä olemaan. Veroista siis maksetaan futuurispekulanttien aiheuttamat maataloustuotteiden hinnannousut :idea:.

Ja tää ei ollut sitten mikään vastaväite sun viestiin vaan enemmänkin viestisi generoimaa yleisluontoista pähkäilyä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
:idea: Eli maataloustuet menee itse asiassa futuurihinnan ja viljelijän jyvistään saaman myyntihinnan erotuksen korvaamiseen. Jotenkin mulla on ainakin sellainen mielikuva, että esim. suomalainen vehnänviljelijä ei saa sadostaan sitä kilohintaa mikä se futuurispekulanttien toimien tuloksena sattuu myyntihetkellä olemaan. Veroista siis maksetaan futuurispekulanttien aiheuttamat maataloustuotteiden hinnannousut :idea:.

Ja tää ei ollut sitten mikään vastaväite sun viestiin vaan enemmänkin viestisi generoimaa yleisluontoista pähkäilyä.
Ainaskin Airamit sytty!:idea:
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Tämän joulun hitti:

Keittiöportaali vinkkaa, miten perinteisen jouluherkun voi valmistaa hieman erikoisemmalla tavalla.
Onko uunisi liian pieni tai tuntuuko muuten vain siltä, että jouluvalmistelut kaipaisivat rinnalleen jotain extremeä?

Suomen virallinen keittiöportaali keittiötieto.fi jakaa jouluvinkkejä rohkeimmille joulun valmistelijoille.

Sivuston mukaan nykyaikaiset kodinkoneet monipuolistuvat hurjaa vauhtia. Uusimilla mikroautouunimalleilla voi myös grillata ja paistaa lättyjä. Sivuston ylläpitäjät nappasivat brittiläisestä Daily Mail -lehdestä vinkin, jonka halusivat jakaa lukijoidensa kanssa.

Kokeilunhaluinen kokki voi kokeilla joulupöydän herkun, kalkkunan valmistamista astianpesukoneessa.

Portaalin ylläpitäjän Powerportal Finland Oy:n vastaavan päätoimittajan Sampo Rouhiaisen mukaan astianpesukoneessa valmistettu testikalkkuna ylitti testaajien odotukset.

- Kalkkuna oli hyvää, eikä vatsanväänteitäkään esiintynyt.
Eli pointtikyssäri: Joko teidän perheen mikroautouuni on pukinkontissa?
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Jostain syystä mua ei ihmetytä, että ei osunut ihan oikeaan:

Ilmatieteen laitos kertoi aamulla, että Kaisaniemen mittausasemalla on mitattu Helsingin joulukuun lumiennätys. Lukemaa ei kuitenkaan kelpuutettu viralliseksi ennätystulokseksi.
Lumen painuminen ja tuuli pienensivät lumikinosta muutamalla sentillä. Viralliseksi syvyydeksi mitattiin Helsingin Kaisaniemessä aamukahdeksalta 67 senttiä.

Kaisaniemen automaattinen lumimittari mittaa lumenpaksuuden kymmenen minuutin välein, ja sähköttää tiedon Ilmatieteen laitokselle Helsingin Kumpulaan. Viralliseen lumitilastoon hyväksytään kuitenkin vain aamu- ja iltakahdeksalta mitatut paksuudet.

Meteorologi Asko Hutilan mukaan lumen paksuusmittaus tehdään infrapunasäteen avulla. Parin metrin korkeuteen kiinnitetty anturi lähettää säteen alas lumeen, josta se heijastuu takaisin anturiin. Säteen matkaan käyttämästä ajasta saadaan laskettua lumenpaksuus.

- Se on siis eräänlainen tutka, Hutila kertoo.

Automaattiset lumimittarit ovat olleet käytössä puolenkymmentä vuotta Ilmatieteen laitoksella. Monin paikoin lumenpaksuus mitataan edelleen perinteisesti mittakepillä.

Helsingin joulukuun lumiennätys on vuodelta 1915, jolloin lunta oli 70 senttiä. Uusien sateiden myötä ennätys saattaa rikkoutua.

Helsingin kaikkien aikojen lumiennätys on 109 senttiä, joka mitattiin 1941. Koko Suomen lumiennätys on Kilpisjärven 190 senttiä vuodelta 1997.
Mahtoikohan se tutka muuten muistuttaa erehdyttävästi ovenkahvaa?
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Elokuvaohjaaja Olli Saarelan amstaffi hyökkäsi naapurin sylikoiran kimppuun.
Yhteenotto sattui pari viikkoa sitten Helsingin Ullanlinnassa.

- Niin siinä kävi. Meidän koira otti vähän yhteen naapurin koiran kanssa, Saarela sanoo.

Saarelan amerikanstaffordshirenterrieri-rotuinen koira hyökkäsi avoimesta ovesta käytävään ja kävi ulkoilemasta palanneen puudelimaisen, coton de tuléar -rotuisen sylikoiran kimppuun. Ihmiset eivät saaneet koiria erotettua, ennen kuin oli liian myöhäistä.

Vahvan puruvoiman omaava amstaffi rutisti pienempää, noin viisikiloista koiraa ensin selästä ja sitten vatsasta. Kymmenen tikkiä eivät pelastaneet pikkukoiraa, vaan se sai sisäisiä verenvuotoja ja kuoli vammoihinsa muutama päivä myöhemmin.

Saarelan mukaan tapahtumaan ei liity erityistä dramatiikkaa.

- Toinen koira otti yhteen, tai siis kaksi koiraa otti yhteen. Kun koirat tappelevat, niin vahinkoja voi sattua. Sehän oli jo vähän vanhempi koira.

Saarelan mukaan asia on hoidettu koiran omistajien kanssa.
Tällaisia vahinkoja tuppaa sattumaan huonoille koiranomistajille, jotka eivät lemmikkiään hallitse.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Tuon uutisen perusteella ei voi vielä tuomita huonoksi koiranomistajaksi. Koirat on vaistojensa varassa toimivia eläimiä, oli ne kuinka sylikoiria tahansa. Ja joskus käy vaan huono mäihä.

Mulla kävi kerran niin, että astuin koirien kanssa hissiin ja olin menossa 3. kerrokseen, siis kotiini. Otin kaulapannat irti jo hississä, kuten tapanani oli, koska omassa kerroksessamme oli vain 2 asuntoa ja naapuri liikkui eri aikaan kuin minä. Näin ollen kerrostasanteen toiminta olisi helpompaa minulle.

Jostain syystä hissi kuitenkin pysähtyi 2. kerroksessa (toimintahäiriö) ja luulin olevani kolmosessa. Astuin ulos ja koirat tietenkin siirtyivät odottelemaan oven eteen aukaisua. Ovi avautuikin yllättäen alakerran naapurin toimiesta, joka sattumalta juuri silloin oli lähdössä ulos. Ja koirat tietenkin ryntäsivät asuntoon.

Olin hetken aikaa, jotta WTF???? Samoin koirat. Mitään vahingollista ei tapahtunut, mutta tuli vaan mieleen tämä, kun luin ton uutisen. Mitäs jos siellä alakerran naapurissa olisikin ollut koira?

Tottakai vika olisi ollut mun, koska päästin koirat irti, mutta asiassa oli kyllä parikin sattumamuuttujaa...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tuon uutisen perusteella ei voi vielä tuomita huonoksi koiranomistajaksi. Koirat on vaistojensa varassa toimivia eläimiä, oli ne kuinka sylikoiria tahansa. Ja joskus käy vaan huono mäihä.

Mulla kävi kerran niin, että astuin koirien kanssa hissiin ja olin menossa 3. kerrokseen, siis kotiini. Otin kaulapannat irti jo hississä, kuten tapanani oli, koska omassa kerroksessamme oli vain 2 asuntoa ja naapuri liikkui eri aikaan kuin minä. Näin ollen kerrostasanteen toiminta olisi helpompaa minulle.

Jostain syystä hissi kuitenkin pysähtyi 2. kerroksessa (toimintahäiriö) ja luulin olevani kolmosessa. Astuin ulos ja koirat tietenkin siirtyivät odottelemaan oven eteen aukaisua. Ovi avautuikin yllättäen alakerran naapurin toimiesta, joka sattumalta juuri silloin oli lähdössä ulos. Ja koirat tietenkin ryntäsivät asuntoon.

Olin hetken aikaa, jotta WTF???? Samoin koirat. Mitään vahingollista ei tapahtunut, mutta tuli vaan mieleen tämä, kun luin ton uutisen. Mitäs jos siellä alakerran naapurissa olisikin ollut koira?

Tottakai vika olisi ollut mun, koska päästin koirat irti, mutta asiassa oli kyllä parikin sattumamuuttujaa...
Olet huono koiranomistaja! ORNARI! :ahem:
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Tuon uutisen perusteella ei voi vielä tuomita huonoksi koiranomistajaksi. Koirat on vaistojensa varassa toimivia eläimiä, oli ne kuinka sylikoiria tahansa. Ja joskus käy vaan huono mäihä.

Mulla kävi kerran niin, että astuin koirien kanssa hissiin ja olin menossa 3. kerrokseen, siis kotiini. Otin kaulapannat irti jo hississä, kuten tapanani oli, koska omassa kerroksessamme oli vain 2 asuntoa ja naapuri liikkui eri aikaan kuin minä. Näin ollen kerrostasanteen toiminta olisi helpompaa minulle.

Jostain syystä hissi kuitenkin pysähtyi 2. kerroksessa (toimintahäiriö) ja luulin olevani kolmosessa. Astuin ulos ja koirat tietenkin siirtyivät odottelemaan oven eteen aukaisua. Ovi avautuikin yllättäen alakerran naapurin toimiesta, joka sattumalta juuri silloin oli lähdössä ulos. Ja koirat tietenkin ryntäsivät asuntoon.

Olin hetken aikaa, jotta WTF???? Samoin koirat. Mitään vahingollista ei tapahtunut, mutta tuli vaan mieleen tämä, kun luin ton uutisen. Mitäs jos siellä alakerran naapurissa olisikin ollut koira?

Tottakai vika olisi ollut mun, koska päästin koirat irti, mutta asiassa oli kyllä parikin sattumamuuttujaa...
:D:D Hyvää meininkiä. Oisit alleviivannut yllätystä korostamalla naapurille selkeästi, että MEIDÄN KOIRAT TULEE TEILLE NYT SYÖMÄÄN MUROJA JA PASKANTAAN PAAHTIMEEN! VÄISTÄ SIVUUN!
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös