Troy
Well-known member
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/fortum+ihastui+twitteriin+myrskyn+keskella/a747411Tietoviikko sanoi:Sähköyhtiö Fortum on käyttänyt viime päivinä Twitteriä myrskytuhojen korjauksen tiedotuskanavana.
Fortum on kokeillut Twitteriä muutaman kuukauden ajan. Viestintäjohtajan Aki Koskisen mukaan yhtiö on vielä ikään kuin pilotoimassa Twitterin käyttöä. Tästä syystä Fortum ei ole aktiivisesti viestinyt tilistä ulospäin, jottei sillä olisi vielä laajaa odotusarvoa.
”Tässä tapauksessa jatkoimme käyttöä entistä laajemmassa mittakaavassa, sillä muut kanavat pettivät valtavasta kävijämäärästä johtuen. Tällöin Twitter nousi suurempaan merkitykseen”, Koskinen sanoo.
”Normaalissa tilanteessa olemme hakeneet Twitterissä kaksipuolista dialogia, kun taas kriisitilanteessa palvelu muuttuu enemmänkin yksisuuntaiseksi tiedotuskanavaksi.”
Fortum haluaa uusia viestintäkeinoja erikoistilanteita varten
Luonnonkatastrofit ovat aiemminkin johtaneet sosiaalisen median kanavien läpilyömiseen yritysviestinnässä. Esimerkiksi Islannin tulivuorenpurkauksen sekoitettua Euroopan lentoliikenteen vuonna 2010 Facebook teki todellisen läpimurron Finnairin asiakaspalvelukanavana.
Koskisen mukaan Fortum haluaa löytää uusia keinoja viestiä erikoistilanteissa. Hän uskoo, että yhtiö ottaa mikroblogipalvelun vakituiseksi osaksi erikoistilanteiden viestintää.
Uuden tiedotuskanavan haasteena ovat resurssit. Toistaiseksi Twitter-tiliä on päivittänyt Fortumin viestintäosasto. Koskisen mukaan epäselvää on myös ollut, mikä Twitterin merkitys on Suomessa.
”Suomalaisten käyttäjien määrä on vielä varsin rajoitettu. Se ei sinänsä kata meidän tyyppisen toimijan asiakaskantaa vahvasti.”
Maksuton tekstiviestipalvelu tulossa
Fortum ilmoitti keskiviikkona ottavansa myös mahdollisimman pian alkuvuodesta käyttöön jo koekäytössä olleen tekstiviestipalvelun. Maksuton palvelu tiedottaa asiakkaille tekstiviestillä sähkökatkosten alkamisesta ja päättymisestä.
Twitterin lisäksi Fortum on sosiaalisessa mediassa aktiivinen Facebookissa, jossa sillä on sivu, minkä lisäksi yhtiö seuraa keskustelupalstoja.
Fortumin edistyksellisyydelle entisestä valtion energiayhtiöstä meneväksi tulostehtaaksi on ihan sosiaalisen median perusteet. Nyt viestitään vähän coolimmin. Se on hyvää johtamista perusenergiayhtiölle. Ei ainakaan unohdu uudelleen organisoitu oma osaaminen, mikä on lähinnä viestintä ja pr.
Viestinnässäkin oma innovatiivisuus on ulkoistettu ulkomaalaisille palveluille. Optionarvoisesti. Tulevaisuudessa tietokatkoon löytyy joku syntipukki, jos kaikki räsähtää, niin vika ei ole Fortumissa, vaan Facebookissa ja Twitterissä. Nättiä.