Lotus F1 Team kaudella 2012

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Se, että saa Microsoftin sponsoriksi, on kyllä todella hieno juttu! Olkoonkin sitten jokin sivuhaara mistä en ole kuullut, mutta jos he ovat tyytyväisiä niin ehkäpä innostuvat pumppaamaan lisää rahaa talliin ja silloin on vaan taivas kattona tuossa firmassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
The bottom line is that the current Lotus F1 team is in a very similar situation to the Fernandes-era Lotus. It has acquired an attractive brand name which will help it to gain credibility and sell sponsorship, but is getting no financial support – and is thus promoting the Lotus road car division for free.
"The real Lotus is back."
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Täytyy sanoa että minä en oikein nyt ymmärrä tuota Lotus-kuviota. Onko talli siis nyt "oikea Lotus" vai ei?

edit. Niin tai siis onko "oikeaa Lotusta" lähtökohtaisestikaan edes enää olemassa, missään?
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Onkohan tallilla tai tallin nykyisillä omistajilla oikeudet vielä Toleman nimeen, vai onko sekin päätynyt pyörimään johonkin muihin pöytälaatikoihin?

(Juuei, en kysynyt tätä siksi, että ajattelisin vielä tänä päivänä Tolemanin olevan heidän haluamansa "attractive brand name which will help it to gain credibility and sell sponsorship".)
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Näyttäs olevan kamera... Joka tietenki samalla toimii ilmanohjaimena... Ainaki ulkonäöstä päätellen...
Ei se saa toimia ilmanohjaimena. Se on muodoltaan sellainen "nolla-siipi", joka vain pienentää ilmanvastusta ja turbulenssia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei se saa toimia ilmanohjaimena. Se on muodoltaan sellainen "nolla-siipi", joka vain pienentää ilmanvastusta ja turbulenssia.
...ja tasoittaa virtauksia muutenkin.

-> Eli toimii ilmanohjaimena.. ;) Kaikesta ne hyödyn ottaa kun on vaan tarjolla.
Etukameroiden suhteen luulen, että kameroiden ja etusiiven profiilin väliin jäävä pienirako on myös tarkoituksen mukaista ja siitä jotain pientä hyötyä haetaan...
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
...ja tasoittaa virtauksia muutenkin.

-> Eli toimii ilmanohjaimena.. ;) Kaikesta ne hyödyn ottaa kun on vaan tarjolla.
Etukameroiden suhteen luulen, että kameroiden ja etusiiven profiilin väliin jäävä pienirako on myös tarkoituksen mukaista ja siitä jotain pientä hyötyä haetaan...
Ei, se ei toimi ilmanohjaimena, se ei tasoita yhtään mitään eikä siitä saa mitään hyötyä tulla.

Tod. näk. tallin aerodynamiikan suunnittelijat ovat vain todenneet siitä olevan vähemmän haittaa tuollaisena kuin sillä perinteisemmällä tavalla, eli rakenteiden ulkopuolella töröttäen.

Jos siitä olisi hyötyä, niin kilpailevat tallit sen varmasti huomaisivat ja esittäisivät protestia FIA:n suuntaan.
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
Ei, se ei toimi ilmanohjaimena, se ei tasoita yhtään mitään eikä siitä saa mitään hyötyä tulla.

Tod. näk. tallin aerodynamiikan suunnittelijat ovat vain todenneet siitä olevan vähemmän haittaa tuollaisena kuin sillä perinteisemmällä tavalla, eli rakenteiden ulkopuolella töröttäen.

Jos siitä olisi hyötyä, niin kilpailevat tallit sen varmasti huomaisivat ja esittäisivät protestia FIA:n suuntaan.
Ihan vaan yksityiskohtana, että jos sijoittelun myötä siitä on vähemän haittaa, niin silloin siitä erilaisesta sijoittamisesta on hyötyä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ihan vaan yksityiskohtana, että jos sijoittelun myötä siitä on vähemän haittaa, niin silloin siitä erilaisesta sijoittamisesta on hyötyä.
Periaatteessa tuolla tavoin kyllä, mutta haittaa joka tapauksessa siihen verrattuna että tuota kamerahärpäkettä ei olisi lainkaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei, se ei toimi ilmanohjaimena, se ei tasoita yhtään mitään eikä siitä saa mitään hyötyä tulla.

Tod. näk. tallin aerodynamiikan suunnittelijat ovat vain todenneet siitä olevan vähemmän haittaa tuollaisena kuin sillä perinteisemmällä tavalla, eli rakenteiden ulkopuolella töröttäen.

Jos siitä olisi hyötyä, niin kilpailevat tallit sen varmasti huomaisivat ja esittäisivät protestia FIA:n suuntaan.
Kyllä kamerakotelot varmasti vaikuttavat virtauksiin. Eikö? Väksinkin ne tekee virtauksille jotain, kun virtauksen edessä ovat. Eikö?
Yhdessä etusiiven läheisyyden kanssa ne varmasti vaikuttavat juurikin halutulla tavalla virtauksiin.

Varmaan tilanne voisi olla parempi kokonaan ilman kamerakoteloita, mutta niitä on pakko olla, joten ne käytetään hyödyksi parhaalla mahdollisella tavalla...

Ei pyörienripustuksetkaan saa vaikuttaa mihinkään, mutta silti ne tuottavat jopa downforcea. Tämä tieto on tullut useasti eri tallien henkilöiltä livehaastatteluja myöten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Periaatteessa tuolla tavoin kyllä, mutta haittaa joka tapauksessa siihen verrattuna että tuota kamerahärpäkettä ei olisi lainkaan.
Minä olen kyllä sitä mieltä, että kameraa/kameratelinettä voidaan käyttää ilmanohjaukseen hyödyntävästi. Sillä voidaan mm. rauhoittaa turbulenssia. Tottahan millä tahansa objektilla jokin vaikutus sen ympärillä kulkevaan ilmavirtaan on. Siipiprofiilia siinä tietenkään ei saa olla.

Lotuksen tapauksessa radan pinnan, etusiiven keskielementin (myös "nollasiipi") ja kameratelineen muodostamat kapeat raot eivät voi olla vaikuttamatta ilmavirtauksiin. Tuosta kohti ilma suuntaa splitterille.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Minä olen kyllä sitä mieltä, että kameraa/kameratelinettä voidaan käyttää ilmanohjaukseen hyödyntävästi. Sillä voidaan mm. rauhoittaa turbulenssia. Tottahan millä tahansa objektilla jokin vaikutus sen ympärillä kulkevaan ilmavirtaan on. Siipiprofiilia siinä tietenkään ei saa olla.

Lotuksen tapauksessa radan pinnan, etusiiven keskielementin (myös "nollasiipi") ja kameratelineen muodostamat kapeat raot eivät voi olla vaikuttamatta ilmavirtauksiin. Tuosta kohti ilma suuntaa splitterille.
Ei se nyt niin järin kapea rako ole ja jos edes oletettaisiin, että se aerodynaamisesti työskentelemätön kamerakotelo edes jotain turbulenssia rauhoittaisi, niin siitä olisi hyötyä vain etusiiven edessä. Tuossa paikassa sen takana ei ole mitään aerodynaamista elementtiä. Tuosta etusiiven yläpuolelta ilma vain pakataan pohjalevyn päälle, joten minun olemattomilla aerodynamiikan taidoillani sillä on hevonkukun verran väliä onko se ilma pyörteistä vai ei.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei se nyt niin järin kapea rako ole ja jos edes oletettaisiin, että se aerodynaamisesti työskentelemätön kamerakotelo edes jotain turbulenssia rauhoittaisi, niin siitä olisi hyötyä vain etusiiven edessä. Tuossa paikassa sen takana ei ole mitään aerodynaamista elementtiä. Tuosta etusiiven yläpuolelta ilma vain pakataan pohjalevyn päälle, joten minun olemattomilla aerodynamiikan taidoillani sillä on hevonkukun verran väliä onko se ilma pyörteistä vai ei.
Näin ollen parempi siis lopettaa keskustelu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei se nyt niin järin kapea rako ole ja jos edes oletettaisiin, että se aerodynaamisesti työskentelemätön kamerakotelo edes jotain turbulenssia rauhoittaisi, niin siitä olisi hyötyä vain etusiiven edessä. Tuossa paikassa sen takana ei ole mitään aerodynaamista elementtiä. Tuosta etusiiven yläpuolelta ilma vain pakataan pohjalevyn päälle, joten minun olemattomilla aerodynamiikan taidoillani sillä on hevonkukun verran väliä onko se ilma pyörteistä vai ei.
Kameratelineen takana on keulan alapinta ja mainitsemani splitteri. Keulan alapuoliset virtaukset ovat varsin merkittävässä asemassa, koska juuri sen takia tänä vuonna nähdään "kynnysnokkia".
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Kameratelineen takana on keulan alapinta ja mainitsemani splitteri. Keulan alapuoliset virtaukset ovat varsin merkittävässä asemassa, koska juuri sen takia tänä vuonna nähdään "kynnysnokkia".
Se keulan alapinta on aika paljon korkeammalla kuin tuo kuvan kamerarakenne- Kuvasta arvioiden tuo olisi ehkä n. 5 cm siiven päällä, joten sillä ei ole mitään merkitystä mainitsemaasi.
 
Ylös