Lotus F1 Team kaudella 2012

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Onko Lotuksella muuten todella nälkäistä porukkaa töissä, vai miksi tuntuu siltä että lounastauot ovat lähes aina muiden tallien vastaavia pidempiä? :doubtful:
Voi olla että tekevät perustavaa laatua olevia muutoksia säätöihin ja ottaa vaan enemmän aikaa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Voisin kuvitella, että jos auto on johdonmukaisesti aliohjautuva nopeissa mutkissa, tuota on melko helppo trimmata pois siipiä säätämällä. Näkisin tärkeimpänä kuitenkin sen, että autoa on helppo viedä rajoilla - ihan kaikilta ei kuitenkaan vastaavia kommentteja ole kuultu.

Onko Lotuksella muuten todella nälkäistä porukkaa töissä, vai miksi tuntuu siltä että lounastauot ovat lähes aina muiden tallien vastaavia pidempiä? :doubtful:
Ei se mielestäni ihan noin mene. Yli- tai aliohjaavuus tulee enemmänkin auton jousituksen ominaisuuksista/säädöistä sekä yleisestä balanssista, eli miten mekaaninen pito jakaantuu etu- ja takapään välillä. Pelkällä siipien säätämisillä mennään todennäköisesti metsään. Näin siis ainakin oman autosimu-urani pohjalta olen oppinut. :p
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei se mielestäni ihan noin mene. Yli- tai aliohjaavuus tulee enemmänkin auton jousituksen ominaisuuksista/säädöistä sekä yleisestä balanssista, eli miten mekaaninen pito jakaantuu etu- ja takapään välillä. Pelkällä siipien säätämisillä mennään todennäköisesti metsään. Näin siis ainakin oman autosimu-urani pohjalta olen oppinut. :p
Käsittääkseni kumminkin nopeissa mutkissa siivillä on melkoisen suuri merkitys tuon balanssin suhteen. Lintulauta eteen ja kylpyamme taakse niin johan rupee aliohjaamaan, ja päinvastoin. Tämä siis mun olemattomalla kokemuksellani.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Auto on helppo ajettava, joten se ei ole siis äärimmäisen nopea
:frown:

Noh ei, ei tämä suoraan sitä onneksi tarkoita. Mutta monesti vaan kuulee sanottavan että se kaikkein nopein auto ei ole enää helposti ajettava.

Toisaalta välillä parhaat autot kulkee kuin kiskoilla, joten mitä tuosta kommentista voidaan päätellä... eipä juuri mitään ;)
Parempi toki noin kuin että auto on hidas ja arvaamaton ajettava.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Auto on helppo ajettava, joten se ei ole siis äärimmäisen nopea
:frown:

Noh ei, ei tämä suoraan sitä onneksi tarkoita. Mutta monesti vaan kuulee sanottavan että se kaikkein nopein auto ei ole enää helposti ajettava.

Toisaalta välillä parhaat autot kulkee kuin kiskoilla, joten mitä tuosta kommentista voidaan päätellä... eipä juuri mitään ;)
Eiks tuo ollut Coulthardin kommentti? Kimi on sanonut jossain, että jos auto tuntuu heti hyvältä, se yleensä myös on kilpailukykyinen.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Eiks tuo ollut Coulthardin kommentti? Kimi on sanonut jossain, että jos auto tuntuu heti hyvältä, se yleensä myös on kilpailukykyinen.
Luulisin vielä, että Kimillä löytyy kokemusta sanoa, että mikä auto tuntuu hyvältä. McLarenin ja Ferrarin jälkeen, ehkä enemmän McLarenista..
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Eiks tuo ollut Coulthardin kommentti? Kimi on sanonut jossain, että jos auto tuntuu heti hyvältä, se yleensä myös on kilpailukykyinen.
Voi olla Coulthardin ja muutaman muunkin sanoma. Enkä nyt edes yritä sohia muurahaispesiä tällä :) toki kaikki positiiviset kommentit lotuksesta on negatiivisia mieluisempia kuulla... lähinnä vaan että vasta kierrosajat melbournessa ratkaisevat :/

Sanotaanko näin että ... toivotaan ettei Lotus ole yli sekuntia RB:n perässä kun aletaan ajamaa isoa kovaa.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
MTV3

Kimi Räikkösen edustaman Lotus-tallin tekninen johtaja James Allison on mielissään siitä, että sai ottaa riskejä tämänvuotista E20-autoa luodessaan.

Tallin viimevuotisen auton kehitystyö epäonnistui, kun innovatiivisia sivupakoputkia ei pystytty hyvän alkukauden jälkeen kehittämään samaan tahtiin kuin kilpailijoiden ratkaisuja.

- Voin vain kiittää pomojani. Heillä oli täysi syy vaatia meiltä varovaista autoa, mutta he rohkaisivat meitä jatkamaan innovatiivisena olemista. He ovat ymmärtäneet, että tällä polulla huojutaan suuren hyödyn ja korkean riskin välillä, Allison sanoo Auto motor und sport -lehdelle.

Lotus-autoa on pikkutarkasti hiottu aiempaa paremmaksi sen suhteen, miten ilmavirrat osuvat siihen. Kaikki kulmat ja reunat, jotka toimisivat ilmanvastuksina, on järjestelmällisesti eliminoitu autosta.

- Siinä on vähemmän saumoja, rakoja ja reunoja, Allison vahvistaa.
Miksiköhän niitä saumoja, rakoja ja reunoja on aikasemmin ollut jos ne ovat olleet turhia :doubtful:
Mutta ilman riskejä, ei kääri voittoja..näinhän se menee F1:kin ;)
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Miksiköhän niitä saumoja, rakoja ja reunoja on aikasemmin ollut jos ne ovat olleet turhia :doubtful:
Mutta ilman riskejä, ei kääri voittoja..näinhän se menee F1:kin ;)
Sano tuo Ferrarin porukalle... :rolleyes:

On olemassa riskejä ja sitten on olemassa hallittuja riskejä. Lotuksella riskin otto on ollut hallussa. Samaa ei tällä hetkellä voi sanoa Ferrarista...
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
No se riskin hallittavuus on ollut vähän tulkinnanvaraista. (Renault) Lotus otti tietoisesti riskin myös viime kauden auton suunnittelussa sivupakoputkineen. Alkukaudesta riski selvästi kannatti mutta loppukaudesta he myönsivät ratkaisun epäonnistuneeksi, koska sen kehittäminen osoittautui erittäin hankalaksi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
No se riskin hallittavuus on ollut vähän tulkinnanvaraista. (Renault) Lotus otti tietoisesti riskin myös viime kauden auton suunnittelussa sivupakoputkineen. Alkukaudesta riski selvästi kannatti mutta loppukaudesta he myönsivät ratkaisun epäonnistuneeksi, koska sen kehittäminen osoittautui erittäin hankalaksi.
Näinpä se on. Helppoahan se on sanoa, kun riskit onnistuvat, että olipa hallittua riskinottoa. On Renaultiltakin nähty että tämä "hallittu riskinotto" ei ole tuottanut tulosta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miksiköhän niitä saumoja, rakoja ja reunoja on aikasemmin ollut jos ne ovat olleet turhia :doubtful:
No varmaan niitä saumoja joka tapauksessa jonkin verran on, eikö niin?
Missä menee se raja, että sauma kannattaa tehdä jotta saa jonkin osan vaihettua nopeasti ilman että puoli autoa tarvitsee halkaista (yksi sauma)..
Eli jossain menee se raja.

Toinen seikka on se, että miten ne saumat on suunnattu.


Aiemmin on varmaan ollut tärkeämpiäkin asioita kuin saumat.. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380


Mielenkiintoinen kuva Lotarin pienistä päivityksistä.
Liittyikö kuvaan jotain tekstiä, aika vaikea bongata pieniä muutoksia. Vasemmalla oli jotain etusiiven kannakkeiden väliin lisätty, ja etusiiven päällä olevaa ohjainta väännetty.

Nähtävästi keskikuvassa härpäkkeitä lisätty ja sitten takasiiven tukielementin paikkaa vaihdettu.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
On olemassa riskejä ja sitten on olemassa hallittuja riskejä. Lotuksella riskin otto on ollut hallussa. Samaa ei tällä hetkellä voi sanoa Ferrarista...
Lotus näyttää siltä että on tehty innovatiivinen ja ajanmukainen perusauto ilman isompaa riskinottoa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kiitos erittäin hienosta postauksesta. Antaisin papukaijamerkin, jos se olisi mahdollista!

Liittyikö kuvaan jotain tekstiä, aika vaikea bongata pieniä muutoksia..
Omat havainnot vasemmasta ylänurkasta aloittaen.
1) Pieniä muutoksia siivessä. Härpäkkeet ja jotain pientä pääprofiilissa...

2) Siiven kannakkeiden väliin lisätty kamerapaikat. Vastaavaa nähty viime kaudelta alkaen jokusessa autossa... Hyödynnetään siis kamerapaikkoja mahdollisimman optimaalisesti.

3) Siiven kannakkeiden muoto.

4) Splitteriin lisätty ilmanohjain keskelle...

5) Pohjalevy suoristettu laatikolla merkitystä kohdasta...

6) Takasiiven toinen profiili uusi (lovi keskellä ja taitaa toi jättöreunan gurney-listakin olla uusi (menikö "gurney" oikein?) ja DRS mekanismi uusi.

7) Varmaan keskipakaria tarkoittettu. Tämä tosin riippuu ihan jäähdytystarpeesta ja tulee vaihtelemaan kauden mittaan...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Adam Cooper on keskustellut Enstonen F1-Lotuksen omistajan, Gerard Lopezin, kanssa. Lopez kertoo, että Group Lotus ei ole enää F1-Lotuksen nimisponsori, vaan "nimen toimittaja" ja yhteistyökumppani. Geniillä ja Group Lotuksella on yhteisiä bisneksiä myös F1-sarjan ulkopuolella, joten sponsorimaksujen lopettaminen saattaa liittyä näissä muissa hankkeissa tapahtuneisiin järjestelyihin.
What hasn’t been widely appreciated yet is that having won the rights to use the Lotus name in F1, Genii and the team no longer have sponsorship from Group Lotus, when we were originally told that it would be an ongoing deal.

“We have an agreement today for the name, and as far as the sponsorship agreement is concerned, that has been cleared,” says Lopez. “We are essentially in a situation where they don’t owe us anything anymore. They’re not title sponsor, they are a name provider, they are a partner. We are working with them on a number of things. Honestly, it’s a win/win situation because it clarified a lot of things.”

But wasn’t the whole point of the name change the fact that Group Lotus would continue to pump in funds?

“No, they don’t have to," says Lopez. "They were the title sponsor, and it’s actually been solved in a completely different way. They have and they don’t have to anymore, they’ve done what they have to do, to be very precise.”

The bottom line is that the current Lotus F1 team is in a very similar situation to the Fernandes-era Lotus. It has acquired an attractive brand name which will help it to gain credibility and sell sponsorship, but is getting no financial support – and is thus promoting the Lotus road car division for free.

“That’s essentially it, yeah,” said a smiling Lopez.
Lopez taisi myös todeta pari viikkoa sitten, että he voivat jatkaa Lotus-nimen käyttämistä F1-sarjassa vaikka Protonin uusi omistaja muuttaisikin Group Lotuksen nykyisiä suunnitelmia. Geniin ja Group Lotuksen muuttuneet tanssikuviot tuntuvatkin liittyvän Protonin omistajan vaihtumiseen sekä sen tuomaan epävarmuuteen.
 
Ylös