Aki
Well-known member
- Liittynyt
- 5.2.2013
- Viestit
- 250
Olen nyt kiinnittänyt huomiota Lotuksen auton käyttäytymiseen tällä kaudella. Lotuksen vahvuus kisavauhti on sekin huomattavan kaksijakoinen alku kisasta painavalla bensa kuormalla lotus on melkeinpä koko radan nopein auto, mutta kun auto keveenee ei loppu kisasta lotuksen vauhti enää riitäkkään edes pitkällä vedolla, vaan red bullin viimeinen stintti on keveyllä kuormalla yleensä nopeampi.
Lotushan on kamppaillut liian vähäisen down forcen kanssa kun tämä on aika looginen yhtälö että painavammalla kuormalla lotuksen autoa auton alaspäin kohdistama voima voima on optimaali downforce+auton massa. Kun taas Red bull kärsii poltaine kuormasta koska autolla on optimaali paine joka kohdistuu renkaiden kautta rataan jo kevyellä bensa kuormalla, jolloin renkaisiin kohdistuu liian suuret voimat kun auto laitetaan kisa bensoihin.
Jotenkin vähän ihmetyttää että onko esimerkiksi mersun löytämä renkaiden hallinta nimen omaan tästä asiasta kiinni että talli muuttaa huomattavasti kisan aikana auton downforcea siipeä pienennetään lähdöstä ja sitten sitä lisäillään kisan aikana huomattavasti kun auto kevenee ja renkaat kestävät enemmän. tai sitten mersu on keksinyt jonkin muun järjestelmän jolla hallitaan auton downforcea kisanaikana.
Jotenkin on vahva kutina että tässä teoriassa on jotain ainakin osittain perää.
Lotushan on kamppaillut liian vähäisen down forcen kanssa kun tämä on aika looginen yhtälö että painavammalla kuormalla lotuksen autoa auton alaspäin kohdistama voima voima on optimaali downforce+auton massa. Kun taas Red bull kärsii poltaine kuormasta koska autolla on optimaali paine joka kohdistuu renkaiden kautta rataan jo kevyellä bensa kuormalla, jolloin renkaisiin kohdistuu liian suuret voimat kun auto laitetaan kisa bensoihin.
Jotenkin vähän ihmetyttää että onko esimerkiksi mersun löytämä renkaiden hallinta nimen omaan tästä asiasta kiinni että talli muuttaa huomattavasti kisan aikana auton downforcea siipeä pienennetään lähdöstä ja sitten sitä lisäillään kisan aikana huomattavasti kun auto kevenee ja renkaat kestävät enemmän. tai sitten mersu on keksinyt jonkin muun järjestelmän jolla hallitaan auton downforcea kisanaikana.
Jotenkin on vahva kutina että tässä teoriassa on jotain ainakin osittain perää.