Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Olen nyt kiinnittänyt huomiota Lotuksen auton käyttäytymiseen tällä kaudella. Lotuksen vahvuus kisavauhti on sekin huomattavan kaksijakoinen alku kisasta painavalla bensa kuormalla lotus on melkeinpä koko radan nopein auto, mutta kun auto keveenee ei loppu kisasta lotuksen vauhti enää riitäkkään edes pitkällä vedolla, vaan red bullin viimeinen stintti on keveyllä kuormalla yleensä nopeampi.

Lotushan on kamppaillut liian vähäisen down forcen kanssa kun tämä on aika looginen yhtälö että painavammalla kuormalla lotuksen autoa auton alaspäin kohdistama voima voima on optimaali downforce+auton massa. Kun taas Red bull kärsii poltaine kuormasta koska autolla on optimaali paine joka kohdistuu renkaiden kautta rataan jo kevyellä bensa kuormalla, jolloin renkaisiin kohdistuu liian suuret voimat kun auto laitetaan kisa bensoihin.

Jotenkin vähän ihmetyttää että onko esimerkiksi mersun löytämä renkaiden hallinta nimen omaan tästä asiasta kiinni että talli muuttaa huomattavasti kisan aikana auton downforcea siipeä pienennetään lähdöstä ja sitten sitä lisäillään kisan aikana huomattavasti kun auto kevenee ja renkaat kestävät enemmän. tai sitten mersu on keksinyt jonkin muun järjestelmän jolla hallitaan auton downforcea kisanaikana.

Jotenkin on vahva kutina että tässä teoriassa on jotain ainakin osittain perää.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Tai sitten Lotus vain näyttää hitaalta kisan lopussa, kun sen verran useasti, Kimin kohdalla varsinkin, käyvät varikolla kerran vähemmän kuin muut kärjessä.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Ekan kierroksen aikana Lotus on vaikuttanu tasavahvalta ja Ferrari ollu heti iskussa. Viime kisoissa autojen käyttäytymistä on ollu jännä seurata kun pientä vaihtelevuutta on kuiteski löytyny. Säädöt on hetkenaikaa pielessä ym. mutta korjaantuu onneks Kimin sanojen mukaan aina jossain kohtia kisaa (tai sitten lämmöt laskee ja pito lähtee). Massa ajaa helposti ulos jos auto ei käyttäydy kunnolla ja Alonso loukkaantuu henkisesti.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Olen nyt kiinnittänyt huomiota Lotuksen auton käyttäytymiseen tällä kaudella. Lotuksen vahvuus kisavauhti on sekin huomattavan kaksijakoinen alku kisasta painavalla bensa kuormalla lotus on melkeinpä koko radan nopein auto, mutta kun auto keveenee ei loppu kisasta lotuksen vauhti enää riitäkkään edes pitkällä vedolla, vaan red bullin viimeinen stintti on keveyllä kuormalla yleensä nopeampi.
No, siis aika-ajo kevyt auto ei pärjää, joten eikö tuo ole ihan luonnollista.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Olen nyt kiinnittänyt huomiota Lotuksen auton käyttäytymiseen tällä kaudella. Lotuksen vahvuus kisavauhti on sekin huomattavan kaksijakoinen alku kisasta painavalla bensa kuormalla lotus on melkeinpä koko radan nopein auto, mutta kun auto keveenee ei loppu kisasta lotuksen vauhti enää riitäkkään edes pitkällä vedolla, vaan red bullin viimeinen stintti on keveyllä kuormalla yleensä nopeampi.

Lotushan on kamppaillut liian vähäisen down forcen kanssa kun tämä on aika looginen yhtälö että painavammalla kuormalla lotuksen autoa auton alaspäin kohdistama voima voima on optimaali downforce+auton massa. Kun taas Red bull kärsii poltaine kuormasta koska autolla on optimaali paine joka kohdistuu renkaiden kautta rataan jo kevyellä bensa kuormalla, jolloin renkaisiin kohdistuu liian suuret voimat kun auto laitetaan kisa bensoihin.

Jotenkin vähän ihmetyttää että onko esimerkiksi mersun löytämä renkaiden hallinta nimen omaan tästä asiasta kiinni että talli muuttaa huomattavasti kisan aikana auton downforcea siipeä pienennetään lähdöstä ja sitten sitä lisäillään kisan aikana huomattavasti kun auto kevenee ja renkaat kestävät enemmän. tai sitten mersu on keksinyt jonkin muun järjestelmän jolla hallitaan auton downforcea kisanaikana.

Jotenkin on vahva kutina että tässä teoriassa on jotain ainakin osittain perää.
Hyviä havaintoja ja olen pitkälti samaa mieltä. :thumbup: Ferrari myös ollut kisojen lopussa suhteellisesti nopeampi kuin alussa, eli hyvä perus-downforce. Tai no, tässä on itse asiassa ollut vaihtelua, ei niin selvä juttu kuin Red Bullilla.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jotenkin vähän ihmetyttää että onko esimerkiksi mersun löytämä renkaiden hallinta nimen omaan tästä asiasta kiinni että talli muuttaa huomattavasti kisan aikana auton downforcea siipeä pienennetään lähdöstä ja sitten sitä lisäillään kisan aikana huomattavasti kun auto kevenee ja renkaat kestävät enemmän. tai sitten mersu on keksinyt jonkin muun järjestelmän jolla hallitaan auton downforcea kisanaikana.

Jotenkin on vahva kutina että tässä teoriassa on jotain ainakin osittain perää.
Eikös ole niin, ettei auton säätöihin - myöskään siipeen, saa koskea, kun auto on lähtöruudukossa. Varikkosuoralta jos lähtee, niin voi säädellä?

Eli ensimmäinen mahdollisuus koskea etusiippeen olisi ensimmäisen pysähdyksen aikana. En ole kyllä sellaista toimintaa ainakaan itse havainnut.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Spa menee vanhalla autolla, eli se siitä loppukauden pidennys-autosta jonka olis pitänyt toimia erityisesti spassa :nope:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kuka on Kimin kisainssi Lotuksella? Harjoituksissa nyt radioääni kuulosti ihan samalta kuin Kimin Ferrariaikoina -ellei peräti Alonson kisainssiltä :confused:
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Eikös se tohon hommaan Mark Sladen sinne McLarenilta halunnut, kun talliin tuli.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Eikös se tohon hommaan Mark Sladen sinne McLarenilta halunnut, kun talliin tuli.
Ottaakohan Kimi taas kisainssin mukaan, jos vaihtaa tallia? Varmaan kohta pitäis talli ilmoitus tulla, että ehtii sen 6kk puutarhan hoitoloman viettää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös ole niin, ettei auton säätöihin - myöskään siipeen, saa koskea, kun auto on lähtöruudukossa. Varikkosuoralta jos lähtee, niin voi säädellä?
Etusiiven kulmaa saa rajoitetusti muuttaa kisaa varten (osia ei saa vaihtaa), takasiipeen ei saa koskea. Mutta Aki tuossa selvästi kirjoitti siiven muuttamisesta lähdön jälkeen, siis kisan aikana.
Eli ensimmäinen mahdollisuus koskea etusiippeen olisi ensimmäisen pysähdyksen aikana. En ole kyllä sellaista toimintaa ainakaan itse havainnut.
Kyllä tuo on suht tavallista. Kuski valittaa radiossa yli- tai aliohjautumista, ja etusiipeä muutetaan pari "napsua" johonkin suuntaan siihen reagoiden. Nykyään ehkä vähän vähemmän kuin välitankkausten aikaan, jolloin aikaa moiseen oli enemmän.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ottaakohan Kimi taas kisainssin mukaan, jos vaihtaa tallia? Varmaan kohta pitäis talli ilmoitus tulla, että ehtii sen 6kk puutarhan hoitoloman viettää.
Eiköhän nuo puutarhalomat koske vain avainsuunnittelijoita.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Onko tuota ihmelaitetta käytetty juuri missään kisassa? :D Mitä helvettiä puskea päätä seinään 1,5 vuotta ko hyöty on tämä. Aina sama kuvio. Testattiin ei hyötyä. Ei käytetä :D
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Onko tuota ihmelaitetta käytetty juuri missään kisassa? :D Mitä helvettiä puskea päätä seinään 1,5 vuotta ko hyöty on tämä. Aina sama kuvio. Testattiin ei hyötyä. Ei käytetä :D
Sama fiilis jäänyt. Jossain kisassa ollut kiinni, eikä niissäkään ole kai kovin ratkaisevassa roolissa ollut. Sauber on kylläkin kehittänyt jotain vastaavaa Lotuksen "Laitteen" pohjalta, tosin kai heidän tilanteessaan kannattaa kokeilla mitä vaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onko tuota ihmelaitetta käytetty juuri missään kisassa? :D Mitä helvettiä puskea päätä seinään 1,5 vuotta ko hyöty on tämä. Aina sama kuvio. Testattiin ei hyötyä. Ei käytetä :D
Silverstonessa ollut ainoastaaan kisakäytössä. Monzassa luullakseni tulee olemaan, koska se on paras rata jossa DRD:stä voi olla hyötyä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mutta ei näytä muutkaan tallit kehittyneen sinä aikana kun Lotus on taistellut laitteen kimpussa, joten so what.. Mersu ainut joka on mennyt eteenpäin... Eli ei Lotus joko ole hirveästi laitteeseen panostanut tai muut tallit on umpi paskoja kun ei ole ilman sitäkään resurssin syöjää saaneet mitään aikaiseksi..
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Silverstonessa ollut ainoastaaan kisakäytössä. Monzassa luullakseni tulee olemaan, koska se on paras rata jossa DRD:stä voi olla hyötyä.
Permainen mukaan Monzassa ja Singaporessa laitteesta ei mitään hyötyä. Seuraavan kerran testaavat Koreassa.:frown:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös