Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Japanissa vanhaa F1-Lotusta ajoivat Lotuksen IndyCar-kuljettaja Takuma Sato sekä HRT:n Bruno Lalli. Jälleen olisi ollut hyvä tilaisuus näyttäytyä ja osoittaa tukensa vastoin Lotuksen toiveita toimivalle Fernandesille, mutta ei.
Tässähän voi ihan yhtä hyvin nähdä taustalla vaikka Clive Chapmanin halun sanoutua irti IRL-Dallaroiden teippaamisesta Lotuksen väreihin. Onhan Sato nimen omaan KV Racingin kuljettaja :wink:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
-Jos unohdetaan vaihteeksi tuo kansallisuuskysymys, on argumenttini TLV:tä vastaan myös se, että kyseessä on ollut pitkään pöytälaatikkofirma, joka aktiivisena toiminutta GL:ää uhmaten on tunkemassa itseään nyt automaailmaan ja ties minne. :dunno:
Öööh siis minne tunkemassa? Lotuksen oikeudethan on Protonilla kaikkialla muualla paitsi F1-tasolla.
TLV taas on ollut, ja on edelleen oikeuksien haltija Team Lotus nimeen F1:ssä.
Se että firma on ollut "pöytälaatikossa" ei muuta sen oikeuksia mihinkään.
(kokeilepa pistää Suomessa pöytälaatikkoon firma, sitten annat jonkun muun viedä sen nimen ihan tuosta noin vain... dont think so)

Eikä toisaalta GL itsekään ole Team Lotuksen hajoamisen jälkeen Formula1 maailmaan pyrkinyt, jotenka mitäs mieltä olet siitä että firma joka ei ole siellä ollutkaan haluaa sinne nyt yhtäkkiä ostamalla Ranskan kansallistiimin?

Pointtina siis itsellä on se että kumpikaan scenario ei ole ideaalinen. Mutta koska Lotus ja Team Lotus ovat olleet poissa Chapmanien käsistä jo pitkään, ja GL pitkään jopa Malesialaisten omistuksessa, niin valittavana on vain se pienempi paha kahdesta...
(jokainen päättäkööt kumpaa kannattaa toki)
Mutta enmä ainakaan kumpaakaan Lotusta pidä enää Brittiläisenä, mutta ei se silti ole haitannut mua fanittamasta Exigen kaltaisia mainioita autoja.
Tai Team Lotuksen paluuta F1-maailmaan Tonyn kautta yhtälailla....
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Puhut että katsot asioita objektiivisesti, mutta oletat kuulevasi vain negatiivisia uutisia LR:n suuntaan Chapmaneilta.
Tai tuen puutteen.

Eipä niitä virallisia lausuntoja ole kuultu myöskään GL:n hankkeelle omia Team Lotus brändi, jotenka tasaviivalla on sekin asia.
Oletan kuulevani Chapmanilta edes jotain, koska muut olettavat Status Quo'n jatkuvan, vaikka tilanne pelikentällä onkin kiistämättä muuttunut.

Enkä suinkaan väitä olevani objektiivinen, vaan yritän aina alussa muodostaa mahdollisimman laajan ja monipuolisen näkökulman asioihin, jotta voin sitten tarvittaessa puolustella kantaani. Tällä metodilla olen huomannut usein olevani eri mieltä asioista kuin muut, mutta toisaalta muilla on puolestaan ollut erittäin vaikeaa osoittaa puoltani vääräksi. Jos näin nimittäin olisi, niin silloinhan olisin ollut toista mieltä heti aluksi. ;)

Tässä nimenoimaisessa tapauksessa olen kuitenkin perin yllättynyt kuinka yksin olen mielipiteeni kanssa. Toisaalta keskustelun varsin kiivasluonteinen sävy antaa pieniä viitteitä siitä, mitä olen mahdollisesti yhtälöstä unohtanut, kuten myös mahdollisesti se, että nyt lähtökohtaisesti minulla oli tunneside keskusteltavaan asiaan. Vaikka lähdin tähän prosessiin avoimella mielellä, niin Fernandes menetti minut jo alussa ylimielisellä asenteellaan ja lopullisesti alkaessaan toimimaan Lotusta vastaan. Lotus puolestaan ei nähdäkseni vieläkään ole tehnyt mitään muuta kuin yrittänyt suojella (brittiläistä) brändiään ja pitää langat omissa (ja osakkeenomistajien) käsissä.

Mutta tätä Chapman-asiaa voidaan kuitenkin jatkaa eteenpäin. Fernandesilla oli tänä vuonna F1-talli, joka ilmeisesti menestyi varsin hyvin (0 pistettä). Aiemmin osoittamastaan tuesta huolimatta Chapman ei myöskään antanut positiivista palautetta tiimille, vaikka siihen oletettavasti olisi ollut loistava mahdollisuus. :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Enkä suinkaan väitä olevani objektiivinen, vaan yritän aina alussa muodostaa mahdollisimman laajan ja monipuolisen näkökulman asioihin, jotta voin sitten tarvittaessa puolustella kantaani.
Ai niinkö? Postaus #1693:
En usko kumpaakaan täysin sokeasti, vaan olen yrittänyt löytää molempien väitteille tukea sekä näkökulmia, jotka osoittavat faktojen vääristelyä.
Kyllähän tuo aika objektiiviselta toiminnalta kuulostaa... tai sen yritykseltä ainakin.

Mutta tätä Chapman-asiaa voidaan kuitenkin jatkaa eteenpäin. Fernandesilla oli tänä vuonna F1-talli, joka ilmeisesti menestyi varsin hyvin (0 pistettä). Aiemmin osoittamastaan tuesta huolimatta Chapman ei myöskään antanut positiivista palautetta tiimille, vaikka siihen oletettavasti olisi ollut loistava mahdollisuus. :rolleyes:
Niin, jos ottaa huomioon että uusilla tiimeillä oli verrattaen rajatusti aikaa autojen tuomiseen viivalle, yksi siinä jopa melkein epäonnistui, niin kyllähän Virgin ja Lotus tekivät hyvää työtä.
Lotuksesta huokui ammattimaisuus asioiden tekemisessä, eikä hommissa hosuttu.
Lisäksi sijoitukset toivat heille ykköspaikan uusien tallien väliltä, jotenka hyvänä kautena sitä voi kyllä pitää, pisteistä huolimatta.

Chapman ei toki ole kommentoinut LR:n vuotta syksyllä mitenkään. Ei myöskään negatiiviseen sävyyn.
Toisaalta ei ole kommentoinut GL:n tavoitteita myöskään, jotenka painoarvo kumpaankaan suuntaan on aika 0 mielestäni niin kauan kunnes Chapmanit sanaisen arkkunsa avaavat...
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Olin jo aikeissa pitää taukoa tään aiheen kommentoimisesta, mutta täytyy vielä palata tähän aiheeseen. Jellinek antaa ymmärtää, että GL kilpailisi brittilisenssillä, mutta onko kellään todisteita siitä?

Jellinekillä oli kuitenkin hyvä tiivistelmä mielipiteensä syistä, joten tässä minulta samanlainen.

Tunnesyyt:
Jos en nyt ihan rakastunut LR:ään viime kaudella, niin vähintäänkin ihastuin siihen. Protoninkaan en koe edustavan BRG:tä yhtään enempää. En myöskään toivoisi Rellun vetäytymistä pelkäksi moottorinvalmistajaksi.

Järkisyyt:
TLV:llä on oikeudet Team Lotus nimeen F1:ssä, ja sillä sipuli. GL:llä ei ole siihen mitään sanottavaa. Pikemminkin TLV voi valittaa Lotus-nimen käytöstä F1:ssä ilman heidän lupaa.

TL:n ja GL:n tominta ei välttämättä ole päällekkäista. TL:llä ei missään nimessä ole oikeutta tehdä katuautoa nimeltään Lotus tai edes Team Lotus, koska GL:llä on oikeudet Lotus-nimeen autoteollisuudessa. En kuitenkaan usko TL:n olevan aikeissa astua autoteollisuuteen.

Tässä muuten avaamani gallup kaikille faneille Autosport.comissa:

http://forums.autosport.com/index.php?showtopic=139741
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Liikaa oletuksia!!

Jos Chapmanit eivät ole sanoneet mitään, se ei automaattisesti tarkoita että he ovat kääntäneet kelkkaansa. Ehkä he eivät vain halua puuttua sotkuun ja valita puolta, sillä ovat molempien osapuolten alkulähde. Näin Otto jo spekuloikin

Minulle ei ainakaan ole mitään väliä millä lisenssillä talli kilpailee niin kauan kun formuloissa ei suomalaista tallia ole. McLaren voi vapaasti laittaa lisneessikseen Libanonin, Williams Mauritanian ja Red Bull Itä-Timorin. Kuten olen jo n. 45 000 kertaa sanonut, älä Jeillnek oleta että GL:n(Protonin) 25% tallissa lisenssi olisi GB.

Ja tästä räikeästä valehtelusta syytän paaaljon enemmän GL:ää ja Protonia mm. Oton ja Fo11okin mainitsemista syistä

Originally Posted by Tony Fernandes, Autosport Q&A - 25.9.2010
Q. But you have a licence at the moment from Group Lotus?
TF: Yes, but we are terminating that licence.

Mihin uutiseen tämä nyt siis liittyy?
 

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Ei se Dodgekaan yhdessä yössä italialaiseksi muuttunut, vaikka FIAT sen ostikin.
Toivottavasti muissa kirjoituksissasi on edes jollain tavalla faktat tarkistettu!
Vai riittääkö 20% osuus chrysler konsernista sanomaan että omistaa koko yhtiön mukaan lukien dodge?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toivottavasti muissa kirjoituksissasi on edes jollain tavalla faktat tarkistettu!
Vai riittääkö 20% osuus chrysler konsernista sanomaan että omistaa koko yhtiön mukaan lukien dodge?
Ehkä tässä valmistellaan sitä ajatusta että 25 % riittää tekemään Genii-Renaultista Lotuksen. :p
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Moderoitsin keskustelut Lotus Renault GP:stä omaan ketjuunsa. Jätetään tämä Fernandesin Team Lotukselle.

Ratkaisu saattaa osoittautua virheelliseksi (minne lie Lotus vs. Lotus -vääntö nyt päätyy), mutta saahan nämä tarvittaessa yhdistettyä uudelleen ;)
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tää on jäänyt pahasti Geniin uutisten jalkoihin, mutta MTV3:n netissä on Eurosportilta käännettyjä Kovalaisen kommentteja uudesta Lotuksesta. Se kuulemma eroaa (ulkoisestikin) merkittävästi tämän vuoden autosta. Nokka on mallia Red Bull ja muualla autossa on nähtävissä samankaltaisuutta Force Indiaan (johtunee siitä, että talli on palkannut suunnittelijoita FI:lta).
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Tää on jäänyt pahasti Geniin uutisten jalkoihin, mutta MTV3:n netissä on Eurosportilta käännettyjä Kovalaisen kommentteja uudesta Lotuksesta. Se kuulemma eroaa (ulkoisestikin) merkittävästi tämän vuoden autosta. Nokka on mallia Red Bull ja muualla autossa on nähtävissä samankaltaisuutta Force Indiaan (johtunee siitä, että talli on palkannut suunnittelijoita FI:lta).
Olihan se Mike Gascoynekin "Chief Technology Officer" Force Indialla vielä 2008 marraskuuhun asti, joten kauden 2009 FI VJM02:n uudistuneessa ulkonäössä saattaa olla paljonkin Gascoynen kädenjälkeä. VJM03 taas on pikemmin kauden 2009 auton kehittyneempi versio kuin kokonaan uudestaan suunniteltu malli. James Keyn Force India -pestin päättymisen jälkeen VJM03:n kehittämistä johtanut Mark Smith pääsee ilmeisesti mukaan Gascoynen porukkaan vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Oman tuulitunnelin rakentaminen vaikuttaa isolta askeleelta eteenpäin Gascoynen johtamalle suunnitteluryhmälle, joten viimeistään kaudella 2012 pitäisi Fernandesin tiimin pystyä haastamaan Force India. Hesarin haastattelussa Heikki Kovalainen haaveilee tallinsa olevan mukana kärkitaistossa jo kaudella 2013. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se kuulemma eroaa (ulkoisestikin) merkittävästi tämän vuoden autosta.
Mikä ei valitettavasti tarkoita että auto olisi mitenkään poikkeuksellinen tai radikaali viime kauden autoihin verrattuna, paitsi siihen Lotuksen saippualaatikkoon. Nykyään jämätalleista puuttuu rohkeutta koeilla erikoisia ratkaisuja. Ei ole virtuooseja suunnittelijoita, jotka silmällä yrittäisivät piirtää uudenlaisen auton ja uskoisivat sen nopeuteen. Kaikki vaan enemmän tai vähemmän kopioivat turvallisia perusmuotoja, ja sitten kehittävät niitä viilaamalla millimetrejä sieltä ja täältä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ei ole virtuooseja suunnittelijoita, jotka silmällä yrittäisivät piirtää uudenlaisen auton ja uskoisivat sen nopeuteen. Kaikki vaan enemmän tai vähemmän kopioivat turvallisia perusmuotoja, ja sitten kehittävät niitä viilaamalla millimetrejä sieltä ja täältä.

Fakta lienee se, että aerodynamiikkavaatimukset ja säännöt ovat jotain ihan muuta kuin suunnittelijoiden kultakaudella. Joku voi toki tehdä erikoisen näköisen auton, mutta ei sillä radalla pääse muiden vauhtiin.

Kovalaisen kommentit ovat lupaavia. Se on selvää, että auton pitää ulkonäöllisesti muistuttaa enemmän FI:tä, johon on lisätty jotain Red Bullin autossa nähtyjä ratkaisuja, kuin tätä kauden 2010 autoa. Team Lotuksen suunnalla työt ensikauden osalta jatkuvat entiseen malliin, vaikka Renault saikin itselleen uuden nimisponsorin. Tulevaisuuteen on paljon helpompi uskoa, kun tallin nimi on Team Lotus eikä joku 1Malaysia hirvitys.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renaultin siirtyminen tallinomistajasta pelkäksi moottoritoimittajaksi myös entisen tallinsa osalta tarkoittaa sitä, että ainakin teoriassa "molemmat Lotukset" ovat yhtä lailla Renaultille vain asiakkaita.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
-en koe olevani mikään kansalliskiihkoilija, mutta Lotus edustaa nimenä minulle niin selkeästi British Racing Green-perinnettä, ettei ajatusmaailmaani mahdu käsite Lotus-nimisestä F1-tallista mitään muuta maata edustaen.
Ihan hyvä perustelu, siis tunnetasolla, ja olen jokseenkin samaa mieltäkin. Toisaalta F1:ssä kilpailee tallit, eivät kansakunnat. Esimerkiksi McLaren oli uusiseelantilaisen Bruce McLarenin talli, mutta kovastipa se mielletään brittitalliksi nykyään, ja näin on ollut jo pitkään. Koetko suurta mielipahaa tästä seikasta? Vai onko se ihan ok että McLarenin voittaessa soitetaan brittien musaa eikä Uuden Seelannin?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Team Lotus ei ehkä sittenkään vaihda musta-kultaiseen väritykseen. Mike Gascoyne tivasi mielipiteitä twitterissä... vastauksia tuli kuulemma niin paljon, että sihteerin pää räjähti ja laskeminen oli pakko lopettaa. Äänet jakautuivat seuraavasti: vihreä-keltainen 77%, musta-kulta 14%, puna-kulta 4%, jokin muu 4%.

Jos tämän kauden värit säilyvät, otetaankohan silti suunnittelukisan voittajaehdotus käyttöön (muutoksin musta -> vihreä, kulta -> keltainen)?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Fakta lienee se, että aerodynamiikkavaatimukset ja säännöt ovat jotain ihan muuta kuin suunnittelijoiden kultakaudella. Joku voi toki tehdä erikoisen näköisen auton, mutta ei sillä radalla pääse muiden vauhtiin.
Kyllähän se aika pitkälti on viime vuosina mennyt niin, että ne autot ovat nopeita jotka näyttävät eniten edellis kauden voittajilta, ja joissa lisäksi on tehty uusi oivallus jollain osa-alueella tai jossain yksityiskohdassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Team Lotus ei ehkä sittenkään vaihda musta-kultaiseen väritykseen. Mike Gascoyne tivasi mielipiteitä twitterissä... vastauksia tuli kuulemma niin paljon, että sihteerin pää räjähti ja laskeminen oli pakko lopettaa. Äänet jakautuivat seuraavasti: vihreä-keltainen 77%, musta-kulta 14%, puna-kulta 4%, jokin muu 4%.

Jos tämän kauden värit säilyvät, otetaankohan silti suunnittelukisan voittajaehdotus käyttöön (muutoksin musta -> vihreä, kulta -> keltainen)?
Aika halpa temppu kyllä tuo, että Lotus Renault maalasi autonsa mustankultaiseksi, kun Team Lotus oli sitä ääneen suunnitellut. Tai tiedä sitten kumpi loppujen lopuksi oli liikkeellä ennen, kuvittelisin että Team Lotus.

Aika hieno tilanne kyllä, että itsenäinen Team Lotus rakentaa kilpa-autonsa jolla kilpailee ykkösissä, ja autonvalmistaja Lotus sponsoroi erinäisiä talleja erinäisissä kilpasarjoissa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Team Lotus ei ehkä sittenkään vaihda musta-kultaiseen väritykseen. Mike Gascoyne tivasi mielipiteitä twitterissä... vastauksia tuli kuulemma niin paljon, että sihteerin pää räjähti ja laskeminen oli pakko lopettaa. Äänet jakautuivat seuraavasti: vihreä-keltainen 77%, musta-kulta 14%, puna-kulta 4%, jokin muu 4%.

Jos tämän kauden värit säilyvät, otetaankohan silti suunnittelukisan voittajaehdotus käyttöön (muutoksin musta -> vihreä, kulta -> keltainen)?
Oikeestaan hyvä näin. Musta-kulta on sponssiliveree, ja sitähän Group Lotus Rellulle tekee. Itse uskon, että jos kisavihreä säilyy livree on samanlainen kuin viime kaudella. Se on suunnilleen sama kuin alkuperäinen Lotus-livree. Suuri osa musta-kulta livreistä on tehty jäljittelemään JPS:ää.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Itse uskon, että jos kisavihreä säilyy livree on samanlainen kuin viime kaudella. Se on suunnilleen sama kuin alkuperäinen Lotus-livree.
Mä taas uskon päinvastaista, sillä se tämän vuotinen on puolestaan lähes sama kuin GL:n GP3/GP2/IRL-sponsoriväritykset ja sekoittuminen noihin tuskin on toivottua. Voihan toki olla, että myös ART:n ja KV:n väritys on jatkossa musta-kulta Renault GP:n tapaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös