FO110K sanoi:
CARTer: laitapa linkit mistä Save Team Lotuksen ja Huntin kommentit on peräisin, voisin lukasta läpi ne jossain kohtaa myös...
Save Team Lotuksen kommentit ovat tietenkin suoraan
täältä.
Huntin haastattelu löytyy alkuperäisenä Peter Windsorin
blogista.
Mun mielestä Lotus kuitenkin on Malesialainen putiikki (ollut jo pitkään) jotenka Brittiläisenä en miellä sitä enää samalla tavalla kuin Colinin aikaan.
Mun mielestä Lotus taas on edelleen brittiläinen yhtiö. Ei se Dodgekaan yhdessä yössä italialaiseksi muuttunut, vaikka FIAT sen ostikin. Proton on kuitenkin pitänyt melko tärkeänä pitää Lotuksen mainetta yllä ja antanut sen toimia melko itsenäisesti omissa tiloissaan.
Canukki sanoi:
Faktat Team Lotuksesta olivat täällä kyllä jo paljon ennen tuota Save Team Lotus -saitta.
Puhutko nyt oikeista faktoista vai Save Team Lotuksenkin esittämistä vääristellyistä ja harhaanjohtavista "faktoista"?
Kysymys kuuluukin, miksi he sitten yrittävät formuloihin, jos yhtä suuruudenhullua visionääriä lukuunottamatta he eivät sinne halua?
Lotuksen nykyinen johtohan ei ole missään vaiheessa sanonut haluavansa ykkösiin. Ehkä siksi he ovatkin saaneet hyljätyksi itsensä tuntevilta F1-faneilta niin verisen vastalauseryöpyn.
Fernandes neuvotteli Protonilta luvan käyttää Lotus-nimeä ykkösissä ja sitten hän rikkoi tehtyä lisenssisopimusta räikeästi painattamalla omia tuotteitaan Lotuksen ABCD-logolla ja käytti Lotuksen nimeä luvatta aasialaisen energiajuoman lanseeraamiseen. Potin kuitenkin vei neuvottelut Huntin kanssa. En usko hetkeäkään, että Hunt aivan yksin lähtee laajentamaan Team Lotuksen käyttöaluetta matkustus- ja majoituspalveluihin. Siinä sitä visiota kerrakseen. Fernandes peittoaa näillä suhmuroinneilla melkein jopa alkuperäisen Tony-ressun Amerikan Yhdysvalloissa. :yuck:
Käytäisiinkö tätä keskustelua lainkaan, jos tämä CARTerin mielestä paha Team Lotus ei olisikaan koskaan lopettanut toimintaa ykkösissä? Olisiko siitä huolimatta Group Lotuksella oikeus siihen talliin?
Melkoista yksinkertaistamista taas.
Mutta todennäköisesti Huntille olisi tehnyt ihan hyvä omistaa aktiivinen Team Lotus vähän kauemmin, jotta hänelle olisi ehtinyt muodostua hieman parempi kuva tiimin ja sille nimensä antaneen autotehtaan yhteiselosta. Group Lotushan oli vielä vuonna 1994:kin mukana Team Lotuksen toiminnassa. Samoin Chapmanit epäsuorasti, koska tiimi toimi edelleen perheen omistaman Ketteringham Hallin tiloissa.
Koska Fernandes on jo tehnyt huomattavaa vahinkoa Chapmanin perinnölle, niin minua ei enää oikeastaan kiinnosta enää koko Team Lotus. Jos Fernandes sen TLV:n kautta omistaa, niin omistakoot. Perustakoot Team Lotus-hotellin tai Team Lotus Airlinesin. Mutta Chapmanin Lotuksesta pysykööt kaukana. Chapmanin Lotus ei ollut tiimi, ne olivat autot, jotka hän rakensi. Lotus-autot. Lotus Cars. Team Lotuksen F1-autoissa, sen paremmin kuin missään muussakaan ei tyyppikilvessä lue ”Team Lotus”, niissä lukee LOTUS. Kuten todettua, näiden Lotus-autojen ajattamisesta ovat vastanneet vuosien kuluessa monta eri toimijaa. Ensin oli Lotus Engineering, sitten Team Lotus International, Team Lotus Engineering, Team Lotus North America ja Chapmanin kuoltua Team Lotus Ltd. ja Group Lotus. Näillä kaikilla oli jokin selkeä yhteys Anthony Colin Bruce Chapmanin Lotus-autoihin ja siksi ne tulevat aina olemaan lähellä sydäntäni.
Ensi vuonna, jos hän saa kyntensä pidettyä kiinni, Fernandesilla ei ole Lotus-autoja, mutta hänellä kieltämättä on yksi F1-tiimi. Hänen autojaan ei silti rakenneta Lotuksen tiloissa. Ei nykyisissä eikä entisissä. Hänellä ei ole Chapmanien tai Chapmanin Lotuksen siunausta toiminnalleen. Hänellä on parikymmentä vuotta vanha pölyttynyt logo, jota Chapman, Lotuksen legendan luoja ei itse edes käyttänyt ja on vääryydellä huijattu hattu, jonka Clive varmasti haluaisi takaisin, mutta tuskin sitä koskaan saa. Poltettuaan siltansa alkuperäiseen Chapmanin Lotukseen, hänellä ei kuitenkaan ole mitään, mikä tekisi hänen autoistaan Lotuksia.
Niin tai näin, Chapmanin talli ei oikeastaan ollut edes mitenkään erikoinen. Yhdysvalloissa hänen rakentamiensa autojen ajattamisesta vastasi Wood Brothers ja myöhemmin Andy Granatelli. Rod Walkerin tiimi voitti Lotuksen ensimmäisen kilpailun Monacossa. Chapmanin autot olivat erikoisia. Ne olivat Lotuksia. Vuoden 1995 Pasific ei ollut Lotus, vaikka tiimi jollain omituisella tasolla olikin. Fernandesin 1Malaysia Racing Teamin ajattamat autot eivät ole aitoja Lotuksia. Eivät vaikka FIA, Fernandes ja Gascoyne kuinka inttäisivät.
Minusta olisi muuten varsin hienoa, että ensi vuonna lähtöruudukossa olisi Marussia-Virgin-Manor-Simtek-designed-by-Wirth’s-home-PC-Cosworthin lisäksi Air-Asia-1Malaysia-Pasific-Team-Lotus-Renault. Jälkimmäinen oikeastaan kuulostaa varsin hyvältä. Lotukseksi siitä ei kuitenkaan koskaan ole.
Hauskaahan tässä on vielä sekin, että autotehdas Lotuksen viimeisin "suuri" autourheiluprojekti ei saanut aikaan mitään mainetekoja, vaikka odotuksia olikin kovanlaisesti -eli GT1 projekti.
Eipä tuo minusta ole kovin hauskaa. Olihan se alusta asti selvää, ettei Lotus pystyisi kilpailemaan Mercedeksen ja Porschen budjettien kanssa. Budjettien, jotka lopulta johtivat koko touhun loppumiseen ja sarjan järjestäneen Stephane Ratelin syvään inhoon autonvalmistajia kohtaan.
Mikä sen sijaan minusta on varsin hauskaa, on että hyvin monet kuvaavat aikaväliä 1994-1995 siten, että Team Lotuksen lopetettua kilpailemisen, Group Lotus otti merkin kilpailutoiminnan täysin omien siipiensä suojaan. He mm. kiinnittivät 1995 GT2-kaudelle uuden kuljettajan. Lotus Espirit GT2-autoa ohjasti tuolloin muuan italialainen Alessandro Zanardi. Sattumaako? Ehkä. Jos uskoo moiseen.