Lukeneisuus-polli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kouvotsvoni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mitä luetuimmista tullut luettua KOKONAAN?

• Aleksis Kivi - Seitsemän veljestä

Äänet: 20 37,7%
  • Elias Lönnrot - Kalevala

Äänet: 10 18,9%
  • J.L. Runeberg - Vänrikki Stoolin tarinat

Äänet: 5 9,4%
  • Väinö Linna - Tuntematon sotilas

Äänet: 23 43,4%
  • Juhani Aho - Rautatie

Äänet: 14 26,4%
  • Aleksis Kivi - Nummisuutarit

Äänet: 7 13,2%
  • Mika Waltari - Sinuhe egyptiläinen

Äänet: 14 26,4%
  • Väinö Linna - Täällä Pohjantähden alla

Äänet: 11 20,8%
  • Z. Topelius - Välskärin kertomuksia

Äänet: 3 5,7%
  • Veikko Huovinen - Havukka-ahon ajattelija

Äänet: 12 22,6%
  • En mitään

Äänet: 16 30,2%

• Äänestäjiä yhteensä
    53
Sinuhen on varmaan lukenut about 3 kertaa. Erittäin mukaansa tempaava. Sinuhen jälkeen muutkin Waltarit kiinnostivat ja niitä on aika paljon tullut luettua.

Rautatiessä ei ole kovin paljon lukemista, mutta onpa ihan hauska tarina. Vähän niinkuin Frankin matkat. (siis Kalliosta Eiraan tai minne se nyt oli menossakaan...ja EKAA kertaa junalla...)

Seitsemästä veljeksestä en ole aivan satavarma, mutta vastasin sen kuitenkin. Tuntemattoman sotilaan (tai siis Sotaromaanin) olen lukenut. Huovista jouduin hetken miettimään, mutta muistaakseni en ole juuri tuota lukenut. Kalevalasta olen lukenut vain joitakin pätkiä.

Kalevala ja Välskärin Kertomukset lukematta.

Kalevalamittaa ei vaan jaksa. Kahden säkeen jälkeen sielu huutaa rokenrollia. Kalevalan lukeminen on kuin yrittäis kuunnella humppaa päiväkausia yhtä soittoa. Yhtä ja samaa piisiä ruotsinlaivaorkesterin sipasemana. Pää hajoo nimittäin heti.

Kalevala ja Vänrikki Stoolin tarinat lukematta. Seitsemän Veljestäkin on luettu väen väkisin. Runomittaiset opukset on kyllä sellaisia, joiden lukemisesta pitäisi maksaa ja paljon. Vänrikki Stoolin tarinat on sen verran lyhyt opus, että se lienee suurimmaksi osaksi luettu.

Tuntematon on ainoa noista minkä olen lukenut. Kokonaan. Ja kahdesti.

Yhtään en oo lukenu ja yhdestä en ollut edes kuullut :o

Välskärin kertomukset on kyllä tullut kuunneltua kokonaisuudessaan, kun isä sen joskus luki mulle ku olin kakara.

Noista en muista lukeneeni kokonaan kuin Juhani Ahon Rautatien ja senkin läksynä. En itse asiassa muista edes avanneeni suurinta osaa noista teoksista, mikä saattaa johtua osin siitä, että kouluaikaan noita puisevilta vaikuttavia sivistyksemme kulmakiviä tarjoiltiin puolipakolla. Täytyypä kuitenkin muistaa joskus tutkia olisiko jotkut noista syventymisen arvoisia.

Kalevalamittaa ei vaan jaksa. Kahden säkeen jälkeen sielu huutaa rokenrollia. Kalevalan lukeminen on kuin yrittäis kuunnella humppaa päiväkausia yhtä soittoa. Yhtä ja samaa piisiä ruotsinlaivaorkesterin sipasemana. Pää hajoo nimittäin heti.
Mulla on ollut aina sama ongelma. Koulussakin pinnasin Kalevalan lukemisesta, vaikka muuten tykkäänkin lukea. Mutta sitten viime kesänä se jotenkin aukes yhtäkkiä. Niinpä sitten luin ensin äitin kouluaikojen Pienois-Kalevalaa sellaisella innolla, että pari kertaa meinasin mennä junassa kotiaseman ohi. Sitten piti hakea kirjastosta se täysi versiokin. Minä saatan Kalevalaa lukiessa liikuttua liki kyyneliin kielen kauneuden vuoksi. Joo, oon friikki. Mutta voi se silti aueta muillekin.

Project Gutenbergistä ovat ilmaiseksi ladattavissa/luettavissa seuraavat "Lukeneisuus-pollin" teokset:

-Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
-Aleksis Kivi: Nummisuutarit
-Aleksis Kivi: Rautatie
-J.L.Runeberg: Vänrikki Stoolin tarinat (Cajanderin suomennos) (Mannisen suomennos)
-E. Lönnrot: Kalevala

Ai shamperi kiitos näistä! Nauratti jo Kalevalan kaksi ensimmäistä lausetta. Ihan loistosettiä ja melekoista suomenkielen viäntämisen riemuvoittoa.

Puhe'et puhellaan.

Mulla on ollut aina sama ongelma. Koulussakin pinnasin Kalevalan lukemisesta, vaikka muuten tykkäänkin lukea. Mutta sitten viime kesänä se jotenkin aukes yhtäkkiä. Niinpä sitten luin ensin äitin kouluaikojen Pienois-Kalevalaa sellaisella innolla, että pari kertaa meinasin mennä junassa kotiaseman ohi. Sitten piti hakea kirjastosta se täysi versiokin. Minä saatan Kalevalaa lukiessa liikuttua liki kyyneliin kielen kauneuden vuoksi. Joo, oon friikki. Mutta voi se silti aueta muillekin.

En epäile ja toivoisin samaa. Mä tarvin kyllä jotain sieniä, että jaksais. Se on niin tappopuuduttava se poljento.

En epäile ja toivoisin samaa. Mä tarvin kyllä jotain sieniä, että jaksais. Se on niin tappopuuduttava se poljento.
Sitten vielä sama asia toistetaan monta kertaa eri sanoin:

verkkohon veistelevi, nettihin kirjoittelevi,
webbihin turisevi, foorumihin trollailevi,
keskusteluryhmähän lurittelevi, ketjuhun kertoilevi,
säikeeseen säveltelevi, ... ... ... ... ...

Puolet noista on luettu, lukuvimma on kohdistunut hiukan toisaalle. Sinuhe on tarkoitus lukea kun vaan saisi aikaiseksi.

Sitten vielä sama asia toistetaan monta kertaa eri sanoin:

verkkohon veistelevi, nettihin kirjoittelevi,
webbihin turisevi, foorumihin trollailevi,
keskusteluryhmähän lurittelevi, ketjuhun kertoilevi,
säikeeseen säveltelevi, ... ... ... ... ...
Pikkupelimannistahan löytyy sanoittajan vikaa. Kolmannen rivin alussa mun runonlaulutaitoni on koetuksella, tarvittaisiin ääninäytettä varmistamaan että miten se menee 5/4 -tahdissa.

Viimeksi muokattu:
Pikkupelimannistahan löytyy sanoittajan vikaa. Kolmannen rivin alussa mun runonlaulutaitoni on koetuksella, tarvittaisiin ääninäytettä varmistamaan että miten se menee 5/4 -tahdissa.
Ei tuo kalevalamitassa mene kaikin osin muutenkaan, mutta se ei liene ollut pointtikaan.

Puolet noista on luettu, lukuvimma on kohdistunut hiukan toisaalle. Sinuhe on tarkoitus lukea kun vaan saisi aikaiseksi.

Rivit tuli täyteen, mutta riimit ei.

Aina välillä pukkaa taidetta. Voisihan noita tahtilajeja vaihdella, vai menisikö liian progeksi?