Luotatko kauppojen omaan tuore-elintarvikkeiden laadun- ja iän valvontaan?

Luotatko, että kauppa huolehtii tuoretavaran ikääntymisen valvonnasta vilpittömästi?

  • Kyllä, tottakai luotan!

    Äänet: 6 27,3%
  • No en luota!

    Äänet: 16 72,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    22

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Helsingin Sanomat, kauppaketjun esimies kirjoittaa :

"Tuoteryhmävastaava kehotti minua ja kolleegaani avaamaan vanhoiksi menneet lihapakkaukset ja marinoimaan ne. Lihat pantiin esille tuoretiskiin."
"Tuoteryhmävastaava kehotti panemaan marinadia niin reilusti, että haju varmasti peittyy"
"Samat kalafileet pyörivät tiskillä päivästä toiseen"
Luotatko sinä saavasi aina tuoretta lihaa ja kalaa kaupasta?
Vai uskotko, että voiton tavoittelun vuoksi asiakkaan etu ei ole aina päälimmäisenä mielessä?


Aiheeseen liittyen :
Kauppiaat eivät halua hygienian tasosta kertovia hymiöitä kauppoihin
Kertooko tämäkin omaa kieltään ongelman laajuudesta? :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pääsääntöisesti luotan, mutta arveluttaviakin tapauksia löytyy, jolloin jätän ostamatta.

Sekä lihassa ja kalassa ostan ensisijaisesti tuoretta. Kauppojen ja teollisuuden käyttämä marinadi on yleensäkin painavaaa höttöä, joka näennäisesti lakee lihan hintaa, mutta todellisuudessa nostaa sitä. Sitä paitsi ne marinadit eivät ole käytännöllisestikatsoen ikinä hyviä. Niiden marinadien tarkoituksena on a) parantaa säilyvyyttä b) parantaa katetta c) saada liha/kala näyttämään edullisemmalta kuin onkaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Lidlissä vihannespuoli ei useimmiten houkuta..Eikä kyllä lähikaupassakaan sunnuntaisin/maanantaisin. Siinä ketjussa kuitenkin on sitä parempi pomo mitä vähempi hävikkiä, niin sitten myydään nahistuneet naatit ja leivät vaikka alehinnoin ennemmin kuin heitetään mäkeen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Lidlissä vihannespuoli ei useimmiten houkuta..Eikä kyllä lähikaupassakaan sunnuntaisin/maanantaisin. Siinä ketjussa kuitenkin on sitä parempi pomo mitä vähempi hävikkiä, niin sitten myydään nahistuneet naatit ja leivät vaikka alehinnoin ennemmin kuin heitetään mäkeen.
Mä taas olen vahvasti eri mieltä. Vihannekset ja hedelmät ovat täysin vertailukelpoisia laadultaan muihin alueen kauppoihin verrattuna. Pakattu leipä taas on yleensä myynnissä tuoreempana kuin muissa myymälöissä. Olen huomannut Lidlissä tiputettavan aiempana päivänä tulleen leivän hintaa sen 20 %, muissa se myydään normaalilla hinnalla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mä taas olen vahvasti eri mieltä. Vihannekset ja hedelmät ovat täysin vertailukelpoisia laadultaan muihin alueen kauppoihin verrattuna. Pakattu leipä taas on yleensä myynnissä tuoreempana kuin muissa myymälöissä. Olen huomannut Lidlissä tiputettavan aiempana päivänä tulleen leivän hintaa sen 20 %, muissa se myydään normaalilla hinnalla.
No nuo alennustarrat tulevat heillä kyllä paremmin tuotteisiin, eikä vasta kun on pakko.. Saipahan tuota joku puoli vuotta sitten heiltä 6packin Freeway-cokista ilmaiseksi, kun parasta ennen-päiväys oli "jo" kahden viikon päässä. Muissa kaupoissa sen viikkoa ennen parasta ennen päiväystä tulisi joku -30% -tarra, jolleivat unohdu hyllyyn ja myyvät täydellä hinnalla, vaikka olisi vanhentunutta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ainakin pääkaupunkiseudun Lidleissä ei enää 19.00 jälkeen just leivissä ole valinnan varaa kun päivän toimitus on myyty loppuun.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
En luota. Varmahkolta taholta tietoa, että kovin sinisilmäisesti ei kannata luottaa :rolleyes:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kauppojen ja teollisuuden käyttämä marinadi on yleensäkin painavaaa höttöä, joka näennäisesti lakee lihan hintaa, mutta todellisuudessa nostaa sitä. Sitä paitsi ne marinadit eivät ole käytännöllisestikatsoen ikinä hyviä. Niiden marinadien tarkoituksena on a) parantaa säilyvyyttä b) parantaa katetta c) saada liha/kala näyttämään edullisemmalta kuin onkaan.
Tähän ei voisi enempää haluta yhtyä.

Viime viikolla juuri lukaisin yhden laatikon tekstit ja oli mainittu että pakkauksen sisällöstä 70% lihaa. Tuorelihaan verrattuna siis aika paljon ylimääräistä tulee mukana.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tähän ei voisi enempää haluta yhtyä.

Viime viikolla juuri lukaisin yhden laatikon tekstit ja oli mainittu että pakkauksen sisällöstä 70% lihaa. Tuorelihaan verrattuna siis aika paljon ylimääräistä tulee mukana.
Ja lopetetaan se tuoteselosteiden kyttääminen siellä hyllyjän välissä lailla Estäjän. TEHDÄÄN SE OSTOSVALINTA JA KASSAN KAUTTA ULOS!

Ihme nysvä.

Ja sitten autolla valoissa vielä jaksetaan marmattaa, jos ei edellä oleva liikahda heti. VAI VIELÄ VÄRIKUULA-ASE!
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ja lopetetaan se tuoteselosteiden kyttääminen siellä hyllyjän välissä lailla Estäjän. TEHDÄÄN SE OSTOSVALINTA JA KASSAN KAUTTA ULOS!

Ihme nysvä.

Ja sitten autolla valoissa vielä jaksetaan marmattaa, jos ei edellä oleva liikahda heti. VAI VIELÄ VÄRIKUULA-ASE!
Jätkä, joka aiheuttaa liikenteessä mopollaan päänsärkyä sekä ajotyylillään että 2-tahtikatkuillaan.

Tee kuule niin että kun auto tulee taaksesi niin ajat moposi sinne valkoisen jatkuvan viivan ojan puolelle ja odottele siellä kotvanen.

:mad:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Oho, olipahan nopeet kaks viikkoa :eek!:

Noh, aika rientää :frank:

EDIT: jaahas, Zaikomin viesti näköjään poistui :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
No en. Esim kaupan itse jauhamaa/pakkaamaa jauhelihaa en ole koskaan ostanut, enkä aio ostaa jatkossakaan... Sikäli varma olen, että sinne on jauhettu päiväysvanhat lihat.

Muutenkin epäilyttää nuo kaupan pakkaamat lihat... pakettia vaihtamalla kun myyntiaikaa tulee lisää. Tästähän taisi Ruotsissa joku kauppaketju jäädä kiinnikin, joten miksei sitä meilläkin osattaisi.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
En luota. Anoppi piti kauppaa ja perheen aamuaskareisiin kuului vanhentumassa olevien revittyjen leipien jakaminen tuoreempien väliin, kaiken muun vilpin ohella. Olen huomannut itsekin ilmiön leivissä, viime aikoina kyllä vähemmän.

Tuolla on samasta aiheesta lyhyesti ja tänään on paperilehden pidemmässä versiossa lisää kikkoja kirjolohesta ja juustosta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tuo mitä tossa lehdessä kerrottiin, että vanhenemisuhkassa oleva broiler grillataan ja sitten siitä tehdään salaattia ei ole olenkaan laitonta ei terveyttä vaarantavaa. Kun liha on grillattu tai muuten kypsennetty sen säilyvyys on ihan erilainen kuin raan lihan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Juu ei tuossa broilerisetissä munkaan mielestä mitään paheksuttavaa ole. Paremminkin varsin fiksu tapa toimia... Mutta se nyt ei muuta tuota muuta touhua yhtään sen hyväksyttävämmäksi :yuck:
 
Ylös