Maailman paras rallikuski?

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Kypros

Sillä voitettiin 3 kertaa (Suomi, Japani, Suomi) ja neljäskin (Portugali)olisi tullut jos ei hylkäys olisi käynyt. Siinä kävi vaan monesti niin että silloin kun olisi pelit kestäneet niin silloin mentiin pihalle.
Pakko nipottaa sen verran, että se hylkäys tuli kyllä Kyproksella, Portugalia ei ajettu vuoden 2001 jälkeen, ennen kuin se taas palas kalenteriin 2007.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
2004 Neste Ralli

No eipähän, Jyskälän voittoon vaikuttaa myös kuski aika paljon. Grönholmilla ei ollut silloin edes kunnollista haastajaa!
2004 mukana oli Solberg, Sainz, Loeb, Rovis, Basti, Märtin. Huomattavasti kovempi jengi kun esim 2005-2007, ainoastaan Loeb nosti tasoaan verrattuna 2004 vuoteen, siksi haastetta oli "enemmän". Ok, tuolloin oli mm. Märtinin näkövaikeudet Argentiinan ulosajon jälkeen, Solbergin sairaus (ja Petter ajoi ulos "tästä syystä") ja Citikan säädöt kateissa ekana päivänä ennen kuin Sainz ja Loeb löysi vauhdin. Kisassa mukana olleista kuskeista Sainz mm ajoi pohjat Ounissa (silloin kun Bosse päästeli kolmella vaihteella). Yhtä kaikki, Bosse ajoi lukisia huippuja vastaan tuona vuonna, joten "ei kunnon haastajaa" on aika loukkaava ilmaus. Mielestäni kaikki Bossen Jyskälän voitot ovat todella ansaittuja, toisin kuin esim Mäkisen voitto 1995, jolloin Suurajoilla ei ollu MM arvoa.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Se nyt ei ole autonvalmistajan vika vaan sääntöjen. Säännöt eivät ole tarpeeksi dynaamiset ja muutu aikojen muuttuessa. Sääntöjä yleensä muutetaan vasta kun ollaan kusessa.
Totta tuokin mutta kyllä PSA tuli mukaan sellaisella tavalla että mitään ei jätetty sattuman varaan, rahaa paloi ja palaa tavalla josta muut voivat lähinnä haaveilla. Tuoksetkin tosin ovat kyllä olleet sitä luokkaa ettei voi sanoa etteikö satsauksille olisi tullut katetta.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Ihan sen verran etta nykyisin ajetaan melkein tuplasti enempi ralleja per kausi verrattuna esim. Kankkusen ja Sainzin huippuvuosien.
Ja silloinkin kun niitä osakilpailuja oli se n. puolet nykyistä vähemmän, kuski ei yleensä edes ajanut kaikkia kisoja kauden aikana.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Totta tuokin mutta kyllä PSA tuli mukaan sellaisella tavalla että mitään ei jätetty sattuman varaan, rahaa paloi ja palaa tavalla josta muut voivat lähinnä haaveilla. Tuoksetkin tosin ovat kyllä olleet sitä luokkaa ettei voi sanoa etteikö satsauksille olisi tullut katetta.
No, rahalla on yritetty voittaa Le Mans (Toyota ja Nissan) ja rahalla on yritetty voittaa F1 (Toyota) mutta näyttää jäävän vain yritykseksi.

Eli ei se pelkkä raha tee onnelliseksi vaikka mielummin itken Porschessa kuin bussissa.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Pitää ne silti voittaa eikä se ole mikään maailman helpoin homma.
Totta. Vanhoina hyvina aikoina patkia oli yli 50 per ralli eika kahteen kertaan ajettavia ollut kuin nimeksi. Ei silloin mitaan nykypaivan sprinttikisoja ajeltu. Vaati kuskilta ja autolta jotain muuta kun nykypaivana.

Taman takia sanon etta eri aikakauden kuskeja on paha "panna" paremmuusjarjestykseen.

*houkaisten ja laittaen 1993 kooste DVDn pyorimaan*
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
889
Kuka on paras sellasta on turha edes kiistellä,
suomalaiset on kovia.

Mulle bosse on ykkönen.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Tommi Mäkinen on paras, sinivalkoisten lasien läpi katsottuna.

Mutta tilastojen kautta Lööppi näyttää vievän voiton.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Mun listalla Henkka Toivonen on ykkösenä, ja tulee aina olemaan. Niin paljon lapsuudenidoliani kaipaan. Henrin ajaminen sytytti meikäläisen. Kun siihen lisättiin vielä luonne, ja kohtalo joka oli päättänyt että Henrin kohdalle on jaettu ihan toisellainen elämä kuin kellään muulla huippukuskilla.

Niin saatiin paketti joka olisi johtanut vaikka mihin tahansa. Tiedä sitten miten ilman sitä onnettomuutta olisi käynyt. Henristä oli 5-vuotiaan pojan vaikeaa olla pitämättä. Se onnettomuus uutinen järkytti minua ihan sydän juuria myöten. Muistiin on piirtynyt Monte Carlon rantabulevaardilla juhliva palavasilmäinen mies jolle ralliautoilu oli elämäntehtävä. Toinen muistikuva on Jyskälästä 1985, Henri ajoi ojassa makaavaa Lancia 037:aa jota autetaan takaisin tielle. Ja sen ulosajon jälkeinen takaa-ajo joka päättyi sijalle 4. Jos olisi nelivetoinen S4:n ollut alla tiedä mitä olisikaan tapahtunut.

Pauli ja Ulla Toivosen esikoiselta ei vauhtia elämästä puuttunut. Mutta kuitenkin Henrille tärkein asia oli vaimo ja lapset. Jopa niin tärkeitä että kun Henkka 1984 oli Jyskälässä kolmas, Arla pääsi mukaan palkintokorokkeelle. Kuten Juha "Hannun poika" Mikkola oli päässyt kaksi vuotta aiemin. Henri oli todellinen tulisielu antoi aina 100% itsestään henkensä uhalla. (Costa Smeraldassa 1985, erittäin vakava ulosajo kiviaitaan kolme niskanikamaa poikki! kokovartalokipsi ja "saikkua" piti olla edessä vähintään puolivuotta) Eikä mitään kun Jyskälään 1985 piti päästä viivalle ja pahasti kipuisena mies oli neljäs. (Tässä vaiheessa puolustusvoimat puuttui peliin syksyllä 1985 edessä oli Asepalvelukseen kelpaamattomuuden toteaminen ihan oikeasti, Henkka joutui erilaisiin fyysisiin kokeisiin kunnes puolustuvoimat totesi miehen, kelvolliseksi vapautukseen sodan ja rauhan aikana. Heikon selän ja niskan vuoksi.)

Jyskälä 1984 Ruuhimäen hyppyreissä rysähti välilevy paikaltaan rajun laskun jälkeen kisan jälkeen edessä oli selkäleikkaus ja pitkä kuntous vasta Monte Carlossa seuraavana talvena Henri nähtiin taas viivala.) Mutta kyllähän "Henkassa" oli aimo annos vielä sitä pikkupoikaa vielä Costa Smeraldan lennonkin jälkeen. Costa Smeralda ehkä opetti jotain, mutta tiedä sitten olisiko Henrin tunnetusti heikko terveys kestänyt pahimpia rytkykisoja 1986.

Arla ja Markus menettivät isänsä, Harri rakkaan isoveljensä, Pauli ja Ulla esikospoikansa. Ja todella monet hyvän ystävänsä. Henkka oli ja tulee aina olemaan, mies joka joutui profetiaalisen toteamuksensa uhriksi.
"Jos Nämä B-Ryhnän autot nyt ensivuonna tulevat eivätkä säänöt kiristy seurauksena on katastrofi!" Totesi Henkka vuoden 1982 RAC:n jälkeen. Traagista oli että juuri se, että profetia osui hänen omalle kohdalleen.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Itse en Loebia kovin korkealle arvosta, enkä tule koskaan arvostamaankaan. Syynä on se, että hän pääsi niin helpolla napsimaan titteleitä kun kilpailevia talleja ja kuljettajia kaatui kuin heinää. Siitä syystä arvostan esim. Richard Burnsin vuoden 2001 mestaruutta enemmän kuin yhtäkään Loebin mestaruuksista. Sama koskee Solbergin 2003 voittamaa mestaruutta.

Mutta joo. Grönholmia en pidä Suomen parhaana rallikuskina, en missään nimessä. Ensimmäinen titteli tuli vähän puskista. Toiselle tittelille toki kaikki kunnioitus, mutta ajo seuraavana vuonna oli kyllä hirveätä kuraa ulosajoineen. Sai toisen mahdollisuuden Fordilla mutta hävisi 2006 siitäkin huolimatta että pääsi tykittämään viisi rallia ilman Loebin osanottoa ja 2007 oli koko vuoden kestänyt johto taskussa kunnes inkoolainen menee ryssimään kaiken kandessa rallissa, joista vielä toisessa Loebikin hermoili itsensä ulos!

Itselleni kaikkien aikojen parhaimman rallikuskin leiman sementoi Colin McRae viime syyskuussa. Hieno mies, joka luultavasti ajaisi vieläkin rallia jos eläisi.

Kun parasta rallikuljettajaa mietitään, ei ole kyse maailmanmestaruuksista. Loebin pullamössöaikakaudella saavuttamat mestaruudet eivät merkkaa mitään kun vakaakupin toisessa päässä painavat rautaisen 90-luvun mestaruusmiehet. Tästä syystä rankkaan esim. yksinkertaisen maailmanmestarin Richard Burnsin Loebin edelle. Tässä siis listani:

1. Colin McRae, Skotlanti, maailmanmestari 1995 (k. 2007)
2. Carlos Sainz, Espanja, maailmanmestari 1990, 1992
3. Juha Kankkunen, Suomi, maailmanmestari 1986, 1987, 1991, 1993
4. Tommi Mäkinen, Suomi, maailmanmestari 1996, 1997, 1998, 1999
5. Richard Burns, Englanti, maailmanmestari 2001 (k. 2005)
6. Sebastien Loeb, Ranska, maailmanmestari 2004, 2005, 2006, 2007
7. Marcus Grönholm, Suomi, maailmanmestari 2000, 2002
8. Petter Solberg, Norja, maailmanmestari 2003
9. Didier Auriol, Ranska, maailmanmestari 1994
10. Markko Märtin, Viro

Märtinille sai viimeisen paikan, koska on historian paras MM-kuljettaja ilman maailmanmestaruutta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Märtinille sai viimeisen paikan, koska on historian paras MM-kuljettaja ilman maailmanmestaruutta.
Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, ei siinä mitään, mutta olihan tuossa provoa kyllä jokaikiseen suuntaan.

Märtin on kova kuski, mutta on valovuosien päässä "historian paras MM-kuljettaja ilman maailmanmestaruutta" -tittelistä. Ainakin herrat Markku Alen ja Henri Toivonen ovat edellä.

Erityisesti rallin puolella tuntuu jopa ns. asiantuntijoiden muisti olevan kovin lyhytkantoinen ja valikoiva. On puhuttu rallin alennustilasta ja välillä jopa suomalaisten kuskien kadostakin ihan lähivuosina, niinkun nyt ei aikaisemmin moista olisi nähty. Mitä oli A-ryhmän alkuvuodet?? Lancia riehui monta vuotta kukkona tunkiolla ja ajatti mestariksi kuka nyt silloin sattui olemaan hyvää pataa Fiorion kanssa. Ainoa kunnon vastus oli Toyotalle siirtynyt Kankkunen, mutta kisa päättyi yleensä aina moottoririkkoon. Yhdessä vaiheessa KKK piti lähes yksin Suomen lippua korkealla. Kankku vielä sattui aina vaihtamaan väärään talliin, väärään aikaan. Recordi voisi olla jotain ihan muuta...
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, ei siinä mitään, mutta olihan tuossa provoa kyllä jokaikiseen suuntaan.

Märtin on kova kuski, mutta on valovuosien päässä "historian paras MM-kuljettaja ilman maailmanmestaruutta" -tittelistä. Ainakin herrat Markku Alen ja Henri Toivonen ovat edellä.

Erityisesti rallin puolella tuntuu jopa ns. asiantuntijoiden muisti olevan kovin lyhytkantoinen ja valikoiva. On puhuttu rallin alennustilasta ja välillä jopa suomalaisten kuskien kadostakin ihan lähivuosina, niinkun nyt ei aikaisemmin moista olisi nähty. Mitä oli A-ryhmän alkuvuodet?? Lancia riehui monta vuotta kukkona tunkiolla ja ajatti mestariksi kuka nyt silloin sattui olemaan hyvää pataa Fiorion kanssa. Ainoa kunnon vastus oli Toyotalle siirtynyt Kankkunen, mutta kisa päättyi yleensä aina moottoririkkoon. Yhdessä vaiheessa KKK piti lähes yksin Suomen lippua korkealla. Kankku vielä sattui aina vaihtamaan väärään talliin, väärään aikaan. Recordi voisi olla jotain ihan muuta...
En minä mitään provonnut. Oma rallin seuraamiseni alkoi 90-luvulta, joten olen pahoillani että Henri Toivonen jäi etäiseksi. Alenilla on se FIA Cupin voitto, Märtinillä ei mitään. Mielestäni Markko oli ralliautoilijaksi erityisen harvinaislaatuinen siinä että ei paljoa henkseleitä paukutellut vaan hoiti hommansa tyylikkäästi himaan. Muistetaan vielä sekin että Märtin pommitti kaikki viisi voittoansa Fordilla, joka ei muuten mitään parasta voittajakalustoa ollut. Ajoi jopa enemmän voittoja vuosina 2003-2004 kuin Grönholm. Sympatiani hänelle juontuvat aikaisesta ralliuran lopetuksesta. Ilman Park-ulosajoa Märtin olisi hyvinkin saattanut siirtyä vaikka Subarulle ja kuka tietää, vaikka haastanut Loebia mestaruustaistelussa.

Ihan tarkoituksella jätin Kankkusta lukuunottamatta nämä itselleni tuntemattomimmat 80-luvun kaverit pois listalta. Henri Toivosestakaan en oikein tiedä yhtään mitään ja Alénista parhaiten mielessä on miehen osallistuminen Jyväskylän ralliin 2001. Alén, Salonen, Mikkola, Vatanen, Röhrl, Biasion jne olivat varmasti omana aikanaan kovia tekijöitä mutta minun on vaikea mieltää heitä kaikkien aikojen listalle kun oma kosketuspintani ralliin tulee 90- ja 2000-luvuilta.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Itse en Loebia kovin korkealle arvosta, enkä tule koskaan arvostamaankaan. Syynä on se, että hän pääsi niin helpolla napsimaan titteleitä kun kilpailevia talleja ja kuljettajia kaatui kuin heinää.
Mielenkiintoinen tapa arvioida kuljettajia. Eli Loebin arvoa laskee se, että hän on muita niin paljon parempi, parempi kuin ehkäpä kukaan koskaan aikaisemmin? Mitä jos Lieb olisi reilusti huonompi, voittoja ja mestaruuksia olisi reilusti vähemmän, niin ilmeisesti arvostaisit Loebia enemmän kuin nyt?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Täytyy myöntää että vaikka erityisesti pidän vanhan ajan kuskeja ns. pykälää kovempina jätkinä, niin pakko on ollut silti miettiä miten hekään pärjäisivät Loebin mieletöntä keskittymiskykyä ja varmuutta vastaan. Erityisesti silloin jos joutuisivat "treenaamaan" pätkät niikun nykyisin, eli kaksi nuotituskertaa ja siinä se.

Kyllä minä arvostan Loebin väkisinkin Top3 joukkoon mutta sitä en osaa sanoa että kuinka korkealle. Kun eri aikakausien kuskeja on mahdoton vertailla.

Ja siihen täytyy yhtyä kun Walde tuolla edellä ihmetteli listoja niin pitää sanoa etten itsekään koskaan arvostaisi Mcrae:ta Bossen edelle.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Loeb on paras kuski kautta-aikojen ja parempi kuin formulakuskit. Ei kuskien taso ollut näin kova 80-luvulla tai sitä aiemminkaan. Tietty lahjakkuuksia löytyy jokaiselta aikakaudelta ja eri moottoriurheilun saralta, mutta Loeb on paras kaikesta huolimatta.
En ole Loeb fani, mutta realisti ja seurannut näitä ralleja tarpeeksi kauan.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
I
Kun parasta rallikuljettajaa mietitään, ei ole kyse maailmanmestaruuksista. Loebin pullamössöaikakaudella saavuttamat mestaruudet eivät merkkaa mitään kun vakaakupin toisessa päässä painavat rautaisen 90-luvun mestaruusmiehet. Tästä syystä rankkaan esim. yksinkertaisen maailmanmestarin Richard Burnsin Loebin edelle. Tässä siis listani:

1. Colin McRae, Skotlanti, maailmanmestari 1995 (k. 2007)
2. Carlos Sainz, Espanja, maailmanmestari 1990, 1992
3. Juha Kankkunen, Suomi, maailmanmestari 1986, 1987, 1991, 1993
4. Tommi Mäkinen, Suomi, maailmanmestari 1996, 1997, 1998, 1999
5. Richard Burns, Englanti, maailmanmestari 2001 (k. 2005)
6. Sebastien Loeb, Ranska, maailmanmestari 2004, 2005, 2006, 2007
Miten Burns voi olla Loebin edellä? Burns on historian ainoa 206 WRC kuljettaja joka ei voittanut yhtään kilpailua. Siis ei voittanut yhtään kisaa historian parhaalla ralliautolla. Se, että joku on kuollut ei tee kenestäkään toista parempaa. Sama koskee Colin McRaeta. Ihme ettei Henri Toivonen ole tuolla viiden sakissa samoilla ansioilla.

206 WRC kuljettajat ja osakilpailuvoittajat:
Francois Delecour
Gilles Panizzi
Harri Rovanperä
Marcus Grönholm

206 WRC kuljettaja:
Richard Burns

Ja mitä Mäkiseen tulee niin minusta todellisen mestarin tulee olla vähemmän ylimielinen. Loeb on hyvä esimerkki nöyryydestä, ei ole kihahtanut hattuun mestaruudet.

Miten Loebin mestaruudet on muka huonompia kuin muiden: Loeb on ajamalla voittanut: Carlos Sainzin, Colin McRaen, parhaan asfalttikuskin Gilles Panizzin asfaltilla, Tommi Mäkisen, Marcus Grönholmin, Markko Märtinin, Richard Burnsin, Petter Solbergin, Mikko Hirvosen....

Kuka muu on voittanut nuo kaikki?
 
Viimeksi muokattu:

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Kehottaisin kaikkia Loeb-faneja katsomaan 03-04 kausikoosteet ja sen jalkeen 05-07. Kilpailun taso on aivan eri luokassa 03-04 eika Loeb mitenkaan pyyhkinyt poytaa muilla kuskeilla. Vasta kun kilpailun taso tippui dramaattisesti 05 kaudella Loebin ja Citikan ylivoima alkoi.

Sen takia en nosta Loebia yli kaikkien muiden. Kuitenkin han on huipputason kuski, sita en kiella.
 
Ylös