Sekä lajin mielenkiinnon että suosion vuoksi on tärkeää, ettei yksi hallitse liian kauan ylitse muiden. Keski-Euroopassa mäkihypyn suosio on laskenut, mitä tuskin kukaan toivoo. Kyseessä on kuitenkin sen verran pieni laji, että mielenkiintoa kannattaa pitää yllä ettei käy huonosti.Ma sanoi:Hyvinhan jannen hyppy on kuosissa, karkiryhmassa edelleen ja ei tule tasta talvesta yhta tylsaa kuin edellisesta. Loistavaa nahda myos pitkaan keskikastissa hypanneen Andreas Kuttelin tulemisen. Jo Rukan karsintavoitto antoi viitteita hyvasta kunnosta. Toinen iloinen yllastys on tietysti parin hiljaisemman vuoden jalkeen palanneen Robert Kranjecin kunto.
ml sanoi:Taisimme tottua liian hyvään viime kaudella.
Ahonen loukkasi itsensä viime vuonna alastulossa juuri sen vuoksi, kun kisajärjestäjät halusivat miesten lentävän lähes parkkipaikalle, Lillehammerissa tahti oli sama.
Kun olympiamäen mäkiennätystä korjailtiin kahteen otteeseen, pitää FIS:n päättäjien mennä itseensä. Kisan aikana ei toimittu niin kuin olisi pitänyt, hyppääjien turvallisuus ei ollut kaikkien mielessä.
Toisaalta kova vauhti tasoittaa heikompien ponnistajien tietä kohti kärkeä, kun he saavat apuja vauhdista.Käytännössä kyse voi olla jopa 5-10 metristä. Siinä kun Ahonen jättää ponnistuksen vaillinaiseksi ja menettää viisi metriä, saattaa esimerkiksi Kuttel saada kovan vauhdin turvin hyppyynsä viisi lisämetriä. Pisteissä tämä 10 metriä merkitsee 18 pistettä!
Ihan oikeesti?Joni sanoi:Mäkihyppyä kolmosella. Hautamäki oli iskussa karsinnassa. :ahem:
Olen eri mieltä, koska kärki on nyt hyvin tasainen ja mäki ja olosuhteet ratkaisevat paljon. Esimerkiksi Andreas Küttel tekee varmaa ja tasaista työtä ja hyppäsi eilenkin huikean hypyn.epeli sanoi:Janne tänään kakkonen Tshekissä. Kokoajan paranee, kyllä Janne taistelee jälleen tiukasti mäkiviikon voitosta. Janda on todella hurjassa kunnossa, toivottavasti hyytyy hieman ennen Torinoa.
Sanoisin, että mäkiviikon voittaja löytyy 80% varmuudella kaksikosta Ahonen & Janda.
Itse taas en usko, että Küttel pystyisi neljän kisan rundilla lyömään huomattavasti kokeneemmat ja kovemmissa liemissä keitetyt Jandan ja Ahosen. Ahonen ja Janda ovat tasaisen varmasti viiden joukossa, veikkaan että Küttel jää ainakin kerran mäkiviikolla sijan 8 alle.Hurmurisija sanoi:Olen eri mieltä, koska kärki on nyt hyvin tasainen ja mäki ja olosuhteet ratkaisevat paljon. Esimerkiksi Andreas Küttel tekee varmaa ja tasaista työtä ja hyppäsi eilenkin huikean hypyn.
Voi se olla noinkin, mutta itse uskon enemmän hyppyvireen merkitykseen. Se, jolla sattuu sillä hetkellä parhaiten kulkemaan, voittaa. Jos voitot ja kärkisijat menevät vielä ristiin, saattaa tulla tiukka kamppailu.epeli sanoi:Itse taas en usko, että Küttel pystyisi neljän kisan rundilla lyömään huomattavasti kokeneemmat ja kovemmissa liemissä keitetyt Jandan ja Ahosen. Ahonen ja Janda ovat tasaisen varmasti viiden joukossa, veikkaan että Küttel jää ainakin kerran mäkiviikolla sijan 8 alle.
Mutta kyllähän Küttelkin voittaa voi, ei siinä mitään, itse en vain tuohon usko.
Se että tuomaritornissa ei olisi norjalaista antamassa pisteitä olisi kyllä vielä tärkeämpää.Hurmurisija sanoi:Ahosta hyödyttäisi kai se, että hypittäisiin pienillä nopeuksilla tyhjään mäkeen.