Maksatko laskusi ajallaan?

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Minä olen yrittäjä ja yksityihenkilöt, joille työtä teen ovat palkanmaksajiani.
Sanovat että suomalaiset ovat tunnollista kansaa laskunmaksajina. Varmasti ovatkin, jos verrataan vaikkapa epsanjalaisiin.

Itselläni ei kovin ruusuinen kuva ole suomalaisten laskunmaksuhalukkuudesta, vaikka varsin hyvin tiedän että kaikki asiakkaani ovat maksukykyisiä (he eivät tarvitsisi palvelujani muuten)

Mutu-tilasto suomalaisten laskunmaksuaktiviteetista näyttää suunnilleen tältä :

Puolet maksaa laskunsa eräpäivään mennessä.
20% maksaa ennen kuin olen ehtinyt lähettää karhun.
28% maksaa karhun saamisen jälkeen.
2% ei maksa!

Nimimerkillä 2564 euroa saamatta viime vuodelta.
Samat ihmiset eivät varmasti hyväksyisi sitä, että heidän työnantajansa jättäisi palkan maksamatta vaikka ovat antaneet työnantajalle työpanoksensa.
Sama kuin varastaisivat suoraan mun lompsasta. :nope:
Joskus kun keikkaa pukkaa vähemmän saattaa likvidi pankkitilillä käydä vähiin. Silloin rassaa erityisesti jos laskunmaksu viivästyy sovitusta.

Kaikki poliitikotkaan eivät ole nopeita maksamaan laskuaan. Ainakaan eräs vihreä. :mad_old:

Maksathan sinä pienyrittäjän laskut eräpäivään mennessä?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Maksan osan laskuista ennen eräpäivää, osan eräpäivänä, jotkut sen jälkeen. Aiheellsia laskuja en jätä maksamatta lainkaan.

burb

.
On perin harvinaista että laskun maksuni lipsahtaa eräpäivän huonommalle puolelle, joskus tosin niinkin käy. Ehkä noin kerran vuodessa.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Itse maksan sellaiset laskut heti, jotka menevät jonkun pienyrittäjän tai yksityisen ammatinharjoittajan tilille. Se on suora palkka tekijälle.
Isompien konsernien laskut (jotka eivät ole yksittäisen ihmisen elintasosta pois) maksan pääsääntöisesti eräpäivään mennessä,
mutta pakko on myöntää, että muutaman kerran esim. Soneran lasku on tullut maksettua vasta ekan karhun jälkeen.

Eipä ollut kyllä mainitun konsernin palvelukaan kovin hääviä - liekö siitä tullut tuo unohteluherkkyys laskujen suhteen.
Nykyisen puhelinoperaattorin laskut olen maksanut ajallaan - ja hyvillä mielin.

Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
burb sanoi:
On perin harvinaista että laskun maksuni lipsahtaa eräpäivän huonommalle puolelle, joskus tosin niinkin käy. Ehkä noin kerran vuodessa.
Itse yrittäjänä suhtaudun laskujen eräpäiviin erittäin luovasti ja tarkoitushakuisesti. Tosin laskuttajan huomioiden, mikäli laskuttaja on pikkuyrittäjä/lafka tms maksan jopa ennenaikojaan jos tai, mitä vitun välii...

burb

.
jps sanoi:
Itse yrittäjänä suhtaudun laskujen eräpäiviin erittäin luovasti ja tarkoitushakuisesti. Tosin laskuttajan huomioiden, mikäli laskuttaja on pikkuyrittäjä/lafka tms maksan jopa ennenaikojaan jos tai, mitä vitun välii...
Mä en tee eroa laskuttajien välillä, jos jotain olen velkaa niin maksan kunhan vaan nettipankkiin ennätän. Nuo lipsahtamiset on mulla semmoisia että joku lasku vaan unohtuu pöydänkulmalle tai luulin sen jo maksaneeni tai jotain vastaavaa.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
burb sanoi:
Mä en tee eroa laskuttajien välillä, jos jotain olen velkaa niin maksan kunhan vaan nettipankkiin ennätän. Nuo lipsahtamiset on mulla semmoisia että joku lasku vaan unohtuu pöydänkulmalle tai luulin sen jo maksaneeni tai jotain vastaavaa.
Ero lienee aikamoinen meillä summissa/kk. mikä vaikuttaa varmasti.

72

Well-known member
Maksan samana päivänä, kun postilaatikosta tipahtavat, etteivät jää pyörimään.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
elle sanoi:
En maksa laskujani. Joku ne maksaa..
Yllättävän hankalaa oli laskunmaksukin opetella eron jälkeen, kun olin vuosikausia nauttinut samanlaisesta palvelusta kuin elle. Pari ekaa kuukautta tais kyllä eräpäivät paukkua, kun ei vaan millään muistanut, että niitäkin pitäis maksella :jaska: Nyttemmin olen jo oppinut vähän, ainakin sen verran, että kuun vaihteessa käyn laskut maksamassa. Osa menee sitten ennen aikojaan osa pari pv myöhässä. Vaikka eipä noita laskuja nykyisin niin paljoa onneksi tule, kun vuokra ja vakuutukset menee suoraveloituksena ja työnanataja maksaa netin ja puhelimen.

edit: siis en mä missään käy niitä oikeasti maksamassa, vaan nettipankissa näpyttelen tiätty!

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Maksan laskut kahden viikon välein ja pääsääntöisesti käy niin, että laskut tulevat maksetusti reilusti ennen eräpäivää. Silti olen kaksi kertaa saanut aiheettoman karhukirjeen, toinen DNA:lta ja toinen öljyntoimittajalta. DNA:n karhun syynä oli se, että maksuni oli maannut paikallisen pankin järjestelmissä liki kuukauden ja öljytoimittajalla oli omassa järjestelmässään joku moka. Kerran olen saantu Hobby Hallilta karhun kun eräs lähetys tuli kahdessa osassa ja toisessa osassa olleet tavarat menivät palautukseen ja sen osan laskussa oli myös postikulut ja tuhosin laskun epähuomiossa.

Tarkka sanoisi, että kannattaa pitää rahat itsellään eräpäivään asti ja antaa kasvaa korkoa.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Sammypiru sanoi:
Tarkka sanoisi, että kannattaa pitää rahat itsellään eräpäivään asti ja antaa kasvaa korkoa.
Samaa itsekin sanon. Enämpi minä niillä senttikoroilla teen kuin sähkö- ym pohatat.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Maksan sitä mukaan, kun ne tulevat. Sen jälkeen merkkaan laskuihini jonkun merkinnän, että se on maksettu. Yksi karhu tuli vuoden alussa, kun Posti/Itella oli päättänyt, että en asu nykyisessä osoitteessani. :doubtful: Jostain syystä kuitenkin kaikki muu posti ja laskut olivat löytäneet tiensä perille. :thumbfh:

Mangelo

Well-known member
Ai niin vuokra...

Maksan laskut yleensä eräpäivä +-2 päivää. En anna yrittäjälle/yritykselle rahaa ennen kuin se hänelle kuuluu. Mun pääoma on mun pääomaa viimeseen asti.

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Sijainti
Denver
Ei aavistustakaan, eukko hoitelee meillä noi asiat. En kyllä ole karhukirjeitä nähnyt, eli uskon että laskut maksetaan ajallaan.