kouvotsvoni
Banjottu
Kuinka helkutassa Ferrarilla kesti 2-3s kauemmin stopit, eivätkä saaneet tankkiin kuin korkeintaan saman verran löpöä mitä McLarenilla?
Niimpä. Ja siksi Massan outo liike tuntuu entistä oudommalta.Törni sanoi:Kilpailun ensimmäinen mutka poikkeaa tietenkin aina tilanteesta, jossa samaan mutkaan ajetaan normaalisti nopealta kierrokselta.
Nojoo, voi olla. Itse en osannut asiaa noin nähdä kun en niin hirveästi talvitesteihin huomiota kiinnitä.JPP sanoi:Eiköhän tuo teilaaminen ole jonkinlaista vastaiskua väitteille, että Massan piti vielä tässä vaiheessa kautta dominoida Ferrarilla ja muutenkin ja Kimi vasta sitten kauden edetessä alkaisi pikkuhiljaa tottua Ferrariin ja ehkä jopa jossain vaiheessa sijoittuisi paremmin kuin Massa. Olihan Massa kuitenkin vahva talven testeissä ja voitti talvitestimestaruuden ja silleen.
tmoi sanoi:Niimpä. Ja siksi Massan outo liike tuntuu entistä oudommalta.
Onko mies kilpa-ajaja lainkaan, vai sopisiko paremmin kiihdytys kisoihin.
Mitään moottoritekniikasta ymmärtämättömänä väittäisin, että rikkaalla käyvä moottori käy myös viileämpänä.kouvotsvoni sanoi:Kuinka helkutassa Ferrarilla kesti 2-3s kauemmin stopit, eivätkä saaneet tankkiin kuin korkeintaan saman verran löpöä mitä McLarenilla?
MENEE KYLLÄ KUORMA-AUTO- JA TEOLLISUUSMOOTTOREIHIN MISSÄ POLTTOAINEELLA JÄÄHDYTELLÄÄNLonso_567 sanoi:Mitään moottoritekniikasta ymmärtämättömänä väittäisin, että rikkaalla käyvä moottori käy myös viileämpänä.
Ompas sulla isot kirjaimmet.VALKKIS sanoi:MENEE KYLLÄ KUORMA-AUTO- JA TEOLLISUUSMOOTTOREIHIN MISSÄ POLTTOAINEELLA JÄÄHDYTELLÄÄN
McLarenit muistaakseni irtosivat viime vuonnakin kiitettävästi viivalta. Erot eivät ole suuria, mutta Ferrari ei ole loistavin ollutkaan.Device sanoi:mistäköhän mahtaa johtua, että Ferrari on ollut kahdessa ekassa kisassa todella surkea lähtemään viivalta.
ja yhtälailla sopivasti rikkaalla käyvä bensamotti käy hiukan viileempänä, enemmän bensaa suhteessa ilmaan->sitä "kylmempi" palotapahtumaVALKKIS sanoi:MENEE KYLLÄ KUORMA-AUTO- JA TEOLLISUUSMOOTTOREIHIN MISSÄ POLTTOAINEELLA JÄÄHDYTELLÄÄN
Tottakai tuo "kiihdytysjuttu" pätee tähän mutkayhdistelmään. Kaksoismutkan jälkeen kaasu avataan mahdollisimman nopeasti myös tässä tapauksessa. En ymmärrä puoliakaan siitä mitä puhut. "Vauhdin hakeminen" ulkoa ja "syvälle sisään" ajaminen (joka ei kuitenkaan tarkoita pitkäksi ajamista??)?? Kuulostaa vähän siltä kuin peittelisit tietämättömyyttäsi hienoilla termeillä ja keksit niitä samalla lisää. Ei formula ykkösten ajolinjat sentään mitään rakettitiedettä ole.mh_84 sanoi:En tarkoittanut että ensimmäinen mutka ajetaan pitkäksi, vaan että mutkaan ajetaan ns. syvälle. Sillä juuri saadaan optimaalinen linja seuraavaan mutkaan kasvattamalla ensimmäisen mutkan loppuosan kääntösädettä. Kyse nyt oli siitä ettei ensimmäiseen mutkaan haeta vauhtia 'niin' ulkoa kuin joihinkin muihin mutkiin vaan siihen käännytään sisään aikaisin, annetaan (ehkä, riippuu kuskista) valua mutkan apexin kohdalla hiemän leveäksi ja sitten käännetään takaisin sisälaitaa seuraavaa mutkaa varten.
Tuo kiihdytys-juttu ei oikein päde tähän koska mutkan jälkeen ei ole suoraa. Kyseisessä mutkassa hävitään se pieni hyöty joka saataisiin kääntämällä sisään myöhään juuri tästä syystä.
No ei niiden kahden mutkan välillä minun mielestäni ole kummoista suoraa.. :jaska: Tottakai sen toisen mutkan jälkeen avataan kaasu äkkiä.Törni sanoi:Tottakai tuo "kiihdytysjuttu" pätee tähän mutkayhdistelmään. Kaksoismutkan jälkeen kaasu avataan mahdollisimman nopeasti myös tässä tapauksessa. En ymmärrä puoliakaan siitä mitä puhut. "Vauhdin hakeminen" ulkoa ja "syvälle sisään" ajaminen (joka ei kuitenkaan tarkoita pitkäksi ajamista??)?? Kuulostaa vähän siltä kuin peittelisit tietämättömyyttäsi hienoilla termeillä ja keksit niitä samalla lisää. Ei formula ykkösten ajolinjat sentään mitään rakettitiedettä ole.
Ja edelleen, aikaisin sisään kääntäminen ja apexin (kuten hienosti osasit sanoa) kohdalla leveäksi laskeminen Shepangin ensimmäisessä mutkassa on amatöörimäinen virhe.
Näinpä juuri. Ja tämän näkee hyvin kaksitahtisessa kisapiikissä. Tuolla jos ajetaan liian laihalla, männät "sulaa", ja rikkaammalla ei kulje ihan niin hyvin mutta männät kestää. Vähän OT, mutta asiaa sivuten.Slimedge sanoi:ja yhtälailla sopivasti rikkaalla käyvä bensamotti käy hiukan viileempänä, enemmän bensaa suhteessa ilmaan->sitä "kylmempi" palotapahtuma
Ei kukaan ole puhunut tämän tuplamutkan välisestä "suorasta", vaan ulosajamisesta tuplamutkan jälkimmäisessä osassa :jaska: :jaska: :jaska: Minä olen yrittänyt perustella näkemystäni. Sinä et ole tehnyt sitä lainkaan. Eli kerro mitä hyötyä saavutetaan sillä, että käännetään mutkaan aikaisin sisään ja päästetään tuplamutkan ensimmäinen osa pitkäksi? Miksi niin tehdään? Missä hyöty?mh_84 sanoi:No ei niiden kahden mutkan välillä minun mielestäni ole kummoista suoraa.. :jaska: Tottakai sen toisen mutkan jälkeen avataan kaasu äkkiä.
no kato tuo niin tajuat sinäkin http://www.youtube.com/watch?v=3u5zvyhLrBI
Kääntää aikaisin sisään niinkuin huomaat, ei pidä autoa kiinni sisälaidassa vaan antaa sen valua vähän pitkäksi.. Ei käännä myöhään niinkuin esim siihen neulansilmään toisen sektorin lopussa.
Ja sanopas, mistä sinun asiantuntemus kumpuaa? televisiosta nähnyt, vai?
Piirretään vielä kuva, ilman vaikeita sanoja.Törni sanoi:Tottakai tuo "kiihdytysjuttu" pätee tähän mutkayhdistelmään. Kaksoismutkan jälkeen kaasu avataan mahdollisimman nopeasti myös tässä tapauksessa. En ymmärrä puoliakaan siitä mitä puhut. "Vauhdin hakeminen" ulkoa ja "syvälle sisään" ajaminen (joka ei kuitenkaan tarkoita pitkäksi ajamista??)?? Kuulostaa vähän siltä kuin peittelisit tietämättömyyttäsi hienoilla termeillä ja keksit niitä samalla lisää. Ei formula ykkösten ajolinjat sentään mitään rakettitiedettä ole.
Ja edelleen, aikaisin sisään kääntäminen ja apexin (kuten hienosti osasit sanoa) kohdalla leveäksi laskeminen Shepangin ensimmäisessä mutkassa on amatöörimäinen virhe.
Tiedän kyllä mitä tarkoitat sillä että mutkaan käännetään sisään myöhään. Ja niin tehdäänkin, mutta ei noin pitkässä mutkassa.Törni sanoi:Ei kukaan ole puhunut tämän tuplamutkan välisestä "suorasta", vaan ulosajamisesta tuplamutkan jälkimmäisessä osassa :jaska: :jaska: :jaska: Minä olen yrittänyt perustella näkemystäni. Sinä et ole tehnyt sitä lainkaan. Eli kerro mitä hyötyä saavutetaan sillä, että käännetään mutkaan aikaisin sisään ja päästetään tuplamutkan ensimmäinen osa pitkäksi? Miksi niin tehdään? Missä hyöty?
Kumpi on "sinun" ajolinjasi? Sininen viiva kääntyy huomattavan myöhään sisälle ja menee leveäksi kuten mainostit. Punainen taas kääntyy aikaisin sisälle, mutta ei mene ensimmäisessä osassa lainkaan leveäksi kuten kerroit asian optimitilanteessa olevan.mh_84 sanoi:Piirretään vielä kuva, ilman vaikeita sanoja.
http://img406.imageshack.us/my.php?image=untitled1ur3.jpg
Tarkoitin siis, että tuo punainen linja on se jota kuskit yleensä käyttää. Sininen on mutkaan myöhään kääntämistä.
Meneehän se! ei pysy sisäreunassa koko ajan. Siksi sanoin että menee 'leveäksi' mutkan keskellä ei sen jälkeen.Tätä olen yrittänyt koko ajan sanoa. Punainen on se linja jota käytän, koska se on nopein. En tarkoita leveäksi menolla metrejä, ei tämä ole rallia.Törni sanoi:Kumpi on "sinun" ajolinjasi? Sininen viiva kääntyy huomattavan myöhään sisälle ja menee leveäksi kuten mainostit. Punainen taas kääntyy aikaisin sisälle, mutta ei mene ensimmäisessä osassa lainkaan leveäksi kuten kerroit asian optimitilanteessa olevan.
Tottakai ensimmäisen mutkan ajolinja palvelee tällaisessa tapauksessa aivan ehdottomasti jälkimmäisen mutkan ulosajoa. Optimaalisesta uloskiihdyttämisestä tuplamutkan jälkimmäisessä osassa saadaan moninekertainen hyöty verrattaessa niihin sadasosiin jota saavutetaan vedettäessä mutkan ensimmäinen osa pitkäksi muka aikavoiton nimissä. Mielestäni tämä on aivan perusasia. Kokemattomat ja amatöörimäiset F1-kuljettajat sortuvat tuollaiseen populistiseen ajolinjaan, joka usein liittyy järjettömään ohitusyritykseen. Tässä asemat menetetään yleensä juuri uloskiihdytyksessä. Ja siis tarkoitan juuri uloskiihdyttämistä jälkimmäisestä mutkasta. En kiihdyttämistä sen tuplamutkan ensimmäisen osan jälkeenmh_84 sanoi:Ja se hyöty joka siitä saataisiin (jonka sinäkin totesit) ei toteudu koska ensimmäisen mutkan jälkeen ei ole suoraa, jolla tarvittaisiin hyvä ulostulovauhti.
Samaa asiaa me tarkoitamme, mutta juuri siksi tämä on hieman erikoinen mutka koska tuota ulostulohyötyä ei periaatteessa tarvita. Vähän malttia vain, jos ei heti ymmärrä mitä toinen hahmo tarkoittaaTörni sanoi:Tottakai ensimmäisen mutkan ajolinja palvelee tällaisessa tapauksessa aivan ehdottomasti jälkimmäisen mutkan ulosajoa. Optimaalisesta uloskiihdyttämisestä tuplamutkan jälkimmäisessä osassa saadaan moninekertainen hyöty verrattaessa niihin sadasosiin jota saavutetaan vedettäessä mutkan ensimmäinen osa pitkäksi muka aikavoiton nimissä. Mielestäni tämä on aivan perusasia. Kokemattomat ja amatöörimäiset F1-kuljettajat sortuvat tuollaiseen populistiseen ajolinjaan, joka usein liittyy järjettömään ohitusyritykseen. Tässä asemat menetetään yleensä juuri uloskiihdytyksessä. Ja siis tarkoitan juuri uloskiihdyttämistä jälkimmäisestä mutkasta. En kiihdyttämistä sen tuplamutkan ensimmäisen osan jälkeen
Ja joo, ei tietenkään meille ryppyotsaisen tärkeä. Me kun emme tienaa tästä palkkaamme