Malesian GP 2007 (Spekulointia ja keskustelua)

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kuinka helkutassa Ferrarilla kesti 2-3s kauemmin stopit, eivätkä saaneet tankkiin kuin korkeintaan saman verran löpöä mitä McLarenilla?
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Törni sanoi:
Kilpailun ensimmäinen mutka poikkeaa tietenkin aina tilanteesta, jossa samaan mutkaan ajetaan normaalisti nopealta kierrokselta.
Niimpä. Ja siksi Massan outo liike tuntuu entistä oudommalta.

Onko mies kilpa-ajaja lainkaan, vai sopisiko paremmin kiihdytys kisoihin.:D :D
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
JPP sanoi:
Eiköhän tuo teilaaminen ole jonkinlaista vastaiskua väitteille, että Massan piti vielä tässä vaiheessa kautta dominoida Ferrarilla ja muutenkin ja Kimi vasta sitten kauden edetessä alkaisi pikkuhiljaa tottua Ferrariin ja ehkä jopa jossain vaiheessa sijoittuisi paremmin kuin Massa. Olihan Massa kuitenkin vahva talven testeissä ja voitti talvitestimestaruuden ja silleen.
Nojoo, voi olla. Itse en osannut asiaa noin nähdä kun en niin hirveästi talvitesteihin huomiota kiinnitä.
 

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
tmoi sanoi:
Niimpä. Ja siksi Massan outo liike tuntuu entistä oudommalta.

Onko mies kilpa-ajaja lainkaan, vai sopisiko paremmin kiihdytys kisoihin.:D :D

Paksu-Pablon tallikaveriksi? :D :D :D
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
kouvotsvoni sanoi:
Kuinka helkutassa Ferrarilla kesti 2-3s kauemmin stopit, eivätkä saaneet tankkiin kuin korkeintaan saman verran löpöä mitä McLarenilla?
Mitään moottoritekniikasta ymmärtämättömänä väittäisin, että rikkaalla käyvä moottori käy myös viileämpänä.
 

VALKKIS

no ku
Liittynyt
19.7.2006
Viestit
34
Sijainti
somewhere in time
Lonso_567 sanoi:
Mitään moottoritekniikasta ymmärtämättömänä väittäisin, että rikkaalla käyvä moottori käy myös viileämpänä.
MENEE KYLLÄ KUORMA-AUTO- JA TEOLLISUUSMOOTTOREIHIN MISSÄ POLTTOAINEELLA JÄÄHDYTELLÄÄN
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
VALKKIS sanoi:
MENEE KYLLÄ KUORMA-AUTO- JA TEOLLISUUSMOOTTOREIHIN MISSÄ POLTTOAINEELLA JÄÄHDYTELLÄÄN
Ompas sulla isot kirjaimmet.:eek:

Kyllä formuloissakin on jäähdytetty pyttyjä bensalla ja vesiruiskullakin.:ahem:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
mistäköhän mahtaa johtua, että Ferrari on ollut kahdessa ekassa kisassa todella surkea lähtemään viivalta.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Device sanoi:
mistäköhän mahtaa johtua, että Ferrari on ollut kahdessa ekassa kisassa todella surkea lähtemään viivalta.
McLarenit muistaakseni irtosivat viime vuonnakin kiitettävästi viivalta. Erot eivät ole suuria, mutta Ferrari ei ole loistavin ollutkaan.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
VALKKIS sanoi:
MENEE KYLLÄ KUORMA-AUTO- JA TEOLLISUUSMOOTTOREIHIN MISSÄ POLTTOAINEELLA JÄÄHDYTELLÄÄN
ja yhtälailla sopivasti rikkaalla käyvä bensamotti käy hiukan viileempänä, enemmän bensaa suhteessa ilmaan->sitä "kylmempi" palotapahtuma:cool:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mh_84 sanoi:
En tarkoittanut että ensimmäinen mutka ajetaan pitkäksi, vaan että mutkaan ajetaan ns. syvälle. Sillä juuri saadaan optimaalinen linja seuraavaan mutkaan kasvattamalla ensimmäisen mutkan loppuosan kääntösädettä. Kyse nyt oli siitä ettei ensimmäiseen mutkaan haeta vauhtia 'niin' ulkoa kuin joihinkin muihin mutkiin vaan siihen käännytään sisään aikaisin, annetaan (ehkä, riippuu kuskista) valua mutkan apexin kohdalla hiemän leveäksi ja sitten käännetään takaisin sisälaitaa seuraavaa mutkaa varten.

Tuo kiihdytys-juttu ei oikein päde tähän koska mutkan jälkeen ei ole suoraa. Kyseisessä mutkassa hävitään se pieni hyöty joka saataisiin kääntämällä sisään myöhään juuri tästä syystä.
Tottakai tuo "kiihdytysjuttu" pätee tähän mutkayhdistelmään. Kaksoismutkan jälkeen kaasu avataan mahdollisimman nopeasti myös tässä tapauksessa. En ymmärrä puoliakaan siitä mitä puhut. "Vauhdin hakeminen" ulkoa ja "syvälle sisään" ajaminen (joka ei kuitenkaan tarkoita pitkäksi ajamista??)?? Kuulostaa vähän siltä kuin peittelisit tietämättömyyttäsi hienoilla termeillä ja keksit niitä samalla lisää. Ei formula ykkösten ajolinjat sentään mitään rakettitiedettä ole.

Ja edelleen, aikaisin sisään kääntäminen ja apexin (kuten hienosti osasit sanoa) kohdalla leveäksi laskeminen Shepangin ensimmäisessä mutkassa on amatöörimäinen virhe.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Törni sanoi:
Tottakai tuo "kiihdytysjuttu" pätee tähän mutkayhdistelmään. Kaksoismutkan jälkeen kaasu avataan mahdollisimman nopeasti myös tässä tapauksessa. En ymmärrä puoliakaan siitä mitä puhut. "Vauhdin hakeminen" ulkoa ja "syvälle sisään" ajaminen (joka ei kuitenkaan tarkoita pitkäksi ajamista??)?? Kuulostaa vähän siltä kuin peittelisit tietämättömyyttäsi hienoilla termeillä ja keksit niitä samalla lisää. Ei formula ykkösten ajolinjat sentään mitään rakettitiedettä ole.

Ja edelleen, aikaisin sisään kääntäminen ja apexin (kuten hienosti osasit sanoa) kohdalla leveäksi laskeminen Shepangin ensimmäisessä mutkassa on amatöörimäinen virhe.
No ei niiden kahden mutkan välillä minun mielestäni ole kummoista suoraa.. :jaska: Tottakai sen toisen mutkan jälkeen avataan kaasu äkkiä.
no kato tuo niin tajuat sinäkin http://www.youtube.com/watch?v=3u5zvyhLrBI

Kääntää aikaisin sisään niinkuin huomaat, ei pidä autoa kiinni sisälaidassa vaan antaa sen valua vähän pitkäksi.. Ei käännä myöhään niinkuin esim siihen neulansilmään toisen sektorin lopussa.

Ja sanopas, mistä sinun asiantuntemus kumpuaa? televisiosta nähnyt, vai?
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Slimedge sanoi:
ja yhtälailla sopivasti rikkaalla käyvä bensamotti käy hiukan viileempänä, enemmän bensaa suhteessa ilmaan->sitä "kylmempi" palotapahtuma:cool:
Näinpä juuri. Ja tämän näkee hyvin kaksitahtisessa kisapiikissä. Tuolla jos ajetaan liian laihalla, männät "sulaa", ja rikkaammalla ei kulje ihan niin hyvin mutta männät kestää. Vähän OT, mutta asiaa sivuten.

Veikkaisin että tässä myös Ferkun ongelmien syy. Laskettiin Kimin max. kierroksia kerrotun vian johdosta (jolla ei ehkä ollut merkitystä kun sen jonkun 0,1 s/kierros), mutta sitä ei kerrottu, että ajettiin kenties vielä rikkaammalla seoksella liiallisten lämpöjen takia, ja mikä tämän vaikutus oli vääntöön/tehoihin ja kulutukseen...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mh_84 sanoi:
No ei niiden kahden mutkan välillä minun mielestäni ole kummoista suoraa.. :jaska: Tottakai sen toisen mutkan jälkeen avataan kaasu äkkiä.
no kato tuo niin tajuat sinäkin http://www.youtube.com/watch?v=3u5zvyhLrBI

Kääntää aikaisin sisään niinkuin huomaat, ei pidä autoa kiinni sisälaidassa vaan antaa sen valua vähän pitkäksi.. Ei käännä myöhään niinkuin esim siihen neulansilmään toisen sektorin lopussa.

Ja sanopas, mistä sinun asiantuntemus kumpuaa? televisiosta nähnyt, vai?
Ei kukaan ole puhunut tämän tuplamutkan välisestä "suorasta", vaan ulosajamisesta tuplamutkan jälkimmäisessä osassa :jaska: :jaska: :jaska: Minä olen yrittänyt perustella näkemystäni. Sinä et ole tehnyt sitä lainkaan. Eli kerro mitä hyötyä saavutetaan sillä, että käännetään mutkaan aikaisin sisään ja päästetään tuplamutkan ensimmäinen osa pitkäksi? Miksi niin tehdään? Missä hyöty?
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Törni sanoi:
Tottakai tuo "kiihdytysjuttu" pätee tähän mutkayhdistelmään. Kaksoismutkan jälkeen kaasu avataan mahdollisimman nopeasti myös tässä tapauksessa. En ymmärrä puoliakaan siitä mitä puhut. "Vauhdin hakeminen" ulkoa ja "syvälle sisään" ajaminen (joka ei kuitenkaan tarkoita pitkäksi ajamista??)?? Kuulostaa vähän siltä kuin peittelisit tietämättömyyttäsi hienoilla termeillä ja keksit niitä samalla lisää. Ei formula ykkösten ajolinjat sentään mitään rakettitiedettä ole.

Ja edelleen, aikaisin sisään kääntäminen ja apexin (kuten hienosti osasit sanoa) kohdalla leveäksi laskeminen Shepangin ensimmäisessä mutkassa on amatöörimäinen virhe.
Piirretään vielä kuva, ilman vaikeita sanoja.

http://img406.imageshack.us/my.php?image=untitled1ur3.jpg

Tarkoitin siis, että tuo punainen linja on se jota kuskit yleensä käyttää. Sininen on mutkaan myöhään kääntämistä.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Törni sanoi:
Ei kukaan ole puhunut tämän tuplamutkan välisestä "suorasta", vaan ulosajamisesta tuplamutkan jälkimmäisessä osassa :jaska: :jaska: :jaska: Minä olen yrittänyt perustella näkemystäni. Sinä et ole tehnyt sitä lainkaan. Eli kerro mitä hyötyä saavutetaan sillä, että käännetään mutkaan aikaisin sisään ja päästetään tuplamutkan ensimmäinen osa pitkäksi? Miksi niin tehdään? Missä hyöty?
Tiedän kyllä mitä tarkoitat sillä että mutkaan käännetään sisään myöhään. Ja niin tehdäänkin, mutta ei noin pitkässä mutkassa.
Ei kannata hermostua. Sanon vain että tiedän mistä puhun. Eikä tämä ole noin haudan vakavaa.

Hyöty tulee siinä, että matka on pidempi jos käännetään sisään myöhemmin. Ja se hyöty joka siitä saataisiin (jonka sinäkin totesit) ei toteudu koska ensimmäisen mutkan jälkeen ei ole suoraa, jolla tarvittaisiin hyvä ulostulovauhti. Tämä ei siis ole tavallinen neulansilmämutka sen pituuden ja 'shikaanimaisen' luonteen vuoksi.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mh_84 sanoi:
Piirretään vielä kuva, ilman vaikeita sanoja.

http://img406.imageshack.us/my.php?image=untitled1ur3.jpg

Tarkoitin siis, että tuo punainen linja on se jota kuskit yleensä käyttää. Sininen on mutkaan myöhään kääntämistä.
Kumpi on "sinun" ajolinjasi? Sininen viiva kääntyy huomattavan myöhään sisälle ja menee leveäksi kuten mainostit. Punainen taas kääntyy aikaisin sisälle, mutta ei mene ensimmäisessä osassa lainkaan leveäksi kuten kerroit asian optimitilanteessa olevan.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Törni sanoi:
Kumpi on "sinun" ajolinjasi? Sininen viiva kääntyy huomattavan myöhään sisälle ja menee leveäksi kuten mainostit. Punainen taas kääntyy aikaisin sisälle, mutta ei mene ensimmäisessä osassa lainkaan leveäksi kuten kerroit asian optimitilanteessa olevan.
Meneehän se! ei pysy sisäreunassa koko ajan. Siksi sanoin että menee 'leveäksi' mutkan keskellä ei sen jälkeen.Tätä olen yrittänyt koko ajan sanoa. Punainen on se linja jota käytän, koska se on nopein. En tarkoita leveäksi menolla metrejä, ei tämä ole rallia.:eek:
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mh_84 sanoi:
Ja se hyöty joka siitä saataisiin (jonka sinäkin totesit) ei toteudu koska ensimmäisen mutkan jälkeen ei ole suoraa, jolla tarvittaisiin hyvä ulostulovauhti.
Tottakai ensimmäisen mutkan ajolinja palvelee tällaisessa tapauksessa aivan ehdottomasti jälkimmäisen mutkan ulosajoa. Optimaalisesta uloskiihdyttämisestä tuplamutkan jälkimmäisessä osassa saadaan moninekertainen hyöty verrattaessa niihin sadasosiin jota saavutetaan vedettäessä mutkan ensimmäinen osa pitkäksi muka aikavoiton nimissä. Mielestäni tämä on aivan perusasia. Kokemattomat ja amatöörimäiset F1-kuljettajat sortuvat tuollaiseen populistiseen ajolinjaan, joka usein liittyy järjettömään ohitusyritykseen. Tässä asemat menetetään yleensä juuri uloskiihdytyksessä. Ja siis tarkoitan juuri uloskiihdyttämistä jälkimmäisestä mutkasta. En kiihdyttämistä sen tuplamutkan ensimmäisen osan jälkeen ;)

Ja joo, ei tietenkään meille ryppyotsaisen tärkeä. Me kun emme tienaa tästä palkkaamme :p
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Törni sanoi:
Tottakai ensimmäisen mutkan ajolinja palvelee tällaisessa tapauksessa aivan ehdottomasti jälkimmäisen mutkan ulosajoa. Optimaalisesta uloskiihdyttämisestä tuplamutkan jälkimmäisessä osassa saadaan moninekertainen hyöty verrattaessa niihin sadasosiin jota saavutetaan vedettäessä mutkan ensimmäinen osa pitkäksi muka aikavoiton nimissä. Mielestäni tämä on aivan perusasia. Kokemattomat ja amatöörimäiset F1-kuljettajat sortuvat tuollaiseen populistiseen ajolinjaan, joka usein liittyy järjettömään ohitusyritykseen. Tässä asemat menetetään yleensä juuri uloskiihdytyksessä. Ja siis tarkoitan juuri uloskiihdyttämistä jälkimmäisestä mutkasta. En kiihdyttämistä sen tuplamutkan ensimmäisen osan jälkeen ;)

Ja joo, ei tietenkään meille ryppyotsaisen tärkeä. Me kun emme tienaa tästä palkkaamme :p
Samaa asiaa me tarkoitamme, mutta juuri siksi tämä on hieman erikoinen mutka koska tuota ulostulohyötyä ei periaatteessa tarvita. Vähän malttia vain, jos ei heti ymmärrä mitä toinen hahmo tarkoittaa ;)

Kilpa-ajon vanha perussääntö on edelleen voimassa; "Hitaasti sisään, nopeasti ulos". Pätee muuten sitten vain auto-urheiluun :D
 
Ylös