Malesian GP 2007 (Spekulointia ja keskustelua)

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juzo sanoi:
McLarenin kakkoskuski muuten puhui kilpailun voittamisesta kisan jälkeen, ilmeisesti Hamiltonille ei ole vielä kerrottu, ettei hän saa voittaa Alonsoa.
Kaikkia kuskin sanomisia ei kannata tulkita haudanvakavasti. Tuohan oli vain tulosten loogista kehittymistä koskeva heitto: 3. -> 2. -> 1.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Metanolman sanoi:
Niin kuin Dennis sanoi "Ei tapahtunut renkaiden kolistelua tai mitään sellaista", mutta entä jos olisi sattunut?!
Ensi kisassa luultavasti nähdään lisää peippailuja, jos tästä asiasta vaiettiin tällä kertaa kaikissa talleissa, luulisin.:idea:
Jonkun pitäisi vähän kolistella Hamiltonin kanssa niin se voisi miettiä uudemman kerran noita peippailujaan :)

Kimillä ei siihen ole varaa mestaruudesta taistelevana, mutta Massa voisi vaikka vähän kolauttaa vahingossa ensi kisassa. Sillähän yleensä kisatilanteet päättyy muutenkin virheeseen. Voisi päättyä vaikka Lewiksen kylkeen.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
WebSlave sanoi:
Kaikkia kuskin sanomisia ei kannata tulkita haudanvakavasti. Tuohan oli vain tulosten loogista kehittymistä koskeva heitto: 3. -> 2. -> 1.

Niin itse kyllä kuuntelisin haudanvakasti Oskari Saaren havaintoja McLarenin tallimääräyksistä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
mulla on sellanen kutina kyllä, että Hamilton ei välttämättä ihan helposti taivu koviin tallimääräyksiin jos sen vauhti pysyy kahden ekan kisan tasolla...

Kaveri on kuitenkin nuori ja käsittääkseni aina pärjännyt hyvin ei ole todellakaan tottunut häviämään... Jos Kimi ei voita kaikkia kauden vikoja kisoja niin kyllä Hamilton nappaa avausvoittonsa tällä kaudella. Parempi toki oliskin, koska ehkä mäkkärillä ei ihan heti seuraavaa mahdollisuutta tule... :D

Juzo sanoi:
Optimilinja siihen mutkaa menee tuosta radan radan reunasta. Alonso vain tuli sisälinjalla rinnalle ja jarrutti myöhemmin eli teki tavallisen ohituksen. Muuten noista kuvista voisi päätellä, että McLarenien renkaat toimivat tuossa startissa paremmin, kun Hamilton kiertää ulkokautta Massan ohi.
Tämä tulikin jo kommentoitua muiden puolelta niin ei Massan ulkomutkaan koukkauksessa ollut mitään järkeä. Totta kai Alonso tuli perässä ja samalla sai blokattua Kimiä niin paljon kuin vain voi...

Jos jos ja jos, mutta jossitellaan. Massa olisi ajanut ekaan mutkaan suoraa pitäen Alonson aikalailla aivan sisämutkassa olisi Massa voinut pysyä ekana tai sitten vain Kimi olisi mennyt ohitte ulkokautta. Ja Kimin ohihan Massa olisi luultavasti päässyt varikkokäynneilla ainakin jos näin talli olisi halunnut. Joten Massa valitsi voiton, kakkostilan ja tappion väliltä jälkimmäisen ja blokkasi eniten omaa tallikaveriaan! Ja vielä kruununa kaiken päälle tekaisi tappiostaan täys tappion jäämällä vielä yhden bemarin taakse... Way to go! :thumbup: :jaska:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Ghost_Glove sanoi:
Tämä tulikin jo kommentoitua muiden puolelta niin ei Massan ulkomutkaan koukkauksessa ollut mitään järkeä. Totta kai Alonso tuli perässä ja samalla sai blokattua Kimiä niin paljon kuin vain voi...

Jos jos ja jos, mutta jossitellaan. Massa olisi ajanut ekaan mutkaan suoraa pitäen Alonson aikalailla aivan sisämutkassa olisi Massa voinut pysyä ekana tai sitten vain Kimi olisi mennyt ohitte ulkokautta. Ja Kimin ohihan Massa olisi luultavasti päässyt varikkokäynneilla ainakin jos näin talli olisi halunnut. Joten Massa valitsi voiton, kakkostilan ja tappion väliltä jälkimmäisen ja blokkasi eniten omaa tallikaveriaan! Ja vielä kruununa kaiken päälle tekaisi tappiostaan täys tappion jäämällä vielä yhden bemarin taakse... Way to go! :thumbup: :jaska:
Jos toinen kuljettaja on rinnalla sisälinjalla, niin vaihtoehtona on joko antaa periksi tai kääntää sisään niin, että tulee kolari. Tilanne oli käytännössä siinä kohtaa menetetty kun Alonso pääsi rinnalle. Ei sillä olisi ollut mitään vaikutusta, vaikka Massa olisi ajanut Alonson vieressä, jos nyt ei olisi nurmikolle kiilannut. Kuten jo tuossa aikaisemmin totesin, että McLarenilla toimi renkaat paremmin tuossa startissa, jolloin Alonso pystyi jarruttamaan myöhemmin.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Juzo sanoi:
Tuskinpa Massan kisastrategioita aletaan kompromisoimaan sen takia että Kimi pärjäisi aika-ajossa paremmin. Ainoa ero on vai se, että Massa ei tule koskaan Kimin edellä maaliin jos he ajavat peräkkäin.
Kyllä kisastrategioissa voidaan hyvinkin tehdä kompromisseja ns. kakkoskuskien kohdalla. Vai väitätkö, ettei McLarenin ykkös-kakkoskuski -asetelmalla ollut mitään vaikutusta Hamiltonin kisastrategiaan Malesiassa?
 

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
Ghost_Glove sanoi:
Kaveri on kuitenkin nuori ja käsittääkseni aina pärjännyt hyvin ei ole todellakaan tottunut häviämään... Jos Kimi ei voita kaikkia kauden vikoja kisoja niin kyllä Hamilton nappaa avausvoittonsa tällä kaudella. Parempi toki oliskin, koska ehkä mäkkärillä ei ihan heti seuraavaa mahdollisuutta tule... :D
''McLaren osaa rakentaa hyvän, mutta epäluotettavan auton joka toinen kausi.''

''Joka toinen kausi McLaren osaa rakentaa hitaan, mutta luotettavan, tai jopa hitaan ja epäluotettavan auton''

Faktoja, jotka eivät voi muuttua. :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Freejack sanoi:
''McLaren osaa rakentaa hyvän, mutta epäluotettavan auton joka toinen kausi.''

''Joka toinen kausi McLaren osaa rakentaa hitaan, mutta luotettavan, tai jopa hitaan ja epäluotettavan auton''

Faktoja, jotka eivät voi muuttua. :D

Tottakai ne voivat muuttua. Itseasiassa asia on niin, että ihmiset haluavat vain löytää säännönmukaisuuksia sieltä, missä niitä ei ole. peruspsykaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juzo sanoi:
Jos toinen kuljettaja on rinnalla sisälinjalla, niin vaihtoehtona on joko antaa periksi tai kääntää sisään niin, että tulee kolari. Tilanne oli käytännössä siinä kohtaa menetetty kun Alonso pääsi rinnalle. Ei sillä olisi ollut mitään vaikutusta, vaikka Massa olisi ajanut Alonson vieressä, jos nyt ei olisi nurmikolle kiilannut. Kuten jo tuossa aikaisemmin totesin, että McLarenilla toimi renkaat paremmin tuossa startissa, jolloin Alonso pystyi jarruttamaan myöhemmin.
Saanen olla erimieltä.... Vaikkei olisi lopputulosta muuttanutkaan niin kyllä mutkaan sisään kääntäminen olisi Alonsolla ollut PALJON vaikeampaa sisälinjalta kuin melkein oikealta ajolinjalta... Vai eikö muka sinusta?
Nythän Alonso käytännössä sai ajaa ekaan mutkaan kuin olisi yksin radalla ollut, kun koukkasi ulkoa Massan mukana...

Renkaiden toiminnasta en tiedä, mutta kyllä Massa jarrutti ainakin aivan liian kovaa. Mitä lie pelästynyt....omaa mokaansa?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ghost_Glove sanoi:
Saanen olla erimieltä.... Vaikkei olisi lopputulosta muuttanutkaan niin kyllä mutkaan sisään kääntäminen olisi Alonsolla ollut PALJON vaikeampaa sisälinjalta kuin melkein oikealta ajolinjalta... Vai eikö muka sinusta?
Nythän Alonso käytännössä sai ajaa ekaan mutkaan kuin olisi yksin radalla ollut, kun koukkasi ulkoa Massan mukana...

Renkaiden toiminnasta en tiedä, mutta kyllä Massa jarrutti ainakin aivan liian kovaa. Mitä lie pelästynyt....omaa mokaansa?
Sitä, ettei vaan Kimi pääse ohi... Selvästi miehen silmät kävi vaan, että missä Kimi on, ja siinä samalla Hamiltonkin pääsi kuittaamaan. Heh, massa.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Räikkönen siis painosti Massan virheeseen...nerokasta:idea: :thumbup:
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Lisko sanoi:
Taitaa olla niin, että kun Massa jää tallikaverille niin homma menee aika pahasti yliyrittämiseksi ; aika monta kertaa pisti Massa jarrut lukkoon kisan aikana ja varsinkin loppupuolella:jaska:
Tuohan se aikuisten oikea täsmäanalyysi on ja jokaisen tuollaisen läheltäpiti lukkojarrutuksen jälkeen pitää ajaa vähän ajaa varovasti ja hakea sitä oikeaa ajotuntumaa ja sitten tulee se seuraava pakkojarru kun hermostuessa menee hienomotoriikka.:rolleyes:

Pitäis miehen varmaan pelata enemmän pleikkaria kunnon rahapanoksilla jotta pystyisi optimaaliseen tulokseen myös hermopaineessa.:ahem:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mikkonen sanoi:
Kyllä kisastrategioissa voidaan hyvinkin tehdä kompromisseja ns. kakkoskuskien kohdalla. Vai väitätkö, ettei McLarenin ykkös-kakkoskuski -asetelmalla ollut mitään vaikutusta Hamiltonin kisastrategiaan Malesiassa?

Voihan niitä tehdä, mutta pääasiassa tiimit yrittävät tehdä sellaiset taktiikat jotka sopivat kuskeille parhaiten, eivätkä uhraa kakkoskuskin kisaa.

Itse en usko, että Hamilton yritti hidastaa Ferrareita tarkoituksella. Luulen, että Hamilton ajoi täysillä koko ensimmäisen stintin, kuten hän ajoi kaikki muutkin stintit. Siinä alussa vain kului useita sekunteja esimerkiksi niihin Massan ohitusyrityksiin.

Hamiltonilla oli myöskin renkaat lukossa vähän väliä, mutta tietysti näkihän Salokin tv-kuvasta kuinka Hamilton vain hidasteli Ferrareita. Jostain syystä myöskään Heidfeld ei kestänyt Hamiltonin perässä, vaikka tämä tarkoituksella hidasteli. Jostain syystä Alonso ja Räikkönen olivat selvästi nopeampia myös Hamiltonin viimeisellä stintillä.
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Maailman huonoin häviäjä

VJR:“Iltalehti:
Quote:
MCLARENIN pitkäaikainen tallipäällikkö Ron Dennis tunnetaan formula 1 -maailman huonoimpana häviäjänä.

Kun Dennis pystyi vihdoin pääsiäisenä karistamaan puolitoista vuotta synkkänä varjona seuranneen luuserin maineen tallinsa harteilta, voi hyvinkin olla, että hän varmisti samalla itselleen muutaman toimintavuoden lisää F1-varikoilla.

Oon viime vuosina vähä vähempi seuraillu, mut jotenki hassulta kuulostaa väite et Dennis ois huonoin häviäjä noissa karkeloissa. Itellä on ainaki tuoreessa muistissa mm. eräänki tallipomon (ei Dennis) uhkailut vetäytyä sarjasta, mikäli oman tallin sääntörikkomuksia ei katsota sormien välistä.”


Samaa mieltä asiasta. Mukavampaa kuunnella yksityiskohtaisia selityksiä siitä miksi meni tai ei mennyt lujaa kuin jotain ”Ferrari was just quicker, fair and square.” Kaikki info (tai selittely) mikä mahdollisesti voi kertoa mitä tapahtui ja miksi on tietysti hyväksi meille katsojille. Me sitten tietysti spekuloidaan ja analysoidaan jälkeenpäin nämä puheet.

Dennis on juuri myynyt supersomuksen Vodafonelle ja rahastanut muutaman sata milliä kamelik... meinaan öljypohatoilta, hänellä ja/eli hänen tallilla on fyrkkaa enemmän kuin koskaan eli se varmistus tapahtui jo ennen tätä kisaa.
:D
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
maradona sanoi:
No jo on kun yhden huonon kisan takia teilataan Massa täysin :rolleyes: .
Eiköhän tuo teilaaminen ole jonkinlaista vastaiskua väitteille, että Massan piti vielä tässä vaiheessa kautta dominoida Ferrarilla ja muutenkin ja Kimi vasta sitten kauden edetessä alkaisi pikkuhiljaa tottua Ferrariin ja ehkä jopa jossain vaiheessa sijoittuisi paremmin kuin Massa. Olihan Massa kuitenkin vahva talven testeissä ja voitti talvitestimestaruuden ja silleen.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ghost_Glove sanoi:
Saanen olla erimieltä.... Vaikkei olisi lopputulosta muuttanutkaan niin kyllä mutkaan sisään kääntäminen olisi Alonsolla ollut PALJON vaikeampaa sisälinjalta kuin melkein oikealta ajolinjalta... Vai eikö muka sinusta?
Nythän Alonso käytännössä sai ajaa ekaan mutkaan kuin olisi yksin radalla ollut, kun koukkasi ulkoa Massan mukana...

Renkaiden toiminnasta en tiedä, mutta kyllä Massa jarrutti ainakin aivan liian kovaa. Mitä lie pelästynyt....omaa mokaansa?
Jos Massa olisi pakottanut Alonson sisemmälle linjalle, ei se olisi muuttanut tilannetta ollenkaan, koska Massa olisi joutunut siirtymään saman verran sisään päin kuin Alonso, joten ajolinja huononi ensimmäiseen kaarteeseen yhtä paljon. Lopputulos olisi ollut täsmälleen sama sen jälkeen kun Alonso pääsi rinnalle, riippumatta siitä, mitä Massa olisi tehnyt.

Kannattaa huomioida myös Malesian ensimmäisen kaarteen lusikkamainen luonne, ulkokautta siinä kiertäessä yksinkertaisesti häviää liikaa matkassa verrattuna siihen nopeusetuun, jonka saa kiertäessä hieman suuremmalla säteellä kaarretta.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Juhis sanoi:
Jos Massa olisi pakottanut Alonson sisemmälle linjalle, ei se olisi muuttanut tilannetta ollenkaan, koska Massa olisi joutunut siirtymään saman verran sisään päin kuin Alonso, joten ajolinja huononi ensimmäiseen kaarteeseen yhtä paljon. Lopputulos olisi ollut täsmälleen sama sen jälkeen kun Alonso pääsi rinnalle, riippumatta siitä, mitä Massa olisi tehnyt.

Kannattaa huomioida myös Malesian ensimmäisen kaarteen lusikkamainen luonne, ulkokautta siinä kiertäessä yksinkertaisesti häviää liikaa matkassa verrattuna siihen nopeusetuun, jonka saa kiertäessä hieman suuremmalla säteellä kaarretta.
Ottamatta kantaa noihin lähtötilanteen ajolinjavalintoihin, tuo on juuri sellainen mutka johon käännytään sisään aikaisin ja jotkut jopa tykkää laskea mutkan keskivaiheilla aavistuksen 'pitkäksi'. Mutta siihen ei haeta ulkokautta vauhtia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mh_84 sanoi:
Ottamatta kantaa noihin lähtötilanteen ajolinjavalintoihin, tuo on juuri sellainen mutka johon käännytään sisään aikaisin ja jotkut jopa tykkää laskea mutkan keskivaiheilla aavistuksen 'pitkäksi'. Mutta siihen ei haeta ulkokautta vauhtia.
Mutkissa ja mutkayhdistelmissä F1 -autoilun tärkein ohjenuora on se, millä ajolinjalla kaasupoljin päästään painamaan pohjaan mahdollisimman aikaisin kiihdytettäessä ulos mutkasta tai mutkayhdistelmästä. Tuota kiihdytyskilpailua ei saa hävitä kanssakilpailijoille, muuten on nesteessä seuraavan suoran päässä odottavassa mutkassa. Ohitukset F1 kilpailuissa toki tapahtuvat lähes poikkeuksetta jarrutuksissa, mutta elintärkeä esityö noihin ohituksiin tehdään edellisestä mutkasta ulos kiihdytettäessä. Tämä vielä korostuu kierrosrajoitetuilla koneilla.

Olen siis ajolinjasta lähes täysin eri mieltä kuin sinä. Shepangin ensimmäinen mutka ei ole sellainen johon käännytään mahdollisimman aikaisin sisään, vaan lähes päinvastoin. Mutkan jyrkkyyden takia aikaisin mutkaan kääntäminen ei kasvata kääntösädettä oikealla tavalla (mikä on järkevän ajolinjan tärkein tehtävä) eikä näin ollen myöskään palvele tuota mahdollisimman nopeaa poistumista mutkan toisesta osasta. Itse asiassa aikaisin sisään kääntyminen ja mutkan ensimmäisen osan päästäminen pitkäksi lienee huonoin mahdollinen tapa selvittää tuo kaksoismutka.

Kilpailun ensimmäinen mutka poikkeaa tietenkin aina tilanteesta, jossa samaan mutkaan ajetaan normaalisti nopealta kierrokselta.
 
Viimeksi muokattu:

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Törni sanoi:
Mutkissa ja mutkayhdistelmissä F1 -autoilun tärkein ohjenuora on se, millä ajolinjalla kaasupoljin päästään painamaan pohjaan mahdollisimman aikaisin kiihdytettäessä ulos mutkasta tai mutkayhdistelmästä. Tuota kiihdytyskilpailua ei saa hävitä kanssakilpailijoille, muuten on nesteessä seuraavan suoran päässä odottavassa mutkassa. Ohitukset F1 kilpailuissa toki tapahtuvat lähes poikkeuksetta jarrutuksissa, mutta elintärkeä esityö noihin ohituksiin tehdään edellisestä mutkasta ulos kiihdytettäessä. Tämä vielä korostuu kierrosrajoitetuilla koneilla.

Olen siis ajolinjasta lähes täysin eri mieltä kuin sinä. Shepangin ensimmäinen mutka ei ole sellainen johon käännytään mahdollisimman aikaisin sisään, vaan lähes päinvastoin. Mutkan jyrkkyyden takia aikaisin mutkaan kääntäminen ei kasvata kääntösädettä oikealla tavalla (mikä on järkevän ajolinjan tärkein tehtävä) eikä näin ollen myöskään palvele tuota mahdollisimman nopeaa poistumista mutkan toisesta osasta. Itse asiassa aikaisin sisään kääntyminen ja mutkan ensimmäisen osan päästäminen pitkäksi lienee huonoin mahdollinen tapa selvittää tuo kaksoismutka.

Kilpailun ensimmäinen mutka poikkeaa tietenkin aina tilanteesta, jossa samaan mutkaan ajetaan normaalisti nopealta kierrokselta.
En tarkoittanut että ensimmäinen mutka ajetaan pitkäksi, vaan että mutkaan ajetaan ns. syvälle. Sillä juuri saadaan optimaalinen linja seuraavaan mutkaan kasvattamalla ensimmäisen mutkan loppuosan kääntösädettä. Kyse nyt oli siitä ettei ensimmäiseen mutkaan haeta vauhtia 'niin' ulkoa kuin joihinkin muihin mutkiin vaan siihen käännytään sisään aikaisin, annetaan (ehkä, riippuu kuskista) valua mutkan apexin kohdalla hiemän leveäksi ja sitten käännetään takaisin sisälaitaa seuraavaa mutkaa varten.

Tuo kiihdytys-juttu ei oikein päde tähän koska mutkan jälkeen ei ole suoraa. Kyseisessä mutkassa hävitään se pieni hyöty joka saataisiin kääntämällä sisään myöhään juuri tästä syystä.
 
Ylös