Marcus"Bosse"Grönholm - Mitä nyt?

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Nyt kun yksi kaikkien aikojen kovimmista rallimaailman nimistä lopetti hienon uransa on mielestäni oikein perustaa herralle oma otsikko.

Bossen ura pähkinänkuoressa(lähde: Ilta-Sanomat).
MM-startteja: 150.
Maailmanmestaruudet: 2000, 2002.
MM-osakilpailuvoittoja: 30.
MM-palkintopallisijoituksia: 61.
MM-pisteitä: 615.
Keskeytyksiä MM-sarjassa: 52.
Erikoiskoevoittoja MM-sarjassa: 540.
Ensimmäinen ralli: 1987.
Ensimmäinen MM-ralli: 1989 Suomi.
Ensimmäinen MM-erikoiskoevoitto: Suomi 1992 (Ek1).
Ensimmäisen kerran MM-rallin johdossa: Suomi 1997 (Ek4).
Ensimmäinen MM-osakilpailuvoitto: Ruotsi 2000.
Tehdasautot MM-sarjassa: Toyota, Seat, Mitsubishi, Peugeot, Ford.
Voitot Suomen MM-rallissa: 2000, 2001, 2002, 2004, 2005, 2006, 2007.
Legenda jo eläessään. Täytyy sanoa, että Grönholmin uraa on tullut henkilökohtaisesti kaikista eniten seurattua. Kaikkien aikojen suomalaiskuljettajan Tommi Mäkisenkin uraa on tullut myös toki seurattua, mutta jotenkin Bosse on ollut "se" kuljettaja mulle.

Vähän on tyhjä olo. Aika tyhjää on ollut Grönholmin selän takana, mutta näyttää siltä että Hirvosesta ja Latvalasta on kasvamassa kelpo perintöprinssejä.

Bosse lienee yksi harvoista huippukuskeista, joka on lopettanut uransa huipulla. Viimeinen kausi päättyi vähän samalla lailla kuin Schumilla. Nopeutta oli edelleen, mutta mestaruus karkasi niukalla erolla vastustajalle. Viimeisenä kautenaan Grönholm tarjosi yhdessä Loebin kanssa rallikansalle huikean kauden.

Syvä kumarrus ja kiitos Marcus! Ja kiitos myös Timo Rautiaiselle, tuolle miehelle Bossen takana. :)
 
Viimeksi muokattu:

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Bosse on myös mulle ollut merkittävin kuski, koska olen seurannut rallia hänen aikanaan täysin erilailla kuin aikaisemmin.

Aikanaan 90-luvun lopuilla pidin kyllä serkkupoikaa kovempana. Ehkäpä bastilla ei ollut sitä tahtoa mitä löytyi Bosselta, mutta kykyä ja taitoa oli.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ralli ei paljon intohimoja foorumilla näköjään herätä. :)
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Valitettavaa että Bossen ura kansainvälisesti alkoi niin myöhään. Huonoa onnea oli paljon mukana. Ainesta olisi ollut jo pari vuotta aikaisemmin ja kehitys olisi varmasti ollut nopeampaa kun olisi päässyt jo aikaisemmin kisaamaan kuumien nimien kanssa. Eikä johtaisi Loeb henkilökohtaisten voittojen määrässä.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
"Marcus Grönholm ryhtyy rallivalmentajaksi

Oman ajajauransa lopettanut Marcus Grönholm ryhtyy tukemaan norjalaista rallikuljettajaa Andreas Mikkelseniä. Inkoolainen on lupautunut opettamaan vasta 18-vuotiasta Mikkelseniä ja toimimaan samalla Fordeilla kilpailevan Ramsport-tallin neuvonantajana. Asiasta kertoi tiistaina ilmestynyt IS Veikkaaja.

Mikkelsenin upporikas isä Steinar Mikkelsen kysyi Grönholmia uudenlaiseen tehtävään Korsikan rallin aikana lokakuussa. Ennen Walesin MM-rallia Andreas Mikkelsen istui jo Grönholmin kyydissä Fordin testeissä Skotlannissa.

Ramsport yrittää rakentaa ensi kaudeksi kahden auton tiimin, joka osallistuisi myös tallien MM-sarjaan. Ehdokkaina Mikkelsenin tallikaveriksi ovat Gareth Jones, Manfred Stohl ja Janne Tuohino. IS"

Että tommosta
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Ilmeisesti öljymaasta on tullut Marcukselle tarjous josta ei voi kieltäytyä. :wink:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11218
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Eilen työpaikan paskahuusissa muuten luin Tuulilasista 16/2007 Marko Mäkisen kirjoittaman jutun Marcus Grönholmista. Siinä oli enemmän asiaa ja suoria kommentteja kuin sadassa muussa loppuvuoden Bosse-stoorissa. Kannattaa kaivaa lehti käsiin tutuntutuilta (tai firman vessan telineestä) jos ei ole tullut luettua!
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
ettelbruck sanoi:
Eilen työpaikan paskahuusissa muuten luin Tuulilasista 16/2007 Marko Mäkisen kirjoittaman jutun Marcus Grönholmista. Siinä oli enemmän asiaa ja suoria kommentteja kuin sadassa muussa loppuvuoden Bosse-stoorissa. Kannattaa kaivaa lehti käsiin tutuntutuilta (tai firman vessan telineestä) jos ei ole tullut luettua!
meidän duunin paskahuussista löytyy vaan jallu ja kauppalehti optio. kerro nyt jotain!
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Itsekin tavailin tuon jutun tuossa taannoin ja siinä oli kyllä mielenkiintoisia kohtia. Bosse mm. kertoi että sopimus Citroenin kanssa oli "näin lähellä". Sopimuspaperit olivat kuulemma kotona allekirjoitusta vaille valmiina, mutta päätti sitten soittaa vielä Wilsonille, joka ei ollut uskonut ennen kuin oli lukenut muutaman kohdan sopimuksesta :) Hjallis oli tehnyt sitten Fordille uuden tarjouksen johon siellä sitten tartuttiin. Olishan tuo ollut sinänsä ihan jännä nähdä Loeb ja Bosse saman auton puikoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hienoa, että Bosse vielä jollain tavalla jatkaa rallin parissa. Jospa vaikka kerran tai pari tulisi mukaan myös MAXin rallilähetyksiin kommentaattoriksi. :)

Ihmetyttää muuten noissa Grönholmin tilastoissa se, että miehen ensimmäinen MM-erikoiskoevoitto on vuodelta 1992, jolloin kyseessä ek1, mutta ensimmäisen kerran MM-rallia on johtanut vasta 1997? :doubtful:
 

SymBi0

Active member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
26
Jeeves sanoi:
Ihmetyttää muuten noissa Grönholmin tilastoissa se, että miehen ensimmäinen MM-erikoiskoevoitto on vuodelta 1992, jolloin kyseessä ek1, mutta ensimmäisen kerran MM-rallia on johtanut vasta 1997? :doubtful:
Grönholmin ensimmäinen pohja-aika oli vuoden 92 Jyväskylässä Harjun erikoiskokeella, jolloin jakoi pohja-ajan Markku Alenin kanssa. Alen ajoi ajan ensin jolloin hän johti kisaa ja Grönholm oli listoissa vasta toisena.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
SymBi0 sanoi:
Grönholmin ensimmäinen pohja-aika oli vuoden 92 Jyväskylässä Harjun erikoiskokeella, jolloin jakoi pohja-ajan Markku Alenin kanssa. Alen ajoi ajan ensin jolloin hän johti kisaa ja Grönholm oli listoissa vasta toisena.
Ahaa. No ilmankos.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Bosse muistelee Tomin nuoteissa
https://yle.fi/urheilu/3-11592901
Hienon ralliuran Marcus teki. Laittoi kaiken peliin ja lopulta sai tehdassopimuksen kovan yrittämisen jälkeen. Sanoi huipulla asiat yleensä julkisuuteen suoraan jos hommat ei tallissa pelittäneet. Tuon vuoksi sai käskyn mennä kurinpalautuksena kertaalleen myös Pariisiin, jossa Peugeotin johto näytti mitä ne 200 ihmistä tekivät hänen menestyksensä eteen.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
540
Sijainti
pk.seutu
Itselle on Bossesta piirtynyt kuva kuskista, joka ei koskaan ollut mikään superlahjakkuus ja "nuorisotähti" tyyliin Kalle tai Henkka, vaan kuski joka puski sisukkaasti eteenpäin nyrkit savessa, kuin Koskelan Jussi suolla housunpuntit kurassa ja sillä tavalla tinkimättömällä ja raa'alla puurtamisella lunasti paikkansa lajin huipulla. Välillä taisi usko loppua mieheltä itseltäänkin, mutta lopussa kiitos seisoi. Ehkä se sopimus huipputalliin olisi tosin voinut tulla aiemminkin, jos esim. Suurajoista 92 olisi tullut hyvä tulos.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15738
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielenkiintoinen toi vertailu Henkkaan. Minusta heissä on jotain samaa, tietynlainen räväkkyys kommenteissa sekä rallin saaminen perintönä isältä ja muussa lajissa kuin rallissa aloittaminen. Henkka on tosiaan ollut muutaman vuoden edellä Bossea kansainvälistymisessä, tehdastallipaikan saannissa ja ekassa voitossa. Henkka olisi täyttänyt 30 vuonna 1986, Bossella taas kolme kymppiä tuli täyteen jo alkuvuodesta 1998 ennen tehdassopimuksia.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Mielenkiintoinen toi vertailu Henkkaan. Minusta heissä on jotain samaa, tietynlainen räväkkyys kommenteissa sekä rallin saaminen perintönä isältä ja muussa lajissa kuin rallissa aloittaminen. Henkka on tosiaan ollut muutaman vuoden edellä Bossea kansainvälistymisessä, tehdastallipaikan saannissa ja ekassa voitossa. Henkka olisi täyttänyt 30 vuonna 1986, Bossella taas kolme kymppiä tuli täyteen jo alkuvuodesta 1998 ennen tehdassopimuksia.
Hmm... tuo vertailu Toivoseen ei ole kyllä itselle tullut aiemmin mieleen. Pikemminkin olen pitänyt Grönholmia jonkinlaisena köyhän miehen Alénina, lähinnä juttujen perusteella. Bossesta jäi mieleen toisaalta vakuuttavat otteet 206:lla, mutta toisaalta hän ei ikinä ollut parhaimmillaan huonoissa olosuhteissa, toisin kuin esimerkiksi Mäkinen.. Lisäksi mieleen jäi ajotyylistä se, että Bosse oli korostetun keula edellä -osastoa. Räiskyvä, muttei kuitenkaan näyttävä.

Jos vertailuja voi jatkaa, niin Toivosia olen aina pitänyt Suomen McRaeina :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos vertailuja voi jatkaa, niin Toivosia olen aina pitänyt Suomen McRaeina :D
Tuo on kyllä harvinaisen osuva vertaus. Jossain haastattelussa Hartsa kertoi kuinka oli lähdössä ajamaan ensimmäistä ralliaan. Palli ohjeisti poikaansa tiukasti että kattokkin sitten että tuot auton ehjänä maaliin. Henkka-veli totes, että jos autossa ei kisan jälkeen ole mitään korjattavaa, se on vain merkki siitä että et ole yrittänyt tarpeeksi. :D
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
540
Sijainti
pk.seutu
Grönholm, Toivonen, McRae, Vatanen...
Laji kaipaisi tuollaisia väriläiskiä. All in- kuskeja, joilla oli kaasupolkimessa tasan kaksi asentoa. On ja off. Menestystä tuli ja välillä oltiin nutullaan. Yleisö tykkäsi.
Sääli, että koko lajin olemus on muuttunut niin rajusti, ettei näille enää ole sijaa.
Jos nuo neljä ajaisivat nyt, jokainen joutuisi opettelemaan täysin uuden lähestysmiskulman lajiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15738
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös se Tänak ollut tällainen, kunnes oppi kääntelemään rattia niin että auto pysyi tiellä? Ja tavallaan Neuville myös. Kris Meeke ehdottomasti.
 
Ylös