Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Jos huhut Ferrarin moottoririskistä pitävät paikkansa voi Massa nousta aika-ajoissa hyvinkin lähelle kärkeä. Parhaassa tapauksessa se antaa Ferrarille mahdollisuuden taktikoida. Millään ei kuitenkaan ole mitään väliä ellei Räikkönen nappaa paalua ja ota kilpailua haltuunsa heti alkumetreillä.

Luonnollisesti sen auton täytyy molempien kuskien osalta myös kestää maaliin saakka. Tähän asti Ferrarin tietoisten riskien tulokset ovat olleet lähinnä karmeita.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
Räikkönen vastasi Börnien arvosteluihin... klassikko :D
Tämähän koski sitä että kyseinen kääpiö haluaa Hamiltonista mestarin...

Finn Räikkönen's response, on the other hand, was predictably true to form.

"I don't really care too much what people say about me," the Ferrari driver said.

http://www.totalf1.com/view-article.php?newsid=231497
Mikä ylläri ettei Kimiä kiinnosta :p
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
SOKO sanoi:
Millään ei kuitenkaan ole mitään väliä ellei Räikkönen nappaa paalua ja ota kilpailua haltuunsa heti alkumetreillä.
Tuohon nyt olisi kiva saada edes pieniä perusteluja.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Coni sanoi:
Mielestäni kuuluu terveeseen kilpailuhenkeen tallikaverin auttaminen kun omat mm-mahdollisuudet hupenevat olemattomiin. Näinhän ei ole McLarenilla. Eikä tuo Massan apu ainakaan liian ajoissa tullut.
No jaa, kylläpä tuo sama käytäntö on myös McLarenilla, silloin kun toinen on menettänyt mahdollisuuden mestaruuteen. Nythän niin ei ole, vaan molemmilla on edelleen mahdollisuus. Jolloin ei tietenkään ole järkevää panostaa vain yhteen.

Mitä tulee tämän hetken tilanteeseen, niin onpa tuon Massa ihan julkisesti myöntänyt, että hän on valmis vaikka luovuttamaan Brasilian voiton Kimille, jos se auttaa hänet mestaruuteen. Pointti on siinä, että kunnon kakkoskuski osaa jarruttaa haastajien menoa siihen malliin, että niillä voi joko mennä pasmat sekaisin tai parhaassa tapauksessa esim. Kubica onnistuisi ohittamaan esim. Hamiltonin tms.

Siinä mielessä ehkä paras kakkoskuski minkä tiedän on Ruben. Silloin kun oli tarve, niin Ruben tuli ja otti vaikka voiton, jotta Schumi sai mestaruuden.

Mitä tulee nyt Massan ja Räikkösen tilanteeseen, niin käännekohtana pidän Ranskan kisaa, milloin Kimi taittoi Massan niskan. Siitä eteenpäin kisat ja aika-ajot ovat menneet enemmän tai vähemmän Kimille.

Baldisserikin totesi, että puolesta välistä kautta Kimin kanssa työskentely on ollut helpompaa alun opettelun jälkeen.

Ja vähän tilastoja tueksi ranskasta eteenpäin:
Aika-ajot:
Kimille 6-3
Kisat:
Kimille 7-2

Alkukausi taas meni Massalle:
Aika-ajot: 5-2
Kisat: 4-3

:thumbup:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kyllä tämä kauden jälkipuolisko on mennyt selkeämmin Kimille. Tietysti se oli odotettavaakin, palkkakin kertoo kumpi on ykköskuski. Ei Massa ole huonosti jälkimmäistä puoliskoa ajanut, mutta selkeästi on meno hyytynyt. Olisiko Turkissa pitänyt tilannetta koittaa kääntää? Siitä olisi tullut kaksi arvokasta pistettä Kimille. USA:stakin olisi voinut napsia pisteen lisää. Silloiin ero olisi enää neljässä pisteessä ja mahdollisuudet jopa hyvät mestaruuden kannalta.

Kimin turhin ajovirhe oli ehdottomasti Monacossa. Siellä olisi kruisailemalla tullut helpot viisi pistettä, eli neljä enempi kuin todellisuudessa. Tekniset ongelmat ovat myös turhauttavia, mutta niille on kuljettajan usein vaikea voida mitään. Jotenkin vaan tuntuu siltä että Kimin kausi meni Espanjan ja USA:n kisojen välissä harakoille, pisteitä tuli vain kourallinen kun Hamilton veti joka kisassa podiumille.

Massan kauteen vaikutti raskaasti Kanadan musta lippu josta kaveri ei oikein missään vaiheessa toipunut. Vauhtia niinkin on ollut, mutta kommenteista paistoi pitkään se, että mm-taistelu olisi elossa, mutta kun se musta lippu.

Hyvä kausi kuitenkin Ferrari-kaksikolta. Harvoin on näin tasaista ollut tuossa tallissa. Jos 2002 ja 2004 kaudet jätetään pois laskuista, niin todella kauas täytyy mennä, että molemmat Ferrari-kuskit ovat voittaneet kolme tai enemmän kisaa..1979 Villeneuve-Scheckter mestaruuskaudella taisi tämä toteutua.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Noh, mitäpäs ihmeellista tuossa Massan pulppuamisessa oli? Ei mitään.

"Obviously", jokainen haluaa keskittyä omaan kisaansa ja nimenomaan pyrkiä voittamaan. Jos sitten tilanne on tietynlainen, niin asiat varmasti järjestetään oikea oppisesti!
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Misa1 sanoi:
Noh, mitäpäs ihmeellista tuossa Massan pulppuamisessa oli? Ei mitään.

"Obviously", jokainen haluaa keskittyä omaan kisaansa ja nimenomaan pyrkiä voittamaan. Jos sitten tilanne on tietynlainen, niin asiat varmasti järjestetään oikea oppisesti!
Niinku Japanissa ja Kiinassa? Tekis jotain eikä vaan ripulois... varsinkin tuo autan Kimiä vois loppua kun ei ole edes vielä kyennyt siihen...
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Minä tunnustan: Massa on pärjännyt paremmin, kuin uskoinkaan.
Esimerkiksi tasaiset aika-ajot ovat olleet hyvä suoristus Kimiä vastaan, jolle kukaan Heidfeldia lukuunottamatta ei ole pärjännyt.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ensi kaudesta voi odottaa hyvällä syyllä mielenkiintoista. Riippumatta siitä, miten tämän kauden MM-taistelussa Brasiliassa lopulta käy, Massalla on kova tarve osoittaa, ettei kauden 2007 hyvä vire ollut sattumaa ja että Ferrarin toinen paikka on oikeutetusti hänellä. Kuten muistamme, mies oli hyvässä iskussa jo vuonna 2006. Ei kahta ilman kolmatta?

Paljon on kehitystä tapahtunut sitten tulokaskauden 2002.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
arzipuppy sanoi:
Minä tunnustan: Massa on pärjännyt paremmin, kuin uskoinkaan.
Esimerkiksi tasaiset aika-ajot ovat olleet hyvä suoristus Kimiä vastaan, jolle kukaan Heidfeldia lukuunottamatta ei ole pärjännyt.
Kyllä osittain. Viime kausien paalulla ei tosin ole samaa säväystä kuin ennen johtuen kisabensoista. (ja kokoajan joku mutisee siitä Heidfieldistä? Miksi ihmeessä???)

No jauhanta pois Massan pitää Brasseissa osoittaa että pärjää Kimille sillä muuten Ferkun mahikset kuskien mmään katoavat. Kaksois voitto on vähimmäis vaatimus.

Näyttää kuitenkin siltä etteivät Massan otteet parane. Kimi menee koko ajan nopeampaa....
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Overhouse sanoi:
Japanissa Massasta tehtiin virallisesti kakkoskuski. Kumma, ettei täällä olla vaahdottu, vaikka kyseessä oli selkeä tallimääräys... (kohde taisi olla oikea, kuten se olikin ;) )
Jepujee :D Ei ehkä kannata ihan sokeasti uskoa meidän maikkarin selostajatiimin kommentteihin. Jos seurasit kisaa yhtään tarkemmin, niin Massan oli pakko tulla vielä varikolle Japanissa. Kun katsoo kisan edistymistä Kimin ja Massan osalta tarkemmin, niin siihen ei tarvita edes Sherlockia. :rolleyes:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
formulastara sanoi:
Jepujee :D Ei ehkä kannata ihan sokeasti uskoa meidän maikkarin selostajatiimin kommentteihin. Jos seurasit kisaa yhtään tarkemmin, niin Massan oli pakko tulla vielä varikolle Japanissa. Kun katsoo kisan edistymistä Kimin ja Massan osalta tarkemmin, niin siihen ei tarvita edes Sherlockia. :rolleyes:
Aivan, Mustakaapu oli aivan pihalla. Kuka sille on maksanut ne 300 Gptä lentoliput, ylöspidon, päivärahat, ym. (me tietysti) sitten suoltaa tollasta paskaa... äijä on jo niin kaavoihin kangistunut ettei tule yhtään uutta ideaa...

Massahan oli hidas kun etana kaikenpäälle....
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Statistiikkaa kuluneelta kaudelta :

-Harjoituksissa Kimi löi Massan :

KR 27
FM 19

-Aika-ajoissa Felipe oli niukasti parempi :

FM 24
KR 22

Aika-ajojen kolmannessa osiossa :

FM 8
KR 6

Kilpailuissa, joissa kummatkin kuljettajat pääsivät maaliin asti ilman teknisiä vikoja (Brasilia ja Japani otettu myös pois laskuista tunnetuista syistä) :

KR 6
FM 4

Tuleva kausi ilman TC:tä on varmasti mielenkiintoinen.

edit : Korjattu
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ferrari 4ever sanoi:
Statistiikkaa kuluneelta kaudelta :

Brasilia ja Japani otettu myös pois laskuista tunnetuista syistä :
Mielestäni nämä kisat olisivat myös menneet Kimille. Se, että nämä jätetään pois "tunnetuista syistä" vääristävät tuota tilastoa. Tai ainakin sen tulkintaa, jonka perusteella miehissä ei ole oikeastaan mitään eroa. Japanissa Massa oli h-i-d-a-s. Se viimeinen varikkopysähdys oli kuin olikin aivan tarpeellinen pakko. Brasilia taas... Think of France. Lisäks Kimi osoitti aika-ajon q2:lla tarvittavan vauhtinsa kisan voittoon. Kun nämä ynnätään esittämääsi yhtälöön, alkaa todellinen tilanne mielestäni hahmottumaan paremmin.

Aijai, kun seuraavalla kaudella on tiimi ja kaikki tuttua Kimille, siinä voi piillä varsinainen dominanttipommi. Kuten sai eräs Coulthard kokea 2003 ajaessaan Kimin rinnalla toista kautta. Montoyakin hiipii ajatuksiini...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Mielestäni nämä kisat olisivat myös menneet Kimille. Se, että nämä jätetään pois "tunnetuista syistä" vääristävät tuota tilastoa. Tai ainakin sen tulkintaa, jonka perusteella miehissä ei ole oikeastaan mitään eroa. Japanissa Massa oli h-i-d-a-s. Se viimeinen varikkopysähdys oli kuin olikin aivan tarpeellinen pakko. Brasilia taas... Think of France. Lisäks Kimi osoitti aika-ajon q2:lla tarvittavan vauhtinsa kisan voittoon. Kun nämä ynnätään esittämääsi yhtälöön, alkaa todellinen tilanne mielestäni hahmottumaan paremmin.
Japani kuuluisi tosiaan laskea Kimille, mutta Brasiliasta ei todella pitäisi sanoa mitään. Tallin taktiikka oli laadittu siten, että Kimille pedattiin voittoa, se on päivänselvä juttu. Massa ajoi selvästi lyhyemmän toisen stintin kuin Kimi ja ero sopi varsin loistavasti "hallittuun" ohi päästämiseen. Itse uskon, että nimenomaan tämän kilpailun Massa olisi vienyt nimiinsä, sillä hän on aina lukeutunut niihin kuskeihin, joitten ajoon tunteet näyttävät vaikuttavan, ja jotka saavat siten itsestään hieman enemmän irti kotikisassaan. Se, että Kimi on päässyt varikolla Massan ohi Ranskassa, ei minusta tarkoita tässä mitään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Japani kuuluisi tosiaan laskea Kimille, mutta Brasiliasta ei todella pitäisi sanoa mitään. Tallin taktiikka oli laadittu siten, että Kimille pedattiin voittoa, se on päivänselvä juttu. Massa ajoi selvästi lyhyemmän toisen stintin kuin Kimi ja ero sopi varsin loistavasti "hallittuun" ohi päästämiseen. Itse uskon, että nimenomaan tämän kilpailun Massa olisi vienyt nimiinsä, sillä hän on aina lukeutunut niihin kuskeihin, joitten ajoon tunteet näyttävät vaikuttavan, ja jotka saavat siten itsestään hieman enemmän irti kotikisassaan. Se, että Kimi on päässyt varikolla Massan ohi Ranskassa, ei minusta tarkoita tässä mitään.
No entä ihan puhdas ylivertainen nopeus, jota Kimi väläytti q2:lla. Ottaen huomioon vielä Kimin tyypillisesti ajamat tasaiset kierrosajat kisassa... -en voi ymmärtää miksi et näe tilannetta Kimin kannalta jopa edullisempana kuin Ranskaa? Siksikö, että Kimi pysytteli koko ajan parin sekunnin päässä Massasta tässä kisassa? No siitä vaan.:rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
No entä ihan puhdas ylivertainen nopeus, jota Kimi väläytti q2:lla. Ottaen huomioon vielä Kimin tyypillisesti ajamat tasaiset kierrosajat kisassa... -en voi ymmärtää miksi et näe tilannetta Kimin kannalta jopa edullisempana kuin Ranskaa? Siksikö, että Kimi pysytteli koko ajan parin sekunnin päässä Massasta tässä kisassa? No siitä vaan.:rolleyes:
Siitä yksinkertaisesta syystä, että Kimi ei ajanut Massaa vastaan tai toisin päin. Molemmat sanoivat kilpailun jälkeen, että heillä oli varaa säästellä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös