Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kyllä mäkin näkisin että pituutensa puolesta Spassa on enemmän mahdollista tyriä tai loistaa kun muilla radoilla. Kierrosajan puolesta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Bobakki sanoi:
Missä olen noin väittänyt?
Niin olin päättelevinäni - kieltämättä sekavasta - kommentistasi.

Mutta olisi hauska saada kommentti kierrosaikoja koskevaan pohdintaani edellisessä viestissä.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kun pystyttiin toteamaan, että Alonsosta ei ole Ferrarien uhkaksi (ilman teknisiä ongelmia) ja että Hamiltoninkin vauhti ja tilanne lakkasi vaikuttamasta siihen, että miten kovaa Ferrareiden kannattaisi kärjessä porhaltaan niin miksi Massa olisi ajanut kärjessä ollessaan niin kovaa kuin mahdollista? Miksi ihmeessä hän olisi yrittänyt ajaa täysiä kun kerran varmasti oli tiedossa, että Ferrarin taktiikka ei kohdistu siihen että Massa tulisi ensimmäisenä ruutulipulle.

Mitä väliä on sillä on, että miten helposti missäkin tilanteessa Räikkönen kiri raon umpeen sellaiseen kuljettajaan, jolle oli määrätty päämääräksi ajaa kisassa Räikkösen jälkeen kakkosena maaliin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Valde sanoi:
Niin olin päättelevinäni - kieltämättä sekavasta - kommentistasi.

Mutta olisi hauska saada kommentti kierrosaikoja koskevaan pohdintaani edellisessä viestissä.
Ulosantini on mitä on, mutta aika kieroon onnistuit päättelemään. Tarkoitin, että taktiikat suunniteltiin tarkoituksella niin, että toisien varikkokäyntien ajankohdassa on eroa, koska tällöin ohi päästäminen on helppo tehdä hallitusti. Eli ajankohtaa ei aikaistettu, vaan se oli alkuperäisen suunnitelman mukainen, mutta siinä Kimin ohipääsy oli otettu huomioon. Riitti, että Massa ajoi rauhallisesti toisella stintillä niin, että Kimi on kohtalaisen lähellä.

Mitä tulee kierrosaikapohdintaasi, niin epäilen, että kumpikaan ei ajanut likikään rajoilla. Massan auto oli varikkokäyntiajankohtien eron perusteella niin paljon kevyempi, että hänellä olisi pitänyt olla useamman kymmenyksen etu per kierros. Siitä huolimatta Kimi sai hänet kiinni, vaikka ensimmäisellä stintillä Massa sai aikaan pienen eron.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Bobakki sanoi:
Mitä tulee kierrosaikapohdintaasi, niin epäilen, että kumpikaan ei ajanut likikään rajoilla. Massan auto oli varikkokäyntiajankohtien eron perusteella niin paljon kevyempi, että hänellä olisi pitänyt olla useamman kymmenyksen etu per kierros. Siitä huolimatta Kimi sai hänet kiinni, vaikka ensimmäisellä stintillä Massa sai aikaan pienen eron.
1) Itselleni on jäänyt epäselväksi otettiinko Massa ennen aikojaan sisälle toisella stintillä, vai oliko hänet tankattu vain siihen pisteeseen (kuten sinä ymmärtääkseni ajattelet)

2) Massa kyllä näytti polkevan ihan kunnolla toisella stintillä; renkaat sauhuten meinasi vetää ulos viimeisessä ylämäkivasurissa.

3) Ensimmäisen stintin lopussa Kimi taisi vetäistä sellaset kolme kymppää nopeammana ajan kuin Massan nopein siihen mennessä. Vähän viittaa siihen, että edeltävillä kierroksilla oli tullut himmailtua.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Valde sanoi:
1) Itselleni on jäänyt epäselväksi otettiinko Massa ennen aikojaan sisälle toisella stintillä, vai oliko hänet tankattu vain siihen pisteeseen (kuten sinä ymmärtääkseni ajattelet)
Näin otaksun, vaan lopputulos on toki molemmissa sama, eli Kimi pääsee helpommin ohi.
2) Massa kyllä näytti polkevan ihan kunnolla toisella stintillä; renkaat sauhuten meinasi vetää ulos viimeisessä ylämäkivasurissa.
Eiköhän se ole nähty, että virheitä tulee jopa helpommin, kun kaikki ei ole pelissä.
3) Ensimmäisen stintin lopussa Kimi taisi vetäistä sellaset kolme kymppää nopeammana ajan kuin Massan nopein siihen mennessä. Vähän viittaa siihen, että edeltävillä kierroksilla oli tullut himmailtua.
Noinkohan tuosta voi mitään päätellä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Bobakki sanoi:
Eiköhän se ole nähty, että virheitä tulee jopa helpommin, kun kaikki ei ole pelissä.
Itse olen kyllä tänä vuonna tottunut näkemään Massan lukkojarrutuksia nimenomaan silloin, kun kaikki on opllut pelissä (Kimi hengittää niskaan)

Noinkohan tuosta voi mitään päätellä.
Niin, ehkei. Mutta mistä sinä alunperin päättelit, että Massa olisi ollut suosikki kilpailun voittoon?
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Bobakkihan on useammassakin viestissä kirjoittanut siitä, että miksi Massalla olisi saattanut hyvät eväät olla juuri tämän kisan voittoon mikäli hänkin olisi voitosta saanut ihan oikeasti ajaa.

Tätä väittelyä lukiessa tulee entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että tuosta aikaisemmasta Ferrari4everin listasta on todella syytä pitää Brasilian kisa poissa. Tuostahan tämä väittely kai liikenteeseen lähti. Sillä, että oliko voittotodennäköisyys 53% Kimille vaiko Massalle, ei ole väliä kun tuota Ferrari4everin listan sisältöä pohditaan.

Japanin kisa siinä listalla mielestäni kuitenkin saisi olla :).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Valde sanoi:
Niin, ehkei. Mutta mistä sinä alunperin päättelit, että Massa olisi ollut suosikki kilpailun voittoon?
En mistään.
Bobakki sanoi:
Itse uskon, että nimenomaan tämän kilpailun Massa olisi vienyt nimiinsä, sillä hän on aina lukeutunut niihin kuskeihin, joitten ajoon tunteet näyttävät vaikuttavan, ja jotka saavat siten itsestään hieman enemmän irti kotikisassaan.
Koko jutussahan oli kyse siitä, voiko Brasilian kisan laskea Kimille. Minusta se olisi outoa, kun on selvää, ettei Massa ole missään nimessä saanut tasapuolista tilaisuuutta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Bobakki sanoi:
Koko jutussahan oli kyse siitä, voiko Brasilian kisan laskea Kimille. Minusta se olisi outoa, kun on selvää, ettei Massa ole missään nimessä saanut tasapuolista tilaisuuutta.
Mun mielestäni tästä lähtien voikin oikeastaan kisan kuin kisan laskea Kimille. Niissä kisoissa, joissa Massa tunteella vetää kovempaa, on hän hiukan lähempänä Kimiä. Ja sanottakoon, että tässä on aika vahvat sinivalkolasit päässäni nytten. Yleensä on kirkkaat, joskin enemmän tai vähemmän likaiset.

Noin vuosi sitten ajattelin tosin, että Kimi vie Massaa apaut ylivoimaisesti alusta lähtien. Niin ei sitten aivan käynyt vaan eniten oikeassa olivat ne jotka ennustivat että kauden puolenvälin tienoille menee tasaisemmissa merkeissä.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Luistoneston poistuminen huolettaa Massaa

28.10.2007, 20.34 (päivitetty 21.01)

Kimi Räikkönen kertoi sunnuntaina Mugellossa olevansa iloinen luistoneston poistumisesta F1-autoista, mutta hänen tallikaverinsa Felipe Massa ei suhtaudu asiaan yhtä positiivisesti. Päättyneellä kaudella neljänneksi ajanut Massa ei ole ajanut ilman luistonestoa pitkään aikaan ja luistoneston poistamisen saattaa johtaa siihen, että hän voi joutua muuttamaan ajotyyliään. Tämä voi tuottaa vaikeuksia alkukaudesta ja jokainen piste on tärkeä mestaruustaistelun kannalta. Myös autoon joudutaan mahdollisesti tekemään muutoksia.

Samalla Massa ilmoitti suuntaavansa ensi kauteen kuitenkin luottavaisena ja toivoo pystyvänsä päihittämään Räikkösen mestaruustaistossa.
Eli ensikaudella Kimi ajaa voitosta voittoon ja Massa spinnailee radalla. :alppu:
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Heh, Massa.

Kaverin varmaan kantsis alkaa treenaan jos kerran noin on. Kimi voi käyttää senkin ajan ryyppäämiseen Nykäsen kanssa. :ahem:
 

MrMonaco

Well-known member
Liittynyt
15.10.2007
Viestit
56
Itse uskon, että Massa olisi Brasiliassa pystynyt Kimin päihittämään jos olisivat saaneet ajaa vapaasti kilpaa. Muuten en kyllä sitten sillä kannalla ole. Ensi kaudella Massa saattaakin jäädä Kimin ovimatoksi alusta asti. Mielenkiinnolla odotan ensi kautta ja ajoa ilman luistonestoa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuohon "tunteella" ajamiseen kotikisoissa täytyy sanoa, että siitäpä löytyy varmaan ihan yhtä paljon huonoja kuin hyviä esimerkkejä!

Toiset ottaa tunteet mukaan ja sit ajetaan päin seiniä, kuten Villeneuve Kanadassa. Onko se selvinnyt siellä kertaakaan maaliin?

Toiset taas ajaa ihan samalla tapaa kuin normaalistikin!

Joissakin tapauksissa toiset "syttyvät" johonkin superhurmokseen, mikä pääosin johtuu tallin panostuksesta kyseiseen autoon/kuljettajaan! Yliviritetty kone, tms "vilunkipeliä"! On aika useaan otteeseen nähty kun japanin kisoissa Japanilaiset "pärjää" sekä koneet että autot. Yllättävää on se etteivät he kovinkaan usein pääse maaliin :rolleyes:

Massa on osoittanut olevansa nopea ja aika-ajoissa hän on varsinkin Kimiin nähden loistanut mutta näkeehän tuon jo kumisilmä ankkakin kumpiko kuljettaja kykenee tasaisiin kierroksiin kokonaise kisan aikana! Se että ajetaan Brasiliassa ei muuta noiden kahden voimasuhteita mihinkään! Kyseinen rata soveltuu kummallekin kuljettajalle hanskaan täysin!
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Niin.. Alkanut tympäseen tuo joka ketjussa tapahtuva jankkaaminen kuskien paremmuudesta/tuurista.

Menetetyt pisteet (ei kuskista itsestä riippuvat)

Massa:
Australiassa 0p
Malesia 0p
Bahrain 0p
Espanja 0p
Monaco 0p
Kanada 2p (tankkausongelma joka vei kolmannen sijan, maalissa 5)
Ranska 0p

Räikkönen:
Australia 1p (ilman aika-ajon ongelmaa olisi oletettavasti keskeyttänyt Bourdaissin paikalta)
Maleasia 0p
Bahrain 0p
Espanja 0p
Monaco ?p (talli sähläsi renkaan kiinnityksen kanssa -> varikon läpiajo)
Kanada 10p ( Hamilton ajoi perään varikolla -> voitto meni)
Ranska 2p (Pakoputki ongelma vei varman voiton)

Massa = 2p
Räikkönen = 13p



Unohdinko jotain?
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
J.Hunt sanoi:
Unohdinko jotain?
Joo unohdit. Nimittäin sen että Massa tienasi Kimin huonon tuurin takia pisteitä sekä ranskassa että kanadassa, muutenhan se oli suurin piirtein oikein.

Siis ilman Hamiltonin typeryyttä ja pakoputken irtoamista: Kimi +13 pistettä, Massa -2 pistettä. Siis ilman huonoa onnea Kimi johtaisi 10:llä pisteellä. No eipä sillä ole mitään väliä, kausi on vasta puolessa välissä ja mestaruuden voittaa se jolla on eniten pisteitä kauden päätteeksi, ja sehäntulee olemaan tietenkin Kimi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
J.Hunt sanoi:
Niin.. Alkanut tympäseen tuo joka ketjussa tapahtuva jankkaaminen kuskien paremmuudesta/tuurista.

Menetetyt pisteet (ei kuskista itsestä riippuvat)

Massa:
Australiassa 0p
Malesia 0p
Bahrain 0p
Espanja 0p
Monaco 0p
Kanada 2p (tankkausongelma joka vei kolmannen sijan, maalissa 5)
Ranska 0p

Räikkönen:
Australia 1p (ilman aika-ajon ongelmaa olisi oletettavasti keskeyttänyt Bourdaissin paikalta)
Maleasia 0p
Bahrain 0p
Espanja 0p
Monaco ?p (talli sähläsi renkaan kiinnityksen kanssa -> varikon läpiajo)
Kanada 10p ( Hamilton ajoi perään varikolla -> voitto meni)
Ranska 2p (Pakoputki ongelma vei varman voiton)



Unohdinko jotain?
No ei se välttämättä kanadassa olis voittanu, kuka sitä tietää?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös