Niin olin päättelevinäni - kieltämättä sekavasta - kommentistasi.Bobakki sanoi:Missä olen noin väittänyt?
Ulosantini on mitä on, mutta aika kieroon onnistuit päättelemään. Tarkoitin, että taktiikat suunniteltiin tarkoituksella niin, että toisien varikkokäyntien ajankohdassa on eroa, koska tällöin ohi päästäminen on helppo tehdä hallitusti. Eli ajankohtaa ei aikaistettu, vaan se oli alkuperäisen suunnitelman mukainen, mutta siinä Kimin ohipääsy oli otettu huomioon. Riitti, että Massa ajoi rauhallisesti toisella stintillä niin, että Kimi on kohtalaisen lähellä.Valde sanoi:Niin olin päättelevinäni - kieltämättä sekavasta - kommentistasi.
Mutta olisi hauska saada kommentti kierrosaikoja koskevaan pohdintaani edellisessä viestissä.
1) Itselleni on jäänyt epäselväksi otettiinko Massa ennen aikojaan sisälle toisella stintillä, vai oliko hänet tankattu vain siihen pisteeseen (kuten sinä ymmärtääkseni ajattelet)Bobakki sanoi:Mitä tulee kierrosaikapohdintaasi, niin epäilen, että kumpikaan ei ajanut likikään rajoilla. Massan auto oli varikkokäyntiajankohtien eron perusteella niin paljon kevyempi, että hänellä olisi pitänyt olla useamman kymmenyksen etu per kierros. Siitä huolimatta Kimi sai hänet kiinni, vaikka ensimmäisellä stintillä Massa sai aikaan pienen eron.
Näin otaksun, vaan lopputulos on toki molemmissa sama, eli Kimi pääsee helpommin ohi.Valde sanoi:1) Itselleni on jäänyt epäselväksi otettiinko Massa ennen aikojaan sisälle toisella stintillä, vai oliko hänet tankattu vain siihen pisteeseen (kuten sinä ymmärtääkseni ajattelet)
Eiköhän se ole nähty, että virheitä tulee jopa helpommin, kun kaikki ei ole pelissä.2) Massa kyllä näytti polkevan ihan kunnolla toisella stintillä; renkaat sauhuten meinasi vetää ulos viimeisessä ylämäkivasurissa.
Noinkohan tuosta voi mitään päätellä.3) Ensimmäisen stintin lopussa Kimi taisi vetäistä sellaset kolme kymppää nopeammana ajan kuin Massan nopein siihen mennessä. Vähän viittaa siihen, että edeltävillä kierroksilla oli tullut himmailtua.
Itse olen kyllä tänä vuonna tottunut näkemään Massan lukkojarrutuksia nimenomaan silloin, kun kaikki on opllut pelissä (Kimi hengittää niskaan)Bobakki sanoi:Eiköhän se ole nähty, että virheitä tulee jopa helpommin, kun kaikki ei ole pelissä.
Niin, ehkei. Mutta mistä sinä alunperin päättelit, että Massa olisi ollut suosikki kilpailun voittoon?Noinkohan tuosta voi mitään päätellä.
En mistään.Valde sanoi:Niin, ehkei. Mutta mistä sinä alunperin päättelit, että Massa olisi ollut suosikki kilpailun voittoon?
Koko jutussahan oli kyse siitä, voiko Brasilian kisan laskea Kimille. Minusta se olisi outoa, kun on selvää, ettei Massa ole missään nimessä saanut tasapuolista tilaisuuutta.Bobakki sanoi:Itse uskon, että nimenomaan tämän kilpailun Massa olisi vienyt nimiinsä, sillä hän on aina lukeutunut niihin kuskeihin, joitten ajoon tunteet näyttävät vaikuttavan, ja jotka saavat siten itsestään hieman enemmän irti kotikisassaan.
Mun mielestäni tästä lähtien voikin oikeastaan kisan kuin kisan laskea Kimille. Niissä kisoissa, joissa Massa tunteella vetää kovempaa, on hän hiukan lähempänä Kimiä. Ja sanottakoon, että tässä on aika vahvat sinivalkolasit päässäni nytten. Yleensä on kirkkaat, joskin enemmän tai vähemmän likaiset.Bobakki sanoi:Koko jutussahan oli kyse siitä, voiko Brasilian kisan laskea Kimille. Minusta se olisi outoa, kun on selvää, ettei Massa ole missään nimessä saanut tasapuolista tilaisuuutta.
Eli ensikaudella Kimi ajaa voitosta voittoon ja Massa spinnailee radalla. :alppu:Luistoneston poistuminen huolettaa Massaa
28.10.2007, 20.34 (päivitetty 21.01)
Kimi Räikkönen kertoi sunnuntaina Mugellossa olevansa iloinen luistoneston poistumisesta F1-autoista, mutta hänen tallikaverinsa Felipe Massa ei suhtaudu asiaan yhtä positiivisesti. Päättyneellä kaudella neljänneksi ajanut Massa ei ole ajanut ilman luistonestoa pitkään aikaan ja luistoneston poistamisen saattaa johtaa siihen, että hän voi joutua muuttamaan ajotyyliään. Tämä voi tuottaa vaikeuksia alkukaudesta ja jokainen piste on tärkeä mestaruustaistelun kannalta. Myös autoon joudutaan mahdollisesti tekemään muutoksia.
Samalla Massa ilmoitti suuntaavansa ensi kauteen kuitenkin luottavaisena ja toivoo pystyvänsä päihittämään Räikkösen mestaruustaistossa.
En malta odottaa kauteen 2009, vielä parempia sääntöuudistuksia luvassa. Voisi kuvitella että rattimiehet, kuten Kimi ja Lonso ovat uudistuksista innoissaan.Device sanoi:Eli ensikaudella Kimi ajaa voitosta voittoon ja Massa spinnailee radalla. :alppu:
Joo unohdit. Nimittäin sen että Massa tienasi Kimin huonon tuurin takia pisteitä sekä ranskassa että kanadassa, muutenhan se oli suurin piirtein oikein.J.Hunt sanoi:Unohdinko jotain?
No ei se välttämättä kanadassa olis voittanu, kuka sitä tietää?J.Hunt sanoi:Niin.. Alkanut tympäseen tuo joka ketjussa tapahtuva jankkaaminen kuskien paremmuudesta/tuurista.
Menetetyt pisteet (ei kuskista itsestä riippuvat)
Massa:
Australiassa 0p
Malesia 0p
Bahrain 0p
Espanja 0p
Monaco 0p
Kanada 2p (tankkausongelma joka vei kolmannen sijan, maalissa 5)
Ranska 0p
Räikkönen:
Australia 1p (ilman aika-ajon ongelmaa olisi oletettavasti keskeyttänyt Bourdaissin paikalta)
Maleasia 0p
Bahrain 0p
Espanja 0p
Monaco ?p (talli sähläsi renkaan kiinnityksen kanssa -> varikon läpiajo)
Kanada 10p ( Hamilton ajoi perään varikolla -> voitto meni)
Ranska 2p (Pakoputki ongelma vei varman voiton)
Unohdinko jotain?