Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Ei mollannut Italialaislehdistö Kimiä eikä ylistänyt Massaa, ihme. Huomauttivat vain Ferrarin epätasaisuudesta ja siitä, että välillä toinen Ferrareista menee kovempaa ja välillä toinen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei mollannut Italialaislehdistö Kimiä eikä ylistänyt Massaa, ihme. Huomauttivat vain Ferrarin epätasaisuudesta ja siitä, että välillä toinen Ferrareista menee kovempaa ja välillä toinen.
Ovat kai huomanneet, ettei se enää auta haukkua jompaa kuskia (vuoronperään) maanrakoon ja jotta Alonso tulee tilalleen 107% varmuudella ensi kaudella:rolleyes: ...no ehkä tämä oli vain poikkeus, joka vahvistaa säännön.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Tännehän voisi varmaan alkaa tekemään jo yhteenvetoa kaudelta 2009, kun tämän kaksikon kamppailut ovat tältä kaudelta ohi.

Itse en ala kilpailukohtaisesti käymään kautta läpi. Mielestäni kumpikaan ei yltänyt maagisiin suorituksiin muttei kumpikaan pettänytkään. (Se pakko sanoa että tuo "ei maagisia suorituksia" siltä ajalta kun nämä ajoivat tallitovereina.) En nosta kumpaakaan toisen yläpuolelle. Massa voitti joissain kisoissa Kimin ja Kimi joissain kisoissa Massan.

Lopputulos:
Räikkönen +
Massa +
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Sanoisin että oikeastaan tasapeli. Mutta sen jälkeen kun Massa loukkaantui Kimi on ollut loistava. Vaikuttaako tähän sitten se että ei ole enää kunnon uhkaa tallitoverista ( mutta en usko että Kimiä kiinnostaa ) vai se että kaikki panostus on nyt Kimissä. Kun vähän sellainen kuva on että liikaa kompromisseja tehdään Kimin ja Massan välillä ja sitten auto välillä käy toiselle ja välillä toiselle. Kun kummatkin ajaa erilailla ja ykköskuskia ei ole.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Massa ajoi katastrofaalisen alkukauden jälkeen tukun tasaisia kisoja samalla kun Kimi tuskaili autonsa kanssa. Poikkeuksena molemmilla Monaco, jossa Kimi olisi voittanut jos Button ei olisi saanut tuuripaaluaan. Puhtaasti tulokselliselta kantilta Massa oli parempi, mutta kun pyöritään tuolla keskikastissa niin se on se ja sama kummalla on pisteitä enemmän.

Ferrari on tyyppiesimerkki tallista, jossa pitäisi nostaa parempi kuljettaja ykköseksi. Samanlaista pelleilyä tämä olisi ollut jos Rubensille olisi annettu tasavertaiset mahdollisuudet.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Tännehän voisi varmaan alkaa tekemään jo yhteenvetoa kaudelta 2009, kun tämän kaksikon kamppailut ovat tältä kaudelta ohi.

Itse en ala kilpailukohtaisesti käymään kautta läpi. Mielestäni kumpikaan ei yltänyt maagisiin suorituksiin muttei kumpikaan pettänytkään. (Se pakko sanoa että tuo "ei maagisia suorituksia" siltä ajalta kun nämä ajoivat tallitovereina.) En nosta kumpaakaan toisen yläpuolelle. Massa voitti joissain kisoissa Kimin ja Kimi joissain kisoissa Massan.

Lopputulos:
Räikkönen +
Massa +
Muuten samaa miltä, mutta lisäisin tähän vielä:

Ferrarin tiimi: ---------- (pitkä miinus alkukauden mokailuista)
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Totta on tämä Hookahhin juttu. Kokonaisuutena katsottuna Kimi on Massaa parempi kuljettaja. Jos auto sattuu kohilleen niin nopeampi on. Sanoihan Kimikin tässä Hollantilaisen äijän tekemässä haastattelussa missä kysyttiin mikä on ollut paras auto mitä on ajanut niin 2007 ferrari oli hyvä, mutta 2005 McLaren on paras. Ei ferrari ole koskaan käynyt Kimin ajotapaan aivan täydellisesti.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Sanoisin että oikeastaan tasapeli. Mutta sen jälkeen kun Massa loukkaantui Kimi on ollut loistava. Vaikuttaako tähän sitten se että ei ole enää kunnon uhkaa tallitoverista ( mutta en usko että Kimiä kiinnostaa ) vai se että kaikki panostus on nyt Kimissä. Kun vähän sellainen kuva on että liikaa kompromisseja tehdään Kimin ja Massan välillä ja sitten auto välillä käy toiselle ja välillä toiselle. Kun kummatkin ajaa erilailla ja ykköskuskia ei ole.
Kyllä väittäisin että se ratkaisee että kaikki panostavat nyt Kimiin ja kun Kimi sanoo että nyt autosta tehdään tällainen ja tällainen niin se myös tapahtuu. Kimihän kertoi seuraavaa Span jälkeen:

Q: Kimi, well done. You said Ferrari hasn’t brought many new
parts to the last races but you’ve still taken two podium finishes and a win. Could that be you
and not the car?

KR: I guess everybody can decide for themselves. We found a bit of a different way for the car. We
started going a bit of a different way at the start of the year and then came back in the previous races.
For sure, the car is not as quick as we want, as maybe it should be, but it’s handling well, and that
sometimes gives much more than you can drive – when you can drive it as you want, it sometimes
gets you in a better position. I’m happy with the way it works, but with more downforce I’m pretty sure
it could be a very fast car, but we know that we’re not really getting any new parts, so we are where
we are and as long as we get everything working well and the car feels good, I think we can still
manage to get good results. It’s difficult to expect more wins but hopefully (we can expect) podiums
and good points and maybe in some circumstances a win.


Eli kuulostaa hyvin samalta kuin viime vuonna, auton kehittämisessä on menty alkuvuodesta Kimin kannalta väärään suuntaan (Massan ehdoilla?) ja nyt kun Massa on pois kuvioista ja myöskin auton kehitys on jäädytetty, auto tehdäänkin juuri sellaiseksi kuin Kimi tykkää ajaa. Eli vaikka auto ei ole nopein mahdollinen, Kimi saa säädettyä sen enemmän omalle ajotyylilleen sopivaksi ja vauhti paranee sitä kautta.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Mutta jos tämä pitäisi paikkaansa niin kysymys kuuluukin että miksi ihmeessä autoa säädettäisiin enemmän Massalle sopivaksi?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Mutta jos tämä pitäisi paikkaansa niin kysymys kuuluukin että miksi ihmeessä autoa säädettäisiin enemmän Massalle sopivaksi?
Ei välttämättä pelkästään Massalle sopivaksi, vaan kuten sanoit tehdään liikaa kompromisseja Kimin ja Massan välillä ja sitten auto välillä käy toiselle ja välillä toiselle.

Viime vuodeltahan tuli jo paljon tarinoita siitä että Massan puolella pilttuuta haluttiin autoa kehittää yhteen suuntaan, ja Kimin puolella toiseen. Kumpi puoli siinä sitten on välillä vahvemmilla, tiedä häntä. Ferrariltahan kuitenkin pyydeltiin sitten anteeksi Kimiltä että ei saanut sellaista autoa kuin olisi halunnut. Belgian aikoihinhan hoksattiin viimein palata auton kehityksessä siihen mikä Kimille sopi paremmin, ja Kimi olikin sitten taas kärkivauhdissa.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Mutta jos tämä pitäisi paikkaansa niin kysymys kuuluukin että miksi ihmeessä autoa säädettäisiin enemmän Massalle sopivaksi?
Villi veikkaus: Kimi pystyy ajamaan "Massan säädöillä", kun taas Massa ei Kimin omilla. Oon ymmärtänyt, että Kimi haluaa autonsa harvinaisen yliohjaavaksi johtuen luontaisesta ajotyylistään. Kaikille senlainen auto ei sovi.

Edit: Kimi siis pystyy ajamaan Massan säädöillä, mutta on hitaampi. Kun taas Massa olisi enemmän vaikeuksissa Kimin säädöillä.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Tässä jutussa on nyt yksi asia mitä en ymmärrä. Kimi sanoo että ne ei ole enää saanu uusia osia, mutta silti muuttaneet autoa enemmän "Kimin" suuntaan. Miksi tätä ei sitten tehdä silloin kun Massa on tallikaverina? Siis jos autossa on samat osat ja sen saa eri säädöillä toimimaan Kimillä ja Massalla niin miksi niitä ei voi säätää kohdalleen joka kisaviikonloppuna?

Vai onko Ferrari tuonut uusia osia vielä Massan onnettomuuden jälkeen ja ne suunniteltu pelkästään Kimin ajoa varten? :doubtful:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
En tiedä, miksi ei voisi olla kahta erilaista autoa, siihen rautapohjaan joka hallussa on. Ja miksei kummallakin voisi olla samaan aikaan "alustaltaankin" hyvin erilainen kaara. Eihän se säätämäminen nyt pelkästään mihinkään siipiin ja damppereihin rajoitu.


Mutta jos tämä pitäisi paikkaansa niin kysymys kuuluukin että miksi ihmeessä autoa säädettäisiin enemmän Massalle sopivaksi?
Miksi Massa saa jäädä tiimiin ja Kimi ei?
 

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
En tiedä, miksi ei voisi olla kahta erilaista autoa, siihen rautapohjaan joka hallussa on. Ja miksei kummallakin voisi olla samaan aikaan "alustaltaankin" hyvin erilainen kaara. Eihän se säätämäminen nyt pelkästään mihinkään siipiin ja damppereihin rajoitu.




Miksi Massa saa jäädä tiimiin ja Kimi ei?
Jotta epäsuora vertailu Schumiin olisi mahdollista.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tässä jutussa on nyt yksi asia mitä en ymmärrä. Kimi sanoo että ne ei ole enää saanu uusia osia, mutta silti muuttaneet autoa enemmän "Kimin" suuntaan. Miksi tätä ei sitten tehdä silloin kun Massa on tallikaverina? Siis jos autossa on samat osat ja sen saa eri säädöillä toimimaan Kimillä ja Massalla niin miksi niitä ei voi säätää kohdalleen joka kisaviikonloppuna?

Vai onko Ferrari tuonut uusia osia vielä Massan onnettomuuden jälkeen ja ne suunniteltu pelkästään Kimin ajoa varten? :doubtful:
Veikkaisin että Kimiä on ajatettu sellaisilla säädöillä kuin auto on suunniteltu parhaiten toimivaksi. Eli sellaisilla joita Schumi ja Massa suosittavat. Kehitystyö vaikeutuu, jos molemmat autot ovat ihan erilaisissa säädöissä. Nyt kun kehitystyö on lopetettu, voidaan auto säätää päin pe****tä, sellaiseksi kuin Kimi sen haluaa.

Ihan puhdas veikkaus.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tässä jutussa on nyt yksi asia mitä en ymmärrä. Kimi sanoo että ne ei ole enää saanu uusia osia, mutta silti muuttaneet autoa enemmän "Kimin" suuntaan. Miksi tätä ei sitten tehdä silloin kun Massa on tallikaverina? Siis jos autossa on samat osat ja sen saa eri säädöillä toimimaan Kimillä ja Massalla niin miksi niitä ei voi säätää kohdalleen joka kisaviikonloppuna?

Vai onko Ferrari tuonut uusia osia vielä Massan onnettomuuden jälkeen ja ne suunniteltu pelkästään Kimin ajoa varten? :doubtful:
No nämähän voi olla näitä niin teknisiä asioita että me maallikot ei ihan heti ymmärretä. Jos esimerkiksi autoa kehitettäessä auton säädöt pitää olla juuri siinä tietyssä ikkunassa että nähdään pitääkö tuulitunnelitestit ja muut simulaatiot paikkaansa, ja jos tosiaan tehdyt muutokset ja uudet osat parantavat auton kisavauhtia kuten oli ennustettu, sitten voidaan kehitellä ja jalostaa niitä ideoita edelleen hyväksi havaitun filosofian mukaisesti. Mutta jos toinen kuski säätääkin autonsa ihan eri tavalla ja siivet ja jousitukset sojottaa ties mihin suuntiin, ei siitä kertyvästä datasta ole hirveänä hyötyä auton kehityksen kannalta tuleviin kisoihin.

Ihan vain spekulaationa, kun en ole F1 insinööri.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Lopettivat varmaan kimin auton sabotoimisen Massan onnettomuuden jälkeen. No vakavasti puhuen jotainhan tallissa on tapahtunut, mutta paha mennä sanomaan mitä. Ei nuo suoritukset selity sillä, että kimi löysi kadonneen motivaationsa tjsp. :D
 
Viimeksi muokattu:

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Lopettivat varmaan kimin auton sabotoimisen Massan onnettomuuden jälkeen. No vakavasti puhuen jotainhan tallissa on tapahtunut, mutta paha mennä sanomaan mitä. Ei nuo suoritukset selity sillä, että kimi löysi kadonneen motivaationsa tjsp. :D
No ei todellakaan. No okei Unkarissa oli Kimi toinen ja auto toimi ihan hyvin, mutta sen jälkeenkin on näyttänyt että auto käy Kimin käteen ihan erilailla kuin ennen. Ja miksi EHKÄ saisi Massa jäädä tiimiin ja Kimi ei? Mitään muuta selitystä tälle en keksi kuin että raha puhuisi tuolta Santanderin suunnalta. Mutta sekin on kyllä aika köykäinen selitys. Jos Ferrarille rahalla kuskit alkaa pääsemään niin johan on hullua. Mitä hyötyä siitä olisi vaihtaa Kimi Alonsoon? Ei yhtään mitään. Kuin juurikin raha. Ei se Alonso ( voittaa vähintään kierroksella seuraavankin kisan ajamatta ) kuitenkaan ole sen kummosempi kuski kuin kukaan muukaan. Tai no hyvähän se on, mutta samaa tasoa kuin muutkin sarjan parhaat kuskit. Noh, todennäköisesti Monzan kisan jälkeen kuullaan jotain jos kuullaan. Jos Kimi vaihdetaan Alonsoon niin sen on pakko olla sovittu jo kauan aikaa sitten. Tämän kauden jälkeen Badoerin sanoin olisi absurdia vaihtaa Kimiä Alonsoon.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No nämähän voi olla näitä niin teknisiä asioita että me maallikot ei ihan heti ymmärretä. Jos esimerkiksi autoa kehitettäessä auton säädöt pitää olla juuri siinä tietyssä ikkunassa että nähdään pitääkö tuulitunnelitestit ja muut simulaatiot paikkaansa, ja jos tosiaan tehdyt muutokset ja uudet osat parantavat auton kisavauhtia kuten oli ennustettu, sitten voidaan kehitellä ja jalostaa niitä ideoita edelleen hyväksi havaitun filosofian mukaisesti. Mutta jos toinen kuski säätääkin autonsa ihan eri tavalla ja siivet ja jousitukset sojottaa ties mihin suuntiin, ei siitä kertyvästä datasta ole hirveänä hyötyä auton kehityksen kannalta tuleviin kisoihin.

Ihan vain spekulaationa, kun en ole F1 insinööri.
Tää on ihan jees spekulointia, voisin jopa yhtyä tähän.
Tosin tämänkin jälkeen jään ihmettelemään, että miksi Ferrarin on pakko työntää ne uudet osat molempien autoon vaikka ne osat toimisivat vain Massalla. (uusi jousitus esim)


Jotenkin minusta vaan tuntuu, että Ferrarin pitäisi enempi muuttaa asennettaan kuin Kimin. Ferrari tässä kusee Kimin tehottomuuden (eikä siis mitkään motis ongelmat Kimillä tms.). Toki nääkin puheet on nyt vähäksi aikaa hiljentyny ku tulosta tullu..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös