Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

olli kuhta

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
164
Sijainti
Heikoilla jäillä
Räikkösen "ajovirehän" alkoi Unkarista,päivä Massan onnettomuuden jälkeen.Tuskin Ferrarin puolelta suurta panostusta ehdittiin Räikköselle suunnata samantien,että vauhdin paranemista voi sillä perustella.Ehkä autoa oli vaan saatu paremmaksi ja tulokset nyt näkyvät parempana vauhtina.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Kimillä tulee aina tulosta kun auto toimii. Nämä puheet että Kimillä ei riitä enää motivaatiota ja muut on kyllä mun mielestä aivan täysin paska puhetta. Suurin syy saattaa olla juuri siinä että liian paljon kompromissia tehdään Kimin ja Massan välillä. Kun kumpikaan ei voi olla ykköskuski niin sitten se vähän menee välillä kummallakin perseelleen. Tuntuu tosi typerältä että autoa ei osattas tai säädetä sen mukaiseksi mitä Kimi haluaa. Tässä on toki tämä Suomi näkökulma mukana, mutta onhan se jo vähän outoa jos kahessa ja puolessa kaudessa ei pystytä säätämään autoa mihin kuski haluaa. Tottakai jos auto säädetään Massan toiveitten mukaan niinkuin viime kaudella tapahtui yhdessö vaiheessa niin Massa pärjää paremmin. Ja jos Kimin toiveitten mukaan niin sitten Massa on heikompi. Mutta jos Kimi hankitaan talliin sillä palkalla ja niillä odotuksilla ja sitten ei panosteta Kimiin enemmän niin miksi Kimi edes otettiin sinne?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä, miksi ei voisi olla kahta erilaista autoa, siihen rautapohjaan joka hallussa on. Ja miksei kummallakin voisi olla samaan aikaan "alustaltaankin" hyvin erilainen kaara. Eihän se säätämäminen nyt pelkästään mihinkään siipiin ja damppereihin rajoitu.
Puhdasta mutua, mutta vaikka tallin resurssit riittäisivätkin kehittämään kaksi kovin erilaiseen ajotyyliin sopivaa autoa samalle pohjalle, niin se loisi uuden ongelman kisaviikonloppuna.

Kuskien vapaissa harjoituksissa keräämä data renkaiden kulutuksesta, polttoainekulutuksesta ja aerodynaamisten muutosten vaikutuksista olisivat sovellettavissa vain tasan siihen autoon jolla kyseinen data on kerätty. Eli testausmäärä puolittuisi (tai kierrosten lisääminen/kuski vaikuttaisi moottorien kestävyyteen ja renkaiden riittävyyteen).
I'm Batman sanoi:
Mutta jos tämä pitäisi paikkaansa niin kysymys kuuluukin että miksi ihmeessä autoa säädettäisiin enemmän Massalle sopivaksi?
Ferrariltahan epäsuorasti vastattiin, että toiseen kuskiin panostaminen heikentäisi enemmän sen toisen kuskin suorituskykyä kuin päinvastoin. Tämän oletettiin tarkoittavan nimenomaan niin päin, että Kimiin enemmän panostaminen tekisi Massasta suhteessa paljon heikomman kuin Massaan panostaminen Kimistä.

Sen jälkeen kun Massa loukkaantui Kimin suoritustaso on parantunut merkittävästi. Tietoa meillä ei ole, mutta ei se kovin mahdotonta ole, että osasyy löytyy resurssien panostamisesta pääosin toiseen kuskiin (ainakin säätömielessä). Selittäisi osaltaan myös Badoerin odotettuakin heikompaa tasoa. Sääliksi käy Fisicoa, jos joutuu samanlaiseen lapsipuolen asemaan.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
En usko että Fisi joutuisi samanlaiseen asemaan kuin Badoer. Ei nyt Ferrarilla voida olla niin tyhmiä että luultaisiinkaan että Badoer voisi tulla ajamaan yhtä äkkiä lähellekään Kimin vauhtia. Luulen että tämä on juurikin ollut sitä että vähän on semmoinen palkkio ollut niistä vuosista mitä on palvellut Ferraria. Mitään muuta selitystä en keksi. Koska se nyt oli alunperinkin selvää että ei vaan voi ajaa samanlailla kuin muut. En usko että Schumikaan olisi pystynyt Kimin vauhtiin. Pisteille kyllä, mutta ei Kimin vauhtiin vaikka onkin Schumi ja Schumihan voittaisi kierroksella kaikki vaikka 75 vuoden venäläisellä Ladalla. Fisillä on kuitenkin kokemusta nyky formuloista ja ei se Ferrari nyt NIIN erilainen ole kuin FI. Ei Kimin vauhtia ainakaan vielä Monzassa, mutta ei tosiaankaan viimeinen ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En usko että Fisi joutuisi samanlaiseen asemaan kuin Badoer. Ei nyt Ferrarilla voida olla niin tyhmiä että luultaisiinkaan että Badoer voisi tulla ajamaan yhtä äkkiä lähellekään Kimin vauhtia. Luulen että tämä on juurikin ollut sitä että vähän on semmoinen palkkio ollut niistä vuosista mitä on palvellut Ferraria. Mitään muuta selitystä en keksi. Koska se nyt oli alunperinkin selvää että ei vaan voi ajaa samanlailla kuin muut.
En usko, että Ferrarillakaan oletettiin Badoerin pystyvän "lähellekään Kimin vauhtia". Mutta en myöskään usko, että Luca sai saman palvelun kuin Massa. Jos arveluni on totta, niin osa Badoerin hitaudesta - ainakin muutama kymmenys - johtuu siitä. Se ei luonnollisesti poista sitä tosiasiaa, että Badoer oli senkin huomioon ottaen liian hidas Ferrarin tarkoituksiin. Palkkio se epäilemättä on ollut, enkä pidä sitä syytä huonona.
En usko että Schumikaan olisi pystynyt Kimin vauhtiin. Pisteille kyllä, mutta ei Kimin vauhtiin vaikka onkin Schumi ja Schumihan voittaisi kierroksella kaikki vaikka 75 vuoden venäläisellä Ladalla. Fisillä on kuitenkin kokemusta nyky formuloista ja ei se Ferrari nyt NIIN erilainen ole kuin FI. Ei Kimin vauhtia ainakaan vielä Monzassa, mutta ei tosiaankaan viimeinen ole.
Oletan, että Schumi olisi saanut erilaisen kohtelun kuin Badoer. Fisico ei ole Schumi, joten häntä ei tarvitse kohdella kuin seitsenkertaista maailmanmestaria. Tasavertaista kohtelua en usko Giancarlon saavan, joten se tulee huomioida ferrarikuskien tuloksia vertailtaessa.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Fisillä on kuitenkin kokemusta nyky formuloista ja ei se Ferrari nyt NIIN erilainen ole kuin FI.
Nythän se nähdään tuokin tavallaan, että onko autoissa suuria eroja ajettavuudessa. Että rämpiikö Fisi loppusakissa vai lähellä samoja sijoituksia kuin Räikkönen, ja sijoituksien ero Force Intiaaniin.

Ja uskon kyllä Fisin saavan tasapuolisen kohtelun, onhan kuitenkin Italialainen kuski Italialaisessa tiimissä Italialaisella radalla. Tietysti alussa menee aikaa opetellessa Ferrarin tavoille.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Yksi hyvä selitys kimin vireeseen on se että massa on nyt pois tieltä, sillä kun yleensä aika-ajot sujuivat paremmin niin samalla kalustolla pystyy startissa ampaseen pidemmälle ja nykyaikana on vaikea enään ohittaa massaa vaikka sattuisi olemaan nopeampi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Luulenpa, että Ferrarin nykyinen tallijohto ja avanhenkilöt kisaorganisaatiossa ovat vain niin inpulsiivisia ja vähemmän analyyttisia, että kapasiteetti ei riitä kahden kovan kuskin huolenpitoon.

Oli siis tavallaan Kimin onni, että tuuraaja oli Badoer - koska talli keskittyi täysin Kimin säätöihin ja taktiikkaan. Ei ollut vääntöä Massa vs Kimi tallin sisällä ja autoon tehdyissä ratkaisuissa eikä kompromisseja auton säätämisessä.

Huonosti Kimi olisi käynyt silloinkin, jos schumi olisi tullut tuuraajaksi. Koko talli olisi hyörinyt veteraanin ympärille ja unohtanut koko Kimin - ainakin alun ratkaisevilla hetkillä. Ja tämä huolimatta siitä kuinka hidas schumi olisi ollut.

Veikkaan, ettei Fisi vie huomiota enää liiaksi vaikka kielimuuria ei olekaan. Massan tiimi keskittyy Fisiin ja talli on huomannut nykyvireessä, että Kimin auto ja taktiikka kannattaa miettiä erikseen. Muutenkin, ensimmäinen kisa on ilman muuta Fisille vaikea sopeutumiskisa. On Kerssiä, on vikuroivampi auto, on rengaslämpöjä, on painavampaa autoa jne.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Villi veikkaus: Kimi pystyy ajamaan "Massan säädöillä", kun taas Massa ei Kimin omilla. Oon ymmärtänyt, että Kimi haluaa autonsa harvinaisen yliohjaavaksi johtuen luontaisesta ajotyylistään. Kaikille senlainen auto ei sovi.

Edit: Kimi siis pystyy ajamaan Massan säädöillä, mutta on hitaampi. Kun taas Massa olisi enemmän vaikeuksissa Kimin säädöillä.
Mutta ei silti mene järkeen, kun tietäähän kaikki sössön kyvyt, kun oikeasti pitäisi taistella, eikä kruisailla voittoon nopeimmalla autolla. Kimi taas on jo todistanut olevansa erittäin kova luu, kun pitää taistella sijoituksista. Siksi sössölle pitäisi vaan sanoa, että opettelee ajamaan. Aliohjaavuus is for pussies. :p
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Hemmetin mielenkiintoinen kausi!:thumbup:

Niin uskomattomat tallikuviot kyllä ollut, että ei varmasti ikinä, eikä kukaan kyllä varmasti olisi ikinä edes uskonut!

Kuten sanottu, niin taas selviää paljon kaikkea mielenkiintoista. Aiai, kun se Monza nyt olisi jo tuossa. Parempi kun ei nyt veikkaa mitään, eikä laita mitään tavoitteita. Badoerista oppineena.:eek: Mutta jos pakko on, niin en usko, että Kimi on kisassa millään top-kolmessa: 5. sija maksimi normikisassa, ja pistetään Fisicolle 10.

Täytyy vielä lopuksi sanoa, että on se vaan hieno asia, että ei Suutari tullut ajajaksi. Ja toivotaan, että ukko pysyisi mahdollisimman kaukana jatkossa, joka tietenkään ei toteudu. Kuten Mika Salo sanoi, sillä ukolla ei ole mitään annettavaa. Ne konsultin rahatkin jollekin oikealle taktiikolle tai insinöörille. Leikkikööt Schumi tallipäällikköä niillä datapiuhoillaan siellä kotona.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Mutta jos tämä pitäisi paikkaansa niin kysymys kuuluukin että miksi ihmeessä autoa säädettäisiin enemmän Massalle sopivaksi?
Olen pitänyt selittävänä tekijänä asiaa joka ilmenee hyvin näistä kahdesta linkistä. Jokainen voi miettiä omalla työpaikallaan tilannetta jossa kaikki tietävät mikä on firman tärkein tehtävä. Kun paikan pomo haluaa Massasta maailmanmestarin, on selvää että se vaikuttaa ihan kaikkeen.

Kimi sanoo että ne ei ole enää saanu uusia osia,
En usko että tuota voi ottaa aivan kirjaimellisesti.


Ei nuo suoritukset selity sillä, että kimi löysi kadonneen motivaationsa tjsp. :D
Tuo motivaatiohöpinät ovat olleet tosi koomillisia.

Ferrariltahan epäsuorasti vastattiin, että toiseen kuskiin panostaminen heikentäisi enemmän sen toisen kuskin suorituskykyä kuin päinvastoin. Tämän oletettiin tarkoittavan nimenomaan niin päin, että Kimiin enemmän panostaminen tekisi Massasta suhteessa paljon heikomman kuin Massaan panostaminen Kimistä.
Juuri näin. Kimin uskottiin pärjäävän vähemmälläkin huomiolla, kuten on tehnytkin, foorumilla vaan eräät pitävät sitäkin epäonnistumisena. Massa on kuitenkin rattimies ja nopea.

Oletan, että Schumi olisi saanut erilaisen kohtelun kuin Badoer. Fisico ei ole Schumi, joten häntä ei tarvitse kohdella kuin seitsenkertaista maailmanmestaria. Tasavertaista kohtelua en usko Giancarlon saavan, joten se tulee huomioida ferrarikuskien tuloksia vertailtaessa.
Tämäkin on itsestään selvää, joskin italialaisuudella voi olla jotain vaikutusta. Fisico on nyt kuin sinisen rattikelkan saanut meikäläinen pentuna mutta aika-ajoissa voi paluu arkeen olla tyly. Aika hyvä tuuri saa käydä jos auto sopii käteen niin hyvin että ehtii lähelle Kimiä. Mielenkiintoista nähdä mihin pystyy ja parasta miehelle toivon.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Näinhän se meni joo, että Kimi pystyy ajamaan ok tuloksia Massan ehdoilla. Jos homma neis toisinpäin, niin tallin toinen auto kärsisi liikaa, jolloin tallipisteistä taistelu olisi liian hankalaa.

Mitä tulee yleensä Massan ja Kimin vertailuun, niin todella tasaista on ollut. Kimi ehkä kisoissa hieman niskan päällä mutta aika-ajojen ansiosta Massa on lopulta saanut kerättyä jopa paremmat pistemäärät kuin Kimi.

Ensi vuonna uusiks :)
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Yksi hyvä selitys kimin vireeseen on se että massa on nyt pois tieltä, sillä kun yleensä aika-ajot sujuivat paremmin niin samalla kalustolla pystyy startissa ampaseen pidemmälle ja nykyaikana on vaikea enään ohittaa massaa vaikka sattuisi olemaan nopeampi.
Tällä kaudella aika-ajot taisi mennä 4-7 Kimin eduksi. Voin kyllä muistaa väärinkin, en nyt muistanut mistä ne voisi tarkistaa.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Tällä kaudella aika-ajot taisi mennä 4-7 Kimin eduksi. Voin kyllä muistaa väärinkin, en nyt muistanut mistä ne voisi tarkistaa.
Mielestäni se oli 5-4 Kimille ennen Massan onnettomuutta.

E: Tilastoihin taisi jäädä 6-4 Kimille mutta koska Massa loukkaantui kesken Unkarin aika-ajoa niin ei sitä Unkaria mielestäni voi laskea Kimin voitoksi.

E2: Tämä on kyllä tilasti josta olen yllättynyt. Olen aina pitänyt Massaa Kimiä parempana aika-ajajana.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mielestäni se oli 5-4 Kimille ennen Massan onnettomuutta.

E: Tilastoihin taisi jäädä 6-4 Kimille mutta koska Massa loukkaantui kesken Unkarin aika-ajoa niin ei sitä Unkaria mielestäni voi laskea Kimin voitoksi.

E2: Tämä on kyllä tilasti josta olen yllättynyt. Olen aina pitänyt Massaa Kimiä parempana aika-ajajana.
Kimi oli kuitenkin melkein 0,2 sekuntia nopeampi Q2:ssa, mitä Massa, joten ihan hyvin voi laskea Kimin voitoksi.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Kimi oli kuitenkin melkein 0,2 sekuntia nopeampi Q2:ssa, mitä Massa, joten ihan hyvin voi laskea Kimin voitoksi.
Eihän näitä tilastoja lasketa Q2 aikojen perusteella. Siinäkin mielessä se on typerää koska ei siinä ole tarkoitus olla nopein vaan riittää että on kymmenen joukossa.

Tietysti jokainen saa itse päättää voittiko Kimi Massan aika-ajoissa 6-4 vai 5-4.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Kimillä tulee aina tulosta kun auto toimii. Nämä puheet että Kimillä ei riitä enää motivaatiota ja muut on kyllä mun mielestä aivan täysin paska puhetta. Suurin syy saattaa olla juuri siinä että liian paljon kompromissia tehdään Kimin ja Massan välillä. Kun kumpikaan ei voi olla ykköskuski niin sitten se vähän menee välillä kummallakin perseelleen. Tuntuu tosi typerältä että autoa ei osattas tai säädetä sen mukaiseksi mitä Kimi haluaa. Tässä on toki tämä Suomi näkökulma mukana, mutta onhan se jo vähän outoa jos kahessa ja puolessa kaudessa ei pystytä säätämään autoa mihin kuski haluaa. Tottakai jos auto säädetään Massan toiveitten mukaan niinkuin viime kaudella tapahtui yhdessö vaiheessa niin Massa pärjää paremmin. Ja jos Kimin toiveitten mukaan niin sitten Massa on heikompi. Mutta jos Kimi hankitaan talliin sillä palkalla ja niillä odotuksilla ja sitten ei panosteta Kimiin enemmän niin miksi Kimi edes otettiin sinne?
Itse veikkaan että siellä on jonkinlaista politikointia ollut meneillä jo pitkän aikaan. Jean Todtin poikahan on massan manageri. Ja sille miehellehän juoksee liksa taskuun aina kun massa menestyy. Ja silloin kun auto on enemmän massan suuntaan (mitä miellestäni on vaikuttanut koko kimin ferrarilla olon ajan) niin tulosta tulee suhteessa kimiin. nyt kun massa on poissa niin kas kas yhtä-äkkiä autoa säädetäänkin kimin suuntaan. Ja kas kas, "vanha" kimi on taas takaisin. Onhan sen nyt nuista viime kisoista huomannut kuinka auto istuu kimin hanskaan vaikka se onkin hidas. Mielestäni kimin managereiden pitäisi pitää kimin puolia tallissa paremmin kuulolla, Kimi kun itse on sellainen hissukka joka varmasti ei halua alkaa riehumaan latino tyyliin.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Itse veikkaan että siellä on jonkinlaista politikointia ollut meneillä jo pitkän aikaan. Jean Todtin poikahan on massan manageri. Ja sille miehellehän juoksee liksa taskuun aina kun massa menestyy. Ja silloin kun auto on enemmän massan suuntaan (mitä miellestäni on vaikuttanut koko kimin ferrarilla olon ajan) niin tulosta tulee suhteessa kimiin. nyt kun massa on poissa niin kas kas yhtä-äkkiä autoa säädetäänkin kimin suuntaan. Ja kas kas, "vanha" kimi on taas takaisin. Onhan sen nyt nuista viime kisoista huomannut kuinka auto istuu kimin hanskaan vaikka se onkin hidas. Mielestäni kimin managereiden pitäisi pitää kimin puolia tallissa paremmin kuulolla, Kimi kun itse on sellainen hissukka joka varmasti ei halua alkaa riehumaan latino tyyliin.
Olen samaa mieltä. Herää siis ajatus että mihin Kimi olisi pystynytkään jos häneen olisi panostettu(, edes tasavertaisesti Massan kanssa.)
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Eihän näitä tilastoja lasketa Q2 aikojen perusteella. Siinäkin mielessä se on typerää koska ei siinä ole tarkoitus olla nopein vaan riittää että on kymmenen joukossa.

Tietysti jokainen saa itse päättää voittiko Kimi Massan aika-ajoissa 6-4 vai 5-4.
Q2-aikojen vertailussa on paljon enemmän järkeä, mitä Q3-aikojen vertailussa. Eiköhän tuossakikin kuitenkin vedetä ihan täysillä, varsinkin Ferrarin tilanteessa, jossa Q3-paikkaankin saa ajaa ihan tosissaan.

Kuitenkin, tilastot on aina tilastoja eivätkä kerro koko totuutta, joten se on käytännössä ihan sama miten tuon aika-ajo tilaston tulkitsee.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös