Matkavinkkejä Seinäjoelta Norjaan

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Seinäjoella Alkoon ja ainakin litra väkeviä per nenä, niin eiköhän jo seuraavana aamuna norjakin luista.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Olemme poikaystäväni kanssa suunnitelleet syksyllä tapahtuvaa autoreissua Seinäjoen kautta Lappiin ja Käsivarresta Norjan puolella käyntiä. Ensimmäinen pätkä reissusta sukulaisteni luo, Lohja-Seinäjoki, on sen verran tuttu ja tarkoitus ajaa aika nopeasti, etten sille niinkään kaipaa vierailukohteita.

Seinäjoelta ylöspäin olisivat kiinnostavat taukopaikat tai muut nähtävyydet sekä vinkit ylipäänsä tervetulleita. :)


Yö vaikka Tromsössä voisi olla hyvä kokemus?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kannattaa tarkistaa öljyt ja renkaiden ilmanpaineet.
ja jäähdytysnesteet, lasinpesu-, jarru-, ohjaustehostin... ja vararenkaan ilmanpaine, sekä että on myös välineet sen renkaan vaihtoon. :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Unohda käsivarsi ja mene Norjaan Nuorgamin kautta - Varangerin vuono on yksi kauneimmista alueista, etenkin Vardön ja Hamningbergin välinen maisema.

Täällä Ivalossa/Inarissa ei ole mitään nähtävää, joten voit ajaa suoraan rajan tuolle puolen. Tenon alue ihan mielenkiintoinen.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Kannattaa ajaa Seinäjoelta Kauhavan kautta Kaustisille. Siellä tänne:http://www.kansanlaakintakeskus.com/Suomeksi/Etusivu.iw3
ne vetävät nivelenne sijoiltaan ja saatte hyvän syyn pyörtää takaisin.
Itsehän aioin esittää Kaustiselta Pauannetta tai Kansantaiteenkeskusta taukopaikaksi. Toisaalta Seinäjoelta ajaa Kaustiselle reilussa tunnissa, joten ei taida vielä olla tauon paikka?

On muuten mukava ajella tietä 63 Seinäjoelta Kaustisen kautta Ylivieskaan. Pitkiä suoria, mutkia ja maalaismaisemaa.

Liitteenä kuva Kansantaiteenkeskuksen ulkopuolelta.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Onko joku käynyt Tietomaassa Oulussa?
Kiinnostaako ko. paikka aikuistakin (enhän minä kyllä mikään oikea aikuinen ole... :eek:), jos Heureka ja Tukholmassa oleva Tekniska museet ovat olleet ihan kivoja kokemuksia?
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Suunnitelma on nyt sellainen, että eka yö Seinäjoella, sitten Oulussa, Kolarissa, kaksi yötä Kilpisjärvellä ja Kolarista junalla takaisin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Suunnitelma on nyt sellainen, että eka yö Seinäjoella, sitten Oulussa, Kolarissa, kaksi yötä Kilpisjärvellä ja Kolarista junalla takaisin.
Siis autolla lappiin ja junalla takaisin? :doubtful:

Noh, jos vaan suinkin mahdollista, niin menkää Kilpisjärveltä Skibotniin (ja miksei pidemmällekin norjan pohjoisosiin, jos on auto) sinä päivänä kun olette kilpisjärvellä.. Ihan ehdottomasti suosittelen matkaa jäämeren rannikolle. Osviittaa saat kun katsot mun facebook-profiilista valokuvia lapin reissultani. Maisemat ihan älyttömät siellä Norjan puolella.

Kolmas yö kannattaa minun mielestäni viettää mieluummin Ylläksellä tai Levillä kuin Kolarissa. Jos siis tykkää enemmän tunturimaisemista jne. Levillä on myös varmasti enemmän meininkiä kuin Kolarissa.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Siis autolla lappiin ja junalla takaisin? :doubtful:

Noh, jos vaan suinkin mahdollista, niin menkää Kilpisjärveltä Skibotniin (ja miksei pidemmällekin norjan pohjoisosiin, jos on auto) sinä päivänä kun olette kilpisjärvellä.. Ihan ehdottomasti suosittelen matkaa jäämeren rannikolle. Osviittaa saat kun katsot mun facebook-profiilista valokuvia lapin reissultani. Maisemat ihan älyttömät siellä Norjan puolella.

Kolmas yö kannattaa minun mielestäni viettää mieluummin Ylläksellä tai Levillä kuin Kolarissa. Jos siis tykkää enemmän tunturimaisemista jne. Levillä on myös varmasti enemmän meininkiä kuin Kolarissa.
Norjassa on siis tarkoitus tosiaan hengata tuo Kilpisjärvellä oltavien öiden väli.

Kolariahan se Ylläskin on. :rolleyes: Itse asiassa Äkäslompolo on oikeastaan ainut mesta Lapista, jota vähäänkään tunnen.
Nyt on kuitenkin tarkoitus yöpyä täällä, ei siis Ylläksellä muttei myöskään Kolarin keskustassa.

EDIT: Niin ja junailu takaisinpäin on lähinnä aikataulukysymys. Reissuun lähdetään mun viimeisen työpäivän iltana ja takaisin tullaan niin, että miehellä alkaa seuraavana päivänä työt.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Norjassa on siis tarkoitus tosiaan hengata tuo Kilpisjärvellä oltavien öiden väli.

Kolariahan se Ylläskin on. :rolleyes: Itse asiassa Äkäslompolo on oikeastaan ainut mesta Lapista, jota vähäänkään tunnen.
Nyt on kuitenkin tarkoitus yöpyä täällä, ei siis Ylläksellä muttei myöskään Kolarin keskustassa.

EDIT: Niin ja junailu takaisinpäin on lähinnä aikataulukysymys. Reissuun lähdetään mun viimeisen työpäivän iltana ja takaisin tullaan niin, että miehellä alkaa seuraavana päivänä työt.
Ahaa.. ok! :)

Kivannäköinen mökki kyllä. :)
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Suunnitelma on nyt sellainen, että eka yö Seinäjoella, sitten Oulussa, Kolarissa, kaksi yötä Kilpisjärvellä ja Kolarista junalla takaisin.
Tuli tuossa viime viikolla käytyä Kilpisjärvellä. Ajettiin sinne Tampereelta yhdessä päivässä. Viideltä aamulla lähtö ja seitsemän aikaan illalla perillä. Hieman puuduttava rykäisyhän tuo oli.
Tuosta teidän reitistä itse jättäisin pois Oulun ja Kolarin ja korvaisin ne yhdellä yöpymisella Rovaniemen korkeudella. Tämä siis jos on auto käytössä ja vapaa reittisuunnitelma.

Pari kuvaa omalta reissulta oheen:

Saana viime tiistailta:


Kiipeämistä Saanan laelle:


Näkymä Kilpisjärvelle Saanan huipulta:


Skibotn Norjan puolella:


Toinen kuva Skibotnista:
 
Ylös