McLaren 2015: Messiaan paluu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Edit:Olinkin vahingossa oikeassa toikissa...

Muistan tässä hiljattain jostain lukeneeni (Autosport?), että Honda olisi nimenomaan suunnitellut uuden koneensa toimimaan normaalia korkeammissa läpötiloissa ja tästä lähtököhdasta olisi siis myös Mclarenin "paketointi" suunniteltu. Itse vähän pahoin pelkään, että ovat olleen vähän turhan kunnianhimoisia yrityksessään ja joutuvat muuttamaan moottorin paketointia vielä kauden aikana.

Tosin on mielestäni vielä turhan aikaista vetää liian suuria johtopäätöksiä Hondan ja Mclarenin tämän kauden suorituskyvystä. Ovat varmaan viimeistään Espanjassa jo ihan eri vauhdissa. Molemmilla on kuitenkin sellaiset resurssit käytettävissään, että tulosta pitäisi kyllä vielä tällä kaudella tulla, tosin Japanilaisen autotehtaan ollessa kyseessä se ei välttämättä merkitse yhtään mitään....
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4518
Juu ja eiköhän sitä olla ihan radallakin jossain rungossa testattu. Dennis sanoi jo auton julkistuksessa että paketoinnissa on otettu iso riski. Nyt se riski on kostautumassa. Jos ongelma korjaantuisi pelkästään katteiden suurentamisella niin luultavasti se olisi jo tehty. Mutta uskon, että ihan korjatavissa on ennen kauden puoliväliä. Voihan sitä jäähdytystä tehostaa monella muullakin tapaa kuin väljentämällä paketointia, kuten viime vuoden Red Bullissa nähtiin.
Dennis on ollut ylpeä voimayksikön paketoinnista ja sanonut että uskoo sen olevan avain menestykseen. Samoin rintaa on röhystelty tavasta talteenottaa energiaa ERSiä varten. Paketti on taatusti tiivis (kuvia tästä en ole vielä nähnyt) mutta jos elektroniikkajohdot, vesi- ja öljyletkut sulavat kuumuuden takia voidaan hyvin kysyä että onko se sittenkin liian tiivis? Ja kun paketti on näin tiivis, katteiden avartaminen ei juurikaan auta asiaa, ainoastaa se että koneesta otetaan vähemmän tehoa joka vähentää lämpökuormaa automaattisesti, siis tilanteessa jossa nyt ollaan. Tehoa yritetään nostaa askel askeleelta ylös (kuten tehtiin Austalian ja Malesian välillä) kunnes löytyy raja jossa osat taas "sulavat" -> kehitysversio -> tehon nosto asteittan kunnes taas osat taas "sulavat" -> kehitysversio....
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei se nyt pelkästään siitä voi olla kiinni, että voimayksikkö ei toimi McLarenin rungossa. Se nyt olisi tyyliin helpoin ratkaistava kaikista mahdollisista syistä. Pelkällä ilmanotolla ratkaistaan ylikuumenemista vain tiettyyn pisteeseen asti. Ongelmat ovat kuitenkin selvästi itse voimayksikössä, ei rungon ilmanotossa.

Ja mistä tiedät, että penkissä on kaikki sujunut hyvin ja luulivat iskevänsä toimivan paketin Lareniin? Onko multa mennyt ohi jotain lausuntoja tähän liittyen?

Veikkaanpa, eträ ongelmat alkavat ratketa vasta, kun Honda saa kokonaan uuden version uunista ulos.

Mitenkä ne tokenit muuten toimii käytännössä? Ei niillä varmaan koko pakettia sentään uusita.
Eikä Hondalla ole kuin 9 pelimerkkiä, kun Mersu käytti niin paljon ja käytettyjen pelimerkkien keskiarvo eli yhdeksän jäi Hondalle saldoksi. Eli ei uusita. Rellulla on 12 jäljellä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Helppo jälkiviisastella, mutta McLaren yritti selvästi haukata liian isoa palaa kakusta. Tavoitteena on varmasti ollut hypätä suoraan palkintopallitaistoon ja pettymys on taatusti ollut valtaisa, kun totuus on iskenyt märän rätin lailla.

Nyt joudutaan ottamaan askel pari taaksepäin ja käytännössä palataan tilanteeseen, missä olisi pitänyt olla jo talvitestien aikaan.

Aina puhutaan, miten Barcelonaan tulee sitä ja tätä ja mennään paljon eteenpäin. Ehkä kuvittelen vain, mutta mielestäni tämä ei todellakaan toteudu aina käytännössä. Tietysti vaikea arvioida, miten paljon kukin on oikeasti kehittynyt, kun kaikki parantavat koko ajan, mutta aika usein nämä maagiset lauseet eurooppaan saapumisesta jäävät toteutumatta käytännössä.

Ehkä se vain on kehitysaikataulun kannalta järkevässä kohtaa aikajanalla ja sinne laitetaan mielellään se nasta. Ja projektithan on tunnetusti ennemminkin myöhässä kuin ajoissa valmiita..
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Helppo jälkiviisastella, mutta McLaren yritti selvästi haukata liian isoa palaa kakusta. Tavoitteena on varmasti ollut hypätä suoraan palkintopallitaistoon ja pettymys on taatusti ollut valtaisa, kun totuus on iskenyt märän rätin lailla.

Nyt joudutaan ottamaan askel pari taaksepäin ja käytännössä palataan tilanteeseen, missä olisi pitänyt olla jo talvitestien aikaan.

Aina puhutaan, miten Barcelonaan tulee sitä ja tätä ja mennään paljon eteenpäin. Ehkä kuvittelen vain, mutta mielestäni tämä ei todellakaan toteudu aina käytännössä. Tietysti vaikea arvioida, miten paljon kukin on oikeasti kehittynyt, kun kaikki parantavat koko ajan, mutta aika usein nämä maagiset lauseet eurooppaan saapumisesta jäävät toteutumatta käytännössä.

Ehkä se vain on kehitysaikataulun kannalta järkevässä kohtaa aikajanalla ja sinne laitetaan mielellään se nasta. Ja projektithan on tunnetusti ennemminkin myöhässä kuin ajoissa valmiita..
Mikä on Hondan taktiikkaa? Tehdään sellainen motti ettei sillä voi ajaa kuin 20 kierrosta. FIA:n on pakko sallia kehitys tai muuten McLaren ei tule yhdessäkään kisassa maaliin. Ja maksavan yleisön paine käy ylitsevuotavaksi.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Niin, ilmeisesti Hondan motti toimii ihan hienosti testipenkissä ja miksi ei toimisi, kyllähän ne nyt osaa toimivan moottorin rakentaa. Ongelmat aiheutuvat kaiken järjen mukaan siitä, että siellä on kaikki niin tiiviisti, akut, ers, vaihdelaatikko jne.. ja tämä aiheuttaa ylikuumenemisen. On aika iso projekti suunnitella tuo paketti uusiksi niin, että se on myös nopea radalla.

Jotain siellä inssit ovat laskeskelleet pieleen tai eivät ole osanneet ottaa huomioon eikä sitä varmastikaan ratkaista pelkästään tehostamalla ilmanottoa. Kuten yllä totesin, se olisi varmasti jo korjattu.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ja ihan sama oli Renaultilla viime vuonna. Mutta ne sai homman toimimaan varsin lyhyessä ajassa. Ricciardo ajoi toisena maaliin Alppu Parkilla.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Eikä Hondalla ole kuin 9 pelimerkkiä, kun Mersu käytti niin paljon ja käytettyjen pelimerkkien keskiarvo eli yhdeksän jäi Hondalle saldoksi. Eli ei uusita. Rellulla on 12 jäljellä.
Tietääkö joku mitä rangaistuksia on määritelty jos kehittää moottoria enemmän kuin on sallittu? Hondan tilanteessa kannattaisi vaikka vähän kärsiäkin rangaistuksia jos sillä saataisiin parempaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8979
Sijainti
Vantaa
Tietääkö joku mitä rangaistuksia on määritelty jos kehittää moottoria enemmän kuin on sallittu? Hondan tilanteessa kannattaisi vaikka vähän kärsiäkin rangaistuksia jos sillä saataisiin parempaa.
Saakos tehdä näitä muutoksia enemmän jos on luotettavuusongelmia? Ja toisekseen se moottorimäärän riittämättömyys ei McLarenille ole suuri katastrofi. Otetaan uusi moottori ja kärsitään yhdessä kisassa lähtöruuturangaistus. Se ei paljon lopullisiin tuloksiin vaikuta.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
No juu, ei vaikuta. Se nyt ei loppupeleissä merkkaa mitään, lähteekö kisaan Marussian edestä vai takaa. Tai ylipäänsä, mistä ruudusta lähtee, jos ei pääse ruutulipulle saakka.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8979
Sijainti
Vantaa
No juu, ei vaikuta. Se nyt ei loppupeleissä merkkaa mitään, lähteekö kisaan Marussian edestä vai takaa. Tai ylipäänsä, mistä ruudusta lähtee, jos ei pääse ruutulipulle saakka.
Ajattelin loppukauden sijoituksia jos parantavat esim. Williamsin tasolle.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6120
Tietääkö joku mitä rangaistuksia on määritelty jos kehittää moottoria enemmän kuin on sallittu? Hondan tilanteessa kannattaisi vaikka vähän kärsiäkin rangaistuksia jos sillä saataisiin parempaa.
Eiköhän siitä tule yksinkertaisesti käyttökielto ja autot jäävät varikolle. En usko, että tämä olisi Hondan kannalta parempi ratkaisu.

Olen itse kyllä miettinyt sitä, että koska tallit saavat nyt venyttää kauden 2015 homologaatiota kuinka pitkään lystäävät, niin voisivatko he sillä välin ajattaa moottoreita, joihin on käytetty "liian paljon" tokeneita ja myöhemmin homologoida karsitun mallin moottorin, josta on ylimääräiset muutokset poistettu. Kukaan ei ole vaivautunut selittämään moottorisääntöjä missään, joten liekö kukaan näistä edes tajuaa?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Eiköhän siitä tule yksinkertaisesti käyttökielto ja autot jäävät varikolle. En usko, että tämä olisi Hondan kannalta parempi ratkaisu.

Olen itse kyllä miettinyt sitä, että koska tallit saavat nyt venyttää kauden 2015 homologaatiota kuinka pitkään lystäävät, niin voisivatko he sillä välin ajattaa moottoreita, joihin on käytetty "liian paljon" tokeneita ja myöhemmin homologoida karsitun mallin moottorin, josta on ylimääräiset muutokset poistettu. Kukaan ei ole vaivautunut selittämään moottorisääntöjä missään, joten liekö kukaan näistä edes tajuaa?
Itse olen käsittänyt asian niin, että jokainen moottori (tai powerunitin komponentti) tarkastetaan FIA:n toimesta ennen kuin sen saa autoon istuttaa. Tässä tarkastuksessa käydään varmastikkin läpi mitä muutoksia on tehty ja paljonko noita tokeneita on käytetty. Tarkastuksen jälkeen sitä moottoria (tai powerunitin komponenttia) ei enää saa muuttaa.

Edit: Saa viisaammat valaista jos tietävät :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Tietääkö joku mitä rangaistuksia on määritelty jos kehittää moottoria enemmän kuin on sallittu?
Luulisin, ettei auto läpäise katsastusta. Tulos ainakin hylätään, ellei auto ole sääntöjen mukainen, ja lisäksi voidaan langettaa kilpailukieltoa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Pulieeri on sitä mieltä että talli on edennyt massiivisesti, mutta toinen askel on vielä otettava.

Mielestäni siinä olisi noin maratoonin verran askelia otettavaksi, ennenkuin pallilla pojotetaan.

McLaren-talli on yhdessä moottoritoimittajansa Hondan kanssa edistynyt massiivisesti F1-kauden avauskisoissa, vakuuttaa brittitallin kilpailutoimenjohtaja Eric Boullier.

Malesiassa tallin kuljettajat Jenson Button ja Fernando Alonso joutuivat molemmat keskeyttämään kisan teknisiin vikoihin. McLarenille taistelu pistesijoista vaikuttaa ainakin toistaiseksi vielä kaukaiselta haaveelta, mutta Boullier näkee nykyisessä tilanteessa myös paljon hyvää.


- Tällä hetkellä emme mittaa vielä absoluuttista suorituskykyä. Sen aika koittaa sitten, kun taistelemme paalupaikoista ja voitoista, mutta vertaillessamme suhteellista suorituskykyä Barcelonan testeihin ja Australiaan, niin näemme massiivisen eron, Boullier kommentoi Autosportille.

- Molemmat kuljettajat olivat tyytyväisiä auton balanssiin ja ajettavuuteen, mikä on erittäin tärkeää, mutta meidän on jatkettava nykyiseen malliin, Boullier lisäsi.


Boullier myöntää, että Hondalla on vielä paljon hiottavaa voimanlähteensä luotettavuudessa ja suorituskyvyssä.


- Tilanne on ehdottomasti kohentunut, mutta meidän on otettava vielä toinen askel. Avustavien järjestelmien luotettavuutta voidaan toki kehittää dynamometrissä. Meiltä jäi selvästikin paljon testikilometrejä ajamatta, joten meidän täytyy korjata pieniä yksityiskohtia, Boullier sanoi
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2711
Pulieeri on sitä mieltä että talli on edennyt massiivisesti, mutta toinen askel on vielä otettava.

Mielestäni siinä olisi noin maratoonin verran askelia otettavaksi, ennenkuin pallilla pojotetaan.
No, mutta askelhan on aina edistystä. Harppaukset vielä enemmän. Häntäpään tallithan vain konttaa kaudesta toiseen, joten sen suhteen mäkillä on ihan oikeat tavoitteet :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös