Ei FIAaa oikeesti kiinnosta kulujen karsiminen. Vanhat V8 moottorit maksoi 5 miljoonaa puntaa per kausi. Nää nykyiset 20 miljoonaa. Sitten ihmetellään kun pienillä talleilla ei ole varaa pyöriä tuolla.Eikös tämä F1 pitäisi olla nopeuskilpailu eikä säästöliekillä ajelua? Paljonkahan tulee kustannuksia kun moottorivalmistajien pitää hioa luotettavuutta äärimilleen...
Varmaan vähemmän, kuin jos pitäis ottaa kaikki mahdollinen ja mahdoton teho ulos...Eikös tämä F1 pitäisi olla nopeuskilpailu eikä säästöliekillä ajelua? Paljonkahan tulee kustannuksia kun moottorivalmistajien pitää hioa luotettavuutta äärimilleen...
Itse taas epäilen että halvemmalla päästäisiin, jos vain niitä moottoreita saisi valmistaa muutaman enemmän.Varmaan vähemmän, kuin jos pitäis ottaa kaikki mahdollinen ja mahdoton teho ulos...
Olisiko kaksi kisaa per moottori realististista, jos jätetään säästely sikseen? Siis neljän sijaan 10 moottoria kaudessa. Mersulla asiakastalleineen se tarkoittaisi 16 moottorin sijaan 40 moottoria.Itse taas epäilen että halvemmalla päästäisiin, jos vain niitä moottoreita saisi valmistaa muutaman enemmän.
Mitä tarkoitat "Olisiko kaksi kisaa per moottori realistista?"Olisiko kaksi kisaa per moottori realististista, jos jätetään säästely sikseen? Siis neljän sijaan 10 moottoria kaudessa. Mersulla asiakastalleineen se tarkoittaisi 16 moottorin sijaan 40 moottoria.
Jatkoin tuota Macon ja F1-Fanin keskustelua, ettei tallien tarvitsisi säästellä. Mutta sinä ilmeisesti olet eri linjoilla, koska 6-7 moottoria tarkoittaa säästelyä (ajaessa siis).Mitä tarkoitat "Olisiko kaksi kisaa per moottori realistista?"
Olen siinä käsityksessä, että ne moottorit myydään tappiolla, ainakin, jos kehityskustannukset otetaan huomioon. Jossain vaiheessa FIA asetti moottorien hinnalle katon, en tiedä onko se voimassa edelleen.Mersuhan kuitenkin myy ne moottorit, joten jos niitä jouduttaisiin valmistamaan enemmän, ei kai se sen kummallisempi ongelma olisi.
Totta kai tappiolla, jos kehityskustannukset huomioidaan. Muutenhan Mersu ajaisi muiden maksamilla moottoreilla. Niinku kärjistetysti.Olen siinä käsityksessä, että ne moottorit myydään tappiolla, ainakin, jos kehityskustannukset otetaan huomioon. Jossain vaiheessa FIA asetti moottorien hinnalle katon, en tiedä onko se voimassa edelleen.
Paitsi että ovat sääntöjen velvoittamia. Jos moottorivalmistaja haluaa mukaan ykkösiin, sen on oltava valmis varustamaan useampi talli. Hieman yllätyin, ettei tätä Hondalta suoraan edellytetty.Eiväthän moottorinvalmistajat tuohon muuten ikimaailmassa suostuisi.
Ei siltä ole kukaan muu edes pyytänyt moottoreita.Paitsi että ovat sääntöjen velvoittamia. Jos moottorivalmistaja haluaa mukaan ykkösiin, sen on oltava valmis varustamaan useampi talli. Hieman yllätyin, ettei tätä Hondalta suoraan edellytetty.
Niin, no. Minäkin olen paljon täällä siitä pauhanut, että ykkösissä ei pitäisi säästellä.Jatkoin tuota Macon ja F1-Fanin keskustelua, ettei tallien tarvitsisi säästellä. Mutta sinä ilmeisesti olet eri linjoilla, koska 6-7 moottoria tarkoittaa säästelyä (ajaessa siis).
Olen siinä käsityksessä, että ne moottorit myydään tappiolla, ainakin, jos kehityskustannukset otetaan huomioon. Jossain vaiheessa FIA asetti moottorien hinnalle katon, en tiedä onko se voimassa edelleen.
Ilmoittivat hyvissä ajoin, etteivät halua asiakkata ekalle kaudelle. Mutta varmaankin olisi velvoitettu toimittamaan, jos joku talli olisi ilman moottoreita ja muilla toimittajilla enemmän asiakkaita ja muut toimittajat kieltäytyvät sopimuksista.Ei siltä ole kukaan muu edes pyytänyt moottoreita.
Miksi Ricciardo on menettänyt moottorin? Kvyat?Niin, no. Minäkin olen paljon täällä siitä pauhanut, että ykkösissä ei pitäisi säästellä.
Mutta, olen siinä mielessä hieman kääntänyt takkia, sillä ymmärrän että nämä moottorirajoitukset on luotu ainakin osittain sen takia että pienemmilläkin talleilla olisi varaa hommata itselleen ne "kaikki mahdolliset moottorit". Ja säännöthän ovat samat kaikille. Jos ei oteta huomioon luotettavuus eroja eri valmistajien yksiköiden välillä, niin periaatteessahan kaikki joutuvat säästämään yhtä paljon. Käytännössä tilanne nyt on hieman eri. Mutta tuo 4 moottoria on kyllä liian vähän. Ricciardo ja Alonso ovat nyt jo menettäneet yhdet. Heillä on siis 3 moottoria käytössä loppukautta varten. Tämä tulee ihan satavarmasti näkymään esim. Spassa ja Monzassa, joissa sitä ruttua tarvitaan. Mielestäni tämä ei ole kovinkaan reilu tilanne (vaikka ne säännöt nyt ovatkin samat kaikille yms...).
Tosiaan minä en tiedä noista moottorin myynti säännöistä. Oletin vain että niitä myytäisiin vähintään nollakatteella. Moottorien hinnalle voisi minustakin laittaa katon, tai sitten FIA voisi kannustaa ja tukea jotain valmistajaa (Cosworth esim.) tekemään semmoisen halvan "perusyksikön", jota pikkutallit voisivat käyttää jos ei massit muuhun riitä.
Harkkojen aikana, taisi olla fp2:sen aikana.Eikös Ricciardon kone vaihdettu Australiassa jo vapaiden harjoitusten jälkeen?
All Sprite!Eikös Ricciardon kone vaihdettu Australiassa jo vapaiden harjoitusten jälkeen?