McLaren 2015: Messiaan paluu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Moottorirankkuja voi tulla jo Espanjan GP:ssä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Eikös tämä F1 pitäisi olla nopeuskilpailu eikä säästöliekillä ajelua? Paljonkahan tulee kustannuksia kun moottorivalmistajien pitää hioa luotettavuutta äärimilleen...
Ei FIAaa oikeesti kiinnosta kulujen karsiminen. Vanhat V8 moottorit maksoi 5 miljoonaa puntaa per kausi. Nää nykyiset 20 miljoonaa. Sitten ihmetellään kun pienillä talleilla ei ole varaa pyöriä tuolla. :rolleyes:
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Eipä taida McLarenille olla paljonkaan merkitystä montako moottoria kauden aikana hajoaa. Pääpaino on varmastikin saada vauhti kohdilleen ja mahdollisesti pärjätä loppukaudella yksittäisissä kisoissa.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Luulin, että maaliinkin pitää päästä. Jännä, että nykyisten mottien kanssa on tämä säästökaasunnostamis-keskustelu lähtenyt käyntiin. Niinkuin sitä säästelyä ei aikaisemmin tapahtunut.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4518
Onhan noissa mahdollisissa hajoamisissa se pointti että FIA antaa erikoisluvan kehittää moottorin luotettavuutta, siis lisää tokeneita.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jaksaakohan espanjalaiset hurrata Alonsolle kun Hämilton ajaa siitä kolmannen kerran ohi?

Voi olla buuauskonsertti palkintopallilla. :eek:
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Eikös tämä F1 pitäisi olla nopeuskilpailu eikä säästöliekillä ajelua? Paljonkahan tulee kustannuksia kun moottorivalmistajien pitää hioa luotettavuutta äärimilleen...
Varmaan vähemmän, kuin jos pitäis ottaa kaikki mahdollinen ja mahdoton teho ulos...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse taas epäilen että halvemmalla päästäisiin, jos vain niitä moottoreita saisi valmistaa muutaman enemmän.
Olisiko kaksi kisaa per moottori realististista, jos jätetään säästely sikseen? Siis neljän sijaan 10 moottoria kaudessa. Mersulla asiakastalleineen se tarkoittaisi 16 moottorin sijaan 40 moottoria.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Olisiko kaksi kisaa per moottori realististista, jos jätetään säästely sikseen? Siis neljän sijaan 10 moottoria kaudessa. Mersulla asiakastalleineen se tarkoittaisi 16 moottorin sijaan 40 moottoria.
Mitä tarkoitat "Olisiko kaksi kisaa per moottori realistista?"

Mersuhan kuitenkin myy ne moottorit, joten jos niitä jouduttaisiin valmistamaan enemmän, ei kai se sen kummallisempi ongelma olisi. Eikä niitä tarvitisi olla kymmentä välttämättä. Mielestäni joku 6 tai 7 riittäisi. Tuo 4 alkaa olemaan jo hurja luku. Itselläni on mielessäni kauhukuva, missä tallit loppukaudesta ottavat noita lähtöruuturankkuja moottorinvaihdoista ihan vapaaehtoisesti, koska se on kannattavampaa kuin ajella kisat säästöliekillä. Tämä nyt tuskin ja toivottavasti tulee käymään toteen.

Ymmärrän kyllä sinänsä että nuo rajoitukset on tehty, jotta asiakastalleilla olisi varaa haalia itselleen yhtä monta moottoria kuin mitä isoilla talleilla on käytössään, ja siten pelikenttä hieman tasoittuu. Toivoisin kyllä että kun näiden mottien kulut laskevat tulevaisuudessa, voisi niitä sitten alkaa käyttää hieman useampaa ja ottaa niistä enemmän ruttua irti sitten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä tarkoitat "Olisiko kaksi kisaa per moottori realistista?"
Jatkoin tuota Macon ja F1-Fanin keskustelua, ettei tallien tarvitsisi säästellä. Mutta sinä ilmeisesti olet eri linjoilla, koska 6-7 moottoria tarkoittaa säästelyä (ajaessa siis).
Mersuhan kuitenkin myy ne moottorit, joten jos niitä jouduttaisiin valmistamaan enemmän, ei kai se sen kummallisempi ongelma olisi.
Olen siinä käsityksessä, että ne moottorit myydään tappiolla, ainakin, jos kehityskustannukset otetaan huomioon. Jossain vaiheessa FIA asetti moottorien hinnalle katon, en tiedä onko se voimassa edelleen.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Olen siinä käsityksessä, että ne moottorit myydään tappiolla, ainakin, jos kehityskustannukset otetaan huomioon. Jossain vaiheessa FIA asetti moottorien hinnalle katon, en tiedä onko se voimassa edelleen.
Totta kai tappiolla, jos kehityskustannukset huomioidaan. Muutenhan Mersu ajaisi muiden maksamilla moottoreilla. Niinku kärjistetysti.

Uskon, että moottorien myyminen muille talleille on kuitenkin kannattavaa puuhaa. Eiköhän se hinta nyt vähintään teolliset valmistuskustannukset kata ja vähän päälle. Eiväthän moottorinvalmistajat tuohon muuten ikimaailmassa suostuisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiväthän moottorinvalmistajat tuohon muuten ikimaailmassa suostuisi.
Paitsi että ovat sääntöjen velvoittamia. Jos moottorivalmistaja haluaa mukaan ykkösiin, sen on oltava valmis varustamaan useampi talli. Hieman yllätyin, ettei tätä Hondalta suoraan edellytetty.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6125
Paitsi että ovat sääntöjen velvoittamia. Jos moottorivalmistaja haluaa mukaan ykkösiin, sen on oltava valmis varustamaan useampi talli. Hieman yllätyin, ettei tätä Hondalta suoraan edellytetty.
Ei siltä ole kukaan muu edes pyytänyt moottoreita.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Jatkoin tuota Macon ja F1-Fanin keskustelua, ettei tallien tarvitsisi säästellä. Mutta sinä ilmeisesti olet eri linjoilla, koska 6-7 moottoria tarkoittaa säästelyä (ajaessa siis).

Olen siinä käsityksessä, että ne moottorit myydään tappiolla, ainakin, jos kehityskustannukset otetaan huomioon. Jossain vaiheessa FIA asetti moottorien hinnalle katon, en tiedä onko se voimassa edelleen.
Niin, no. Minäkin olen paljon täällä siitä pauhanut, että ykkösissä ei pitäisi säästellä.

Mutta, olen siinä mielessä hieman kääntänyt takkia, sillä ymmärrän että nämä moottorirajoitukset on luotu ainakin osittain sen takia että pienemmilläkin talleilla olisi varaa hommata itselleen ne "kaikki mahdolliset moottorit". Ja säännöthän ovat samat kaikille. Jos ei oteta huomioon luotettavuus eroja eri valmistajien yksiköiden välillä, niin periaatteessahan kaikki joutuvat säästämään yhtä paljon. Käytännössä tilanne nyt on hieman eri. Mutta tuo 4 moottoria on kyllä liian vähän. Ricciardo ja Alonso ovat nyt jo menettäneet yhdet. Heillä on siis 3 moottoria käytössä loppukautta varten. Tämä tulee ihan satavarmasti näkymään esim. Spassa ja Monzassa, joissa sitä ruttua tarvitaan. Mielestäni tämä ei ole kovinkaan reilu tilanne (vaikka ne säännöt nyt ovatkin samat kaikille yms...).

Tosiaan minä en tiedä noista moottorin myynti säännöistä. Oletin vain että niitä myytäisiin vähintään nollakatteella. Moottorien hinnalle voisi minustakin laittaa katon, tai sitten FIA voisi kannustaa ja tukea jotain valmistajaa (Cosworth esim.) tekemään semmoisen halvan "perusyksikön", jota pikkutallit voisivat käyttää jos ei massit muuhun riitä.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Ei siltä ole kukaan muu edes pyytänyt moottoreita.
Ilmoittivat hyvissä ajoin, etteivät halua asiakkata ekalle kaudelle. Mutta varmaankin olisi velvoitettu toimittamaan, jos joku talli olisi ilman moottoreita ja muilla toimittajilla enemmän asiakkaita ja muut toimittajat kieltäytyvät sopimuksista.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Niin, no. Minäkin olen paljon täällä siitä pauhanut, että ykkösissä ei pitäisi säästellä.

Mutta, olen siinä mielessä hieman kääntänyt takkia, sillä ymmärrän että nämä moottorirajoitukset on luotu ainakin osittain sen takia että pienemmilläkin talleilla olisi varaa hommata itselleen ne "kaikki mahdolliset moottorit". Ja säännöthän ovat samat kaikille. Jos ei oteta huomioon luotettavuus eroja eri valmistajien yksiköiden välillä, niin periaatteessahan kaikki joutuvat säästämään yhtä paljon. Käytännössä tilanne nyt on hieman eri. Mutta tuo 4 moottoria on kyllä liian vähän. Ricciardo ja Alonso ovat nyt jo menettäneet yhdet. Heillä on siis 3 moottoria käytössä loppukautta varten. Tämä tulee ihan satavarmasti näkymään esim. Spassa ja Monzassa, joissa sitä ruttua tarvitaan. Mielestäni tämä ei ole kovinkaan reilu tilanne (vaikka ne säännöt nyt ovatkin samat kaikille yms...).

Tosiaan minä en tiedä noista moottorin myynti säännöistä. Oletin vain että niitä myytäisiin vähintään nollakatteella. Moottorien hinnalle voisi minustakin laittaa katon, tai sitten FIA voisi kannustaa ja tukea jotain valmistajaa (Cosworth esim.) tekemään semmoisen halvan "perusyksikön", jota pikkutallit voisivat käyttää jos ei massit muuhun riitä.
Miksi Ricciardo on menettänyt moottorin? Kvyat?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös