Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sue_me

Well-known member
Yuri Borzenokóv sanoi:
Loppuun vielä vähän huumoria:
"Henkilökohtainen oikeamielisyys on minulle tärkeää, ja yritykseni oikeamielisyys on vielä tärkeämpää. Tämä asia ei koske meidän yritystämme"

:alppu:
Rofflez :D :D

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jos Ron-setä on tota mieltä, niin miksi ne sitten kuvaa ja vakoilee koko ajan muiden tallien autoja?:doubtful:

Miksi Pedro de la Rosa käy kyttäämässä muiden tallien (varsinkin Ferrareiden) rengastilannetta joka kerta kun auto tulee stintin jälkeen varikolle?:eek:

Miksi McLareniin tuli 'keskisiipi' kuskin taakse sen jälkeen kuin muutamalle muulle tallille semmoinen tuli? Keksikö ne sen ihan itse?:rolleyes:

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Moe Szyslak sanoi:
Jos Ron-setä on tota mieltä, niin miksi ne sitten kuvaa ja vakoilee koko ajan muiden tallien autoja?:doubtful:

Miksi Pedro de la Rosa käy kyttäämässä muiden tallien (varsinkin Ferrareiden) rengastilannetta joka kerta kun auto tulee stintin jälkeen varikolle?:eek:

Miksi McLareniin tuli 'keskisiipi' kuskin taakse sen jälkeen kuin muutamalle muulle tallille semmoinen tuli? Keksikö ne sen ihan itse?:rolleyes:
Mitä moraalisesti tai eettisesti tuomittavaa tai edes arveluttavaa on missään tossa listassa kerrotussa toimintamallissa?

at

New member
Ajatuksia:

Paljon on keskusteltu siitä, onko Mclaren hyötynyt ferrarin tiedoista.

Jos varastan kaupasta suklaata, mutta en syö sitä (ihan sama enkö kerinnyt vai enkö aikonutkaan).
Olen silti syyllistynyt varkauteen ja rangaistus tulee.

Yrityksessä ei tapahdu mitään ilman ihmisiä. Jos Maclaren ryhtyisi teollisuusvakoiluun osallisena olisi varmasti josain vaiheesa Mclaren työntekijä.

Mclarenin työntekijältä on löytynyt Ferrarin matskua.

Mielestäni MClaren ja Rona on kusessa. MClaren on onnistunut tietojen saamisessa (ihan sama missä osoitteessa printit fyysisesti on), mutta epäonnistunut tietojen hyödyntämisessä, mikä voi lieventää rangaistusta.

hyötymisestä: on aivan selvää, että kun Macin pääsuunnittelijalla on ferrarin tietopaketti - Macci hyötyy siitä, jos aikaa tiedon hyödyntämiseen on.
Nyt ei ollut, kun jäivät kiinni - kai sitä yrittämisestäkin rangaistaan.

Uskon, että Ron ei tästä tiennyt mitään - ei vaikuta asiaan - joku muu tiesi.

Bernie yrittää rauhoitella ja vähätellä - kuinkas muuten, sen motiivit on selvillä.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
"The latest speculation, from sources close to Ferrari but not officially denied by the Scuderia, is that Coughlan may have aroused suspicion by taking the bundle of Ferrari documents to a photocopying shop within the past two weeks."

Tämmönen pätkä löytyy jo useammastakin paikasta, ei muuten juuri tue oletusta McLarenin osallisuudesta jos pitää paikkansa. Kuulosta kyllä todella järjettömältä, perus kopio- monitoimikone ei paljoa olis maksanut. Saa mut pikkuhiljaa epäilemään lahjojen tarvetta F1 autojen suunnittelussa.

Rapu-70

Well-known member
Kenellehän se Coughlan oli niitä dokkareita kopioimassa?

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
at sanoi:
Ajatuksia:

Mclarenin työntekijältä on löytynyt Ferrarin matskua.

Mielestäni MClaren ja Rona on kusessa. MClaren on onnistunut tietojen saamisessa (ihan sama missä osoitteessa printit fyysisesti on), mutta epäonnistunut tietojen hyödyntämisessä, mikä voi lieventää rangaistusta.
Voi hyvää päivää.

Meikäläinen tekee IT hommia ja joku erehtynyt sielu vois jopa pitää mua asiantuntijana koulutuksen ja kokemuksen perusteella. Mulla on suunnilleen saman verran kouluja käyneitä kavereita duunissa Nokialla. Jos joku noista kavereista varastaisi Nokialta luottamuksellista tietoa, mahdollisuuksia olisi, ja toimittaisi tiedot mulle mun nykyinen työnantaja olisi kait sitten automaattisesti syyllistynyt teollisuusvakoiluun. Jos näin on ei maailmassa paljoa oikeutta ole.

guilt by association, mitenhän ton suomentaisi, syyllisyys suhteen kautta...

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Oma suosikki kaikkien aikojen autourheilu-sutkaukseksi on Toyotan turbo-vilppi. Siitä tapauksesta voidaan vetää tähänkin joitain analogioita. Yksi on se, että tuolloinkaan tallin pomo(Andersson=Dennis) ei tiennyt tärkeillä paikoilla olevien alaistensa tekemisistä(Dieter Bulling=Mike Coughlan) selkeistä sääntöjenvastaisuukista/laittomuuksista. TTE heitettiin rallisarjasta pois vuodeksi.

Erojakin on. Toyota hyötyi tuolloin selkeästi sääntövilpistä, McLarenin kohdalla tätä on vaikeampi näyttää toteen. Toisaalta Toyotan tapauksessa kyse oli vain lajin sisäisten sääntöjen rikkomisesta, McLarenin Coughlanin kohdalla kyse on selkeästi yhteiskunnan lakien rikkomisesta. Tämä tekee McLarenin kohdalla tapauksesta moottoriurheilua vahingoittavan teon.

Pikkuisen on Coughlan annelijäätteenmäkimäisessä tilanteessa kieltämättä. Hankala on uskoa, että kaverille on tullut tietoja pyytämättä ja niitä erikseen tilaamatta täytenä yllätyksenä. Coughlanin ainoa mahdollisuus selvitä tilanteesta puhtain paperein, olisi ollut heti kertoa FIA:lle, vaikkapa tekniselle delegaatille Charlie Whittingille ja Dennisille sekä Jean Todtille, että nyt on tämmöistä tarjottu. Nyt näin ei selkeästikään tapahtunut.

Ecclestonen kommentit on syytä myös huomioida. En millään usko, että mikäli tähän asti esitetty on totta, että mitään sanktioita ei tulisi kuskeille. Ehkä MM-pisteitä ei mene kuskeilta, mutta tällä FIA:n linjalla useamman kisan banni on tiedossa.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Rapu-70 sanoi:
Kenellehän se Coughlan oli niitä dokkareita kopioimassa?
Niin Paragonissa ei varmaan ole kopiokoneita tai tulostimia kun Ronzo vihaa pöydillä lojuvia papereita eikä tykkää mustejauheen hajusta, siksi Ronzo passitti korkealla organisaatiossa olevan henkilön läheiseen apteekkiin pikku kopiosessiolle.

Jos tarina on tosi, mistä mulla ei ole harmainta hajua, niin luulisin on että Coughaln otti niitä kopioita iteselleen.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:
Ehkä MM-pisteitä ei mene kuskeilta, mutta tällä FIA:n linjalla useamman kisan banni on tiedossa.
Miksi? Siis eihän McLarenin osallisuudesta koko jupakkaan ole vielä muuta näyttöä kuin pilke maitomiehen silmäkulmassa. Siis onko toisaan mahdoton ajatus, että sekä Mike Coughlan että Nigel Stepney toimivat yksityishenkilöinä?

Ihan yleisluontoisen uskottavuuden nimissä Oho vois nyt viimeinkin lopettaa nuo höpinänsä. Jos todella uskoo että ladan syötti-Coughlan on hankkinut "vain omaksi ilokseen" täydellisen datapaketin merkittävimmän F1-tallin kaikesta tietotaidosta, niin on parasta olla ihan hiljaa vaan.

Rapu-70

Well-known member
No ei kai tollasia papereita kannata kopioida virman koneilla, josko niitä kopiointimääriä yms vaikka seurataan. Ammattisi puolesta olet varmasti enemmän tietoinen siitä, minkälainen trackki kopioimisista ja tulosteluista virmaan jää. Vähän varmaan samasta syystä tollasia papereita ei kannata pitää omassa työpisteessä, koska silloin ainakaan ei käryn käydessä ole epäselvää työnantajan osallisuudesta. Mene ja tiedä.. Hauskaksihan tämä alkaa kyllä mennä. Koska tulee elokuva?

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Yuri Borzenokóv sanoi:
Ihan yleisluontoisen uskottavuuden nimissä Oho vois nyt viimeinkin lopettaa nuo höpinänsä. Jos todella uskoo että ladan syötti-Coughlan on hankkinut "vain omaksi ilokseen" täydellisen datapaketin merkittävimmän F1-tallin kaikesta tietotaidosta, niin on parasta olla ihan hiljaa vaan.

Niin se on varmaan ihan totta, toi hiljaa olemisen tarve. Mutta uskottavuuden säilyttäminen sun silmissä ei ole kovinkaan korkealla mun listoilla, ja toisaalta sulla tuskin kanttia ottaa kantaa muiden puolesta mun uskottavuuteen. Jos ahdistaa laita mut ignore listalles.

at

New member
yksi työntekijä tekee päätöksen itsekseen = firma ei syyllinen, koska duunari teki tämän henkilökohtaisesti

missä vaiheesa firman voi sanoa olevan syyllinen?
sittenhän voi todeta:
työntekijä sanoo toiselle- varasta = firma ei syyllinen, koska kaksi duunaria teki tämän "henkilökohtaisesti"

paskat sanon minä, kuka tiesi ja mitä.

Firman alaan liittyvissä asioissa loppujen lopuksi firman johto kantaa vastuun
mitä firman työntekijät tekevät.
Sitä varten ne on olemassa - ottaa kunnian, kantaa vastuun.

Reef

Den Här satserna
Sijainti
Turku
Moe Szyslak sanoi:
Hesarissa oli tota samaa juttua, mutta se viini oli Australiasta, Sauvignon Blanc rypäleestä, mutta nimeltään siis SPY VALLEY, eli Vakoilijan Laakso.:D

lahde:
Johnson Estate Limited
RD6 Waihopai Valley Road
Marlborough, New Zealand
http://www.spyvalleywine.co.nz

Hyva viini muuten, vaikkei olekkaa "meilta"...:alppu:

"Jos ahdistaa laita mut ignore listalles"

Älä ny nokkiis vedä. Huomautinpahan vain että ladarakkaudesta kimpoava asioiden kieltäminen alkaa saada aika perverttiset mittasuhteet. Ihan mielenkiinnosta seuraava kysymyssarja kaikille joulupukkiin ja Ron Dennikseen uskoville:

A) Oletetaan ettei kellään muulla kuin Coughlanilla McLarenilta ole mitään tekemistä koko asian kanssa, pitääkö McLaren unohtaa tallina ja keskittyä ainoastaan Coughlaniin?

B) Entä jos selviääkin että Coughlanin lisäksi mukana oli 1 korkealla suunnitteluportaassa oleva henkilö? Unohdetaanko edelleen McLaren tallina?

C) Entä jos mukana oli myös Ron Dennis, mutta muuten koko tallissa tiesivät asiasta vain kolme henkilöä. Unohdetaanko McLaren tallina?

D) Entä jos asiasta tiesivät Mercedeksen edustajana Norbert Haug, sekä Dennis, Whitmarsh, Caughlan ja koko ylempi insinööriporras? Onko McLaren edelleen vastuuton koko asiasta, koska kyseessähän oli "vain yksittäiset ihmiset"?

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Yuri Borzenokóv sanoi:
"Jos ahdistaa laita mut ignore listalles"

A) Oletetaan ettei kellään muulla kuin Coughlanilla McLarenilta ole mitään tekemistä koko asian kanssa, pitääkö McLaren unohtaa tallina ja keskittyä ainoastaan Coughlaniin?

B) Entä jos selviääkin että Coughlanin lisäksi mukana oli 1 korkealla suunnitteluportaassa oleva henkilö? Unohdetaanko edelleen McLaren tallina?

C) Entä jos mukana oli myös Ron Dennis, mutta muuten koko tallissa tiesivät asiasta vain kolme henkilöä. Unohdetaanko McLaren tallina?

D) Entä jos asiasta tiesivät Mercedeksen edustajana Norbert Haug, sekä Dennis, Whitmarsh, Caughlan ja koko ylempi insinööriporras? Onko McLaren edelleen vastuuton koko asiasta, koska kyseessähän oli "vain yksittäiset ihmiset"?
Jos lehmällä olisi pyörät se ois maitoauto, laita mut sille saatanan ignorelistalle, se olisi kaikkien edun mukaista..... sä lähit nyt....

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Oho sanoi:
Voi hyvää päivää.

Meikäläinen tekee IT hommia ja joku erehtynyt sielu vois jopa pitää mua asiantuntijana koulutuksen ja kokemuksen perusteella. Mulla on suunnilleen saman verran kouluja käyneitä kavereita duunissa Nokialla. Jos joku noista kavereista varastaisi Nokialta luottamuksellista tietoa, mahdollisuuksia olisi, ja toimittaisi tiedot mulle mun nykyinen työnantaja olisi kait sitten automaattisesti syyllistynyt teollisuusvakoiluun. Jos näin on ei maailmassa paljoa oikeutta ole.

guilt by association, mitenhän ton suomentaisi, syyllisyys suhteen kautta...
Toisaalta taas sun firmas ja Nokia eivät ehken ole suurimmat kilpailijat keskenään, eikä sun firmas välttämättä hyötyisi niin paljon noista salaisuuksista, kuin pahimmat kilpatallit keskenään Formula ykkösissä?:doubtful:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Oho sanoi:
Mitä moraalisesti tai eettisesti tuomittavaa tai edes arveluttavaa on missään tossa listassa kerrotussa toimintamallissa?
Ron the God sanoi:
"Henkilökohtainen oikeamielisyys on minulle tärkeää, ja yritykseni oikeamielisyys on vielä tärkeämpää. Tämä asia ei koske meidän yritystämme"
Eikös tommosen moraalisen jeesustelun jälkeen tunnu jatkuva toisten vakoilu moraalittomalta.:eek:

Toki kaikki tota tekee, mutta eivät kyllä myöskään jeesustele.:thumbup:

Eikö pitäisi luottaa niihin omiin vahvuuksiin eikä kopioda toisten keksinnöt ja ideat?;)

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Moe Szyslak sanoi:
Eikös tommosen moraalisen jeesustelun jälkeen tunnu jatkuva toisten vakoilu moraalittomalta.:eek:

Toki kaikki tota tekee, mutta eivät kyllä myöskään jeesustele.:thumbup:

Eikö pitäisi luottaa niihin omiin vahvuuksiin eikä kopioda toisten keksinnöt ja ideat?;)
Onko koulunkäynti ja opiskelu moraalitonta ja epäeettistä? Jos on niin yksi synti johon mä en ainakaan ole syyllistynyt kuin nimellisesti.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.