Ensinnäkin teollisuus vakoilua on ilmennyt moottoriurheilussa varmaan aina. Ja tulee aina ilmenemäänkin. Formula 1:ssäkin ehkä jostain 1930 saakka.
Kuka pystyy todistamaan, että McLaren on hyötynyt/ ei ole hyötynyt Ferrarin kuvista? Ei Dennis anna omaa dataansa Ferrarin tutkittavaksi. Ei edes vahingossa. Ja koko mailmasta ei varmaankaan löydy tarpeaksi suurta joukkoa asintuntevia insinöörejä ja muita teknisiä henkilöitä jotka pystyvät varmasti ja puolueettomastti asian toteamaan... Ja onhan Ferrarin ja McLarenin Formula 1 autoilla loppujen viimeksi täysin sama tavoite ja kehitys suunta. Olla nopein aina paikasta, ajasta ja olosuhteista riippumatta... Muutaman komponentin ja softan samankaltaisuus on helposti selitettävissä... Olisi täysin eri asia jos koko auto olisi kopiotu ja näinhän ei ole.
Komponenttien siirtäminen kahden eri tallin autojen välillä ei varmasti ole mahdollista ilman pitkäjänteistä kehitys työtä... Ei niitä päivässä tai kahdessa piirretä, simuloida, valmisteta ja testata. Ainakaan niin, että jotain hyötyäkin saavutetaan... Muuttujia on yksinkertaisesti aivan liikaa.
Mitä taas tulee setuppeihin, niin mitä helvettiä McLaren tekee täysin vieraan auton setupilla??? Ainoastaan siinä tapauksessa, että voi arvuutella onkohan nillä nyt toi vai toi setuppi käytössä... Ne setupit mitä on löytynyt ovat täysin teoreettisia ja perustuvat simulaatioihin ja laskelmiin... Kuljettaja kohtaisiakin eroja säädöissä on enemmän kuin paljon... Koittakaahan kuvitella DC ajamassa Alonson säätämällä autolla... Siitä saa ehkä jonkin näköisen kuvan karusta todellisuudesta...
Olettaakseni kilpailu taktiikat simuloidaan tehtaalla. Näin saadaan suuntaa antavat laskelmat ja löydetään ainakin ne vaihtoehdot joita ei kannata käyttää... Harjoituksissa autoa testataan monella eri kuormalla... Sen jälkeen tietokoneella simuloidaan kilpailua monelta eri kantilta ja taktiikka päätös tehdään...
By the way. Nyt te kaikki suuret tifosot ja Kimi fanit mites se Montrealin varikko homma??? Vai olikos Ferrarin atk laitteet osanneet jo huhtikuussa simuloida turva-auton radalle tulon kilpailussa joka ajettiin vasta kesäkuussa... Siis ihan kierroksen tarkkuudella... Montrealissahan tuo turva-auto ei harvinainen näky ole... Kimi vaan unohti tulla varikolle vai???:tongue:
Honda teki oikean liikkeen oikella hetkellä... Tuskin sieltä löytyy yhtäkkiä edes resurseja ruveta kopioimaan Ferraria ja McLarenia ihan noin suurisuuntaisesti...
Vaikka Ferrarin F 2007:kan siniprintit eivät olisikaan ihan A3 koko niin riittääkö 500-700 sivua ihan oikeesti semmosiin kuviin ja materiaali selvityksiin, että siitä aikuisten oikeesti olis paljon McLarenille semmoista kerrotavaa jotta jotain hyötyä olis...
Yuri hei! Nimesi perusteella tunnet suuria sympatioita itäistä naapuriamme kohtaan.
Ehkä kannattaisi pitää pienempää ääntä teollisuusvakoilun eettisistä ja moraalisista puolista???!!!???