Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
"Coughlan lähetti vaimonsa kopiointiliikkeeseen teettämään digitaaliset kopiot Ferrarin materiaalista ja kopiointiliikkeestä vihjattiin asiasta Ferrarille."

- Elikkäs siis paperista skannattiin bittimuotoon?
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Tästä Hondan lausunnosta ei siis käy ilmi käytettiinkö Mäcillä tietoja hyväksi vai ei. Siitä käy ilmi se, että näitä dokumenttejä ei käytetty myyntiargumenttina ko. tapaamisessa. Varmaankin jos ollaan duunia hakemassa niin ei kannata mennä tilanteeseen nippu nykyisen työnantajan avaindokumentteja kainalossa. Antaahan se vähän epäluotettavan kuvan..

Edelleen ihmettelen miksi koko paketti piti antaa Coughlanille? Jos kerran kyse oli siitä, että kasataan joku Benettonin aikuinen porukka ja lähetään kaikki Hondalle kun ne maksaa niin hyvin -tyyppinen projekti niin miksi ihmeessä kumpikaan ilmeisen täysissä järjissä olevista kavereista ottaa näin typeriä riskejä, varsinkaan kun asiassa ei ole mitään välitöntä upsidea? Töitä olisi varmaan irronnut ihan omillakin meriiteillä.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että ainoa henkilö joka pystyy jotain varmuudella sanomaan siitä, onko Ferrarilta saatua pakettia hyödynnetty Mclarenilla on Coughlan. Saas nähdä mitä hän lausuu..

Sitäpaitsi miksi Mclarenin dataa ei ole jaossa? Luulisi kelpaavan, kun talli on tehnyt noinkin kovat nousut ja Mäcille ennen tyypilliset piirteet eli amatöörimokat taktiikoissa ja varikkohommissa sekä savuavat moottorit tai muuten vaan hajoavat pikkuosat on saatu tälle kaudelle hävitettyä kokonaan..

Varmaan kaikki tajuaa että en edes yritä olla objektiivinen tässä asiassa..
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Rapu-70 sanoi:
Tästä Hondan lausunnosta ei siis käy ilmi käytettiinkö Mäcillä tietoja hyväksi vai ei. Siitä käy ilmi se, .............

Teach: Calvin! What state do you live in?
Cal: Denial..?
Teach (dejected): Cant argue with that.

Mutta tärkeintä on että mun uskottavuus on heikoissa kantimissa....
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Ensinnäkin teollisuus vakoilua on ilmennyt moottoriurheilussa varmaan aina. Ja tulee aina ilmenemäänkin. Formula 1:ssäkin ehkä jostain 1930 saakka.

Kuka pystyy todistamaan, että McLaren on hyötynyt/ ei ole hyötynyt Ferrarin kuvista? Ei Dennis anna omaa dataansa Ferrarin tutkittavaksi. Ei edes vahingossa. Ja koko mailmasta ei varmaankaan löydy tarpeaksi suurta joukkoa asintuntevia insinöörejä ja muita teknisiä henkilöitä jotka pystyvät varmasti ja puolueettomastti asian toteamaan... Ja onhan Ferrarin ja McLarenin Formula 1 autoilla loppujen viimeksi täysin sama tavoite ja kehitys suunta. Olla nopein aina paikasta, ajasta ja olosuhteista riippumatta... Muutaman komponentin ja softan samankaltaisuus on helposti selitettävissä... Olisi täysin eri asia jos koko auto olisi kopiotu ja näinhän ei ole.

Komponenttien siirtäminen kahden eri tallin autojen välillä ei varmasti ole mahdollista ilman pitkäjänteistä kehitys työtä... Ei niitä päivässä tai kahdessa piirretä, simuloida, valmisteta ja testata. Ainakaan niin, että jotain hyötyäkin saavutetaan... Muuttujia on yksinkertaisesti aivan liikaa.

Mitä taas tulee setuppeihin, niin mitä helvettiä McLaren tekee täysin vieraan auton setupilla??? Ainoastaan siinä tapauksessa, että voi arvuutella onkohan nillä nyt toi vai toi setuppi käytössä... Ne setupit mitä on löytynyt ovat täysin teoreettisia ja perustuvat simulaatioihin ja laskelmiin... Kuljettaja kohtaisiakin eroja säädöissä on enemmän kuin paljon... Koittakaahan kuvitella DC ajamassa Alonson säätämällä autolla... Siitä saa ehkä jonkin näköisen kuvan karusta todellisuudesta...

Olettaakseni kilpailu taktiikat simuloidaan tehtaalla. Näin saadaan suuntaa antavat laskelmat ja löydetään ainakin ne vaihtoehdot joita ei kannata käyttää... Harjoituksissa autoa testataan monella eri kuormalla... Sen jälkeen tietokoneella simuloidaan kilpailua monelta eri kantilta ja taktiikka päätös tehdään...

By the way. Nyt te kaikki suuret tifosot ja Kimi fanit mites se Montrealin varikko homma??? Vai olikos Ferrarin atk laitteet osanneet jo huhtikuussa simuloida turva-auton radalle tulon kilpailussa joka ajettiin vasta kesäkuussa... Siis ihan kierroksen tarkkuudella... Montrealissahan tuo turva-auto ei harvinainen näky ole... Kimi vaan unohti tulla varikolle vai???:tongue:

Honda teki oikean liikkeen oikella hetkellä... Tuskin sieltä löytyy yhtäkkiä edes resurseja ruveta kopioimaan Ferraria ja McLarenia ihan noin suurisuuntaisesti...

Vaikka Ferrarin F 2007:kan siniprintit eivät olisikaan ihan A3 koko niin riittääkö 500-700 sivua ihan oikeesti semmosiin kuviin ja materiaali selvityksiin, että siitä aikuisten oikeesti olis paljon McLarenille semmoista kerrotavaa jotta jotain hyötyä olis...

Yuri hei! Nimesi perusteella tunnet suuria sympatioita itäistä naapuriamme kohtaan.
Ehkä kannattaisi pitää pienempää ääntä teollisuusvakoilun eettisistä ja moraalisista puolista???!!!??? :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rapu-70 sanoi:
TVarmaankin jos ollaan duunia hakemassa niin ei kannata mennä tilanteeseen nippu nykyisen työnantajan avaindokumentteja kainalossa. Antaahan se vähän epäluotettavan kuvan..
Tai pahimman kilpailijan avaindokumentteja...
Edelleen ihmettelen miksi koko paketti piti antaa Coughlanille? Jos kerran kyse oli siitä, että kasataan joku Benettonin aikuinen porukka ja lähetään kaikki Hondalle kun ne maksaa niin hyvin -tyyppinen projekti niin miksi ihmeessä kumpikaan ilmeisen täysissä järjissä olevista kavereista ottaa näin typeriä riskejä, varsinkaan kun asiassa ei ole mitään välitöntä upsidea? Töitä olisi varmaan irronnut ihan omillakin meriiteillä.
No, Coughlanille tuskin on haittaa siitä, että tietää joitain pikkujuttuja Ferrarissa, joita McLarenin puolella ei ole satuttu keksimään tai kokeilemaan. Uusi työnantaja pitää myös nopeasti vakuuttaa arvosta, vaikka ennakkomainetta olisikin.

Tietysti tästä nyt herää se kysymys, että miksi tietovuoto oli yksisuuntaista, ja nimenomaan nyt kuullun suuntaista, jos kaverit toimivat kimpassa? Onko vielä paljastumatta se, että Coughlan toimitti vastaavat tiedot Stepneylle McLaren mp4-22:sta?
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Oho sanoi:
Teach: Calvin! What state do you live in?
Cal: Denial..?
Teach (dejected): Cant argue with that.

Mutta tärkeintä on että mun uskottavuus on heikoissa kantimissa....
Sen siitä saa kun on väärällä puolella. Ymmärrä nyt että aika monet täällä vetää kotiinpäin. Kannattamasi Mclaren on aiheuttanut suomalaisille enemmän harmia kuin Hemohes, itelle oli suuri tragedia kun Kimi meni Mäcille. Mielestäni jo Häkkisen aika osoitti mihin siellä pystytään/ollaan pystymättä. Lisäksi siellä on limanuljaskin tallipäällikkö ever. Ja se on paljon sarjassa jossa myös on mukana Frank Williams.

Ja jokainen vastaa täällä palstalla omasta uskottavuudestaan joten turhaan siinä quottailet.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24427
Sijainti
lappeen Ranta
Racemaster sanoi:
Komponenttien siirtäminen kahden eri tallin autojen välillä ei varmasti ole mahdollista ilman pitkäjänteistä kehitys työtä... Ei niitä päivässä tai kahdessa piirretä, simuloida, valmisteta ja testata. Ainakaan niin, että jotain hyötyäkin saavutetaan... Muuttujia on yksinkertaisesti aivan liikaa.

Mitä taas tulee setuppeihin, niin mitä helvettiä McLaren tekee täysin vieraan auton setupilla??? Ainoastaan siinä tapauksessa, että voi arvuutella onkohan nillä nyt toi vai toi setuppi käytössä... Ne setupit mitä on löytynyt ovat täysin teoreettisia ja perustuvat simulaatioihin ja laskelmiin... Kuljettaja kohtaisiakin eroja säädöissä on enemmän kuin paljon... Koittakaahan kuvitella DC ajamassa Alonson säätämällä autolla... Siitä saa ehkä jonkin näköisen kuvan karusta todellisuudesta...

Olettaakseni kilpailu taktiikat simuloidaan tehtaalla. Näin saadaan suuntaa antavat laskelmat ja löydetään ainakin ne vaihtoehdot joita ei kannata käyttää... Harjoituksissa autoa testataan monella eri kuormalla... Sen jälkeen tietokoneella simuloidaan kilpailua monelta eri kantilta ja taktiikka päätös tehdään...

By the way. Nyt te kaikki suuret tifosot ja Kimi fanit mites se Montrealin varikko homma??? Vai olikos Ferrarin atk laitteet osanneet jo huhtikuussa simuloida turva-auton radalle tulon kilpailussa joka ajettiin vasta kesäkuussa... Siis ihan kierroksen tarkkuudella... Montrealissahan tuo turva-auto ei harvinainen näky ole... Kimi vaan unohti tulla varikolle vai???:tongue:
Voisi noista tiedoista kuvitella jotain hyötyä olevan. Muutenhan tallit voisi päivittää uudet piirustukset kotisivuilleen sitä mukaa kun niitä valmistuu ja samalla lisätä tiedot siitä millaisella taktiikalla ollaan alustavasti ajateltu lähteä seuraavaan kisaan. Ja ihan vaan sen takiako noita paperinivaskoja on siirrelty hepulta toiselle kun niistä ei ole mitään hyötyä kenellekään?
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Itse odotan tämän parivaljakon pidäkkeetöntä avautumista tiedotusvälineille. Sehän tullee yhtä varmasti kuin maksakirroosi. Kumpaakaan kaveria ei kai voida luonnehtia sanoilla "lojaali työnantajaansa kohtaan". Kumpikaan syyllisistä ei myös varmastikkaan ole kovinkaan suosittuja talliensa kotimaassa.

Se voi olla Stepneyn kämppä italiassa aika halvalla myynnissä nyt. Ja jos koko sotku on vielä levällään Monzaan mennessä niin tervetuloa vaan Italiaan Mclarenin poijaat..
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
En kiistä, etteikö niistä ole hyötyä pitkässä juoksussa... Kuukauden tai kahden perioidilla tuskin suurtakaan...
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Iltalehden yleisönosastopalstalta torstailta 5.7.2007:

"Rehellinen voittoko?
Asettaako paljastunut vakoilutapaus F1-maailman parhaaksi rankatun Michael Schumacherin saavutukset uudelleen arvionnin kohteeksi? Mitenkään haluamatta loukata Michael Schumacheria tai hänen fanejaan, voitaneen kuitenkin perustellusti kysyä, johtuvatko, eivät kaikki, vaan jotkin hänen saavutuksensa siitä, että Ferrarin erotettu Stepney ja McLarenin hyllytetty Coughlan ovat vaihtaneet tietojaan autoihin tehdyistä teknisistä muutoksista ja uusista osista. Pahimman skenaarion mukaisesti jompikumpi on mahdollisesti jopa "sabotoinut" oman tallinsa autoa joko osia vaihtamalla tai tekemällä suunnitteluvirheitä antaen täten kilpailevalle tallille etulyöntiaseman F1-kilpailuissa. Tätä voimme vain arvailla, kunnes joko molemmat tai jompikumpi talleista antaa tarkempi selvityksiä asian tiimoilta. Lopullinen totuus tuskin kuitenkaan paljastuu koskaan, mutta pahimmassa tapauksessa epäilyn varjo jäänee pysyvästi leijumaan Ferrarin saavutusten ylle."
nimim. Epäilijä

Kuinka syvät traumat joillain suomalaisilla on schumin menestyksestä? Itse ainakaan en enää usko lain siihen että schumi olisi mestaruutensa ansainnut... McLaren on jo pitkään saanut Ferrarin piirrokset ja suunnitelmat käsiinsä ja sitä kautta rakentaneet ihan paskoja autoja kun taas toiset menee mestaruudesta toiseen.

En vain ymmärrä :confused:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Rapu-70 sanoi:
Sen siitä saa kun on väärällä puolella. Ymmärrä nyt että aika monet täällä vetää kotiinpäin. Kannattamasi Mclaren on aiheuttanut suomalaisille enemmän harmia kuin Hemohes, itelle oli suuri tragedia kun Kimi meni Mäcille. Mielestäni jo Häkkisen aika osoitti mihin siellä pystytään/ollaan pystymättä. Lisäksi siellä on limanuljaskin tallipäällikkö ever. Ja se on paljon sarjassa jossa myös on mukana Frank Williams.

Ja jokainen vastaa täällä palstalla omasta uskottavuudestaan joten turhaan siinä quottailet.
Ei luoja. :D Uskottavuutesi on huipussaan. Kyllä se McLaren kuitenkin on Suomeen useamman voiton tuonut ja muutaman mestaruuden. Notta notta... Se olis ollut suuri tragedia jos joku suomalainen olis alistunut Ferrarille Schumin valtakuntaan. Onneksi sitä ei koskaan nähty.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Enemmänkin hyötyä voisi olla joidenkin täysin uusien ideoitten kopioimisesta tallilta toiselle - ajatellaan vaikka sitä pohjalevyn kiinnitystä. Voisin kuvitella, että juuri ideoissa lepääkin todistusarvo siitä, onko jotain osia siirtynyt vakoilutehtaalta tuotantoon.

Jos Ferrarilla on ollut tiedossa vakoilutapaus jo jonkin aikaa, ovat he teoriassa voineet tehdä jopa hunajapurkkitemppuja tai puhdasta jäynää vakoojille.
 

jerico

Member
Liittynyt
6.3.2006
Viestit
17
Racemaster sanoi:
Ensinnäkin teollisuus vakoilua on ilmennyt moottoriurheilussa varmaan aina. Ja tulee aina ilmenemäänkin. Formula 1:ssäkin ehkä jostain 1930 saakka.

Kuka pystyy todistamaan, että McLaren on hyötynyt/ ei ole hyötynyt Ferrarin kuvista? Ei Dennis anna omaa dataansa Ferrarin tutkittavaksi. Ei edes vahingossa. Ja koko mailmasta ei varmaankaan löydy tarpeaksi suurta joukkoa asintuntevia insinöörejä ja muita teknisiä henkilöitä jotka pystyvät varmasti ja puolueettomastti asian toteamaan... Ja onhan Ferrarin ja McLarenin Formula 1 autoilla loppujen viimeksi täysin sama tavoite ja kehitys suunta. Olla nopein aina paikasta, ajasta ja olosuhteista riippumatta... Muutaman komponentin ja softan samankaltaisuus on helposti selitettävissä... Olisi täysin eri asia jos koko auto olisi kopiotu ja näinhän ei ole.

Komponenttien siirtäminen kahden eri tallin autojen välillä ei varmasti ole mahdollista ilman pitkäjänteistä kehitys työtä... Ei niitä päivässä tai kahdessa piirretä, simuloida, valmisteta ja testata. Ainakaan niin, että jotain hyötyäkin saavutetaan... Muuttujia on yksinkertaisesti aivan liikaa.

Mitä taas tulee setuppeihin, niin mitä helvettiä McLaren tekee täysin vieraan auton setupilla??? Ainoastaan siinä tapauksessa, että voi arvuutella onkohan nillä nyt toi vai toi setuppi käytössä... Ne setupit mitä on löytynyt ovat täysin teoreettisia ja perustuvat simulaatioihin ja laskelmiin... Kuljettaja kohtaisiakin eroja säädöissä on enemmän kuin paljon... Koittakaahan kuvitella DC ajamassa Alonson säätämällä autolla... Siitä saa ehkä jonkin näköisen kuvan karusta todellisuudesta...

Olettaakseni kilpailu taktiikat simuloidaan tehtaalla. Näin saadaan suuntaa antavat laskelmat ja löydetään ainakin ne vaihtoehdot joita ei kannata käyttää... Harjoituksissa autoa testataan monella eri kuormalla... Sen jälkeen tietokoneella simuloidaan kilpailua monelta eri kantilta ja taktiikka päätös tehdään...

By the way. Nyt te kaikki suuret tifosot ja Kimi fanit mites se Montrealin varikko homma??? Vai olikos Ferrarin atk laitteet osanneet jo huhtikuussa simuloida turva-auton radalle tulon kilpailussa joka ajettiin vasta kesäkuussa... Siis ihan kierroksen tarkkuudella... Montrealissahan tuo turva-auto ei harvinainen näky ole... Kimi vaan unohti tulla varikolle vai???:tongue:

Honda teki oikean liikkeen oikella hetkellä... Tuskin sieltä löytyy yhtäkkiä edes resurseja ruveta kopioimaan Ferraria ja McLarenia ihan noin suurisuuntaisesti...

Vaikka Ferrarin F 2007:kan siniprintit eivät olisikaan ihan A3 koko niin riittääkö 500-700 sivua ihan oikeesti semmosiin kuviin ja materiaali selvityksiin, että siitä aikuisten oikeesti olis paljon McLarenille semmoista kerrotavaa jotta jotain hyötyä olis...

Yuri hei! Nimesi perusteella tunnet suuria sympatioita itäistä naapuriamme kohtaan.
Ehkä kannattaisi pitää pienempää ääntä teollisuusvakoilun eettisistä ja moraalisista puolista???!!!??? :D
onko formulat ilmestyneet jo 30luvulta?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Siis kilpailevan tallin pääsuunnittelialla on piirustukset toisen autosta, kilpailustrategiasta ym. :eek:

Jos joku näki Keken komentit asiasta niin aika samoilla linjoilla tästä olen.
Totta helvetisä niillä tiedoilla on merkitystä...:doubtful:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Copy-Pastella vielä Turun Sanomista:

Hämäräkaksikko tähtäsi Hondalle

Turun Sanomat, Silverstone

HEIKKI KULTA

Hondan kausi on ollut yhtä painajaista. Viime vuonna Grand Prix -voitonkin napannut japanilaistalli pääsi tämän kauden nollakerhostakin pois vasta viime kisassa Jenson Buttonin lohdutuspinnalla.

Perjantaina Honda ryvettyi mukaan myös tämän viikon vakoiluskandaaliin. Itse asiassa koko Ferrarin ja McLarenin ympärille kietoutunut salapoliisikertomus näyttääkin suuntautuneen Hondan leiriin.

Hondan tallipäällikkö Nick Fry tapasi perjantaiaamuna Silverstonen varikolla McLarenin johtaja Ron Dennisin ja Ferrarin pääjohtajan Jean Todtin. Huippukokouksen jälkeen Dennis ja Todt ainakin vaikuttivat huomattavasti rauhallisemmilta.

Näyttää varmalta, ettei Ferrarilta kaapattua tietopakettia ole käytetty ainakaan McLarenin tehtailla kilpailijan auton tutkimiseen. Epäillyt Nigel Stepney ja Mike Coughlan ovat ilmeisesti toimineet yhdessä ja mahdollisesti suunnitelleet yhteisen tietopakettinsa hyödyntämistä tulevaisuudessa uudessa työssään Hondalla.

Stepney toimi Ferrarilla lähinnä takuumiehenä Michael Schumacherin auton luotettavuudelle. Hän keskittyi täysin saksalaistähden autoon ja niitti arvostusta, kun se vältti ilmiömäisesti kaikenlaiset rikot vuosikausien ajan. Stepney menetti merkityksensä Ferrarilla, kun Schumacher lopetti ja hänen toinenkin läheisin työkaverinsa Ross Brawn lähti virkavapaalle.

Coughlan puolestaan kuului edelleen McLarenin ylimmän tason suunnitteluviisikkoon, mutta hänen merkityksensä oli hiipumassa. Suunnittelijaa Geoff Willisin jälkeen etsineelle Hondalle hän olisi kokemuksellaan voinut olla selväkin vahvistus.

Poliisi tutkii Ferrarin aloitteesta kummankin tekemisiä. Jos epäilykset teollisuusvakoilusta havaitaan aiheellisiksi, kumpikin joutuu ilmeisesti oikeuden eteen Italiassa.

Tietoja ei edes tarjottu

Hondan tiedote perjantaina ei jättänyt epäselvyyksiä Stepneyn ja Coughlanin ammatillisista pyrkimyksistä.

- Ferrarin ja McLarenin ympärillä tapahtuvan oikeustutkinnan vuoksi Honda Racing haluaa selvittää, että Ferrarin entinen työntekijä Nigel Stepney ehdotti alkuvuodesta tapaamista Hondan tallipäällikkö Nick Fryn kanssa. Stepney tapasi Fryn kesäkuun alussa ja toi mukanaan McLarenin Mike Coughlanin tunnustellakseen mahdollisuutta työpaikkoihin Hondalla.

- Honda haluaa korostaa, ettei tämän tapaamisen yhteydessä tarjottu tai vastaanotettu minkäänlaista luottamuksellista informaatiota. Nick Fry informoi Jean Todtia ja Ron Dennisiä tapaamisesta ja tarjoaa Ferrarille ja McLarenille kaikki tiedot, joita nämä pyytävät, Honda tiedotti.

Dennis kiitteli olevansa varma, että McLarenin maine säilyy vahingoittamana. Hänen mukaansa näin huippukilpailullisessa urheilussa erilaisia sopimuksia neuvotellessa ei voi välttyä joskus ikäviltäkään kohuilta.

Julkaistu 6.7.2007 22:09:54
Vaikuttais siltä, sikälimikäli Heikki ei ole kirjoitellut ihan omiaan, että tämän asian suhteen McLarenilla olis ehkäpä sittenkin puhtaat jauhot pusseissa, siis kummassakin :eek:
 
Viimeksi muokattu:

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Rami sanoi:
Toivottavasti kaltaisiasi ei ole töissä enempää.
Jos sä saisit luottmuksellista tietoa noilta kavereiltasi ja käyttäisit ko. tietoa nykyisessä duunissasi... silloin tuo sinun työnantajasi olisi syyllistynyt teollisuusvakoiluun.
Ei yhden alaisen itsenäisesti ja salassa hoitamat asiat lokaa koko yritystä. Coughlan toimi yksin ja itsenäisesti ainakin tämän hetken uutisoinnin mukaan.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
jerico sanoi:
onko formulat ilmestyneet jo 30luvulta?
Varsinaisesti Formula 1 yhden MM sarjaa on ajettu 1950 vuodesta lähtien... Viittasin lähinnä vuosisadan alussa ajettuihin yksittäisiin Grand Prix kilpailuihin joita yleisesti pidetään Formula 1 sarjan "esiisänä".
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös