Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Kyllä ehkä pikkusen jo verenpaineet nousi kun ton otsikon taas näin ja ne ekat postaukset.Täyttä skeidaa ja syvältä. Vähän vois ekaksi harkita mitä laittaa tänne vaikka olis humalassakin. Odottelin ihan rauhassa koska kyllä se juttu paljastuu ennenpitkää ja nyt se totuus tiedetään. Maccia oltiin jo diskaamassa ferkkufanien taholta voi voi. Jos macci on syyllinen niin on ferkkukin yhtälailla koska kummankin organisaation työntekiä mukana että se siitä.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Paitsi että mitään ei vielä tiedetä.. tämähän kestää vielä viikkoja ennenkun tiedetään. Se, mitä tänne on kirjoiteltu on napattu lähinnä webistä uutispalveluista, joten sitä skeidaa kirjoitellaan sielläkin. Esim tämmöinen juttu saattaa olla miellyttämättä: http://www.grandprix.com/ns/ns19388.html
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
http://www.autosport.com/news/report.php/id/60574

Fia on ottanut oikean linjan tutkimuksiin. onneksi tukkii myös Bernien suun josta on taas tullut sammakoita.

No tutkimukset on käynnissä siitä toteutuuko oikeus ei ole tietenkään takeita...

Eipä näkynyt Denisiä missään vaikka kotikisa?.. Enne...?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
grandprix.com on jännä sivusto. Ois kiva tietää kuka hommaa rahoittaa. Mitä juttuja sieltä lukee, niin laskut lähtee Wokingin suuntaan. Ja tämä linja on jatkunut vuosikausia. Kyllähän tässä käydään yhtä lailla tiedotussotaa.

McLarenin asema tuntuu olevan aika tukala, kun lukee noita Dennisin mietteitä. Ei se tyhjän takia olisi noin huolissaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mosley jakoi kommenttia autosportilla

Q. Can you explain a little about how the FIA is involved in the Nigel Stepney affair?

Max Mosley: Our job is to ensure that there is sporting equity between the teams, and that everything is fair and properly run. So to that end we have obviously instituted an inquiry into the whole thing and both teams are cooperating fully in giving us all the information we seek. When we have got that information we will decide what to do.

We are concerned solely with the sporting aspect, and only with the team - not with the individuals who are outside our control. They don't have licences, so it is Ferrari and McLaren we are concerned with.

Q. So you have to work out whether there has been a breach of the Sporting Regulations?

MM: What we focus on is whether there has been a breach of the International Sporting Code.

Q. Does this go behind just intellectual property in terms of the benefit a team may have had?

MM: It depends how you define intellectual property.

Q. Well, what about beyond just actual designed parts?

MM: It is not just designs, it is all other sorts of other information. For example if you knew precisely the procedure that a car went through at the start it would be useful, or the procedures people might have for saving fuel. There is endless information and things, and we simply don't know. We are looking into it now.

Apart from that, there is also the question of whether any of that information actually went into McLaren. And obviously whether it did or whether it didn't makes a big difference.

Q. So you can confirm that the investigation goes beyond the pure design aspects. You will look at every bit of information that there was?

MM: The thing is, if you know enough about a team, and you knew everything that a team did, this would undoubtedly be helpful in all sorts of ways. It is not really fair if one team has that information about another team. But we don't yet know what information there was, to what degree it was passed on. We are in the process of looking into that.

Q. Where you do believe collective responsibility starts and ends in terms of the actions of a rogue employee?

MM: Well, that is in the Formula One regulations. A team is responsible for its personnel.

Q. Is the FIA involved with the police in this investigation?

MM: The only police that I think are involved are in Italy. I don't believe there are any police involved in England. We are not concerned with any police or civil action that might be taking place at the moment. We are simply interested in whether or not there has been a breach of the Sporting Code.

Q. Bernie Ecclestone said that even if McLaren were found guilty, you would not punish the drivers. Do you agree with that?

MM: That is wrong. It is incorrect.

Q. So even the drivers could be punished?

MM: I don't want to speculate on what might happen, but it is only in the most absolute exceptional circumstances that a penalty for a team is different from a penalty for the driver.

Q. How serious are the FIA treating this matter?

MM: We are taking it very seriously because the credibility of Formula One and sporting fairness is at stake. I think it is important at the end that everybody knows what has happened, that if people turn out to be completely blameless that this is made clear, and that there has been a proper and credible investigation that makes that clear.

Q. What is the process that you will go through with the investigation?

MM: In all probability the matter will be dealt with by the (FIA) World Council, which will then decide in light of the information in front of it what, if anything, they should do.

Q. Is there a possibility to have two different verdicts, one from the sporting side of things and one on the civil side?

MM: Well, the legal thing is a completely different thing. As far as we are concerned it is just trying to make sure that the sport is run fairly. That one team does not have an unfair advantage over another team. That is all we are concerned with.

Anything to do with who took which documents where, and any civil or criminal aspects, that is completely separate. That concerns the individuals. We are only concerned with the team because the team are the only thing we have any authority on.

Q. Do you think your verdict on the matter will come quickly?

MM: I think with our inquiry, I would be very disappointed if we haven't got to the end of this from a sporting point of view within the next three weeks or so.

Q. Have you been involved in any discussions with Jean Todt, Ron Dennis and Nick Fry?

MM: I have had no conversations at all with Nick Fry because if he did or did not have a meeting with the engineers, then that is entirely between him and the engineers. There are no rules against meeting other people's engineers.

I have had conversations with Jean and Ron, and they have been along the lines of trying to gather the facts and understand what is happening. I must say that Ron has been completely open with me. He immediately rang me to tell me what is going on, and his conduct in that respect has been impeccable. And Jean the same.

Eli tuossa Mosley selkeästi kertoo miksi Coughlanin toimet yksityishenkilöt voivat vahngoittaa McLarenin kilpailutoimintaa. Tallit ovat vastuussa työntekijöiden toimista ja talleilla on kilpailulisenssit. FIA voi sanktioida näitä lisenssejä. Ei muuta. Oikeus katsoo sitten asiaa tältä yksityishenkilö-näkökulmasta.

kuten tuossa aikaisemminkin koitin sanoa, FIA tekee omat toimet urheilun sisällä, ei siinä tarvita siviilituomioistuinta.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Todella asiallinen statement Mosleyltä. Bernien ankat oli aika kuvaavia, äijä ei tiedä näistä hommista mitään, mutta eihän se noista kuvioista vastaakaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Stepney returned to Italy on Wednesday to face the criminal charges against him, but he has since left the country to an unknown location, claiming he was in danger while there.

"There have been high-speed car chases," Stepney told the British Sunday newspapers. "We've been followed by more than one car, with Italian plates, and when we cornered one of them last Thursday evening the men in it refused to speak.

"I don't believe they were journalists. [Girlfriend] Ash has been stalked at the house. There was tracking gear on my car. Someone was going to get hurt. I had no option but to get out of Italy."

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Stepney paennut Italiasta... Kuulemma ollut jäljityslaitteita autossa ym. varjostajia. Vannoo syyttömyytään ja kiistää piirustusten vuodon...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Then, three or four people at Ferrari indicated to me, after reading stories of my approach to Honda, that they would be interested in joining a technical group to go to another team. They wanted to follow us to go into a structure in which they felt comfortable.

3-4 muutakin henkilöä Ferrarilla saattavat tuon mukaan olla vaikeuksissa...



http://www.autosport.com/news/report.php/id/60613
 
Viimeksi muokattu:

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Stepneyn mukaan aika iloisessa kaaoksessa tuntuu olevan italialaistalli.:nope:
Tosin ei tiedä ketä uskoisi tässä jupakassa. :confused:
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Ote Heikki Kullan Blogista:

heikki.kulta:
6.7.2007 kello 19:07
Honda antoi perjantaina alkuillasta lausunnon F1-varikkoa myllertävästä vakoilukohusta.
Tässä suomennus, joka selvittää osaltaan monta avointa kysymystä.
Ferrariin ja McLarenin kohdistuvan oikeudellisen tutkimuksen vuoksi Honda Racing haluaa selvittää, että aiemmin tänä vuonna entinen Ferrarin työntekijä Nigel Stepney ehdotti tapaamista Hondan tallipäällikkö Nick Fryn kanssa.
Stepney tapasi Fryn kesäkuun alussa ja toi mukanaan McLarenin Mike Coughlanin keskustellakseen mahdollisista työpaikoista Hondan tallissa.
Honda haluaa painottaa, ettei missään vaiheessa näitä keskusteluja minkäänlaista luottamuksellista informaatiota tarjottu tai jaettu.
Nick Fry on informoinut asiasta Jean Todtia ja Ron Dennisiä ja tarjonnut kaiken tiedon, mitä Ferrari ja McLaren haluavat.
et sillee:idea:

http://blogit.ts.fi/formulablogi/2007/07/05/taytta-hoyrya/
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
On se Kulta vekkuli. Ensin McLarenin ja Ferrarin insinöörit jäävät housut kintuissa kiinni Ferrarin tietotaidon varastamisesta. Kulta kuittaa kaiken "agenttitarinana" ja sanoo ettei McLaren edes tekisi mitään millään mitä Ferrari tietää, koska sillä on oma auto ja osat ei sovi suoraan. Sitten käy ilmi että kyseiset kaverit ovat hakeneet Hondalta töitä ja nyt sekä McLarenin että Ferrarin kaikki tietotaito olikin matkalla Hondalle. Siihen autoon ilmeisesti sopiikin sitten jo mikä tahansa osa. Mikään salaisuushan se ei alunperinkään ollut, että Stepney on ainakin miettinyt Hondalle töihin hakeutumista. Kuten ylle postattiinkin, edes natsi ei ole etäisestikään kiinnostunut Honda-kytköksestä.

Nyt odotellaan mielenkiinnolla, minkälaisella agenttitarinalla Kulta saa sidottua Stepneyn sabotaasit Hondaan. Hyötynäkökohta on ainakin melko vaikea hyödyntää, joten kovaa agenttitarinaa odotellessa...

Ehdotan että Heikki Kullalle luodaan vapaalle tai vähintään F1-vapaalle oma ketju ja jatkossa kaikki kyseisen laatutoimittajan mielipidekirjoitukset postataan sinne. Sinne vaan Jari Porttiloiden ja Petteri Sihvosten viereen. Jonkinlainen automaattisuodatin, joka siirtää jokaisen "Heikki Kulta"-merkkijonon sisältävän postauksen sinne, olisi myös paikallaan.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Lisätään vielä että jos Coughlania oltiin todella ottamassa Hondalle töihin, niin tämä sekasotku tuli todella onnelliseen aikaan. Muussa roolissa kuin Stepneyn selänpesijänä olisi ollut pomminvarma katastrofi. Naureskelin aika makeasti Red Bullille kun hankkivat Adrian Neweyn McLarenilta. Mitä se kertoo tallista, kun maksaa päälle 10 miljoonaa taalaa kaudesta äijälle, joka on keskittynyt lähinnä kitkemään rikkaruohoja puutarhassaan viimeiset 5 vuotta... Coughlan ei tietysti aivan yhtä pahasti ole vielä "mclarenistunut", mutta alkuperäisen lahjakkuuden taso on toisaalta sitten aivan toista luokkaa kuin Neweyllä.

Tuollaiset velttoilijat täytyy pitää kaukana tallista.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Yuri Borzenokóv sanoi:
On se Kulta vekkuli.
Tapaushan on ilmiselvä, Honda palkkasi ja lahjoi Stepneyn ja Coughlanin noukkimaan voittajatalleilta McLarenilta ja Ferrarilta kaikki salat rakentamaan oikean auton, jotta Honda pystyisi viimein lelusarjasta siirtymään pois.

Onneksi maailmassa on vastuuntuntoisia ja rehtiä ihmisiä jotka käräyttivät tämän Hondan törkeän petoksen, joten Honda ei ehtinyt saada aivan kaikkea ammattilaistietoa autoonsa. Ferrarin etujousituksen kerkesi Honda tosin kopioida. On hyvinkin mahdollista että McLarenin tietoja on käytetty myös hyväksi, joita ei ole vielä ehditty testata ja joita ei tulla ikinä ottamaan kilpailussa käyttöön, koska muuten Honda jäisi kiinni vakoilusta ilmiselvästi. Olisihan se täysin käsittämätöntä että Ö-luokan valmistaja Hondan Ö-luokan auto RA107 kulkisi nopeammin kuin Red Bullin tuotokset.

Ottaen huomion Hondan huijari maineen, tulisi Honda mielestäni sulkea sarjasta lopullisesti pois. Samalla Hondan tulisi rahoittaa sarjaa 10% verran seuraavat 50 vuotta ja maksaa sakkoa oman vuosibudjettinsa verran 10 vuoden ajan. Imolassa 2005 langettaman varoitus oli aivan liian laimeaa (ilmeisesti FIA:n tuomaristo lahjottiin Hondan puolesta?). Oikeudenmukaisessa maailmassa näin homma tapahtuisi. Valitettavasti salaattiautot huijaavat nyt ja aina.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Äläs nyt azai höpötä.. Tässä alkaa jo harakatkin nauraa. Tää näyttää olevan Stepneyn "kosto" Ferrarille. Kun ei edennyt urallaan päätti kysyä Hondalta paikkaa ja halusi viedä vähän viemisiä Hondalle. Oli myös pyytänyt ystäväänsä Coughlania mukaan. Simple as that! Tuskin Hondalla on tässä osaa tai arpaa. Toki ovat aina halukkaita palkkaamaan kilpailevien tallien henkilökuntaa, kuten mikä tahansa muu talli.

Katsotaan paljastuuko tulevassa oikeudenkäynnissä asiasta mitään uutta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
”Tiedän minne ruumiit on haudattu.”

patriot sanoi:
Tää näyttää olevan Stepneyn "kosto" Ferrarille.
Pikemminkin Ferrarin kosto Stepneylle.

Hän uhkasi haastattelussaan paljastaa entisen työnantajansa salaisuuksia, jota pidetään syynä Ferrarin järjestämään mediapeliin, jonka tarkoitus on ollut tuhota miehen maine. ”Kyseessä likaisia keinoja käyttävä kampanja minua vastaan ja olen hyvin ihmeissäni asiasta”, Stepney kertoi.

Stepney siirtyi Ferrarille samoihin aikoihin kun Jean Todt tuli tallin päälliköksi. He työskentelivät yhdessä 14 vuotta ja Stepney oli todella pidetty ja luotettu mies Ferrarin mestaritallissa. Sunday Timesille antamssaan erikoishaastattelussa Stepney kertoi ”tietävänsä minne ruumiit on haudattu.”

Stepneyn ja McLarenin Gaughlanin yhteistyöstä taas ovat jotkut vetäneet liian nopeasti johtopäätöksiä. Heidän lisäkseen muutama muu Ferrarilla edelleen oleva työntekijä oli mukana järjestäytymässä ryhmäksi, joka tarjosi palveluitaan Hondalle. Peter Windsorin mukaan tämä on aivan normaali käytäntö ja niin on tehty jo vuosia. Entinen Williams-päällikkö meni jopa niin pitkälle että myönsi SPEED-kanavan perjantain lähetyksessä tietävänsä kuinka tietoja on samalla tavalla siirtynyt tallista toiseen hänen ajoistaan alkaen. Steve Matchett, jonka oppi-isä Stepney oli Benettonilla on ollut todella hämmästynyt tästä tapauksesta ja ensimmäinen kommentti häneltä oli "tämän täytyy olla jokin suuri väärinkäsitys." Silverstonessä hän purskahti melkein kyyneliin suorassa TV-lähetyksessä kun asiasta puhuttiin harjoitusten alla.

Pitää myös muistaa että Stepneyllä on tarpeeksi tietoa Ferrarin kymmenen viimeisen mestysvuoden ajalta eli miksi hän olisi teettänyt Ferrarin piirustuksista kopioita Gaughlanin vaimon kanssa? ”Minut on lavastettu”, Stepney vakuutti.

patriot sanoi:
Katsotaan paljastuuko tulevassa oikeudenkäynnissä asiasta mitään uutta.
Kun musiikki pysähtyy niin uskon että Ferrari-faneilla ei ole mitään syytä tanssia. Tässä kun on jotain ollut alusta asti pahasti pielessä...
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
442
Vakoiluoikeudenkäynti alkoi tänään Lontoossa. Coughlanin ja hänen vaimonsa olisi tarkoitus antaa valaehtoinen todistus huomenna keskiviikkona siitä, kuinka asiakirjat olivat päätyneet heille. Ferrarin puhemiehen, Duncan Alfredin mukaan, oikeusjuttu keskittyy todennäköisesti kahden tietokonelevykkeen ympärille, joiden epäillään pitävän sisällään 780 sivua Ferrarin autoihin liittyvää teknistä tietoa. Levykkeet takavarikoitiin Coughlaneilta viime viikolla tehdyssä kotietsinnässä.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/07/542928

Täytyy sanoa, että nopeaa toimintaa. Olisin luullut, että oikeudenkäyntiin päästäisiin vasta viikkojen päästä. Tietysti ennen kuin johonkin ratkaisuun päästään, kestää vielä jonkin aikaa.
 

007

Well-known member
Liittynyt
13.1.2007
Viestit
148
AZAI ! eikös se olis helpompaa sulkea kaikki tallit sarjasta pois ja katsella kun hiekkanjyvät lentelevät tuulenpuuskissa radoilla :p :wink: :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
CARTer sanoi:
Kun musiikki pysähtyy niin uskon että Ferrari-faneilla ei ole mitään syytä tanssia. Tässä kun on jotain ollut alusta asti pahasti pielessä...
Toki tuokin skenaario on mahdollinen. Ferrari taitaa likaisen pelin, kuten varmaan jokainen F1-sarjassa menestyvä. Aika kovia johtopäätöksiä tässäkin toiksissa on tehty heppoisin perustein. Itsekkin olen siihen syyllistynyt.

Onneksi en ole mikään Ferrari-fani. :) Lähinnä Kimiä fanitan.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Siinä oikeudenkäynnissä kävi myös tänään ilmi, että Mclarenin toimitusjohtaja Jonathan Neale oli tietoinen, että Coughlanilla oli nämä dokumentit hallussaan, epäselvyyttä on siitä, tiesikö Neale asiasta ennen Ferrarin oikeustoimia. Huomenna selvinnee ilmeisesti sekin. Tällä asialla voi olla vaikutusta FIAn päätöksiin..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös