Juuri kuten tiesin aiemmin sanoakin, McLaren pääsee kalliiden lakimiestensä ja paksun setelitukun avulla siviilioikeussyytteistä lävitse täysin ilman ongelmia. Todisteet on hävitetty jo aikoja sitten ja Ferrari olisi jutun hävinnyt joka tapauksessa. Nyt ostettiin julkisuudelta piilossa oikeus hiljaiseksi muutamalla kymmenellä miljoonalla ja koko juttu on käytännössä jo ohitse. Samalla voidaan myös lopettaa spekulaatiot siitä, toimiko Coughlan yksin. Insinööritasoisella yksityishenkilöllä ei olisi ikinä ollut varaa ostaa Ferraria hiljaiseksi. Neale oli ilmeisesti se kaveri, joka lähetti pulu-Couhglanin liikkeelle ja olisi ollut jotain todisteita näiden kahden välillä käydyistä keskusteluista. Muuta selitystä Nealen tunnustukselle ei voi olla. Nyt päästiin klassiseen "sana sanaa vastaan" -tilanteeseen, jossa länsimaisen oikeuskäytännön mukaisesti aina rikkaampi voittaa. Kunhan on vain tajunnut ostaa paremman juristin.
FIA:n kanssa voi tulla vielä hieman ongelmia, mutta käytännössähän FIA ei pysty antamaan liian raskaita rangaistuksia. Takavuosina mediassa jatkuvasti sanottiin, ettei F1-sarja tule toimeen ilman Ferraria. Aivan sama pätee myös McLareniin. Siviilioikeuteen mentäessä myös FIA tulee häviämään kaikissa skenaarioissa McLarenille. Siihen FIA ei halua mennä, koska sen jälkeen uskottavuus kärisisi peruuttamattoman kolauksen. Siihen ei myöskään halua mennä McLaren, koska FIA:n johto ottaa nokkiinsa ja jatkossa alkaa kiukutella jokaisesta asiasta tehden McLarenin elosta turhan vaikeaa.
FIA:lle kyse on ennen kaikkea kunniasta, McLaren taas ei halua sitä oikeasti satuttavia rangaistuksia. Näistä lähtökohdista kulisseissa "neuvotellaan" McLarenin ja FIA:n välillä sanktio, joka käytännössä on pienehkö sakko tai varoitus ym naurettavuuksia. Lähtökohtaisestikin toki FIA on jo niin korruptoitunut järjestö, ettei se välttämättä rankaise McLarenia mitenkään. Todetaan vaan "mitään näyttöä ei ole" ja annetaan Coughlanille ja Stepneylle 3 vuoden kilpailukielto.
Kaiken kaikkiaan tapahtuma ikävä kuvaus lajin nykytilasta. Muutama vuosi sitten Ferrari ja Toyota pystyivät vielä taloudellisesti haastamaan McLarenin ylivaltaa, mutta se aika on nyt ohitse. Tojolla tajuttiin ettei tässä lajissa ole uusille yrittäjille positiivista PR:ää jaossa kilpailullisin keinoin ja budjetin koko on valahtanut jo syvälle keskikastiin. Ferrarille taas FIAT:n talousvaikeudet olivat myrkkyä, Schumin lopetus potku nivusiin ja kun katsoo mistä nykyrahat tulevat, on meininki aika surkeaa. Ferrarin budjetista puolet tulee tupakkatehtaalta, joka on periaatteessa kiellettyä ja loput ovat lähinnä Bernien "erityisrahoja". Nyt yhden jättiläisen budjetti alkaa olla suurempi kuin kolmen seuraavan yhteensä. Ja se jättiläinen ei ole voittanut melkein vuosikymmeneen muuta kuin pari yksittäistä kilpailua tuurilla ja kuljettajien personal effortilla. Eli nälkää riittää, eikä mitään keinoja kaihdeta.