Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

parker

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
71
Sijainti
7th Floor
Rapu-70 sanoi:
Dokumentit ei varmaankaan ole olleet mitään A3-printtejä vaan ne on olleet tiedostoja, ne kun voivat olla myös kolmiulotteisia. Eiköhän ne autot piirrellä jollain CAD-ohjelmilla.. Eli siis dokkarit on mitä todennäköisimmin olleet äijän läppärillä. Vaikka ne ois kryptattu niin kyllähän ne nykypäivänä auki saadaan.

Tätä taas en ymmärrä ollenkaan kun täällä monessakin yhteydessä väitetään että näistä dokumenteista ei muka ole tarvinnut maksaa mitään. Vaikka täällä meillä Suomessa elelläänkin tällaisessa sosiaalidemokratiassa missä asioita tehdään lähinnä tunteen palosta eikä rahasta niin sitä ei pidä yleistää laajemmalti.

On aivan selvää, että tämä aineisto ei ole halvalla liikkunut mihinkään. Mistä asiasta muka sarjassa pitäisi maksaa enemmän kuin kilpailijan auton täydellisistä teknisistä spekseistä? Vaikka kuinka olisi kostonenkelinä liikkeellä tilanne on vaan liian lukratiivinen ohitettavaksi. Ulkomaisilla foorumeilla liikkuvien huhujen mukaan Stepneyllä oli miljoonan punnan vuositulot, joten kompensaatioiden on täytyneet olla melko merkittävät. Kaveri oli menettämässä duuniaan, joten on kai luonnollista yrittää vähän turvata eläkepäiviään.

Mielestäni suurin kysymys on edelleen se, mistä rahat tämän materiaalin hommaamiseen tulivat ja miksi materiaali hankittiin jos sitä ei kerran ollut tarkoitus mihinkään käyttää? Tällaisia epäilyjä ei mielestäni Mclarenin itse tekemä sisäinen tutkinta voi poistaa. Oikeastaan se herättää vaan enemmän kysymyksiä, nimittäin se tehtiin aika nopeasti ja ihmettelen edelleen miten Wokingista voidaan sanoa, että mitään tietojen hyödyntämistä ei ole tapahtunut. Sitä ei pysty sanomaan muut kuin Coughlan, jos siis on toiminut itsenäisesti. Siinä tapauksessa että Mäcillä ollaan oltu materiaalista tietoisia laajemminkin, voidaan kyllä tällä tavalla todeta.

Ferrariltahan asiasta ollaan oltu tänään aika hiljaa..
Tuota itsekin ajattelin; jos koston voi vielä yhdistää tienaamiseenkin niin miksei Stepney olisi sitä tehnyt kun rajan yli kuitenkin meni.

Oliko Coughlanilla valtuudet maksaa Macin kassasta "konsulttipalkkioita" ?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jarvis sanoi:
Hyvä opetus tuli italialaispelleille siitä, että ei kannata syrjiä ulkomaista henkilökuntaa. Stepney on kuitenkin sen verran kauan ollut Ferrarilla, että on helppo kuvitella miten kova isku on kun joku tuore mekaanikko ylennetäänkin suoraan sun sijasta. Kaikki mahdolliset tiedot on varmaan lähtenyt useille talleille ihan ilmaiseen. Rahasta tuskin on kyse kun itse yritti jopa sabotoida Ferrarin autoja Monacossa. Tuskinpa tietoja on kukaan kuitenkaan vielä tämän kauden autoon pystynyt hyödyntämään kun ihan eri periaatteiden mukaan ne on suunniteltu, mutta ensi kaudella varsinkin häntäpääntallit voi tulla nousemaan yllätävän paljon.:wink:

Coughlanista olen saanut muutamien kausien takaisten sähläilyjen takia sellaisen vaikutelman, että mäkki tuskin tulee kaipaamaan äijää. Tämän kauden menestys on enemmänkin simulaattoreiden ja loistavan testi- ja kehitystiimin ansiota. Varsinkin kun Unkarissa taas ajetaan super soft kumeilla niin mäkit tulevat taas ohittelemaan Ferrareita kierroksella.:thumbup:

Voi pyhä sylvi...
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Aivan talakem, lasitalossa asuvien ei kannata heitellä kiviä.

Ferrarin hiljaisuus on varsin hyvä taktiikka tässä vaiheessa kyseistä episodia. Talli keskittyy tulevaan kilpailuun ja on jättänyt keiton hautumaan.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
zeesus sentään,

seuraava kisa on mielenkiintoinen?...
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ferrari 4ever sanoi:
Aivan talakem, lasitalossa asuvien ei kannata heitellä kiviä.

Ferrarin hiljaisuus on varsin hyvä taktiikka tässä vaiheessa kyseistä episodia. Talli keskittyy tulevaan kilpailuun ja on jättänyt keiton hautumaan.
Tai jos Ferrarilla tiedetään jo mitä on tulossa mm. FIA:n toimesta:idea:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Feretti sanoi:
Tai jos Ferrarilla tiedetään jo mitä on tulossa mm. FIA:n toimesta:idea:
Jaa, kun ei Fialla ole mitään päätettävää jos puhutaan laillisesta toiminnasta. Sen ratkaisee oikeus.

Ja omana mielipiteenä, hyvä niin. (siis puolueeton oikeus ratkaiskoon)
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
talakem sanoi:
Jaa, kun ei Fialla ole mitään päätettävää jos puhutaan laillisesta toiminnasta. Sen ratkaisee oikeus.
Lähinnä ajattelin sitä ku Stepney on lähi aikoina pitämässä lehdistö tilaisuutta niin jos Ferrarilla on jo tiedossa mitä siel on tulossa niin ei sitä nyt tarvii tehdä/kertoa mitään.

Samaa mieltä olen kanssa et puolueeton ratkaiskoon niin ei tuu niitä jälkipuheita.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jees. Onneksi kisa viikonloppuna. Se kai on pääasia? Tietenkin mahdollinen epärehellinen toiminta, politikointi ja vakoilut luovat lisää mielenkiintoa...

Hamilonin kotikisa. Hulabo hoo...
 
Viimeksi muokattu:

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
Kun tässä monet ovat väittäneet mäkkien hyötyneen tiedoista nin täytyy vielä mainita että espanjan gp:n jälkeen muutkin tallit kuten BMW ja Renault paransivat kilpailukykyään Ferrariin nähden huomattavasti. Tein pikku vertailun todisteeksi tästä. Vertailussa käytin kunkin tallin kussakin sessiossa parhaiten sijoittuneen kuljettajan aikaa. Erot ovat siis Ferrariin nähden ja luonnollisesti plus-merkki tarkoittaa jäljessä ja miinus edellä. Olkaapas hyvät...

1.australia:

aika-ajon 2.osio
mclaren -0,3
bmw +0,2
renault +0,3

aika-ajon 3.osio
mclaren +0,4
bmw +0,5
renault +1,6

kisa
mclaren +7,242
bmw +38,763
renault +1.06,469

2.malesia:

aika-ajon 2.osio
mclaren -0,4
bmw +0,3
renault +1,2

aika-ajon 3.osio
mclaren +0,3
bmw +0,5
renault ei mahtunut kolmanteen osioon

kisa
mclaren -18,339
bmw +15,4
renault +47,3

3.bahrain:

aika-ajon 2.osio
mclaren +0,4
bmw +0,8
renault +1,5

aika-ajon 3.osio
mclaren +0,3
bmw +0,8
renault +1,4

kisa
mclaren +2,360
bmw +13,813
renault +1.21,701

4.espanja:

aika-ajon 2.osio
mclaren +0,2
bmw +0,6
renault +1,1

aika-ajon 3.osio
mclaren +0,0
bmw +0,8
renault +1,1

kisa
mclaren +6,790
bmw +31,615
renault +1.02,128

5.monaco:

aika-ajon 2.osio
mclaren -0,6
bmw -0,5
renault +0,0

aika-ajon 3.osio
mclaren -0,2
bmw +0,8
renault +0,3

kisa
mclaren -1.09,114
bmw +maaliin eri kierroksella
renault +maaliin eri kierroksella mutta lähellä nopeinta ferraria

6.kanada:

aika-ajon 2.osio
mclaren -0,7
bmw -0,2
renault +0,1

aika-ajon 3.osio
mclaren -0,7
bmw -0,2
renault +0,8

kisa
mclaren -13,007
bmw -8,7
renault -6,3

7.usa:

aika-ajon 2.osio
mclaren -0,2
bmw +0,0
renault +0,4

aika-ajon 3.osio
mclaren -0,4
bmw +0,1
renault +0,5

kisa
mclaren -12,842
bmw +54,9
renault +28,6

8.ranska:

aika-ajon 2.osio
mclaren -0,1
bmw +0,2
renault +0,4

aika-ajon 3.osio
mclaren +0,1
bmw +0,4
renault +0,6

kisa
mclaren +32,153
bmw +41,727
renault +52,210

Huomattavan arvoista on etenkin Kanadan ja USA:n aika-ajo, joka todistaa muiden tallien kirineen ferrariin suhteen mclarenin lailla.

EDIT: aika-ajon 2.osio lisätty
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Feretti sanoi:
Samaa mieltä olen kanssa et puolueeton ratkaiskoon niin ei tuu niitä jälkipuheita.
Jälkipuheita tulee ihan väkisin ratkaisi asian sitten kuka tahansa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jarvis sanoi:
Huomattavan arvoista on etenkin Kanadan ja USA:n aika-ajo, joka todistaa muiden tallien kirineen ferrariin suhteen mclarenin lailla.
Laita tohon perään bensakuorma ja rengasvalinnat niin aletaan spekuloimaan...
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Olihan Ferrarilla myös se tuulitunneli rikko pari kk:ta sitten..siinä rytäkässä meni 2 vko kehitystyö:jaska:
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
talakem sanoi:
Laita tohon perään bensakuorma ja rengasvalinnat niin aletaan spekuloimaan...
Kelpaako aika-ajon 2.osio, jossa ajetaan samalla bensakuormalla? Lisäsin sen siis jo tohon vertailuun. Ja muutenkin pointtina on todistaa, että mclarenin ero bemariin on pysynyt aika samoissa koko kauden eikä ole tietojen vuotamisen jälkeen muuttunut. Se taas todistaa sen, että joko muutkin huipputallit ovat saaneet tiedot tai että mäkit eivät ole loppujen lopuksi käyttäneetkään Stepneyn tietoja.
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Jarvis sanoi:
Kelpaako aika-ajon 2.osio, jossa ajetaan samalla bensakuormalla? Lisäsin sen siis jo tohon vertailuun. Ja muutenkin pointtina on todistaa, että mclarenin ero bemariin on pysynyt aika samoissa koko kauden eikä ole tietojen vuotamisen jälkeen muuttunut. Se taas todistaa sen, että joko muutkin huipputallit ovat saaneet tiedot tai että mäkit eivät ole loppujen lopuksi käyttäneetkään Stepneyn tietoja.
Vai voisiko olla, että tietoja on vuodettu jo paljon ennen huhtikuutakin :doubtful: Tai, että muut talleista on parantanut autojaan itse kun Laren on parantanut niitä Ferrari paprujen kanssa :doubtful: Ei kai :doubtful:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jarvis sanoi:
Kelpaako aika-ajon 2.osio, jossa ajetaan samalla bensakuormalla? Lisäsin sen siis jo tohon vertailuun. Ja muutenkin pointtina on todistaa, että mclarenin ero bemariin on pysynyt aika samoissa koko kauden eikä ole tietojen vuotamisen jälkeen muuttunut. Se taas todistaa sen, että joko muutkin huipputallit ovat saaneet tiedot tai että mäkit eivät ole loppujen lopuksi käyttäneetkään Stepneyn tietoja.
Hmm. kun tilastot on tilastoja ja joskus voiton vie se kuljettaja. Tosin aika harvoin... Taas jatkossa nähdään...
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Rapu-70 sanoi:
Dokumentit ei varmaankaan ole olleet mitään A3-printtejä vaan ne on olleet tiedostoja, ne kun voivat olla myös kolmiulotteisia. Eiköhän ne autot piirrellä jollain CAD-ohjelmilla.. Eli siis dokkarit on mitä todennäköisimmin olleet äijän läppärillä. Vaikka ne ois kryptattu niin kyllähän ne nykypäivänä auki saadaan.
Niin ois voinut kuvitella, että auton piirrustukset on kovalevyllinnen 3D CAD malleja mutta kysessä taisi olla ihan mustaa valkoisella, tai kenties muitakin värejä, paperi kopioina. Maailmalla on liikkunut joku n. 500 sivun lukema ja sitä voi olla aivan santaanan varma ettei F1 auton täydelliset piirrustukset mahdu 500:n sivuun ellei räntti ole todella pientä etenkin, kun paketissa piti olla paljon muutakin.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
talakem sanoi:
Kruisaavat jotku siellä jatkoon eli ei kovin hyvä mittapuu...
Katin villat, 2 osio on jo niin tiukka, että löysäilyyn ei juurikaan ole varaa yhdelläkään tallilla tai kuskilla.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Täällä kovasti keskitytään vain tuohon yhteen "pakettiin".
Kannattaa kuitenkin muistaa, että molempien henkilöiden yhtenä motivaationa on ollut tyytymättömyys omaan asemaansa tallissa. Erityisesti Stepneyn, mutta myös Coughlanin. Ja nämä tallien organisaatiot ovat olleet voimassa koko tämän kauden. Joten voidaan kyllä olettaa, että yhteistyö on alkanut jo aikaisemmin.

Tuo "paketti" saattaa olla Ferrarin ansa saada todisteet asialle. Toisaalta kyllä sisältö on huhujen mukaan niin hurja, että on vaikea uskoa sitä annetun tahallaan. Mutta miettikääs mikä soppa siitä olisi syntynyt, jos Ferrari olisi syyttänyt McLarenia vakoilusta ilman todisteita ! Eli pitävät todisteet tarvittiin ja nyt ne on vissiin löytyneet.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Rapu-70 sanoi:
Dokumentit ei varmaankaan ole olleet mitään A3-printtejä vaan ne on olleet tiedostoja, ne kun voivat olla myös kolmiulotteisia. Eiköhän ne autot piirrellä jollain CAD-ohjelmilla.. Eli siis dokkarit on mitä todennäköisimmin olleet äijän läppärillä. Vaikka ne ois kryptattu niin kyllähän ne nykypäivänä auki saadaan.

Tätä taas en ymmärrä ollenkaan kun täällä monessakin yhteydessä väitetään että näistä dokumenteista ei muka ole tarvinnut maksaa mitään. Vaikka täällä meillä Suomessa elelläänkin tällaisessa sosiaalidemokratiassa missä asioita tehdään lähinnä tunteen palosta eikä rahasta niin sitä ei pidä yleistää laajemmalti.

On aivan selvää, että tämä aineisto ei ole halvalla liikkunut mihinkään. Mistä asiasta muka sarjassa pitäisi maksaa enemmän kuin kilpailijan auton täydellisistä teknisistä spekseistä? Vaikka kuinka olisi kostonenkelinä liikkeellä tilanne on vaan liian lukratiivinen ohitettavaksi. Ulkomaisilla foorumeilla liikkuvien huhujen mukaan Stepneyllä oli miljoonan punnan vuositulot, joten kompensaatioiden on täytyneet olla melko merkittävät. Kaveri oli menettämässä duuniaan, joten on kai luonnollista yrittää vähän turvata eläkepäiviään.

Mielestäni suurin kysymys on edelleen se, mistä rahat tämän materiaalin hommaamiseen tulivat ja miksi materiaali hankittiin jos sitä ei kerran ollut tarkoitus mihinkään käyttää? Tällaisia epäilyjä ei mielestäni Mclarenin itse tekemä sisäinen tutkinta voi poistaa. Oikeastaan se herättää vaan enemmän kysymyksiä, nimittäin se tehtiin aika nopeasti ja ihmettelen edelleen miten Wokingista voidaan sanoa, että mitään tietojen hyödyntämistä ei ole tapahtunut. Sitä ei pysty sanomaan muut kuin Coughlan, jos siis on toiminut itsenäisesti. Siinä tapauksessa että Mäcillä ollaan oltu materiaalista tietoisia laajemminkin, voidaan kyllä tällä tavalla todeta.

Ferrariltahan asiasta ollaan oltu tänään aika hiljaa..

Ei minun mielestäni näytä kovin hyvälle Mclarenin kannalta kun tietojen siirtyminen paljastuu ferrarin suunnalta. Jos peli olisi ollut rehellistä niin mclaren olisi ilmoittanut että heille on tarjottu F2007 piirrustuksia...
ei vaikuta hyvälle kun suut aukaistaan sieltä suunnalta vasta kun kerrotaan tietojen siirtynee talliin ferrarin toimesta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös