McLaren kyllästynyt Coulthardiin

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
McLarenilla työskennelleen mekaanikon mukaan talli alkaa saada tarpeekseen skottikuskin esityksistä ja selityksistä.

- Luulen, että tallissa aletaan kyllästyä siihen, että muut joutuvat aina syntipukiksi silloin, kun kisa ei mene hänen suunnitelmiensa mukaan, mekaanikko kertoi The Scotsman -lehdessä.

- Tallissa tunnettiin vielä sympatiaa Coulthardia kohtaan hänen ajaessaan Mika Häkkisen tallikaverina. Häkkinen oli ilmiselvästi (tallipäällikkö) Ron Dennisin suosikki ja David joutui sivuosaan. Mikan lopetettua uransa Coulthardin olisi pitänyt käyttää tilaisuutensa hyväksi ja näyttää kaapin paikka, mutta sitä hän ei tehnyt, nimettömänä pysyvä mekaanikko jatkoi.

Coulthard on ajanut McLaren-tallissa jo vuodesta 1996.
(maikkari)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Coulthard hyllylle?
..
hmmm...

Villeneuve vois tulla ens kaudeks tilalle ja viedä sen tittelin kimittäjän nokan edestä! wink
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Jacques:
Coulthard hyllylle?
..
hmmm...

Villeneuve vois tulla ens kaudeks tilalle ja viedä sen tittelin kimittäjän nokan edestä! wink
Villeneuven ajot on ajettu!
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Montoya---->Mclaren
Webber----->Williams
Coulthard---->Jaguar
 

Nick_W

Ihmisohjus
Liittynyt
20.10.2000
Viestit
5196
Sijainti
Töysä
Cuutio voisi ripustaa hanskat naulaan samantien.

Mutta taisteleehan Coulthard mestaruudesta aina ennen kauden alkua, kun pisteitä ei ole vielä jaettu. :)
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Ilmeisesti Cuutiosta on ollut jotain hyötyä auton kehityspuolella, kun häntä on näin kauan jaksettu pitää tallissa. Mutta muuten sitä hyötyä ei ole ollenkaan, kun hän ei enää kykene auttamaan tiimiään edes merkkimestaruustaistelussa.

Hyvä vain että Montoya korvaa Cuution ensi vuoden jälkeen. Pitkästä aikaa vapautuu huipputallin paikka jollekin uudelle tähdelle. Ja se on Mark Webber, joka sinne Williamsille siirtyy.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Minusta kuskien ansioista auton säätämisessä on yliarvostettua ylipäätään. Nauroin partaani, kun Motor-Forumissa esimerkiksi kauden 2002 päätteeksi ylistettiin Schumia paremmaksi auton säätäjäksi "kuin alan parhaita mekaanikkoja". :D

Siis he***tti! MEKAANIKOT ne auton säätää ja kehittää! Kuski istuu autossa kuin tatti, eikä tee muuta kuin kertoo miten auto reagoi säätöihin. Eipä ole esim. Schumia juurikaan ole nähty ruuvimensselin kanssa auton siipiä ruuvaamassa. Ei se auta tippaakaan miten hyvää palautetta kuski antaa, jos auton säätävä mekaanikko on sellainen tyyppi, jolla on peukalo keskellä kämmentä... :p
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Karpow: Säähän siis meinaat että mekaanikot säätää sen auton, mutta ei niillä ole mitään hajua mihin ne sitä säätää, kunhan vääntävät tuota ruuvia viis kierrosta vastapäivään tms. Ei Ferrarista olisi koskaan tullut nuin kovaa autoa kuin sen nyt on ilman Schumia. Ja totuus on, ettei sumi ole kovakaan ratin kääntäjä, mies vain pistelee sääjöt kuntoon. Näkihän tuon pikkuformuloissa joissa Mikat kyykytti Schleukaa oikein kunnolla.

<small>[ 24-11-2003, 10:29: Message edited by: Oberfeldwebel ]</small>
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
No ja taas puhutaan p*skaa!

Ei se kuski anna muuta kuin palautetta siitä miltä hänestä tuntuu! Onhan tästäkin toki apua auto säädettäessä mutta kyllä ne tarkemmat tiedot tulee ihan muualta!

Nykyään otetaan koneilta data ulos ja katsotaan mitä säädetään ja mihinkään suuntaan! Ja tämän tekevät juuri mekaanikot, eivät kuljettaja!

Asia oli toisin joskus silloin kun äijät oli rautaa ja autot puuta tai jotai mitä Keijo "keke" Rosberg vois sanoa!

<small>[ 24-11-2003, 10:37: Message edited by: Misa1 ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Totuus löytynee taas kerran näiden vastakkaisten näkemysten välistä. Jos kuljettajalla "synkkaa" hyvin kisainsinöörin kanssa, ei palautteen antamisessa liene ongelmia.

Näkemys siitä, että kuskien taidoissa antaa palautetta auton käyttäytämisessä ja kyvyssä saada auto omalle ajotyylilleen sopivaksi ei olisi eroja, on varmasti väärä. Onko sillä ratkaisevaa merkitystä, onkin tietysti toinen juttu. Jossain tilanteessa, jollain tietyllä radalla varmasti on.

Eroja lienee myös siinä miten kuskit pystyvät mukautumaan sellaiseen tilanteeseen jossa auto ei täysin vastaa omia ajomieltymyksiä.

Telemetrian merkitys on suuri, mutta ei varmasti vielä korvaa täysin kuljettajalta saatavaa palautetta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Karpow:
Siis he***tti! MEKAANIKOT ne auton säätää ja kehittää! Kuski istuu autossa kuin tatti, eikä tee muuta kuin kertoo miten auto reagoi säätöihin. Eipä ole esim. Schumia juurikaan ole nähty ruuvimensselin kanssa auton siipiä ruuvaamassa.
Tuskin se on hirveästi mekaanikosta kiinni millasiin säätöihin auto laitetaan. Toki on tärkeää että on osaava mekaanikko joka saa pultit ja mutterit on hyvin asennettua ja auto saadaan sellaisiin säätöihin kuin sovitaan kuskin ja insinöörin kesken.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mä luulen, että tässä on nyt kyse ihan toisista asioista eli, että Coulthard on kyllästynyt McLareniin, ja saattaa sen takia jättää tallin oman onnensa nojaan ensi kauden jälkeen. Mitens sitte suu pannaan?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
J.Heldenview:
Karpow:
Siis he***tti! MEKAANIKOT ne auton säätää ja kehittää! Kuski istuu autossa kuin tatti, eikä tee muuta kuin kertoo miten auto reagoi säätöihin. Eipä ole esim. Schumia juurikaan ole nähty ruuvimensselin kanssa auton siipiä ruuvaamassa.
Tuskin se on hirveästi mekaanikosta kiinni millasiin säätöihin auto laitetaan. Toki on tärkeää että on osaava mekaanikko joka saa pultit ja mutterit on hyvin asennettua ja auto saadaan sellaisiin säätöihin kuin sovitaan kuskin ja insinöörin kesken.
Ei välttämättä. Otetaan esimerkiksi tapaus Frentzen kaudella 1997 Williamsilla. Kun Frentzenillä olisi ollut jotain sanottavaa auton säädöistä, niin miehelle sanottiin tylysti, että ole hiljaa. Mekaanikot säätivät auton sitten niin kuin parhaaksi näkivät. doubtful
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Puhumattakaan Lehdon Benetton pestistä, mies joko ajoi Schumacherin säädöillä tai sitten ei ajanut ollenkaan. Ja miesten ajotyylit eivät ihan samanlaisia olleet.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-Topic:
Mä luulen, että tässä on nyt kyse ihan toisista asioista eli, että Coulthard on kyllästynyt McLareniin, ja saattaa sen takia jättää tallin oman onnensa nojaan ensi kauden jälkeen. Mitens sitte suu pannaan?
Nostan peukalon ylös! Ja toivotan Montyn tervetulleeksi talliin!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Pete:
Puhumattakaan Lehdon Benetton pestistä, mies joko ajoi Schumacherin säädöillä tai sitten ei ajanut ollenkaan. Ja miesten ajotyylit eivät ihan samanlaisia olleet.
Tästäpä muistelen joskus kuulleeni hieman erilaisiakin tarinoita!

Jossain testitilaisuudessa JJ oli paahtanut armotonta kyytiä, jonka jälkeen Schumi oli tullut kyselemään ja kattomaan et mites tuo kärry on säädetty! Tämän seurauksena Schumin inssit säätelivät kärryn Schumille samoille säädöille kuin JJ:llä ja johan mentiin!

Tiiä sitte onko tuossa mikään totta?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
David sopisi loistavasti Ferrarin kakkoskuskiksi, kun kerran mies on mielettömän hyvä kehittämään ja säätämään F1 autoa. Sitten kun Taavetti ajaa vielä kisoissa sen verran hiljaa, ettei olisi Schumille vaaraksi, niin paketti on täydellinen. :D :D :p :p

Noinhan se on ollut jo kauan aikaa. Testikuskit ja kakkoskuski paiskivat talvella töitä hikihatussa uuden auton kanssa Schumin löhöillessä sillä aikaa Bahaman saarilla. Sitten Schumi käy ajamassa kisoissa auton aina ykkösenä maaliin ja sanoo, että "Kiitos. Teitte pojat taas upeaa työtä ja teitte minulle unelma-auton. Rakastan teitä kaikkia." :D :D

Joten pistäkäähän David korvan taakse Ferrari. Siinä on täydellinen hanttipoika ja koekaniini Schumin kakkoskuskiksi. Davidllä on siitä kokemusta muutenkin jo roppakaupalla lentävien suomalaisten tallitoverina. :D :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Karpow:
J.Heldenview:
Karpow:
Siis he***tti! MEKAANIKOT ne auton säätää ja kehittää! Kuski istuu autossa kuin tatti, eikä tee muuta kuin kertoo miten auto reagoi säätöihin. Eipä ole esim. Schumia juurikaan ole nähty ruuvimensselin kanssa auton siipiä ruuvaamassa.
Tuskin se on hirveästi mekaanikosta kiinni millasiin säätöihin auto laitetaan. Toki on tärkeää että on osaava mekaanikko joka saa pultit ja mutterit on hyvin asennettua ja auto saadaan sellaisiin säätöihin kuin sovitaan kuskin ja insinöörin kesken.
Ei välttämättä. Otetaan esimerkiksi tapaus Frentzen kaudella 1997 Williamsilla. Kun Frentzenillä olisi ollut jotain sanottavaa auton säädöistä, niin miehelle sanottiin tylysti, että ole hiljaa. Mekaanikot säätivät auton sitten niin kuin parhaaksi näkivät. doubtful
No joo kyllä mekaanikot varmasti ymmärtävät säätöjen päälle, mutta ei siitä mitään tulisi jos jokainen mekaanikko säätäisi oman vastuualueensa niinkuin parhaaksi näkee. Paketin on pysyttävä kasassa, eivät mekaanikot voi kukin itsenäisesti päättää mitä tekevät.
 
Ylös