McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
patriot sanoi:
SE ON TESTIVÄRITYS! ;) Väritys muuttuu ennen kauden alkua! :D :alppu:


Apua nyt on pakko mennä ryyppämään!! Niin kova järkytys nuorelle ihmiselle tuollaiset traditiosta poikkeavat yksilöt! Voi ei enkö enää mihinkään ma luottaa voi? Kun McLarenillakin varustaudutaan alkavaan kauteen väärin teipein! Ah kurjuutta kun jalo tallini näin minua järkytti.

Menen rukoilemaan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Black Leopard sanoi:
No johan nyt on.Kauden 19 (18?) ajettuna tasan nolla ja täällä on jo luovuttu kaikesta toivosta.Kieltämättä ennusmerkit pistävät hiukan epäilyttämään itseäkin mutta en nyt ainakaan ennen Bahrainin viikonlopun näkemistä ja tuloksia ole mäkkiä suohon valmis ajamaan.
Kun tässä on erittäin vahva "deja vu"-tunne monilla. Tällaiset kauhukuvat olivat ilmassa ennen kautta 2004 ja ne toteutuivat TÄYDELLISESTI. Moni jaksoi uskoa ongelmien ratkeavan ennen Melbournea (allekirjoittanut mukaan lukien), mutta toisin kävi. Vielä ei ole nähty savuavia McLareneita testiradoilla, mutta kohta nähdään. Aivan varmasti.

Kulta kirjoitteli kauden 2004 alussa samanlaisia spekulaatioita ja oikeassa oli. Miksi miekkonen olisi väärässä nytkään. Kaudesta on tulossa katastrofi. Onneksi tämä kausi jää Kimin viimeiseksi McLarenilla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Karpow sanoi:
Kun tässä on erittäin vahva "deja vu"-tunne monilla. Tällaiset kauhukuvat olivat ilmassa ennen kautta 2004 ja ne toteutuivat TÄYDELLISESTI. Moni jaksoi uskoa ongelmien ratkeavan ennen Melbournea (allekirjoittanut mukaan lukien), mutta toisin kävi. Vielä ei ole nähty savuavia McLareneita testiradoilla, mutta kohta nähdään. Aivan varmasti.

Kulta kirjoitteli kauden 2004 alussa samanlaisia spekulaatioita ja oikeassa oli. Miksi miekkonen olisi väärässä nytkään. Kaudesta on tulossa katastrofi. Onneksi tämä kausi jää Kimin viimeiseksi McLarenilla.
No ei tartte kattella. Vietän välivuoden jos noin käy! :(
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ilta-Sanomista tänään!

Huippuinsinöörit jättävät McLarenin

Lisää tummia pilviä vyöryy Kimi Räikkösen tämän kauden mestaruustoiveiden ylle. McLaren-talli on tyhjenemässä huippuosaajista, kun formula ykkösten GP-kauden alkuun on enää puolisentoista kuukautta.

Talli menetti arvostetun teknisen johtajansa Adrian Neweyn jo ennen joulua, ja uusin takaisku on aerodynamiikkaosaston päällikön Peter Prodromoun lähtö. Vuodesta 1991 McLarenilla työskennellyt Prodromou seuraa Newey'ä Red Bull -talliin, jonka upporikas pääomistaja Dietrich Mateschitz ei säästele rahaa värvätessään huippuinsinöörejä. Red Bull on iskenyt kovalla voimalla McLarenin aivoriiheen.

McLarenin aerodynamiikkapuolen suunnittelijaneroista myös Nicholas Tombazis on lähtökuopissa. Ferrari on houkutellut Tombazista takaisin palkkalistoilleen ja luvannut hänelle teknisen osaston kakkosjohtajan paikan.

Tombazis palaa Maranelloon viimeistään ensi kauden alussa.

McLaren ei halunnut eilen kommentoida millään tavalla tietoja Prodromoun ja Tombazisin lähtöaikeista. On varmaa, ettei myrsky McLarenin tekniikkaosastolla ainakaan edistä sitä pientä mahdollisuutta, että Räikkönen jatkaisi nykyisessä tallissaan myös tämän kauden jälkeen.

Räikkönen päättää tänään yli kolmen kuukauden pituiseksi venyneen talvilomansa ja palaa testiradoille Barcelonassa.
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
Vertailin ToroRosson ja McLarenin eilisiä testikierroksia. Ikäväkseni täytyy todeta että varsin samalta ajat näyttää kokonaisuudessaan :eek:

Täytynee nyt toivoa että Kimi tänään saisi tehtyä hyvän testin ja joukon nopeita aikoja.

Odotellaan ja katsellaan, kohta testit alkaa (klo 10.00).
 

ZOMBIEEE

Active member
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
33
Nyt Kimi onkin taas innoissaan uudesta autosta ja haluaaa rattiin. Testeissä ajettu jotain 80 kierrosta, ja vauhti ei ainakaan listoilla yllä kärkeen. Mut testit testejä ja Kimi ei ole vielä sattuneista syistä päässyt puikkoihin -silloin varmasti voisi olettaa ilmenevänb auton todellisen potenttiaalin. Toivon silti, ettei autoa olla ihan Kimin takia tuotu vaikka liian aikaisin :alppu:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Karpow sanoi:
Kun tässä on erittäin vahva "deja vu"-tunne monilla. Tällaiset kauhukuvat olivat ilmassa ennen kautta 2004 ja ne toteutuivat TÄYDELLISESTI. Moni jaksoi uskoa ongelmien ratkeavan ennen Melbournea (allekirjoittanut mukaan lukien), mutta toisin kävi. Vielä ei ole nähty savuavia McLareneita testiradoilla, mutta kohta nähdään. Aivan varmasti.

Kulta kirjoitteli kauden 2004 alussa samanlaisia spekulaatioita ja oikeassa oli. Miksi miekkonen olisi väärässä nytkään. Kaudesta on tulossa katastrofi. Onneksi tämä kausi jää Kimin viimeiseksi McLarenilla.
Mä luotan siihen, että kun se toinen auto saadaan radalle alkaa Mclareninkin vauhti parantua. Se tästä vielä puuttuisi, että joku romuttaisi sen ainoan uuden auton.
Kultahan on aina oikeassa ;)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tilanne on sikäli normaali, että jokaisen mielipiteelle - oli se kallellaan mihin suuntaan tahansa - löytyy vahvistusta toimittajien kirjoituksista. Useimpia viime vuosien valossa epäilyttää Macin touhut ja niille on eniten tilausta myös mediassa. Mutta mikään ei osoita etteikö voisi käydä toisinkin. Siltä osin nämä testiajat sivusta seurattuna on yhtä tyhjän kanssa. Korkeintaan kuskien ja tallien tavasta tehdä työtänsä voi päätellä jotakin tyyliin huono päivä - hyvä päivä. Mutta miten pärjäävät ensimmäisessä kisassa. Kukapa tietäisi.

Macin aikataulussa ei ole mitään kummallista. Näin on ollut ennenkin ja on monella muullakin tallilla. Auto on vähintäänkin hyvän näköinen - tarkoitan viimeistellyn fiilis ratkaisuissaan. Olihan edellinen auto varsin hyvä josta tämä on johdettu. No V8 on kysymysmerkki - ja on monella muullakin. Mersulla tietenkin aiemmat rasitteet niskassaan tässä punnituksessa.

Neweyn lähtö oli tiedossa eikä vaikuta mitään tähän nyt radalla olevaan autoon. Olisiko vaikuttanut muutenkaan arvostetun, mutta toimenkuvaansa kyllästyneen miehen kyseessä ollen. No - Peter Prodromou lähti perässä. Vaikutus aikaisintaan syksyksi ja siihen mennessä helposti reakoitavissa. Nikolas Tombazisin lähdöstä ei ole kuin huhu - jollaisia on ollut ennenkin. Syystä ettei hän ole saanut samaa johtajan asemaan kuin Ferrarilla ja jollaista hän Macilläkin halusi. Neweyn lähdönkään jälkeen hän ei noussut, joten ei ihme että muut laitumet kiinnostavat nyt nekin. Mutta miksi ei saanut? Vai saako myöhemmin? Emme tiedä joten so what. Siellä on nippu aerodynamiikan ja suunnittelun viskaaleja edelleen ja myös hierarkiassa Tombaxin edellä joten näin on yhtiön johdossa asiat punnittu. Onko punnittu hallitusti ja onko reakoitu tulleisiin tilanteisiin hallitusti - emme tiedä sitäkään. Lähdöt voivat olla vaikka johdon hiljaisesti siunaamia.

Sillä sponsoritulot ja fyysiset tilat ovat todella kunnossa. On millä reakoida. Vain mersun työnkulku ja nopeuteen tähtäänvän ideologian luotettavuus ja laaduntarkkailu on näyttöjen perusteella arvelluttavia. Toisaalta nopeus korjata asioita on parista viimevuodesta selvästi parantunut - ehkä paremman auton ja sen suunnittelupohjan sekä jo tutuksi tulleiden renkaidenkin vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jere1983 sanoi:
Mä luotan siihen, että kun se toinen auto saadaan radalle alkaa Mclareninkin vauhti parantua. Se tästä vielä puuttuisi, että joku romuttaisi sen ainoan uuden auton.
Kultahan on aina oikeassa ;)
hmm no niin, Kultahan onkin aina oikeassa jepjep :rolleyes:
täytyy nyt kuitenkin muistaa että ToroRosson kalusto on viime vuotinen RB1 varustettuna V10:llä ja rajottimella (mitä monet on kritisoinut että niistä saattaa olla tehoetua alkukaudella)
toisekseen, näistä McLarenin opngelmista on pääasiassa raportoitu suomalaisissa medioissa (TS, IL, IS) mutta harva esmes nettisaitti on raportoinut mitään ongelmista...
tosiasia on että ekana päivänä niiltä hajos öljypumppu (tjsp) mutta sne jälkeen on tullut ihan hyviä aikoja...
JOS Mäcillä olisi todellakin tullut viimekauteen verrattuna 250hv takkiin (tarkottaisi n. 650hv tehoja nyt.) ja Rellu/Toyota porskuttaisivat 100hv tehokkaammilla autoilla niin tuskin ero ratakierroksella jäisi vain sekunnin tasolle...
(Rellun nopein Alonso 1.16.200 94kierr. ja Montoya 1.17.481 80kierr.)

Kuitenkin täytyy muistaa että joka tiimillä on omat tapansa ajaa uusi kalusto sisään, Renault ja Toyota ovat testityössään muutenkin jo Mäcciä pidemmällä jotenka suoraa vertailua ei vielä kannata tehdä...
Eli ei nyt panikoida, savuavia koneita ei ole nähty (paljon kierroksia kylläkin), Monty on autoa kehunut ja testirupeama on vasta alussa...
Kaiken lisäksi kärkiaikoihin on vain sekka matkaa, ja kun testeistä puhutaan niin ei mitään hätää vielä... huolestutaan vasta kun niitä savupommeja tulee (jos tulee ;) )

Hondan vauhti on yllättävänkin kovaa, se on pakko myöntää...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ja tässä hieman syitä ilmeisesti vaisumpiin vauhteihin osalta tiimeistä:

Running was again dominated by the weather, with the cold and foggy temperatures seeing the track closed during the early part of the morning. Testing began in earnest shortly after 11am, with work for Juan Pablo initially restricted to completing a series of systems checks on short runs, because of the cold track conditions not allowing for any significant results.

Juan Pablo began to put in longer stints after midday and ended the day having completed 380km over 81 laps. The Colombian set the ninth fastest time of the day with a 1m17.482.

lähde: F1-Live....
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Juzo sanoi:
No eikö ole parempi aloittaa testaus jo toisella autolla kuin vaihtoehtoisesti viivyttää testauksen aloittamista siihen asti, että molemmat autot ovat valmiina.
Toki, mutta mikä siinä uuden auton konkreettisessa valmistuksessa kestää?
 

Mygis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2000
Viestit
61
Sijainti
Lappeenranta
Aika rauhallisesti näyttäs Kimi nyt tällä hetkellä tuota autoa vievän. Tosin eipä noita kierroksiakaan paljoa ole kertynyt. Kellään tietoo miks?
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
Mygis sanoi:
Aika rauhallisesti näyttäs Kimi nyt tällä hetkellä tuota autoa vievän. Tosin eipä noita kierroksiakaan paljoa ole kertynyt. Kellään tietoo miks?
Sitä itsekkin mietin?

Schumi näyttää saaneen uuden auton hyvin liikkeelle. Olikohan kierroksia 7 takana kun kierrosajat jo puoli sekuntia nopeampia kuin montoyan paras eiliseltä.

En oikeen löydä mitään syytä McLarenin vaisuuteen, muutakuin sen että auto vain ei ole nopea !
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Hauskana yksityiskohtana Ferrari ajelee savupiipuilla, mutta niin että savupiiput ovat tukossa. Mäccäri jo savusi vaikka savupiiput oli auki...

Ja, jos Mersun kone tuottaisi vaikkapa 100hv kilpailijoita vähemmän, vaikutus kierrosaikaan olisi jossain alle sekunnin luokassa. Ohitukset olisivat kieltämättä hankalia pienemmällä teholla. Mutta renkaanvaihtojen myötä ei enää tarvitse radalla ohitellakaan.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Mistä voi seurata esim. Barcelonan testien kierrosaikoja? Onko jotain realiaikaista sivua? Kiitti tiedosta jo etukäteen. :)
 
Ylös