McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
Kuten tiedämme niin tiedottaminen on McLarenilla kutakuinkin tätä tasoa. Aina ei oikein muisteta puhua totta.
onkos tää se sama kaveri joka useampana vuonna on väittänyt Ferrarin lehdistötilaisuuksissa että "we have no team orders!" ? :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Moe Szyslak sanoi:
Huhu kertoo että Katalooniassa Oviedon kaupungissa eräs nuori, urheilullinen mies kera tuuhean kulmakarvan, etsii jensonbuttonmaisella paatoksella ulospääsyä jo tehdystä sopimuksesta. :rolleyes:

Tervetuloa McLarenille Oviedon Ihmisohjus :D
Etkös sä Moe veikkaillut samaa kun Montoya teki sopparin McLarenille. Kaudella 2004 heitit arvauksen ja kuinka kävi? McLaren ajoi voitosta voittoon 2005 ja Williams oli syvällä suossa. Ei näitä voi koskaan noin lyhytnäköisesti miettiä kuten sinä.

Näyttää siltä, että siirtyminen V8 on epäonnistunut Mersun suunnittelutiimiltä täysin. V10-moottorilla McLaren olisi varmaan ylivoimainen. No ensi vuonna auto voi olla taas kärjessä. Kimi tuskin enää McLarenilla jatkaa. Jos moottori joudutaan rakentamaan kokonaan uusiksi on alkukausi käytännössä pilalla. Katsotaan.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
FO110K sanoi:
onkos tää se sama kaveri joka useampana vuonna on väittänyt Ferrarin lehdistötilaisuuksissa että "we have no team orders!" ? :D
Juuri hän.

 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
FO110K sanoi:
onkos tää se sama kaveri joka useampana vuonna on väittänyt Ferrarin lehdistötilaisuuksissa että "we have no team orders!" ? :D
Se oli tää kaveri. :eek:

 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Ongelmahan on nyt se, että Mersun kierroksia joudutaan rajoittamaan aivan valtavasti koska koneessa on suunnitteluvirheitä tai ainakaan en usko että koneesta olisi voitu suunnitella noin tehotonta. Eli jos nämä ongelmat saadaan korjattua niin tehoja pitäisi tulla selvästi lisää.

Jotenkin kyllä arvasin jo viime kaudella, että Mersulla tulee olemaan vaikeuksia uuden moottorikonseptin kanssa.

Vielähän tässä on pitkä aika kauden alkuun ja Mersulla luulisi olevan tarpeeksi resursseja, joten vielä ei kannata hylätä mestaruushaaveita.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Felix sanoi:
V8 -projektit ovat vielä sen verran alkutaipaleillaan, että suuretkin parannukset ovat mahdollisia minkä tahansa moottorivalmistajan osalta. Tosin ihmeitä vaatii, jos Mclaren on voittotaistelussa kauden alussa.
Muut vaan on aika paljon edellä. Tämä etumatka on joka tapauksessa kurottava kiinni. Se, että asiassa tapahtuisi hyppäyksen omainen parannus ei ainakaan realisoituneen tiedon perusteella ole todennäköistä. Jos tallin asiat olisivat sillä mallilla, että suuria kertaparannuksia pystyttäisiin tekemään, tuskin rämmittäisiin tällä tavalla kuin nyt mennään. Kelatkaa nyt, auto esitellään ja melkein samaan aikaan sanotaan että moottori on paska, helmikuun puolessa välissä tulee uus. Ja sillon saadaan toinen autokin testeihin ja se on fiilattu tohon uuteen moottoriin sopivaksi. No Worries, tää on testisuunnitelman mukaista.

Jos tämä on testisuunnitelman mukaista toimintaa niin tallin päättäjien älynlahjoissa on tsekkaamisen tarve. Tallilla on kuitenkin käytettävissä sarjan lähes suurimmat resurssit ja aivot ja tulos on tällaista tasoa. Kyllä ongelma on ihan siellä ylimmässä johdossa.

Ei tämä ongelma pelkästään Mersusta johdu, vai kuvitteleeko joku, että Mersu rakentaa koneet täydessä isolaatiossa muusta suunnittelusta? Kyllä kai koko homma on joint effort, jossa nyt on epäonnistuttu Big Time ja avainhenkilöt pakenevat muihin talleihin. En heitä siitä syytä, voi varmaan olla vaikea saada samaa palkkaa tämän kauden jälkeen kuin nyt. Vrt Adrian Newey.

Mclarenia ei kuitenkaan nyt pidetä hottest cookiena ensi kautta ajatellen, joten kuski- ja sponssisopimusten teko ei ainakaan helpotu tällaisen toiminnan myötä. Ja sitten joku tässäkin toikissa kirkkain otsin väittää että tässä ollaan piilottelemassa vauhtia ja näistä testeistä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä. Kimi veti omansa ja tallin suunniteluporras omansa. Odottelemme vaan koska Vodafone ja Alonso vetävät omansa.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Ei jaksa uskoa että seuraava moottoriversio pelastaa tästä tilanteesta. Tehoja tulee varmaan sen verran lisää, että ei tarvitse etanaksi haukkua, mutta sitten kuvaan astuu meselle niin perinteinen POKS BANG KABOOM ominaisuus
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Rapu-70 sanoi:
Ei tämä ongelma pelkästään Mersusta johdu, vai kuvitteleeko joku, että Mersu rakentaa koneet täydessä isolaatiossa muusta suunnittelusta? Kyllä kai koko homma on joint effort, jossa nyt on epäonnistuttu Big Time ja avainhenkilöt pakenevat muihin talleihin. En heitä siitä syytä, voi varmaan olla vaikea saada samaa palkkaa tämän kauden jälkeen kuin nyt. Vrt Adrian Newey.
Eiköhän se mersun vika ole jos motti on sunniteltu perseelleen niin että se ei kestä kovia kierroksia vai meinaatko että ne mclarenilla suunnittelee mesen motteja? Varmaan kiinnityksestä ja jäähdytysratkaisusta tekevät yhteistyötä, mutta tuskin moottorin sisäisistä asioista
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kausi on kyllä valitettavasti käytännössä menetetty jos kolme tai neljä ensimmäistä kisaa tuottaa 1-5 pistettä pistejohtajan repäistessä 25-30.
Viidennessä tai kuudennessä kisassa löydetty täysi kilpailukyky ei todellakaan riitä.

Mutta tietenkin pakko on uskoa että näin ei käy vaan alusta lähtien mennään täysillä.......
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Huhujen varassahan tässä vielä ollaan, kunhan eka kisa näyttää mikä on tilanne tallien suhteen.

Nyt ei puutu kuin salaliittoteoriat siitä, että nämä poislähteneet/poislähtevät työntekijät ovat tehneet jäynää...
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Mikkoz84 sanoi:
Eiköhän se mersun vika ole jos motti on sunniteltu perseelleen niin että se ei kestä kovia kierroksia vai meinaatko että ne mclarenilla suunnittelee mesen motteja? Varmaan kiinnityksestä ja jäähdytysratkaisusta tekevät yhteistyötä, mutta tuskin moottorin sisäisistä asioista
Talli antanee infoa mersulle aika paljonkin siitä, millaisilla kierroksilla eri radoilla ajetaan ja mitä moottorilta vaaditaan ajettavuuden kannalta. Moottori on aika oleellinen osa myös auton aerodynamiikkaa ja siitä riippuu painopisteasiat. Siten myös moottorilla on merkitystä pitoasioihin. Kyllä järkevältä toimintatavalta kuulloistaisi sellainen, jossa moottorin rakentaja kuuntelee aika paljon tallia. Tallin taas toisaalta on varmistuttava siitä, että moottorin kehitystyössä mennään samaan suuntaan kuin auton kehitystyössä taatakseen sponsseillensa sellaisen alustan joka on kärkikahinoissa mukana. Tuskin siis homma menee niin, että Mersulta soitetaan että nyt meiän harkkari on saanu koneen hitsattua, alkakaa väsätä sitä autoo siihen ympärille.

Ja oli sitten Mäcin toimintatapa mikä tahansa, niillä on niin paljon rahaa tässä liossa, että on lähinnä pöyristyttävää että taas ollaan tässä tilanteessa ja tallissa on jälleen kerran suomalaiskuski, jonka urasta yksi vuosi menee h....n persiisiin.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Olen pitkään kehitellyt sellaista teoriaa että McLaren vetää jäähdytyspuolen liian tiukalle aeordynamiikan nimissä. Teoriani sai vettä myllyyn kun MP4-18 osoittautui täysin sudeksi. Auto oli tiukkaan pakattu ja pamautti koneen. Silloin puhuttiin nimenomaan että auto on susi, ei kone (vaikka se pannu olikin jota ei saatu kestämään)..
En usko että Ilien olisi vuodesta toiseen olisi tehnyt moottoreita joka ampuu venttiilit kannesta tai veivit kyljestä läpi. :doubtful: :doubtful: :doubtful:

Nythän taas näyttää että jos kestää niin ei ole tehoa (elleivät tosiaan ole alentaneet kierroksia kestävyyden takaamiseksi, kuten joku taisi mainitakin). :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
petrolhead sanoi:
Olen pitkään kehitellyt sellaista teoriaa että McLaren vetää jäähdytyspuolen liian tiukalle aeordynamiikan nimissä. Teoriani sai vettä myllyyn kun MP4-18 osoittautui täysin sudeksi. Auto oli tiukkaan pakattu ja pamautti koneen. Silloin puhuttiin nimenomaan että auto on susi, ei kone (vaikka se pannu olikin jota ei saatu kestämään)..
En usko että Ilien olisi vuodesta toiseen olisi tehnyt moottoreita joka ampuu venttiilit kannesta tai veivit kyljestä läpi. :doubtful: :doubtful: :doubtful:
Ilienhän ei ole enää vastuussa moottoreista, vaan nyt ne on oikeasti Mercedesin tekemiä. MP4-18:n kanssa tilanne oli toki tuo, mutta olin ymmärtävinäni, että nyt kyse on enemmän kasikoneen värinöiden hallinnasta kuin jäähdytyksestä. Tiedä sitten.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
Ilienhän ei ole enää vastuussa moottoreista, vaan nyt ne on oikeasti Mercedesin tekemiä. .
Ilien ei ole mukana mutta eiköhän suurin osa porukasta ole sitä Ilmorin vanhaa porukkaa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Nyt täytyy vain todeta että jokin mättää pahasti McLarenilla. Tombaz, F1:sten johtava aerodynamiikka spesialisti laitetaan katuautojen vastaavaksi, insinöörejä valuu tehtaalta pois kuin rottia uppoavasta laivasta.
Mitä McLarenin johto oikein tekee? Ovatko puheet Whitmarshin kusipäisyydestä täyttä totta?
Tapaus moottori: McLaren-Mercedes valmistaa ja suunnittelee moottorinsa Paragonissa ja Stuttgartissa, onko nyt näin että insinöörien asenne Paragonissa on 'haista paska' tasolla. Tämä ei lupaa hyvää tulevaisuutta McLarenille, eritoten Alonsolle. Harmittavaa että yksi maailman tunnetuimmista automerkeistä Mercedes-Benz kärsii Paragonin tehtaan ongelmista. Näkyykö McLarenin tulevaisuudelle parempaa alkua enää mielestäni? Ei. Mersun johdolle suosittelisin tekemään BMW:t ja yrittää myydä osuus McLarenista ja perustaa/ostaa talli, esim.Renaultin tulevat rippeet tai poistua formuloista. Sen verran huonolta tuo McLarenin strategisen johdon puoli näyttää :nope:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Observer sanoi:
Ilien ei ole mukana mutta eiköhän suurin osa porukasta ole sitä Ilmorin vanhaa porukkaa.
Sikäli kun ovat olleet valmiita Saksaan muuttamaan, niin varmasti.

McLarenin myymisestä kun oli puhetta, niin itse asiassa vastikään muistelen lukeneeni sellaista, että Mercedes harkitsisi koko roskan ostamista. Ron Dennis ja Mansour Ojjeh omistavat tällä hetkellä 60%. Varmasti uuden tallin perustamista fiksumpi ratkaisu, samanhan BMW olisi tehnyt Williamsin kanssa, mikäli Frank olisi siihen suostunut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Observer sanoi:
Käsittääkseni toiminta on edelleen Brixworthissa?
Sellainen kuvitelma mulla jostain syystä on, että olisivat Saksaan sen siirtäneet, sulla on toki yleensä ollut parempi tieto näistä. Ilmor Engineeringhän taitaa kuitenkin olla edelleen olemassa samassa paikassa kuin ennenkin.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
petrolhead sanoi:
Olen pitkään kehitellyt sellaista teoriaa että McLaren vetää jäähdytyspuolen liian tiukalle aeordynamiikan nimissä.
F1-autoissa käytetään yleensä eri radoilla eri tehoisia jäähdytysratkaisuja.

azai sanoi:
Nyt täytyy vain todeta että jokin mättää pahasti McLarenilla. Tombaz, F1:sten johtava aerodynamiikka spesialisti laitetaan katuautojen vastaavaksi, insinöörejä valuu tehtaalta pois kuin rottia uppoavasta laivasta.
Mitä McLarenin johto oikein tekee? Ovatko puheet Whitmarshin kusipäisyydestä täyttä totta?
Tapaus moottori: McLaren-Mercedes valmistaa ja suunnittelee moottorinsa Paragonissa ja Stuttgartissa, onko nyt näin että insinöörien asenne Paragonissa on 'haista paska' tasolla. Tämä ei lupaa hyvää tulevaisuutta McLarenille, eritoten Alonsolle. Harmittavaa että yksi maailman tunnetuimmista automerkeistä Mercedes-Benz kärsii Paragonin tehtaan ongelmista. Näkyykö McLarenin tulevaisuudelle parempaa alkua enää mielestäni? Ei. Mersun johdolle suosittelisin tekemään BMW:t ja yrittää myydä osuus McLarenista ja perustaa/ostaa talli, esim.Renaultin tulevat rippeet tai poistua formuloista. Sen verran huonolta tuo McLarenin strategisen johdon puoli näyttää :nope:
Ensinnäkin Tombazis työskentelee ihan F1-autojen parissa, ja voi olla että hän tulee nyt ottamaan Prodromoun paikan tämän lähtiessä Red Bullille tai sitten huhut Ferrarille siirtymisestä ovat totta.

Mielestäsi Mercedes-Benz kärsii McLarenista mutta voin realistisesti sinulle kertoa, että ilman McLarenia Mersun saavutukset nykyformuloissa olisivat olemattomat. Mercedes-Benz ei edes pysty rakentamaan edes omaa F1-moottoria, he vain iskevät Mersun logot Ilmorin valmistamiin koneisiin. Nojoo alkaahan nykyään niissä moottoreissa Mersunkin kädenjälki näkyä. Ehkäpä parasta Mersun kannalta olisi ryhtyä ainoastaan sponsoroimaan McLarenia ja antaa McLarenin itse rakentaa moottorit Paragonissa. Mersun tuskin kannattaa haaveilla omasta F1-tallista ennen kuin he oppivat rakentamaan toimivan moottorin, joka on muuten paljon helpompaa kuin nopean auton rakentaminen. Kannattaa myös miettiä miksi Mercedes-Benz kirjoitetaan vasta McLarenin jälkeen.
 
Ylös