McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
azai sanoi:
Nyt täytyy vain todeta että jokin mättää pahasti McLarenilla. Tombaz, F1:sten johtava aerodynamiikka spesialisti laitetaan katuautojen vastaavaksi, insinöörejä valuu tehtaalta pois kuin rottia uppoavasta laivasta.
Mitä McLarenin johto oikein tekee? Ovatko puheet Whitmarshin kusipäisyydestä täyttä totta?
Tapaus moottori: McLaren-Mercedes valmistaa ja suunnittelee moottorinsa Paragonissa ja Stuttgartissa, onko nyt näin että insinöörien asenne Paragonissa on 'haista paska' tasolla. Tämä ei lupaa hyvää tulevaisuutta McLarenille, eritoten Alonsolle. Harmittavaa että yksi maailman tunnetuimmista automerkeistä Mercedes-Benz kärsii Paragonin tehtaan ongelmista. Näkyykö McLarenin tulevaisuudelle parempaa alkua enää mielestäni? Ei. Mersun johdolle suosittelisin tekemään BMW:t ja yrittää myydä osuus McLarenista ja perustaa/ostaa talli, esim.Renaultin tulevat rippeet tai poistua formuloista. Sen verran huonolta tuo McLarenin strategisen johdon puoli näyttää :nope:
Kyllä mersun väki saa syyttää itseään jos heidän palkkaamansa henkilöt eivät pidä huolta strategisesta puolesta. Mersun vastuulla on kuitenkin se moottorin rakentaminen. Etenkin nyt, kun se osti Ilmorin ja paljon sen omia insinöörejä siirtyi F1-projektin pariin.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Juzo sanoi:
F1-autoissa käytetään yleensä eri radoilla eri tehoisia jäähdytysratkaisuja .
Olen varsin tietoinen tästä. On silti mahdollista että peruskonstruktiossa on turvamarginaaalit puristettu liian tiukkaan, ja/tai sen variaatioissa eri radoille. Ei nyt unohdeta kuitenkaan että McLaren on tiimi josta ei löydy edes taitoa laskemaan vaihdelaatikon välityksiä eri ratojen mukaisiksi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
petrolhead sanoi:
Olen pitkään kehitellyt sellaista teoriaa että McLaren vetää jäähdytyspuolen liian tiukalle aeordynamiikan nimissä. Teoriani sai vettä myllyyn kun MP4-18 osoittautui täysin sudeksi. Auto oli tiukkaan pakattu ja pamautti koneen. Silloin puhuttiin nimenomaan että auto on susi, ei kone (vaikka se pannu olikin jota ei saatu kestämään)..
En usko että Ilien olisi vuodesta toiseen olisi tehnyt moottoreita joka ampuu venttiilit kannesta tai veivit kyljestä läpi. :doubtful: :doubtful: :doubtful:

Nythän taas näyttää että jos kestää niin ei ole tehoa (elleivät tosiaan ole alentaneet kierroksia kestävyyden takaamiseksi, kuten joku taisi mainitakin). :jaska:
Eihän tuo salaisuus ole, että Neweyn autojen perfektionismi ahtasi moottorin jäähdytyksen liian tiukille muutamassa mallissa. Kuskitkin valittelivat "lämmitystä" jos vaikka moottori kestikin. Mutta kovalla kädellä silloin näitä korjattiin ja monesti aerodynamiikka haki uusia jäähdyttävämpiä muotojaan erehdysten kautta. Neweyn osuus on niistä päivistä ja muutamasta epäonnistuneesta mallista selvästi vähentynyt. Nykyautossa Neweyn lähdön ollessa tiedossa jo pitkään hänen osuutensa lienee jo varsin hallittu. Varsinkin kun jo viime vuonna saatiin autosta hyvin toimiva.

Nyt nähtyjen ongelmien selitykseksi on tarjottu Ilienin ja Mersun pajan ongelmia saada alumiinisiksi määrättyjä mäntiä kestämään. Probleema saattaa olla tuon aikoinaan kielletyn Berylliumin luokkaa jos vaikka mersussa on ollut hyvinkin eksoottiset männät aiemmin. Vaikuttaahan em elementit koko moottorin toimintaa tasapainoineen, värinöineen, palotiloineen ymv vaikka ne voidaankin pukea yhteen sanaan: männät.

Kerrotuksi ei ole tullut, mistä kyseinen alumiinisääntö on saanut alkunsa. Ja älkää sanoko, että säästöistä - koska enemmän johdonmukaisempaa FIA toiminnassa on ollut joidenkin kilpailukyvyn sekoittaminen kuin todellinen säästöjen tavoittelu. Olisikin mukava tietää miten tämä alumiinisäntö on purrut eri tehtaisiin ja oliko esim entiseen tapaan Ferrarilla tuplasti aiemmin ko tieto hallussaan.
 
Viimeksi muokattu:

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
mikæl sanoi:
Kerrotuksi ei ole tullut, mistä kyseinen alumiinisääntö on saanut alkunsa. Ja älkää sanoko, että säästöistä - koska enemmän johdonmukaisempaa FIA toiminnassa on ollut joidenkin kilpailukyvyn sekoittaminen kuin todellinen säästöjen tavoittelu. Olisikin mukava tietää miten tämä alumiinisäntö on purrut eri tehtaisiin ja oliko esim entiseen tapaan Ferrarilla tuplasti aiemmin ko tieto hallussaan.
Nythän se Ferrarikaan ei ole mitenkään hyvin kulkenut. Onko siis FIA vuotanut säännöt kaikille muille paitsi Mclarenille? Kyllä kai nämä säännöt ovat samat kaikille ja tuskin FIAssa otetaan sellaisia henk.koht riskejä työpaikan suhteen että käytäsiin supattelemassa sääntömuutoksista etukäteen. En nyt oikein jaksa uskoa että syy tähän nykyhetkiseen tilanteeseen on jokin mystinen alumiinisääntö. Vika on syvemmällä, koska tämä tilannehan alkaa jo Mäcin osalta olla oletusarvo kauteen lähdettäessä. Autot on kesken ja moottoreista tulee uutta kehitysversiota melkein ennen kuin edellinen on lähtenyt pajalta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Rapu-70 sanoi:
Nythän se Ferrarikaan ei ole mitenkään hyvin kulkenut. Onko siis FIA vuotanut säännöt kaikille muille paitsi Mclarenille? Kyllä kai nämä säännöt ovat samat kaikille ja tuskin FIAssa otetaan sellaisia henk.koht riskejä työpaikan suhteen että käytäsiin supattelemassa sääntömuutoksista etukäteen. En nyt oikein jaksa uskoa että syy tähän nykyhetkiseen tilanteeseen on jokin mystinen alumiinisääntö. Vika on syvemmällä, koska tämä tilannehan alkaa jo Mäcin osalta olla oletusarvo kauteen lähdettäessä. Autot on kesken ja moottoreista tulee uutta kehitysversiota melkein ennen kuin edellinen on lähtenyt pajalta.
Toki alumiini on vain arvaus ( lehdistön esittämä ) yhdeksi pääsyistä mersun ongelmiin. Mutta vain arvaushan sekin on, että McLarenilla moottorinsa puolesta olisi jotakin suurempaa ongelmaa joka ei seuraavassa versiossa korjaantuisi.

Leikkisästi voidaan ajatella, ettei Ferrari kulje, vaikka saikin V8 moottorit läpi ( ajoi asiaansa niiden puolesta ). Onko alumiini miten hanskassa Ferrarilla, ei ole tiedossa, mutta väistämättä tulee myös Beryllium-ajat mieleen. Sen sijaan ei ole enää leikkipuhetta, että aikoinaan jotkin uudistukset ( esim elektroniikkayksiköiden vähentäminen ) oli Ferrarilla tiedossa paljon ennen muita ja siksi on lupa asiasta hieman leikkiä laskea. Johonkin aikaan FIAn delekaatio tutustui Ferrarin tehtaisiin useammin kuin sääntömuutosten alla ilman ilkeitä huhuja olisi soveliasta. Ja samanlaisia pahoja puheita herättää myös FIA suhteellisen suuri osuus entisiä Ferrarin työntekijöitä. Mutta kuten sanottu, vain nilkeämielisten puheitahan nämä, ilman näyttöä.


Tosiasiassa kaikki muutokset söivät juuri McLarenin avuja tähän kauteen. Olihan heillä viime kauden paras auto - joskaan ei vielä luotettava. Tiedossa on myös, että Ferrari aloitti V8 projektinsa ennen muita talleja siinä toivossa, että sääntö menee läpi. Näillä seikoilla ei silti tarvitse olla mitään tekemistä Mersun ongelmiin - olihan asetelma sama muutamalle muullekin moottorinvalmistajalle. Beryllium-aikojen jälkeenhän Mersu on osoittanut ( Ilienin paja ) että osaa sotkea asiansa ihan ilman painostustakin. Sinällään pelkkä moottorinmuutos söi eniten BMW:n avuja, koska aikoinaan heidän moottoriohjelmansa oli hyvin kilpailukykyinen. Ferrari ja Bemari kävivätkin melkoisesti vääntöä aiheesta - ja kas, V8 kanta ajettiin läpi.

Jos mesellä on pitempiaikainen ongelma, voidaan sitä jo pitää saavutuksena. Siis sikäli, että edellisen moottorin kestävyysongelmat on saatu kopioitua pari pyttyä pienempään uuteen moottoriin.
 
Viimeksi muokattu:

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
On sitten niin tai nän, hauska on nähdä kuka kykenee sen "parhaimman" koneen värkkäämään.
Italialaiset, Japanilaiset Ranskalaiset vaiko Sakut.
Kaikilla oli tieto varmaan samoihin aikoihin..

Olivat materiaalit sitten sitä tai tätä, säännöt kaikilla samat ja samalta viivalta lähdetään.
Lopputulos tulee kyllä henkilöistä/ sieltä tulevasta osaamisesta..
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Rapu-70 sanoi:
Talli antanee infoa mersulle aika paljonkin siitä, millaisilla kierroksilla eri radoilla ajetaan.
Eiköhän Mersulla ole ihan itsellä tiedossa millaisilla kierroksilla ajetaan(tai pitäisi ajaa). Samat radat, samat kuskit ja telemetriat moottoreissa jo vuosien ajan, dataa kyllä on omastakin takaa. Tosin mistäs sitä tietää vaikka Haug aina kisan jälkeen kävisikin Ronilta kysymässä että kuinkas paljon meidän moottorit sitten oikein kiertivät :D
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Räikkönen haukkuu Mersun paskaksi:
http://www.sport1.de/coremedia/generator/www.sport1.de/Sportarten/Formel1/Berichte/Hintergrund/f1_20r_C3_A4ikk_C3_B6nen_20kritisiert_20mercedes_20mel.html

Eli lyhyesti suomeksi Räkän pahimpia kyrpimisen aiheita:
"Testataan jo pitkään mutta edistystä ei tule. Ongelma on moottorissa"

kysymys: "kauanko menee että autosta saadaan kilpailukykyinen?"
Räkä:"en minä tiedä, kysykää Mersulta"

"He (Mercedes) ei ole sillä tasolla kuin pitäisi. Heidän pitää parantaa. Nimenomaan moottorin suhteen meillä on paljon työtä edessä"

:jaska: Mercedes :jaska: Perkele kun on Mäkki sitonut itsensä maailman paskimpaan moottorinkehittäjään, Hondalla juhlittaisiin mestaruuksia sarjassa...
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Matxi sanoi:
Taisi tulla formulastaralle kalliiksi kun meni taas lupailemaan noita viinaksia forumin väelle...
Hetkinen, en minä kirkasta saanut 2004, jätettiinkö suoritus tekemättä minulle? Tuli kyllä nyt kallis kahden kirkkaan pullollisen verran... :alppu:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ukyo Katayama sanoi:
kysymys: "kauanko menee että autosta saadaan kilpailukykyinen?"
Räkä:"en minä tiedä, kysykää Mersulta"

"He (Mercedes) ei ole sillä tasolla kuin pitäisi. Heidän pitää parantaa. Nimenomaan moottorin suhteen meillä on paljon työtä edessä"
No, tavallaan nuo vastaukset on pitkälti samanlaisia kun Kimi on esittänyt kisoissakin. Eli parannettavaa on vielä.

Tässä yhteydessä tuntuu että lehdistö on taas ottanut hiukan omia vapauksia kirjoitella juttuja. Tosin eipä nuo rohkaisevia kommentteja ole.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mua vituttaa tämän toikin edessä/alussa näkyvä peukku pystyssä. (ks. yllä). :jaska: :nope:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Epäilin tuossa aiemmin, että tuskin auto mitenkään ihmeemmin renkaita syö, vaan että joutuivat Macilla ajamaan pienillä siivillä, niin kuin kuvista näkyi, jottei suoralla jäätäisi liikaa, ja että pienet siivet syövät myös renkaita, kun auto luistaa enemmän mutkissa. Kulta on näemmä samoilla linjoilla:


Minisiivet söivät renkaat

"Barcelonan yhteistestissä McLaren joutui teho-ongelmien vuoksi ajattamaan autoaan mitä ilmeisimmin minimisiivillä, jottei MP4-21 olisi jäänyt vielä hitaammaksi suorilla. Minisiivillä kompensoitiin kilpailijoihin verrattuna alhaisempia kierroslukuja.

Eräät asiantuntijat arvioivat Barcelonan varikolla, että Honda pyörittää moottoristaan tällä hetkellä 19100 kierrosta minuutissa, Renault 18900 ja BMW:kin yli 18000. Mercedeksellä kierrosluvut ovat 17500:n kieppeillä.

Huippunopeudessa McLaren hävisi Barcelonan pääsuoralla kärjelle 9 km/t. Normaalisiivekkeillä eroksi olisi voinut revetä murhaava 15-18 km/t. Siivekevalinnat selittävät myös McLarenin huiman rengaskulutuksen."

Eli ongelma näyttäisi olevan nimenomaan moottorissa, ei aerodynamiikassa/alustassa. Huvittavaa kuitenkin on, että Kulta nimeää jo tässä vaiheessa Renaultin aerodynamiikan parhaaksi. Molemmat(renoo ja Laren) ovat selkeästi aerodynamiikaltaan kehitysversioita edelliskaudesta, joten aivan yhtä hyvin Macin aerodynamiikka voi olla koko joukon paras.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
Epäilin tuossa aiemmin, että tuskin auto mitenkään ihmeemmin renkaita syö, vaan että joutuivat Macilla ajamaan pienillä siivillä, niin kuin kuvista näkyi, jottei suoralla jäätäisi liikaa, ja että pienet siivet syövät myös renkaita, kun auto luistaa enemmän mutkissa. Kulta on näemmä samoilla linjoilla:


Minisiivet söivät renkaat

"Barcelonan yhteistestissä McLaren joutui teho-ongelmien vuoksi ajattamaan autoaan mitä ilmeisimmin minimisiivillä, jottei MP4-21 olisi jäänyt vielä hitaammaksi suorilla. Minisiivillä kompensoitiin kilpailijoihin verrattuna alhaisempia kierroslukuja.

Eräät asiantuntijat arvioivat Barcelonan varikolla, että Honda pyörittää moottoristaan tällä hetkellä 19100 kierrosta minuutissa, Renault 18900 ja BMW:kin yli 18000. Mercedeksellä kierrosluvut ovat 17500:n kieppeillä.

Huippunopeudessa McLaren hävisi Barcelonan pääsuoralla kärjelle 9 km/t. Normaalisiivekkeillä eroksi olisi voinut revetä murhaava 15-18 km/t. Siivekevalinnat selittävät myös McLarenin huiman rengaskulutuksen."

Eli ongelma näyttäisi olevan nimenomaan moottorissa, ei aerodynamiikassa/alustassa. Huvittavaa kuitenkin on, että Kulta nimeää jo tässä vaiheessa Renaultin aerodynamiikan parhaaksi. Molemmat(renoo ja Laren) ovat selkeästi aerodynamiikaltaan kehitysversioita edelliskaudesta, joten aivan yhtä hyvin Macin aerodynamiikka voi olla koko joukon paras.
Kimin puheista on kyllä tullut selvästi että moottori on susi, mutta mistäs sen tietää jos McLaren on mokannut jotain auton linjoissa eikä kulje suoralla vaikka moottorissa tehoa olisikin. Suoranopeuteen ja downforceen ei vaikuta pelkkä takasiiven kulma, vaan koko auto. Itseasiassa, McLaren taitaa perinteisesti olla auto joka ei ole nopein suoralla, ellei siipeä vähennetä. Ja V8:n alentuneet tehot ei jaksa liikuttaa tätä downforcekonetta entiseen malliin.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Niin no siis se ajattelu, että Mclarenin aerodynamiikka olis jotenkin ylivoimasta on kanssa näitä opinkappaleita mihin tässä nyt on tapana ollut tällä palstalla luottaa. Eli kaikki syy epäonnistumisista nähdään Mersun kyvyttömyytenä. Kyllä vikaa on sysissä ja sepissä, kun ei kahta peräkkäistä hyvää kautta saada aikaiseksi. On todellisuuspakoista kuvitella, että tämän kauden sääntömuutokset olisi kohdistettu Mclaren-Mercedestä vastaan. Miksi ihmeessä olisi? Eihän talli nyt varsinaisesti ole ollut mitenkään ylivoimainen.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Pitääkin toivoa että alkukaudesta olisi paljon sadekisoja, niin muut eivät pystyisi hyötymään tehoistaan. Aivan kuten Senna pärjäsi sadekisoissa alitehoisella McLaren-Fordilla tehokkaita Williams-Renaulteja vastaan 1993.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Driver #8 sanoi:
Pitääkin toivoa että alkukaudesta olisi paljon sadekisoja, niin muut eivät pystyisi hyötymään tehoistaan. Aivan kuten Senna pärjäsi sadekisoissa alitehoisella McLaren-Fordilla tehokkaita Williams-Renaulteja vastaan 1993.
Sennan autossa oli yleisen mielipiteen mukaan myös paras luistonesto, eli hyöty oli tuolloin suhteessa vielä suurempi.
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
nyt selattuani kaikki nämä 14 sivua käyttäjien kommentteja ja saksalaiset ja englantilaiset f1-aiheiset lehdet luettuani, ei tullu mitään muuta lausetta mieleen kun "now we have to work even harder as a team, to improve our competetiveness" (lausu huonolla saksalaisenglannilla, bratwurst sinapilla vasemmassa poskessa) :dunno:
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
Onkos Mäkki ollu tänään testauspuuhissa jossain? Tuloksia?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
SuperKimi sanoi:
Onkos Mäkki ollu tänään testauspuuhissa jossain? Tuloksia?
Tällä viikolla testataan Valenciassa. Tänään satoi ja radalla oli vain Williams, muut liittyvät mukaan huomenna. Huomiselle luvassa mm. uuden Renault'n virallinen esittely ja Valentino Rossi Ferrarin ratissa.
 
Ylös