McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

kp_1

Active member
Liittynyt
8.2.2005
Viestit
44
Kummelia lainatakseni: Se on muuten sillalailla, että pojat me hävitään tää peli :nope: :jaska: :( Ellei McLaren/Mercedes saa jollain ihme konstilla ratkaistua ongelmiaan (johon en usko) ennen Bahrainin GP:tä
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Jotenkin vain kummeksuttaa se että Itse Heikki Kovalainen sanoi eräässä haastattelussa että uusista moottoreista parhaimman vaikutuksen teki juuri Mersu. Oli kuulemma mennyt rajoitettua Rellua suorilla karkuun kuin tyhjää vain. Kummastuttaa vähän tämä lausunto. No parempi näin päin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
Jotenkin vain kummeksuttaa se että Itse Heikki Kovalainen sanoi eräässä haastattelussa että uusista moottoreista parhaimman vaikutuksen teki juuri Mersu. Oli kuulemma mennyt rajoitettua Rellua suorilla karkuun kuin tyhjää vain. Kummastuttaa vähän tämä lausunto. No parempi näin päin.
salailevat vauhtiansa siis vain :ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kp_1 sanoi:
Kummelia lainatakseni: Se on muuten sillalailla, että pojat me hävitään tää peli :nope: :jaska: :( Ellei McLaren/Mercedes saa jollain ihme konstilla ratkaistua ongelmiaan (johon en usko) ennen Bahrainin GP:tä
korjaus: "se on muuten sillälailla että viimeks kun käytiin täällä häviämässä niin oli vielä makkaramyynti.... jokatapauksessa me on jo hävitty tää peli"
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Sennan autossa oli yleisen mielipiteen mukaan myös paras luistonesto, eli hyöty oli tuolloin suhteessa vielä suurempi.
jaah, mun muistaakseni vähän jokainen oli sitä mieltä omasta TC:tään että se on paras...
En ainakaan muista missään olleen faktaa siitä että McLarenin TC olis toiminut parhaiten...

itse veikkaan että McLarenin V8 kone oli helpompi ajettava huonoissa oloissa kuin että TC:ssä olisi ollut niin isoja eroja noiden kahden tiimin välillä....
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
FO110K sanoi:
korjaus: "se on muuten sillälailla että viimeks kun käytiin täällä häviämässä niin oli vielä makkaramyynti.... jokatapauksessa me on jo hävitty tää peli"

Eikun menee se myoskin nain: Se on muuten sillalailla, että pojat me hävitään tää peli. Eri jaksossa vaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K sanoi:
jaah, mun muistaakseni vähän jokainen oli sitä mieltä omasta TC:tään että se on paras...
En ainakaan muista missään olleen faktaa siitä että McLarenin TC olis toiminut parhaiten...

itse veikkaan että McLarenin V8 kone oli helpompi ajettava huonoissa oloissa kuin että TC:ssä olisi ollut niin isoja eroja noiden kahden tiimin välillä....
Oli se sikäli yleinen mielipide, että sitä tuon vuoden TV-lähetyksissä Walkerin ja Huntin toimesta tarjoiltiin. Ja tuskin sentään vähän jokainen kun Benetton oli vasta esitellyt omansa, joka oli aika raju (söi takapyöriä) ja Ferrarihan ei saanut noita värkkejä toimimaan oikeastaan koskaan. Senna itsekin sanoi jälkeenpäin, ettei kyse ollut niinkään taidosta kuin luistonestosta, toki toimiva järjestelmä yhdistettynä ajettavuudeltaan parempaan moottoriin (V8 antoi laakeamman vääntökäyrän kuin V10) antoi osaltaan McLarenille edun.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulastara sanoi:
Eli ongelma näyttäisi olevan nimenomaan moottorissa, ei aerodynamiikassa/alustassa. Huvittavaa kuitenkin on, että Kulta nimeää jo tässä vaiheessa Renaultin aerodynamiikan parhaaksi. Molemmat(renoo ja Laren) ovat selkeästi aerodynamiikaltaan kehitysversioita edelliskaudesta, joten aivan yhtä hyvin Macin aerodynamiikka voi olla koko joukon paras.
Joo, mutta Mäkki ei pääse käyttämään aerodynamiikkaansa kun autoa vauhdittaa Mersun nuhapumppu-mehumaija. :mad_old:

Kyllä taas kerran ollaan niin syvällä suossa, että vituttaa kuin oravaa jolla on käpy jäässä. Kimiltä menee TAAS yks vuosi täysin hukkaan.

Miten voi joku V8 kiertää 17500 rpm, kun repivät kympistäkin yli 18k rundeja. :jaska: :jaska:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
butterfly sanoi:
Eikun menee se myoskin nain: Se on muuten sillalailla, että pojat me hävitään tää peli. Eri jaksossa vaan.
'Alunperinhän' Rokan Antti Tuntemattomassa sanoi (oliko se Lammio vai se Tauno Palon esittämälle upseerille, että: Me pojat muuten hävitään tää sota! :ahem:
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Eikös mäcci testaa tänään Valenciassa? Onko Kimi ajamassa? Onko kellään tietoa, mistä vois seurata aikoja?
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Tuesday 31st - Kimi Raikkonen and Gary Paffett
Wednesday 1st February - Kimi Raikkonen and Gary Paffett
Thursday 2nd Feb - Juan Pablo Montoya and Pedro de la Rosa
Friday 3rd Feb - Juan Pablo Montoya and Pedro de la Rosa

Valenciassa ei vissiin ole aikojen liveseurantaa.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Moe Szyslak sanoi:
Joo, mutta Mäkki ei pääse käyttämään aerodynamiikkaansa kun autoa vauhdittaa Mersun nuhapumppu-mehumaija. :mad_old:

Kyllä taas kerran ollaan niin syvällä suossa, että vituttaa kuin oravaa jolla on käpy jäässä. Kimiltä menee TAAS yks vuosi täysin hukkaan.

Miten voi joku V8 kiertää 17500 rpm, kun repivät kympistäkin yli 18k rundeja. :jaska: :jaska:
Jos odotettaisiin sitä mersun uudempaa moottori versiota eli sitä millä 'mäcci' lähtee kauteen :thumbup: mutta on kylläkin taas sellainen kutina munissa että se uusi mersun moottori tulee olemaan 'nopea/voimakas'.........mutta taas kehno kestämään eli poks poks alkukaudesta :nope: mutta toivoa pitää että mersu/mäcci olisivat jotain oppineet edellisiltä kausien aluista :yuck: Nythän 'mäcissä' on kiinni sellainen kone jolla testataan auton käyttäytymistä noin yleensä........väri vaihtuu sitten oranssista mustanhopeaan kun saavat sen 'oikean' myllyn siihen koriin :thumbup:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Moe Szyslak sanoi:
'Alunperinhän' Rokan Antti Tuntemattomassa sanoi (oliko se Lammio vai se Tauno Palon esittämälle upseerille, että: Me pojat muuten hävitään tää sota! :ahem:

Ahaa. Niinpas tais olla. Aivan loistava kirja tuntematon sotilas :thumbup:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
J.Heldenview sanoi:
Kimin puheista on kyllä tullut selvästi että moottori on susi, mutta mistäs sen tietää jos McLaren on mokannut jotain auton linjoissa eikä kulje suoralla vaikka moottorissa tehoa olisikin. Suoranopeuteen ja downforceen ei vaikuta pelkkä takasiiven kulma, vaan koko auto. Itseasiassa, McLaren taitaa perinteisesti olla auto joka ei ole nopein suoralla, ellei siipeä vähennetä. Ja V8:n alentuneet tehot ei jaksa liikuttaa tätä downforcekonetta entiseen malliin.

Onhan se tietysti mahdollista, että olisivat 'mokanneet' auton linjoissakin, mutta pitäisin suhteellisen suorasanaisen kaverin(joka on autolla ajanut)tuntemuksia uskottavampana, kuin jotain totaalista mutu-arvelua. Auton lisääntynyt ilmanvastus voi kuitenkin olla ihan tottakin. Auton keulassa on vähän palailtu vuoden 04 *spekseihin*, ja silloinhan Monzassa käytettiin pienemmän ilmanvastuksen omaavaa keularatkaisua, joka muistutti pitkälti viime vuoden keulaa. Toisaalta entistäkin kapeammat ponttoonit ym. kompensoinnevat mahdollista ilmanvastuksen lisääntymistä. Näyttää kyllä siltä, että autossa on potentiaalia huimiin downforcelukuihin, jotka tuonevat hedelmää syheröillä radoilla, we'll see...

Mielenkiintoista nähdä, käyttävätkö taas leveämpää keulaa Monzassa. Itse veikkaan, että kyllä vain käyttävät, jos sitä nyt mitenkään tuohon uuteen kokonaisuuteen saadaan ympättyä.

Mutta se, että Laren ei koskaan ole ollut nopein suorilla, ei kerro yhtään mitään sen suhteen, onko kyse aerodynamiikasta/ilmanvastuksesta, vai motin heikkoudesta. -03 Monzassa yleinen mielipide taisi olla, että Ferrarilla on pienin ilmanvastus ja varsin tehokas myllykin, Williamsilla tehokkain moottori mutta enempi ilmanvastusta. Kuitenkin Kimi sinnitteli Larenillaan niiden peesissä, vaikka auto oli "wanhaa" mallia. Yleinen mielipide ei myöskään tuennut sitä että Mersu olisi ollut edes Ferrarin luokkaa, joten jäljelle jää korin pieni luontainen ilmanvastus. Mutta joo, "yleinen mielipide" ei taida kuitenkaan olla paras mahdollinen perustelun kulmakivi, johon nojata.

Eipä tässä tosin kenelläkään parempaakaan sisäpiirin tietoa ole...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
formulastara sanoi:
Mielenkiintoista nähdä, käyttävätkö taas leveämpää keulaa Monzassa. Itse veikkaan, että kyllä vain käyttävät, jos sitä nyt mitenkään tuohon uuteen kokonaisuuteen saadaan ympättyä.
Mitenköhän leveämmässä keulassa on pienempi ilmanvastus?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juzo sanoi:
Mitenköhän leveämmässä keulassa on pienempi ilmanvastus?
Se Mclarerin leveämpi keula ohjaa ilman suoremmin auton "ylitse", ponttoonien päälle. Ilmamäärä, joka kohdistuu esim. ponttoonien sivujäähdyttimille pienenee. vrt. GT-koppiautot, niissä ilmanvastus on murto-osa F1:stä.

Karrikoiden voidaan sanoa, että kun alat leventämään sellaista littanakeulaa mitä Macillakin oli, niin mitä leveämpi se on, sitä pienempi on ilmanvastus -> kun levennät keulaa riittävästi, niin se menee jo renkaidenkin yli, jolloin ilmanvastus pienenee dramaattisesti.

Olisihan se helppoa, jos kaventamalla keulaa saataisiin aina vaan pienempi ilmanvastus, harmi vaan, että se keula ei ole ainoa asia mikä sitä ilmaa vastaan tulee...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
formulastara sanoi:
Olisihan se helppoa, jos kaventamalla keulaa saataisiin aina vaan pienempi ilmanvastus, harmi vaan, että se keula ei ole ainoa asia mikä sitä ilmaa vastaan tulee...
Niinpä niin, muistaakseni luin joskus kaudella 2004 tuosta McLarenin keularatkaisusta niin sanoivat silloin, että olivat osaksi päätyneet siihen sen takia, että moottorille saataisiin parempi jäähdytys. Vaikea kuitenkaan sanoa kummassa on pienempi ilmanvastus, McLarenhan ei muistaakseni käyttänyt sitä leveämpää keulaa Monzan kisassa 2004 vaan niissä Monzan testeissä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Oli se sikäli yleinen mielipide, että sitä tuon vuoden TV-lähetyksissä Walkerin ja Huntin toimesta tarjoiltiin.
niin ja Keken kommentti aiheesta oli tuolloin että kaikkien tallien mielestä jokaisen oma vehje on paras (tosin ferkku poislukien jolla oli tunnetusti ongelmia) ja siksi kukaan ei halunnut kieltää niitä (TC) kaudelle 1994 kun kerta luulivat kaikki saavansa parhaan hyödyn järjestelmästä...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juzo sanoi:
Niinpä niin, muistaakseni luin joskus kaudella 2004 tuosta McLarenin keularatkaisusta niin sanoivat silloin, että olivat osaksi päätyneet siihen sen takia, että moottorille saataisiin parempi jäähdytys. Vaikea kuitenkaan sanoa kummassa on pienempi ilmanvastus, McLarenhan ei muistaakseni käyttänyt sitä leveämpää keulaa Monzan kisassa 2004 vaan niissä Monzan testeissä.
Käyttivät Monzan kisassa. Sellainen leveämpi keula sopii paremmin pitkiä suoria sisältäville radoille, ei kai ne muuten sitä käyttäisi. Syheröille sitten ilmeisesti saadaan kapeammalla tehokkaampi downforce.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Juzo sanoi:
Niinpä niin, muistaakseni luin joskus kaudella 2004 tuosta McLarenin keularatkaisusta niin sanoivat silloin, että olivat osaksi päätyneet siihen sen takia, että moottorille saataisiin parempi jäähdytys. Vaikea kuitenkaan sanoa kummassa on pienempi ilmanvastus,
Pitäis melkein olla autoista CFD mallit että vois jotain sanoa. On se kieltämätrtä vaikea heitellä täältä onko vastus pienempi tai pelaako jäähdytys paremmin :eek:
 
Ylös