salailevat vauhtiansa siis vain :ahem:MaranelloRed sanoi:Jotenkin vain kummeksuttaa se että Itse Heikki Kovalainen sanoi eräässä haastattelussa että uusista moottoreista parhaimman vaikutuksen teki juuri Mersu. Oli kuulemma mennyt rajoitettua Rellua suorilla karkuun kuin tyhjää vain. Kummastuttaa vähän tämä lausunto. No parempi näin päin.
korjaus: "se on muuten sillälailla että viimeks kun käytiin täällä häviämässä niin oli vielä makkaramyynti.... jokatapauksessa me on jo hävitty tää peli"kp_1 sanoi:Kummelia lainatakseni: Se on muuten sillalailla, että pojat me hävitään tää peli :nope: :jaska: Ellei McLaren/Mercedes saa jollain ihme konstilla ratkaistua ongelmiaan (johon en usko) ennen Bahrainin GP:tä
jaah, mun muistaakseni vähän jokainen oli sitä mieltä omasta TC:tään että se on paras...Bobakki sanoi:Sennan autossa oli yleisen mielipiteen mukaan myös paras luistonesto, eli hyöty oli tuolloin suhteessa vielä suurempi.
FO110K sanoi:korjaus: "se on muuten sillälailla että viimeks kun käytiin täällä häviämässä niin oli vielä makkaramyynti.... jokatapauksessa me on jo hävitty tää peli"
Oli se sikäli yleinen mielipide, että sitä tuon vuoden TV-lähetyksissä Walkerin ja Huntin toimesta tarjoiltiin. Ja tuskin sentään vähän jokainen kun Benetton oli vasta esitellyt omansa, joka oli aika raju (söi takapyöriä) ja Ferrarihan ei saanut noita värkkejä toimimaan oikeastaan koskaan. Senna itsekin sanoi jälkeenpäin, ettei kyse ollut niinkään taidosta kuin luistonestosta, toki toimiva järjestelmä yhdistettynä ajettavuudeltaan parempaan moottoriin (V8 antoi laakeamman vääntökäyrän kuin V10) antoi osaltaan McLarenille edun.FO110K sanoi:jaah, mun muistaakseni vähän jokainen oli sitä mieltä omasta TC:tään että se on paras...
En ainakaan muista missään olleen faktaa siitä että McLarenin TC olis toiminut parhaiten...
itse veikkaan että McLarenin V8 kone oli helpompi ajettava huonoissa oloissa kuin että TC:ssä olisi ollut niin isoja eroja noiden kahden tiimin välillä....
Joo, mutta Mäkki ei pääse käyttämään aerodynamiikkaansa kun autoa vauhdittaa Mersun nuhapumppu-mehumaija. :mad_old:formulastara sanoi:Eli ongelma näyttäisi olevan nimenomaan moottorissa, ei aerodynamiikassa/alustassa. Huvittavaa kuitenkin on, että Kulta nimeää jo tässä vaiheessa Renaultin aerodynamiikan parhaaksi. Molemmat(renoo ja Laren) ovat selkeästi aerodynamiikaltaan kehitysversioita edelliskaudesta, joten aivan yhtä hyvin Macin aerodynamiikka voi olla koko joukon paras.
'Alunperinhän' Rokan Antti Tuntemattomassa sanoi (oliko se Lammio vai se Tauno Palon esittämälle upseerille, että: Me pojat muuten hävitään tää sota! :ahem:butterfly sanoi:Eikun menee se myoskin nain: Se on muuten sillalailla, että pojat me hävitään tää peli. Eri jaksossa vaan.
Jos odotettaisiin sitä mersun uudempaa moottori versiota eli sitä millä 'mäcci' lähtee kauteen :thumbup: mutta on kylläkin taas sellainen kutina munissa että se uusi mersun moottori tulee olemaan 'nopea/voimakas'.........mutta taas kehno kestämään eli poks poks alkukaudesta :nope: mutta toivoa pitää että mersu/mäcci olisivat jotain oppineet edellisiltä kausien aluista :yuck: Nythän 'mäcissä' on kiinni sellainen kone jolla testataan auton käyttäytymistä noin yleensä........väri vaihtuu sitten oranssista mustanhopeaan kun saavat sen 'oikean' myllyn siihen koriin :thumbup:Moe Szyslak sanoi:Joo, mutta Mäkki ei pääse käyttämään aerodynamiikkaansa kun autoa vauhdittaa Mersun nuhapumppu-mehumaija. :mad_old:
Kyllä taas kerran ollaan niin syvällä suossa, että vituttaa kuin oravaa jolla on käpy jäässä. Kimiltä menee TAAS yks vuosi täysin hukkaan.
Miten voi joku V8 kiertää 17500 rpm, kun repivät kympistäkin yli 18k rundeja. :jaska: :jaska:
Moe Szyslak sanoi:'Alunperinhän' Rokan Antti Tuntemattomassa sanoi (oliko se Lammio vai se Tauno Palon esittämälle upseerille, että: Me pojat muuten hävitään tää sota! :ahem:
J.Heldenview sanoi:Kimin puheista on kyllä tullut selvästi että moottori on susi, mutta mistäs sen tietää jos McLaren on mokannut jotain auton linjoissa eikä kulje suoralla vaikka moottorissa tehoa olisikin. Suoranopeuteen ja downforceen ei vaikuta pelkkä takasiiven kulma, vaan koko auto. Itseasiassa, McLaren taitaa perinteisesti olla auto joka ei ole nopein suoralla, ellei siipeä vähennetä. Ja V8:n alentuneet tehot ei jaksa liikuttaa tätä downforcekonetta entiseen malliin.
Mitenköhän leveämmässä keulassa on pienempi ilmanvastus?formulastara sanoi:Mielenkiintoista nähdä, käyttävätkö taas leveämpää keulaa Monzassa. Itse veikkaan, että kyllä vain käyttävät, jos sitä nyt mitenkään tuohon uuteen kokonaisuuteen saadaan ympättyä.
Se Mclarerin leveämpi keula ohjaa ilman suoremmin auton "ylitse", ponttoonien päälle. Ilmamäärä, joka kohdistuu esim. ponttoonien sivujäähdyttimille pienenee. vrt. GT-koppiautot, niissä ilmanvastus on murto-osa F1:stä.Juzo sanoi:Mitenköhän leveämmässä keulassa on pienempi ilmanvastus?
Niinpä niin, muistaakseni luin joskus kaudella 2004 tuosta McLarenin keularatkaisusta niin sanoivat silloin, että olivat osaksi päätyneet siihen sen takia, että moottorille saataisiin parempi jäähdytys. Vaikea kuitenkaan sanoa kummassa on pienempi ilmanvastus, McLarenhan ei muistaakseni käyttänyt sitä leveämpää keulaa Monzan kisassa 2004 vaan niissä Monzan testeissä.formulastara sanoi:Olisihan se helppoa, jos kaventamalla keulaa saataisiin aina vaan pienempi ilmanvastus, harmi vaan, että se keula ei ole ainoa asia mikä sitä ilmaa vastaan tulee...
niin ja Keken kommentti aiheesta oli tuolloin että kaikkien tallien mielestä jokaisen oma vehje on paras (tosin ferkku poislukien jolla oli tunnetusti ongelmia) ja siksi kukaan ei halunnut kieltää niitä (TC) kaudelle 1994 kun kerta luulivat kaikki saavansa parhaan hyödyn järjestelmästä...Bobakki sanoi:Oli se sikäli yleinen mielipide, että sitä tuon vuoden TV-lähetyksissä Walkerin ja Huntin toimesta tarjoiltiin.
Käyttivät Monzan kisassa. Sellainen leveämpi keula sopii paremmin pitkiä suoria sisältäville radoille, ei kai ne muuten sitä käyttäisi. Syheröille sitten ilmeisesti saadaan kapeammalla tehokkaampi downforce.Juzo sanoi:Niinpä niin, muistaakseni luin joskus kaudella 2004 tuosta McLarenin keularatkaisusta niin sanoivat silloin, että olivat osaksi päätyneet siihen sen takia, että moottorille saataisiin parempi jäähdytys. Vaikea kuitenkaan sanoa kummassa on pienempi ilmanvastus, McLarenhan ei muistaakseni käyttänyt sitä leveämpää keulaa Monzan kisassa 2004 vaan niissä Monzan testeissä.
Pitäis melkein olla autoista CFD mallit että vois jotain sanoa. On se kieltämätrtä vaikea heitellä täältä onko vastus pienempi tai pelaako jäähdytys paremminJuzo sanoi:Niinpä niin, muistaakseni luin joskus kaudella 2004 tuosta McLarenin keularatkaisusta niin sanoivat silloin, että olivat osaksi päätyneet siihen sen takia, että moottorille saataisiin parempi jäähdytys. Vaikea kuitenkaan sanoa kummassa on pienempi ilmanvastus,