Eikä se asia muutenkaan ole ihan noin simppeli; Juuri uuden mäcin esittelytestissä sen renkaat kului loppuun sen vuoksi, että auto luisti liikaa mutkissa, koska oli pakko käyttää pienempiä siipiä jottei suoranopeuksissa olisi jääty liikaa. Eli siis renkaat kuluivat juuri downforcen puutteen vuoksi.Rapu-70 sanoi:Kyllähän esimerkiksi rengastestiä voi tehdä aika hyvällä menestyksellä vanhallakin rungolla.
Vitut voi kun aerodynamiikka on ihan erilainen ja tällä kaudella saa vaihtaa renkainta, jolloin autoissa on ihan erilainen downforce ja rengasseokset on ihan toisenlaiset. Tämähän on nyt ihan perustavaa laatua oleva muutos tälle kaudelle. Kerran vielä: renkaat saa vaihtaa, jolloin autossa voi olla enemmän downforcea kuin viimekaudella, kun ei tartte huolehtia niin paljon renkaiden kulumisesta. Niin, siis miksi Mccarthy testaa edelleen viimekauden autolla, jolla on hyvin vähän relevanssia tulevaan kauteen?
Eiköhän auto säädetä optimaaliseksi hyvää kierrosta ajatellen riippumatta sylinterien lukumäärästä. Karrikoituna: jos moottoriteho on täksi kaudeksi pienentynyt, vähennetään siipiä. Mutta parantuneen aerodynamiikan johdosta mutkanopeudet ovat pysyneet samana pienemmillä siipien kulmilla. Oletetaan että täksi kaudeksi siipien vaikkapa pinta-alaa olisi säännöissä pienennetty ja moottorit pysyneet V-10:nä, olisi mutkanopeudet pysyneet samana lisäämällä siipien kulmaa ja se kompensoituisi tehon nousulla. Tämä siis karrikoitu esimerkki, mutta toivottavasti joku edes tajusi pointin.NiPzyyZ sanoi:Luulempa ettei Bobakki meinasi yleensäkkin tätä asiaa. Eli jos saman tasoisella autolla ajettaisiin suora ja mutka sekä v10 ja v8 moottorilla , niin suoralla v10 menisi kovempaa kuin v8, mutta mutkassa vauhti olisi samaa.
Toki kun kerran kalusto on kehittynyt niin mutkissa mennään kovempaa.
Ihan hyvä huomio; karkeasti periaate menee että pitävä rengas ei kulu, vaan se luistava. Moni helposti uskoo että asia olisi toisinpäin. Tässä tilanteessa voisi tietysti arvuutella Mersun konetehojen vaikutusta valittuihin siipiin ja sitäkautta saatavaa downforceen...formulastara sanoi:Eikä se asia muutenkaan ole ihan noin simppeli; Juuri uuden mäcin esittelytestissä sen renkaat kului loppuun sen vuoksi, että auto luisti liikaa mutkissa, koska oli pakko käyttää pienempiä siipiä jottei suoranopeuksissa olisi jääty liikaa. Eli siis renkaat kuluivat juuri downforcen puutteen vuoksi.
Ferrari ajoi yhdeksän päivää Bahrainissa vahnalla autolla rengastestiä tuhansilla renkailla. Harmi ettei siitä sitten ollutkaan mitään hyötyä? :dunno:Rapu-70 sanoi:Kyllähän esimerkiksi rengastestiä voi tehdä aika hyvällä menestyksellä vanhallakin rungolla.
Vitut voi kun aerodynamiikka on ihan erilainen ja tällä kaudella saa vaihtaa renkainta, jolloin autoissa on ihan erilainen downforce ja rengasseokset on ihan toisenlaiset. Tämähän on nyt ihan perustavaa laatua oleva muutos tälle kaudelle. Kerran vielä: renkaat saa vaihtaa, jolloin autossa voi olla enemmän downforcea kuin viimekaudella, kun ei tartte huolehtia niin paljon renkaiden kulumisesta. Niin, siis miksi Mccarthy testaa edelleen viimekauden autolla, jolla on hyvin vähän relevanssia tulevaan kauteen?
Vanhasta autosta on todella paljon dataa olemassa ja tiedetään miten sen käytös muuttuu säädöistä.Rapu-70 sanoi:Ottamatta muuten kantaa tuohon artikkeliin, mutta miksi ihmeessä ne testaa vielä vanhalla autolla? Tämä oli siis tänään julkaistu nettiartikkeli.
Ferrari testaa 2004 autolla, jolloin oli käytössä sama rengassääntö kuin tällä kaudella.belated sanoi:Ferrari ajoi yhdeksän päivää Bahrainissa vahnalla autolla rengastestiä tuhansilla renkailla. Harmi ettei siitä sitten ollutkaan mitään hyötyä? :dunno:
Ei tuossakaan nyt oikein ole järkeä aiempien kirjoitustesi mukaan. Jos käytössä oli F2004M, on siihen tehty jo viime kauden renkaille sopivia muutoksia, jos taas vanha F2004, aerodynamiikka on sääntöjen takia ihan jotain muuta kuin nyt.Rapu-70 sanoi:Ferrari testaa 2004 autolla, jolloin oli käytössä sama rengassääntö kuin tällä kaudella.
Niin eikös se ollut tuo F2004 ilman äMmää siis mitä ferkku on käyttänyt. Ja nimen omaan 2004 vuoden sääntöjen mukasena, ainakin siiviltään..Bobakki sanoi:Jos käytössä oli F2004M, on siihen tehty jo viime kauden renkaille sopivia muutoksia, jos taas vanha F2004, aerodynamiikka on sääntöjen takia ihan jotain muuta kuin nyt.
Ovat käyttäneet talven aikana molempia, en jaksanut tuon testin osalta tarkistaa.Ghost_Glove sanoi:Niin eikös se ollut tuo F2004 ilman äMmää siis mitä ferkku on käyttänyt. Ja nimen omaan 2004 vuoden sääntöjen mukasena, ainakin siiviltään..
Eiköhän se vanhan auton taike ole juuri se, että saadaan varmemmin kierroksia kasaan mikä lienee rengas testissä kuitenkin aina aika tärkeetä ja sen lisäksi se, että vanhasta autosta on tosiaan dataa vähintään viimeseltä vuodelta jollon voidaan jo sanoa, että onko jonkun asian muuttuminen kiinni autosta vai renkaista...
Kyllä niissä autoissa paljon säilyy samana kaudelta toiselle. Ja etenkin offseason modifikaatiot on vielä lähempänä uutta.Ghost_Glove sanoi:Tietty tähän voi joku ihmetellä, että minkäs takia sit renu ja honda testaa vaan uusilla peleillä... No niin no... Ne on varmaan tehneet työnsä niin hyvin että pelit kestää pitkiä vetoja ja niin pois päin.. Mut tuskinpa vanhalla autolla ajaminen aivan turhaa on kun sitä kuitenkin aivan huipputallit tekevät...
Ei kannata lähteä Ghost Gloven provosointiin.J.Heldenview sanoi:Kyllä niissä autoissa paljon säilyy samana kaudelta toiselle. Ja etenkin offseason modifikaatiot on vielä lähempänä uutta.
Ja mitäs mä muka provosoin?azai sanoi:Ei kannata lähteä Ghost Gloven provosointiin.