McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

jdc

Member
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
23
Sijainti
Tku
ja eiköhän ne kuitenkin kaikesta kritiikistä huolimatta tiedä siellä McLarenilla, paremmin kun me täällä, millä voi ja kannattaa testata...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Rapu-70 sanoi:
Kyllähän esimerkiksi rengastestiä voi tehdä aika hyvällä menestyksellä vanhallakin rungolla.

Vitut voi kun aerodynamiikka on ihan erilainen ja tällä kaudella saa vaihtaa renkainta, jolloin autoissa on ihan erilainen downforce ja rengasseokset on ihan toisenlaiset. Tämähän on nyt ihan perustavaa laatua oleva muutos tälle kaudelle. Kerran vielä: renkaat saa vaihtaa, jolloin autossa voi olla enemmän downforcea kuin viimekaudella, kun ei tartte huolehtia niin paljon renkaiden kulumisesta. Niin, siis miksi Mccarthy testaa edelleen viimekauden autolla, jolla on hyvin vähän relevanssia tulevaan kauteen?
Eikä se asia muutenkaan ole ihan noin simppeli; Juuri uuden mäcin esittelytestissä sen renkaat kului loppuun sen vuoksi, että auto luisti liikaa mutkissa, koska oli pakko käyttää pienempiä siipiä jottei suoranopeuksissa olisi jääty liikaa. Eli siis renkaat kuluivat juuri downforcen puutteen vuoksi.

Kerran vielä... :rolleyes:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
NiPzyyZ sanoi:
Luulempa ettei Bobakki meinasi yleensäkkin tätä asiaa. Eli jos saman tasoisella autolla ajettaisiin suora ja mutka sekä v10 ja v8 moottorilla , niin suoralla v10 menisi kovempaa kuin v8, mutta mutkassa vauhti olisi samaa.
Toki kun kerran kalusto on kehittynyt niin mutkissa mennään kovempaa.
Eiköhän auto säädetä optimaaliseksi hyvää kierrosta ajatellen riippumatta sylinterien lukumäärästä. Karrikoituna: jos moottoriteho on täksi kaudeksi pienentynyt, vähennetään siipiä. Mutta parantuneen aerodynamiikan johdosta mutkanopeudet ovat pysyneet samana pienemmillä siipien kulmilla. Oletetaan että täksi kaudeksi siipien vaikkapa pinta-alaa olisi säännöissä pienennetty ja moottorit pysyneet V-10:nä, olisi mutkanopeudet pysyneet samana lisäämällä siipien kulmaa ja se kompensoituisi tehon nousulla. Tämä siis karrikoitu esimerkki, mutta toivottavasti joku edes tajusi pointin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
formulastara sanoi:
Eikä se asia muutenkaan ole ihan noin simppeli; Juuri uuden mäcin esittelytestissä sen renkaat kului loppuun sen vuoksi, että auto luisti liikaa mutkissa, koska oli pakko käyttää pienempiä siipiä jottei suoranopeuksissa olisi jääty liikaa. Eli siis renkaat kuluivat juuri downforcen puutteen vuoksi.
Ihan hyvä huomio; karkeasti periaate menee että pitävä rengas ei kulu, vaan se luistava. Moni helposti uskoo että asia olisi toisinpäin. Tässä tilanteessa voisi tietysti arvuutella Mersun konetehojen vaikutusta valittuihin siipiin ja sitäkautta saatavaa downforceen...

Toinen huomio; testauksessa pitää tuntea mahdollisimman monta lähtöarvoa. Jos uusi auto heitetään radalle, renkaista ei voida paljoa sanoa kun ei tiedetä johtuuko saatu testitulos renkaista vai uudesta autosta. Siksi vanhat autot ovat arvokkaita testeissä - niiden käyttäytyminen tiedetään, joten testattavan osan vaikutus saadaan paljon varmemmin esille. Toinen asiaa puoltava seikka on tietysti se ettei autoille paljoa muutakaan käyttöä ole, jokunen runko jää museoihin tai myydään yksityisille.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Rapu-70 sanoi:
Kyllähän esimerkiksi rengastestiä voi tehdä aika hyvällä menestyksellä vanhallakin rungolla.

Vitut voi kun aerodynamiikka on ihan erilainen ja tällä kaudella saa vaihtaa renkainta, jolloin autoissa on ihan erilainen downforce ja rengasseokset on ihan toisenlaiset. Tämähän on nyt ihan perustavaa laatua oleva muutos tälle kaudelle. Kerran vielä: renkaat saa vaihtaa, jolloin autossa voi olla enemmän downforcea kuin viimekaudella, kun ei tartte huolehtia niin paljon renkaiden kulumisesta. Niin, siis miksi Mccarthy testaa edelleen viimekauden autolla, jolla on hyvin vähän relevanssia tulevaan kauteen?
Ferrari ajoi yhdeksän päivää Bahrainissa vahnalla autolla rengastestiä tuhansilla renkailla. Harmi ettei siitä sitten ollutkaan mitään hyötyä? :dunno:

Oliskohan Mäkilläkin logistisien asioiden takia vanhakin autokin taas testeissä? Bahrainiin kun pitää laivarahtina kisa-autot lähettää ja luultavasti ne vielä kerran puretaan ja kasataan tehtaalla ennen sitä. Turhan kiire tulisi jos kaikki kamat olisi Espanjassa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo ja vanhalla autolla kyetään ajamaan jopa useampia kierroksia peräkkäin... :cool:

Älkää nyt kaikki vetäkö hernettä väärään rakoon tästä puolihumoristisesta heitosta...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Rapu-70 sanoi:
Ottamatta muuten kantaa tuohon artikkeliin, mutta miksi ihmeessä ne testaa vielä vanhalla autolla? Tämä oli siis tänään julkaistu nettiartikkeli.
Vanhasta autosta on todella paljon dataa olemassa ja tiedetään miten sen käytös muuttuu säädöistä.

Uskoisin että se hyöty on hyvin pitkälle se, että saadaan vertailtavaa dataa käyttöön.

Varsinkin kun renkaat ovat paljon muuttuneet viime kaudesta.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
belated sanoi:
Ferrari ajoi yhdeksän päivää Bahrainissa vahnalla autolla rengastestiä tuhansilla renkailla. Harmi ettei siitä sitten ollutkaan mitään hyötyä? :dunno:
Ferrari testaa 2004 autolla, jolloin oli käytössä sama rengassääntö kuin tällä kaudella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rapu-70 sanoi:
Ferrari testaa 2004 autolla, jolloin oli käytössä sama rengassääntö kuin tällä kaudella.
Ei tuossakaan nyt oikein ole järkeä aiempien kirjoitustesi mukaan. Jos käytössä oli F2004M, on siihen tehty jo viime kauden renkaille sopivia muutoksia, jos taas vanha F2004, aerodynamiikka on sääntöjen takia ihan jotain muuta kuin nyt.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki sanoi:
Jos käytössä oli F2004M, on siihen tehty jo viime kauden renkaille sopivia muutoksia, jos taas vanha F2004, aerodynamiikka on sääntöjen takia ihan jotain muuta kuin nyt.
Niin eikös se ollut tuo F2004 ilman äMmää siis mitä ferkku on käyttänyt. Ja nimen omaan 2004 vuoden sääntöjen mukasena, ainakin siiviltään..

Eiköhän se vanhan auton taike ole juuri se, että saadaan varmemmin kierroksia kasaan mikä lienee rengas testissä kuitenkin aina aika tärkeetä ja sen lisäksi se, että vanhasta autosta on tosiaan dataa vähintään viimeseltä vuodelta jollon voidaan jo sanoa, että onko jonkun asian muuttuminen kiinni autosta vai renkaista...

Tietty tähän voi joku ihmetellä, että minkäs takia sit renu ja honda testaa vaan uusilla peleillä... No niin no... Ne on varmaan tehneet työnsä niin hyvin että pelit kestää pitkiä vetoja ja niin pois päin.. Mut tuskinpa vanhalla autolla ajaminen aivan turhaa on kun sitä kuitenkin aivan huipputallit tekevät...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Niin eikös se ollut tuo F2004 ilman äMmää siis mitä ferkku on käyttänyt. Ja nimen omaan 2004 vuoden sääntöjen mukasena, ainakin siiviltään..

Eiköhän se vanhan auton taike ole juuri se, että saadaan varmemmin kierroksia kasaan mikä lienee rengas testissä kuitenkin aina aika tärkeetä ja sen lisäksi se, että vanhasta autosta on tosiaan dataa vähintään viimeseltä vuodelta jollon voidaan jo sanoa, että onko jonkun asian muuttuminen kiinni autosta vai renkaista...
Ovat käyttäneet talven aikana molempia, en jaksanut tuon testin osalta tarkistaa.

Noin minäkn sen vanhan auton käytön olen ymmärtänyt. McLaren on niitä käyttänyt enemmän tai vähemmän aina pitkälle uuteen kauteen, osin Wurzin takia tosin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ghost_Glove sanoi:
Tietty tähän voi joku ihmetellä, että minkäs takia sit renu ja honda testaa vaan uusilla peleillä... No niin no... Ne on varmaan tehneet työnsä niin hyvin että pelit kestää pitkiä vetoja ja niin pois päin.. Mut tuskinpa vanhalla autolla ajaminen aivan turhaa on kun sitä kuitenkin aivan huipputallit tekevät...
Kyllä niissä autoissa paljon säilyy samana kaudelta toiselle. Ja etenkin offseason modifikaatiot on vielä lähempänä uutta.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
J.Heldenview sanoi:
Kyllä niissä autoissa paljon säilyy samana kaudelta toiselle. Ja etenkin offseason modifikaatiot on vielä lähempänä uutta.
Ei kannata lähteä Ghost Gloven provosointiin.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Nimenomaan, minähän se täällä olen provosoinut kun olen uskaltanut arvostella Mclarenin kauteen valmistautumista! Kunnia sille jolle se kuuluu!
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
"Paksu-Pabloa" ei enää ole... Mieheltä on hävinnyt pyöreät posket ja muutenkin näytti hyvä kuntoiselta. Ron-setä littanut miehen laihikselle, jos Juan jaksaisi nyt koko kisamitan tyrimättä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
On kyllä hienon näköinen. Jokainen pienikin yksityiskohta näyttää olevan tarkan viilauksen tulos. Ei sellaista "jotain sinne päin" meininkiä, tyyliin mp4-19A, tai nyt joku Toyota tai MF...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Upein väritys mitä formuloissa on ikuna ollut. Toisena tulee JPS-Lotus. :thumbup:
 
Ylös