McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

V8-90

New member
Liittynyt
9.3.2006
Viestit
4
Monet epäilivät McLarenin MP4-21- auton luotettavuutta ennen kauden alkua ja arvostelijat saivat tukea puheilleen, kun Kimi Räikkösen McLaren-autosta petti tukivarsi Bahrainin GP:n aika-ajoissa ja Räikkönen jäi kokonaan ilman aikaa. Kimi osoitti kuitenkin McLarenin suorituskyvyn riittävän aivan kärkikamppailuun saakka ja hän kaasutteli viimeisestä lähtöruudusta upeasti kolmanneksi. Kun Räikkösen tallikaveri Juan Pablo Montoya toi vielä McLareninsa viidenneksi saivat kriitikot vetää sanansa takaisin. Malesian GP:ssä molemmat McLaren-kuljettajat ajoivat autonsa kolmanteen riviin, mikä antoi enteitä vieläkin paremmasta kuin Bahrainissa. Näin ei kuitenkaan käynyt, Kimi Räikkösen autosta petti takajousitus kun Christian Klien törmäsi Kimin auton perään. Tuloksena oli keskeytys. Montoya kaasutteli kuitenkin neljänneksi, joten McLaren tienasi Malesiasta viisi pistettä.

Huomion arvoinen aihe McLarenin MP4-21 - autosta on se, että se on ainoana autona välttynyt moottoriongelmista. Moottorin luotettavuus on hyvin tärkeä asia taistelussa maailmanmestaruudesta, minkä saimme todeta viime kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
V8-90 sanoi:
Monet epäilivät McLarenin MP4-21- auton luotettavuutta ennen kauden alkua ja arvostelijat tukea puheilleen, kun Kimi Räikkösen McLaren-autosta petti tukivarsi Bahrainin GP:n aika-ajoissa ja Räikkönen jäi kokonaan ilman aikaa. Kimi osoitti kuitenkin McLarenin suorituskyvyn riittävän aivan kärkikamppailuun saakka ja hän kaasutteli viimeisestä lähtöruudusta upeasti kolmanneksi. Kun Räikkösen tallikaveri Juan Pablo Montoya toi vielä McLareninsa viidenneksi saivat kriitikot vetää sanansa takaisin. Malesian GP:ssä molemmat McLaren-kuljettajat ajoivat autonsa kolmanteen riviin, mikä antoi enteitä vieläkin paremmasta kuin Bahrainissa. Näin ei kuitenkaan käynyt, Kimi Räikkösen autosta petti takajousitus kun Christian Klien törmäsi Kimin auton perään. Tuloksena oli keskeytys. Montoya kaasutteli kuitenkin viidenneksi, joten McLaren tienasi siitä viisi pistettä.

Huomion arvoinen aihe McLarenin MP4-21 - autosta on se, että se on ainoana autona välttynyt moottoriongelmista. Moottorin luotettavuus on hyvin tärkeä asia taistelussa maailmanmestaruudesta, minkä saimme todeta viime kaudella.
ehh. neljänneksi... :rolleyes:
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
911
Se on vain hyvä et Mersu tuo uutta konetta jo Australiaan.
Kyllä se kestää. Siihen pitää uskoa. Aika-ajossa kärkeen ja kisan alussa karkuun. Sitten voikin jo säästellä konetta Imolaa varten.

Siivet onkin sitten toinen juttu. Täytyy toivoa ettei vaikuta paljon vauhtiin.

Rellnu miehet on kyllä tehnyt hyvää työtä.
Toisaalta rupee ego oleen sitä verta kovaa luokkaa et alkaa jo ärsyttää. Se voi ol et ton kaksoisvoiton jälkeen alkaa näyttävä alamäki.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Teemu-84 sanoi:
Ei hyvää päivää noita FIAn touhuja :D Nyt siellä onkin vikaa yhtäkkiä Bemarin ja Mäcin autoissa. Ferraria ei saada tilille mistään, vaikka Maikkarin tv-kuvankin perusteella asia on päivän selvä sen etusiiven kanssa :nope:
Kun asiat eivät ole niin yksinkertaisia... Sillä edelleen varmasti sielä joustaa jokaisen auton etulankku... Vai kuinka paksuja aattelitte niiden komposiitti siipien olevan? Leveyttä on kuitenkin varmaan puoltoista metriä ja ne on kiinni keskeltä. Ferrarin yläsiiven takia se taipuma vaan näkyy tosi selvästi..

Enkä vieläkään sano, että ferrarin siipi oli laillinen tai laiton. Sanon vaan, että se että se siipi irtoo nokkakappaleesta johtunee varmaan varsinaisen siiven taipumasta mikä on tietyissä rajoissa sallittua. Ja voisin olettaa, että säännöissä ei ihan tarkkaan löydy kohtaa näille etusiiven lisähärpäkkeille koska ne ovat otettu käyttöön vasta viime vuonna ja tämä ferrarin käyttämä virallisesti vasta tänä vuonna ferrarin toimesta. Sauberihan taisi vastaavaa testata viime vuonna ja oliko BARillakin testeissä sellainen...

Ja crash.netin mukaan ferrari muuttaa sekä etu- että takasiipiään. Mäkki ja bemari muuttavat vain takasiipiään. Eli ferrari se isoimmat muutokset tekee.

Ollaanko sitä tyytyväisiä? :p
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
V8-90 sanoi:
Monet epäilivät McLarenin MP4-21- auton luotettavuutta ennen kauden alkua ja arvostelijat saivat tukea puheilleen, kun Kimi Räikkösen McLaren-autosta petti tukivarsi Bahrainin GP:n aika-ajoissa ja Räikkönen jäi kokonaan ilman aikaa. Kimi osoitti kuitenkin McLarenin suorituskyvyn riittävän aivan kärkikamppailuun saakka ja hän kaasutteli viimeisestä lähtöruudusta upeasti kolmanneksi. Kun Räikkösen tallikaveri Juan Pablo Montoya toi vielä McLareninsa viidenneksi saivat kriitikot vetää sanansa takaisin. Malesian GP:ssä molemmat McLaren-kuljettajat ajoivat autonsa kolmanteen riviin, mikä antoi enteitä vieläkin paremmasta kuin Bahrainissa. Näin ei kuitenkaan käynyt, Kimi Räikkösen autosta petti takajousitus kun Christian Klien törmäsi Kimin auton perään. Tuloksena oli keskeytys. Montoya kaasutteli kuitenkin neljänneksi, joten McLaren tienasi Malesiasta viisi pistettä.

Huomion arvoinen aihe McLarenin MP4-21 - autosta on se, että se on ainoana autona välttynyt moottoriongelmista. Moottorin luotettavuus on hyvin tärkeä asia taistelussa maailmanmestaruudesta, minkä saimme todeta viime kaudella.



Kahdessa ensimmäisessä kisassa Mäcillä ei ole ajettu voitosta, eli takapakkia on tullut viime kauden päätökseen nähden, jolloin Montoyakin kuitenkin pystyi haastamaan Alonsoa. Itselläni on pelko, että Renault pystyy viimekautta paremmin kontrolloimaan kisoja, kun nyt siellä on selkeästi kaksi voittavaa kuljettajaa. Fisichellalla on tallin tukea selvästi viimekautta enemmän ja lisäksi vielä Honda ja Ferrari pystyy napsimaan satunnaisia toisia ja kolmansia sijoja, jolloin Mäcillä on vaikeampi savotta kuin viimekaudella lähteä haastamaan tästä nykyisestä tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
V8-90 sanoi:
Huomion arvoinen aihe McLarenin MP4-21 - autosta on se, että se on ainoana autona välttynyt moottoriongelmista. Moottorin luotettavuus on hyvin tärkeä asia taistelussa maailmanmestaruudesta, minkä saimme todeta viime kaudella.
No varsinaisesti ei renukaan ole kärsinyt moottoririkkoa... :eek:
Ja cossun V10:t ovat kans kestäneet... :)

Mun laskujen mukaan mäkki, renu, STR, midland ja aguri ovat selvinneet ilman kone rikkoja... Valmistajista siis mersu, renu ja cossun V10:llä....

Cossun V10 ei kyl taida olla mielekästä pitää mukana näissä laskuissa. :D
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Ghost_Glove sanoi:
Kun asiat eivät ole niin yksinkertaisia... Sillä edelleen varmasti sielä joustaa jokaisen auton etulankku... Vai kuinka paksuja aattelitte niiden komposiitti siipien olevan? Leveyttä on kuitenkin varmaan puoltoista metriä ja ne on kiinni keskeltä. Ferrarin yläsiiven takia se taipuma vaan näkyy tosi selvästi..

Enkä vieläkään sano, että ferrarin siipi oli laillinen tai laiton. Sanon vaan, että se että se siipi irtoo nokkakappaleesta johtunee varmaan varsinaisen siiven taipumasta mikä on tietyissä rajoissa sallittua. Ja voisin olettaa, että säännöissä ei ihan tarkkaan löydy kohtaa näille etusiiven lisähärpäkkeille koska ne ovat otettu käyttöön vasta viime vuonna ja tämä ferrarin käyttämä virallisesti vasta tänä vuonna ferrarin toimesta. Sauberihan taisi vastaavaa testata viime vuonna ja oliko BARillakin testeissä sellainen...

Ja crash.netin mukaan ferrari muuttaa sekä etu- että takasiipiään. Mäkki ja bemari muuttavat vain takasiipiään. Eli ferrari se isoimmat muutokset tekee.

Ollaanko sitä tyytyväisiä? :p

No ei olla.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Nyt pitää kuitenkin muistaa, että mersun kone on kestänyt kaksi kisaa vain Montoyalla. Kiitos Klienin Kimin konetta rasitettiin kisamatkan verran vähemmän.
Ja kuten viime kaudelta muistamme, ei Montyn motti monesti hajonnut, kun verrataan Kimiin. Eli ei nykytilanne kerro mitään muuta, kuin että muillakaan ei tahdo kestää (paitsi rellulla).

Kun taas kehutaan, että mersu kiertää 19500 ja rellu vain 19000, niin huolestuttavaa on se, ettei mäkin vauhti riitä silti, vaan rellut häviävät horisonttiin. Tosin vertailupohjana on Montoya joten mene ja tiedä.
Pelkona on, että jos Kimi alkaa näyttää pysyvän kyydissä, niin mikä estää relluja nostamasta kierroksia ja sen jälkeen ne ilmestyvätkin sieltä horisontista taustapeileihin ohittamaan kierroksella. Pieni toivonkipinä siinä on, että kun joutuvat ottamaan enemmän koneesta irti, niin saattaa joskus jopa kone rikkoutua. Tai sitten ei.

Syyttäkää vaan pessimistiksi, koska kausi on vasta alussa. Mutta eroa on JO 12 pistettä ja kausi on vasta alussa. Mersu on kestänyt molempien kuskien alla (Juan 2 kisaa, Kimi 1 kisa), mutta kausi on vasta alussa. Alonso on ajanut ykkös- ja kakkostilat ja kausi on vasta alussa. Rellu on voittanut kaikki kisat ja kausi on tuskin päässyt alkuun...

Seuraillaan tilannetta, kausihan on sopivasti aluillaan :wink:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Toni sanoi:
Nyt pitää kuitenkin muistaa, että mersun kone on kestänyt kaksi kisaa vain Montoyalla. Kiitos Klienin Kimin konetta rasitettiin kisamatkan verran vähemmän.
Ja kuten viime kaudelta muistamme, ei Montyn motti monesti hajonnut, kun verrataan Kimiin. Eli ei nykytilanne kerro mitään muuta, kuin että muillakaan ei tahdo kestää (paitsi rellulla).

Kun taas kehutaan, että mersu kiertää 19500 ja rellu vain 19000, niin huolestuttavaa on se, ettei mäkin vauhti riitä silti, vaan rellut häviävät horisonttiin. Tosin vertailupohjana on Montoya joten mene ja tiedä.
Pelkona on, että jos Kimi alkaa näyttää pysyvän kyydissä, niin mikä estää relluja nostamasta kierroksia ja sen jälkeen ne ilmestyvätkin sieltä horisontista taustapeileihin ohittamaan kierroksella. Pieni toivonkipinä siinä on, että kun joutuvat ottamaan enemmän koneesta irti, niin saattaa joskus jopa kone rikkoutua. Tai sitten ei. Quote


Unohdit etta on rellullakin jo yksi keskeytys teknisen vian vuoksi :thumbup:
Eli sama maalintuloprosentti kuin macilla. Toivotaan etta fisico pystyy haastamaan alonson tosissaan jollloin kimi saattaisi helpommin saada alonson piste-etumatkan kurottua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nykynen pistelasku systeemi on kyllä ihan anaalista...
Yhden keskeytyksen tasoittamiseen menee pahimmillaan VIIS KISAA jos toisella pelit ja vehkeet kestää... Tätä(kin) asiaa voisivat FIA:n päässä miettiä ja tehdä muutoksia... Mielestäni voittajan pitäis saada vähintään 12 pistettä.
Vanha (10-6-4-3-2-1) systeemi oli toki hyvä, mutta tykkään kyllä siitä, että useampi saa pisteitä.... Esim. motogp:ssä arvostetaan voittoa tosi paljon enemmän. Sielähän voittaja saa 25 pongoo ja toinen 20...taitaa kolmanteenkin olla vielä 5 pistettä eroo eli kolmas saa 15 pistettä(kai? :p ). Siinä on jo meinaa sitä eroo voittajaan...

Formuloihin joku 15-10-8-5-4-3-2-1 systeemi vois olla ihan passeli...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eilen alko sit mäkkärin testit..

De la Ruusu sai ihan kivat 155 kierrosta kasaan..

Mutta oi miksi nyt enää mäkin suunnitelmissa on ajattaa välimallin MP4-20 autoa?
"Gary Paffett was also scheduled to drive an interim MP4-20, with his focus on Michelin tyre selection for Australia and San Marino. However with the wet track conditions, McLaren decided they would not have obtained any useful data from tyre testing so Paffett did not complete any running. " (f1.com)

Nytkö sit mäkkäriltä meni vain puolikas testipäivä kun ajoivat vain yhdellä autolla? Vai mites se uus testirajotus soppari menikään?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Ghost_Glove sanoi:
Ja crash.netin mukaan ferrari muuttaa sekä etu- että takasiipiään. Mäkki ja bemari muuttavat vain takasiipiään. Eli ferrari se isoimmat muutokset tekee.

Ollaanko sitä tyytyväisiä? :p

No sittenhän tässä ei ole mitään :D Onko jossain muualla netissä asiasta kanssa infoa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Nytkö sit mäkkäriltä meni vain puolikas testipäivä kun ajoivat vain yhdellä autolla? Vai mites se uus testirajotus soppari menikään?
Riippuu siitä, minkä radan McLaren on nimennyt "kotiradakseen". Jos se olisi Paul Ricard (joka se tuskin on) olisi mennyt puolikas, muuten kokonainen.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Ghost_Glove sanoi:
Nykynen pistelasku systeemi on kyllä ihan anaalista...
Yhden keskeytyksen tasoittamiseen menee pahimmillaan VIIS KISAA jos toisella pelit ja vehkeet kestää... Tätä(kin) asiaa voisivat FIA:n päässä miettiä ja tehdä muutoksia... Mielestäni voittajan pitäis saada vähintään 12 pistettä.
Vanha (10-6-4-3-2-1) systeemi oli toki hyvä, mutta tykkään kyllä siitä, että useampi saa pisteitä.... Esim. motogp:ssä arvostetaan voittoa tosi paljon enemmän. Sielähän voittaja saa 25 pongoo ja toinen 20...taitaa kolmanteenkin olla vielä 5 pistettä eroo eli kolmas saa 15 pistettä(kai? :p ). Siinä on jo meinaa sitä eroo voittajaan...

Formuloihin joku 15-10-8-5-4-3-2-1 systeemi vois olla ihan passeli...
Motogpssä toiseksi tullut saa 80% voittajan pisteistä, aivan samoin kuin ykkösissäkin. Ja mikäli kolmas nyt saa sen 15 pistettä, niin ero on suhteessa täysin sama kuin ykkösissä. :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vilperi sanoi:
Motogpssä toiseksi tullut saa 80% voittajan pisteistä, aivan samoin kuin ykkösissäkin. Ja mikäli kolmas nyt saa sen 15 pistettä, niin ero on suhteessa täysin sama kuin ykkösissä. :rolleyes:
Tuokin on totta... :eek!: Mutta hyvän illuusion se silti luo... :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Bobakki sanoi:
Riippuu siitä, minkä radan McLaren on nimennyt "kotiradakseen". Jos se olisi Paul Ricard (joka se tuskin on) olisi mennyt puolikas, muuten kokonainen.
Jotain kotirata juttua mä muistelinkin...
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Ghost_Glove sanoi:
Eilen alko sit mäkkärin testit..

De la Ruusu sai ihan kivat 155 kierrosta kasaan..

Mutta oi miksi nyt enää mäkin suunnitelmissa on ajattaa välimallin MP4-20 autoa?
"Gary Paffett was also scheduled to drive an interim MP4-20, with his focus on Michelin tyre selection for Australia and San Marino. However with the wet track conditions, McLaren decided they would not have obtained any useful data from tyre testing so Paffett did not complete any running. " (f1.com)

Nytkö sit mäkkäriltä meni vain puolikas testipäivä kun ajoivat vain yhdellä autolla? Vai mites se uus testirajotus soppari menikään?
Löytyykö mistään juttua siitä oliko Pedrolla jo käytössään se paljon hehkutettu uusi moottori? Jännä nähdä millon Gary päästetään uuden auton rattiin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jere1983 sanoi:
Löytyykö mistään juttua siitä oliko Pedrolla jo käytössään se paljon hehkutettu uusi moottori? Jännä nähdä millon Gary päästetään uuden auton rattiin.
Eikö tuo ole tullut jo selville miksi käytetään vanhaa autoa rengastesteissä?
Vanhan auton käyttäytyminen tiedetään tarkemmin ja sen perusteella osataan sanoa, miten renkaat käyttäytyvät ja miten vanha auto käyttäytyisi jollain muulla radalla!

Sen lisäksi renkaita tietenkin testataan myös uudella, jolloin voidaan tehdä vertauksia niiden suhteen!

Ferrari on harrastanut tätä toimintaa varmaan vuodesta 1998 lähtien, ja sillon kaikki kitisi että miks McLaren ei tee samoin ja palkkaa yhtä testikuskia lisää!

Nyt kun heillä on kaksi testikuskia, niin ihmetellään sitten että miks testataan? :rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
V8-90 sanoi:
Monet epäilivät McLarenin MP4-21- auton luotettavuutta ennen kauden alkua ja arvostelijat saivat tukea puheilleen, kun Kimi Räikkösen McLaren-autosta petti tukivarsi Bahrainin GP:n aika-ajoissa ja Räikkönen jäi kokonaan ilman aikaa. Kimi osoitti kuitenkin McLarenin suorituskyvyn riittävän aivan kärkikamppailuun saakka ja hän kaasutteli viimeisestä lähtöruudusta upeasti kolmanneksi. Kun Räikkösen tallikaveri Juan Pablo Montoya toi vielä McLareninsa viidenneksi saivat kriitikot vetää sanansa takaisin. Malesian GP:ssä molemmat McLaren-kuljettajat ajoivat autonsa kolmanteen riviin, mikä antoi enteitä vieläkin paremmasta kuin Bahrainissa. Näin ei kuitenkaan käynyt, Kimi Räikkösen autosta petti takajousitus kun Christian Klien törmäsi Kimin auton perään. Tuloksena oli keskeytys. Montoya kaasutteli kuitenkin neljänneksi, joten McLaren tienasi Malesiasta viisi pistettä.

Huomion arvoinen aihe McLarenin MP4-21 - autosta on se, että se on ainoana autona välttynyt moottoriongelmista. Moottorin luotettavuus on hyvin tärkeä asia taistelussa maailmanmestaruudesta, minkä saimme todeta viime kaudella.
Näin on. Nyt kun katsoo näin kahden kisan perusteella tilannetta niin on aivan selvästi huomattavissa, että kaikkien tallien autoissa on 4 rengasta. Ei myöskään voi välttyä ajatukselta, että joka autosta löytyy jos jonkinlainen etusiipiratkaisu. Niin tai näin, takasiivetkin näyttäisi olevan vakiovaruste.
 
Ylös