McLarenia epäillään vilpistä? -> Taipuvat takasiivekkeet...

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Eipas unohdeta myos sita seikkaa, etta Larenilla on taysin muista poikkeava haransarviaerodynamiikka kaytossa. Tuskin se vain huvin vuoksi on siella, sillahan voisi huippunopeuksissa periaatteessa ohjata ilmaa takasiiven ohi.. :eek!: Muut eivat ole paasseet siita viela jyvalle niin pakkohan siita jotain laitonta on loytaa, vaikka takasiivesta. :D
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Ei kukaa jaksa rangaista McLarenia tollasen luotettavuuden takia :)
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Siis yritetäänkö täällä sanoa, että Mäkin siipi ei taivu tietyllä kuormalla testissä, mutta sitten sillä vastaavalla tuulikuormalla taipuu? :D

Käytetäänkö liian pientä voimaa mitttaamaan taipumaa?

Onko McLarenin takasiipi on "älykomposiittirakenne", joka taipuu milloin se haluaa, omaa sukua salaliittoteoria? :alppu:

Mäkin siipi alkaa maagisesti taipumaan vasta testissä käytettävän voiman jälkeen?

Noista ei kai mikään ole McLarenin ongelma.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
gnz sanoi:
Noista ei kai mikään ole McLarenin ongelma.
Itse asiassa on. Autonhan tulee olla laillinen koko kisan ajan, ei vain katsastuksessa. Se onkin sitten eri asia miten todistaa siiven taipuminen kisan aikana.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Otto Hokkanen sanoi:
Itse asiassa on. Autonhan tulee olla laillinen koko kisan ajan, ei vain katsastuksessa.
Niinhän sen pitäisi, mutta ei kai insinööri sitä halua. Harmaalla aluella on kilpailtava jos haluaa pärjätä, johan sen tietää murtomaahiihtäjäkin :)

Testejä pitää vain kehittää. Halvempaa on toki olla vain hiljaa noista "laittomuuksista". Tämä on tosin lehdistölle vaikeata.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Larenin monzassa käyttämä takasiipi oli erinlainen kuin muilla, takasiiven elementit oli tasaisia jota tietenkin altistuvat helpommin vääntymiselle kuin taivutetut. Siinä se spekulaatioiden lähde tietekin saattaa olla :doubtful:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Törni sanoi:
Tuhero jo kiteyttikin. Mutta etu taipuvasta siivestä tulee ymmärtääkseni juuri siitä, että siipeä voidaan laittaa kilpailijoita enemmän. Tällöin nimenomaan mutkissa päästään muita kovempaa. Sitten suorilla kun siipi taipuu se ei hidastakaan huippunopeutta niin paljoa kun sen pitäisi. Näin päästään kovemmista siipikulmista huolimatta silti samoihin suoranopeuksiin kuin kilpailijat.
No niinpä. Ajattelin automaattisesti, että siipeä on saman verran ja huippunopeus kasvaa. Luonnollisesti B.A.R:n puheet tarkoittivat, että huippunopeus _mutkissa_ kasvaa sen 12km/h.

Tyhmä, tyhmä, tyhmä :jaska: :jaska: :jaska:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Iacchus sanoi:
No niinpä. Ajattelin automaattisesti, että siipeä on saman verran ja huippunopeus kasvaa. Luonnollisesti B.A.R:n puheet tarkoittivat, että huippunopeus _mutkissa_ kasvaa sen 12km/h.

Tyhmä, tyhmä, tyhmä :jaska: :jaska: :jaska:
Niin no, en tiedä mitä BAR on puhunut, mutta toki talli voi tehdä juuri kuten ajattelitkin.. eli siipeä saman verran mitä taipumattomalla käytettäisiin, mutta suoranopeutta saadaan lisää. Kyse on kait edelleen siitä kuuluisasta kompromissista.

Pelkkiä suoranopeuksia tuijjottamalla ei pysty sanomaan juuta eikä jaata asian suhteen, mutta kierrosaikojen valossa Mclaren on tehnyt jotain paremmin kuin muut.
 
Ylös