Mclarenin mm-mahdollisuudet

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Nythän alkaa pahasti näyttää siltä, että Mclaren ei ole viime vuotisessa iskussaan. Hypetys ennen kauden alkua on ollut ennennäkemättömän rajua, etenkin Hämäläinen on puhunut varmana asiana mm-tittelistä taistelemisesta tänäkin vuonna.

Bemari pystyi Malesiassa jo ihan oikeasti ajamaan yhtä kovia tai kovempia kierrosaikoja mitä Laren. Ferrari on aivan omassa luokassaan. Eikä Mclaren välttämättä muutenkaan ole aina ja joka vuosi tittelistä taistellut, eli eihän sellainen tilanne nyttenkään mitenkään poikkeuksellinen olisi. Itse asiassa Whitmars on jo aloittanut selittelyn: Kehitämme autoa koko ajan ja kohta tulee rajumpi kehitysversio. Samaa olen kuullut myös Briatoren suunnalta. :cool:

Saapi nähdä, mutta kyllä minä veikkaan tämän olevan jopa välivuosi Mclarenille. Bemarin kanssa tiukka taistelu kumpi on kakkonen. Ellei sitten Ferrari hajoile tarpeeksi.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Eiköhän ylivoimaisella pistejohtajalla ole varsin hyvät mahdollisuudet mestaruuteen. Voimasuhteet heittivät aika paljon ensimmäisten kisojen välillä, ja McLaren on yleensä pystynyt kehittämään autojansa hyvin kauden mittaan.

BMW näyttää tosiaan nousseen aika lailla samalle tasolle, eikä sovi myöskään sulkea pois Toyotaa, sillä sen verran vakuuttava oli Trullin suoritus viime kisassa.

Ferrari on nopea, mutta miten lienee luotettavuuden laita. Tuliko Australian ongelmat ratkaistuksi, vaiko pamahteleeko motteja vielä enemmän myöhemmissä kisoissa.

Aika hätiköityjä johtopäätöksiä monet tuntuvat tekevän. Kausi on vasta reilu kymmenysosa takana, ja voimasuhteet tulevat heittelemään useampaan otteeseen. Wokingin porukalla on kumminkin luotettava auto ja kaksi kovaa kuljettajaa, joten pitäisin sitä tällä hetkellä Ferrarin kanssa jokseenkin tasavertaisen mestariehdokkaana.

Joka tapauksessa kärkeen vaikuttaa olevan tunkua tällä kaudella, mikä on vain hieno asia. Vaihtelu virkistää.

Muokkaus: tarkennan vielä, etten pidä Toyotaa vakavana mestaruustaistelijana, vaan lähinnä sitä ajoin takaa, että he voivat nousta sekoittamaan pakkaa joissakin kisoissa. Erot vaikuttavat olevan tällä kaudella yllättävän pieniä, ja joissakin kisoissa saatetaan nähdä yllättäviäkin kavereita palkintokorokkeella. McLarenilla ja Ferrarilla ei voida laskea sen varaan, että vaikka epäonnistuttaisiinkin säädöissä tai muuten, oltaisiin kumminkin neljän joukossa; keskijoukko vaanii tänä vuonna huomattavasti lähempännä.
 
Viimeksi muokattu:

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Vaikka Mclarenit kärsivät Malaysian gp:n alkupuolella huonoista lähtö paikoista, eivät ne olleet missään vaiheessa BMW:tä nopeampia. Taistelu kolmannesta podium paikasta on kovaa. Ferrarin epäluotettavuus voi antaa mersu-miehille mahdollisuuden mestaruus taistelussa, mutta BMW saattaa syödä liikaa pisteitä.

Kimin dominointia voi uhata kisoissa vai jääminen kolmanneksi ensimmäisellä kierroksella.

PS: Etsin suurennuslasilla eroja live-taimingista, mutta en löytänyt merkittäviä Mclarenin ja BMW:n väliltä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Leo sanoi:
Kimin dominointia voi uhata kisoissa vai jääminen kolmanneksi ensimmäisellä kierroksella.
Jos noin on, niin Kimin kannattaa äkkiä menettää sija pari, jotta lähtis tokalle kierrokselle vaikkapa viidentenä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ellei Massan suoritukset ala vähitellen parantua, niin McLaren vie merkkimestaruuden. Yhdellä autolla Ferrari ei voi pärjätä. BMW Sauber on lähellä, mutta kuitenkin perässä. En usko Bemarien säännöllisesti kykenevän ottamaan kisoista enemmän pisteitä kuin McLaren.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vähän aikaista sanoa mitään. Kolme ensimmäistä kilpailua ajetaan radoilla, joilla on jokseenkin erikoinen luonne, eivätkä ne aina kerro ihan täyttä totuutta vallitsevasta tilanteesta. Ferrari oli minulle pettymys Australiassa, McLaren taas Malesiassa. Juuri nyt Ferrari on edellä, mutta ero ei ole niin suuri, etteikö McLaren voisi sitä vielä kääntää.

Mitä selittelyyn tulee, samaa puppua olisi voinut Australian jälkeen kirjoittaa Ferrarista.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Spekuloinnin voi todenteolla aloittaa vasta Espanjan jälkeen, kärkitalleilla lienee tällöin uudet osat joilla ajetaan useilla koko loppukausi. Ferrarilla lienee jo Bahrainissa tämä kohuttu aukollinen etusiipi paikoillaan.

Kaks kisaa on vasta ajettu ja Ferrari ainakin niillä radoilla ollut hivenen parempi, todennäköisesti on vahvin talli myös seuraavassa kisassa Bahrainissa. Kummassakaan kisassa ei olla vielä nähty Ferrarien ja McLarenien välistä taistelua itse kisassa, siksi hieman hankala mielestäni arvioida todellista vauhtia.

Australiassa McLaren oli vahvin talli lähinnä Ferrarin ongelmien takia. Malesiassa voimasuhteet kääntyivät ja Ferrari oli selkeästi nopein vaikka ei otettaisi huomioon McLarenin ongelmia. Näin tasaisten tallien erot taitaa syntyä pitkälti siitä, mille radalle eri tallien autot sopivat.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ferrarilla on tällä hetkellä nopein auto, ei kysymystäkään. Luotettavuus ja Massa ovat ainoat kysymysmerkit matkalla merkkimestaruuteen, varsinkin edellä mainittu. McLarenin vauhti Malesiassa oli ilman muuta pettymys. Aika-ajoissakin kaukana Ferrarin perässä ja aika-ajon piti olla Ferrarille heikko kohta. Joku kuitenkin kopioimassa jo nopeimpien kierrosten listaa tänne, niin muistetaan, että Kimi ajoi oman nopeimpansa kovilla kumeilla. Lopussa pehmeillä ei ollut enää mitään syytä ajaa täysiä.

Vaikka Bemari olikin nopea Malesiassa, niin mestaruustaisteluun nouseminen olisi kuitenkin iso iso yllätys. Vauhdin puolesta ne on hyvin lähellä Mäkkiä, mutta kuskit viimeistään ratkaisevat taiston Mäkin eduksi. Heikki ja Lewis ovat varmimpia kisasuorittajia, enkä usko Ladan jäävän montaa kertaa radan varteen ajovirheen takia tällä kaudella. Bemarista ei uskalla luvata samaa.

Tiivistäen voidaan sanoa, että jos Ferrari alkaa jatkossa saamaan molemmat autot maaliin, niin heille tuskin löytyy pysäyttäjää.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kyllä Ferrari taitaa vaan tällä hetkellä olla suht selkeästi muita talleja nopeampi. Australiassa tallin vauhti jäi ehkä hieman pimentoon ongelmien vuoksi ja uskoisin, että Malesiassa nähtiin se todenmukaisempi iskukyky. Moottorin epäluotettavuus on mielestäni tällä hetkellä ainoa epävarmuustekijä Räikkösen maailmanmestaruudelle, tallimestaruuttakin ajatellen uskoisin Massan parantavan kahden ensimmäisen kisan katastrofien jälkeen. BMW:n en puolestaan usko pystyvän säännöllisesti McLarenien vauhtiin, yksittäisissä kisoissa voi kuitenkin olla tiukkaa.

Malesian ja Bahrainin ratojen erikoisesta luonteesta haluaisin ehkä kuulla hieman lisää perusteluja, aika tyypillisiä Tilke-baanoja nuo mielestäni ovat. Malesian uusi päällyste toki taisi aiheuttaa hieman ylimääräistä päänvaivaa joillekin talleille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
lfb sanoi:
Malesian ja Bahrainin ratojen erikoisesta luonteesta haluaisin ehkä kuulla hieman lisää perusteluja, aika tyypillisiä Tilke-baanoja nuo mielestäni ovat. Malesian uusi päällyste toki taisi aiheuttaa hieman ylimääräistä päänvaivaa joillekin talleille.
Ongelmat eivät liity niinkään rataan, vaan olosuhteisiin. Sekä Malesia että Bahrain kun vaativat talleilta normaalista poikkeavia jäähdytysratkaisuja, joita ei yleensä ole päästy testaamaan uudessa autossa ennen kisoja. Näiden aerodynaaminen vaikutus voi olla varsin merkittävä ja voi aiheuttaa heilahduksia suorituskykyyn, mikäli katteita on jouduttu jossain tallissa avaamaan toisia enemmän. Bahrainissa ongelmana on myös hiekka, jonka takia autojen ilmanottoon joudutaan asentamaan tavallista järeämmät suodattimet.

Rataprofiilista jos pitäisi jotain poimia niin jarrubalanssin saaminen kohdilleen on tavallista tärkeämpää, sillä molemmilla radoilla joudutaan kääntämään ja jarruttamaan paljon yhtä aikaa. McLareneista erityisesti Hamiltonilla tuntui olevan tämän kanssa vaikeuksia. Moottorien suhteen molemmat radat ovat vaativimpien joukossa ja tämä voisi ainakin teoriassa heilauttaa tasapainoa kahden kärkitallin välillä, moottorisyklithän menevät eri tahtiin ja Bahrainissa McLarenilla on uusien koneiden etu.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jaa, ei ole mun mielestä McLarenilla vielä mitään hätää. Bemari on yllättänyt mutta kun otetaan ensimmäinen kisa huomioon, niin ei ollut Bemarilla mitään mahdollisuuksia McLarenien vauhtiin ja tämä Malesia taas meni muuten Maceiltä penkin alle. Tosin Heikki säästeli autoaan ja Hamilton taas tupelti renkaansa paskaksi ja joutui ajamaan Trullin perässä lopun kisan. Joten ei sielläkään Bemari varsinaisesti Macien yläpuolella mitenkään ollut.

Ferrareiden vauhtiin en usko McLarenien yltävän kuin muutamissa kisoissa mutta Macin kuljettajat melko varmasti tulevat pystymään yhdessä tasaisempiin suorituksiin kuin Ferrari kaksikko, joten tallitaistelu menee varmasti tiukille juuri Ferrarin ja McLarenin välillä.

Todellinen voimasuhde saadaan selville Barcelonan jälkeen. Siellä jos auto toimii hyvin, niin se toimii lähes kaikilla radoilla hyvin. Lisäksi väitän, että McLaren tulee kauden mittaan kehittämään autoaan tehokkaammin kuin Bemari.

Ferrarin luotettavuus on tässä vaiheessa vielä kysymysmerkki mutta samoin se on myös muilla. Kaksi kisaa ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Sit kun puolet kaudesta on ajettu, voi todeta kellä oli mitäkin ongelmia ja miksi ei pärjännyt yms.

Eli odotellaan ja nautitaan mukavasti haasteellisesta tilanteesta mm-sarjassa :)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Ongelmat eivät liity niinkään rataan, vaan olosuhteisiin. Sekä Malesia että Bahrain kun vaativat talleilta normaalista poikkeavia jäähdytysratkaisuja, joita ei yleensä ole päästy testaamaan uudessa autossa ennen kisoja. Näiden aerodynaaminen vaikutus voi olla varsin merkittävä ja voi aiheuttaa heilahduksia suorituskykyyn, mikäli katteita on jouduttu jossain tallissa avaamaan toisia enemmän. Bahrainissa ongelmana on myös hiekka, jonka takia autojen ilmanottoon joudutaan asentamaan tavallista järeämmät suodattimet.

Rataprofiilista jos pitäisi jotain poimia niin jarrubalanssin saaminen kohdilleen on tavallista tärkeämpää, sillä molemmilla radoilla joudutaan kääntämään ja jarruttamaan paljon yhtä aikaa. McLareneista erityisesti Hamiltonilla tuntui olevan tämän kanssa vaikeuksia. Moottorien suhteen molemmat radat ovat vaativimpien joukossa ja tämä voisi ainakin teoriassa heilauttaa tasapainoa kahden kärkitallin välillä, moottorisyklithän menevät eri tahtiin ja Bahrainissa McLarenilla on uusien koneiden etu.
Eikö Massalla ole uusi kone ja laatikko?

Toisaalta McLarenin protesti viimevuonna pohjalevystä sai ainakin hetkellisesti Ferrarin altavastaajaksi. Nythän ne meni menojaan kisassa...
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
Kujettajien mestaruuteen ei maceilla oo asiaa, mutta jos Massa jatkaa tohelointia ni valmistajien mm menee kyllä dennisin porukalle. Mutta jos(kun) Heikki ei tyydy 2 kuskin rooliin ja jättää Hamiltonin taakseen lähes säännöllisesti, ei hamiltonin ego kestä sitä ja alkaa Hamiltonin Massa-kausi. Jos näin käy, voi mäkit tippua jopa kolmanneks sarjassa.
 

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
Mise sanoi:
Kujettajien mestaruuteen ei maceilla oo asiaa, mutta jos Massa jatkaa tohelointia ni valmistajien mm menee kyllä dennisin porukalle. Mutta jos(kun) Heikki ei tyydy 2 kuskin rooliin ja jättää Hamiltonin taakseen lähes säännöllisesti, ei hamiltonin ego kestä sitä ja alkaa Hamiltonin Massa-kausi. Jos näin käy, voi mäkit tippua jopa kolmanneks sarjassa.
Maciltä on nähty yksi "huono kisa" siittäkin saivat 3. ja 5. tilan. Ei voi vielä sanoo etteikö olis asiaa kuljettajien MM:n. Pidän Mclarenia edelleen erittäin vahvana ehdokkaana voittamaan molemmat mestaruudet. Pitää muistaa sekin et Mclarenin kisan Malesiassa pilasi tuomariston antamat rangaistukset.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jspeed sanoi:
Pitää muistaa sekin et Mclarenin kisan Malesiassa pilasi tuomariston antamat rangaistukset.
Pilasi ja pilasi. Ei heillä olisi voittotaisteluun ollut vauhtia kuitenkaan. Ja ilman estelyä ja rangaistuksia Nick olisi startannut kolmannesta ruudusta, eikä mäkkejä olisi nähty palkintopallilla välttämättä ollenkaan. Ainakin Lewiksen auto oli huolestuttavan huonossa balanssissa. Kimin Ferrari meni kuin kiskoilla Lewiksen Mäkkiin verrattuna. Samoin - ja pitkälti tästä syystä - renkaiden kulumisessa on kuilun mittainen ero. Tämä nähtiin jo Melbournessa, kun Kimi ajeli puoli kisaa pehmeillä ilman mitään ongelmia. Eli, vaikka oli huonoa tuuriakin, niin kyllä autossakin riittää tekemistä, jos merkkimestaaruden meinaa viedä. Kuskien mestaruuden Lewis voisi voittaa, jos Heikki olisi selvä kakkoskusi. Onneksi näin ei ole, vaan Heikki tulee jatkossakin viemään säännöllisesti pisteitä tallikaveriltaan.:thumbup:
 

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
Torres sanoi:
Pilasi ja pilasi. Ei heillä olisi voittotaisteluun ollut vauhtia kuitenkaan. Ja ilman estelyä ja rangaistuksia Nick olisi startannut kolmannesta ruudusta, eikä mäkkejä olisi nähty palkintopallilla välttämättä ollenkaan.:thumbup:
Onko nyt niin et Kovalainen ja Hamilton saivat hyödyn estelyillään ja heidän oli itseasiassa parempi startata tähän kisaan joukon keskivaiheilta? Lisäksi Ferrrarilla ajettiin vasta ensimmäinen kisa tällä moottorilla.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jspeed sanoi:
Onko nyt niin et Kovalainen ja Hamilton saivat hyödyn estelyillään ja heidän oli itseasiassa parempi startata tähän kisaan joukon keskivaiheilta? Lisäksi Ferrrarilla ajettiin vasta ensimmäinen kisa tällä moottorilla.
Sanoinko niin? Pointtini oli, ettei "huonoa" kisaa voi yksin tuon rangaistuksen piikkiin laittaa, koska siitä huolimatta lopputulos ei olisi välttämättä ollut paljoakaan parempi. Ferrarilla oli toki uudet moottorit, mutta ei se sentään tuollaista eroa tee. Sitä paitsi ajettavuus ja aerodynaaminen toimivuus olivat selkeästi eri tasolla Malesiassa. Mäkin kannalta yllättävää olikin nähdä, miten vähän nopeampia he olivat esim. Tojoa ja Red Bullia. Jos Kimillä kesti 18 kierrosta ohittaa ruupeni, niin nyt ei ollut Lewiksellä mitään asiaa edes yrittää ohitusta Webberistä. Samoin Heikillä oli vaikeaa pysytellä Trullin perässä. Totta kai taaempaa lähteminen pilasi kisaa osittain, mutta faktaa on silti se, että kisavauhdissa oli ainakin Malesiassa paljon toivomisen varaa.

Toivotaan, että kärkitallien vauhtia päästään vertailemaan toden teolla Bahrainissa ja viimeistään Barcassa, niin voidaan lopettaa tämä jossittelu.:alppu:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
talakem sanoi:
Eikö Massalla ole uusi kone ja laatikko?
Nykyisinkö saa vaihtaa motin ja lootan keskeytykseen vedoten? Eikö se ollu ennen nii että niitten piti hajota? Muutenhan nähtäisiin näitä tahallisia keskeytyksiä. Vai jäikö mulla nyt joku huomaamatta? :confused:
 
Ylös