formulastara sanoi:
No kyllä minusta kolmen kisan jälkeen on melkeinpä joka vuosi voinut jo aika hyvin johtopäätöksiä tulevista voimasuhteista tehdä.
Minä en taas tajua sitä, että "vasta kolme kisaa ajettu, ei vielä voi sanoa mitään".
Kyllähän voi, Ferrari on selkeästi muita edellä, eikä ole mitään syytä uskoa, että tilanteeseen tulisi radikaali muutos. Bemari on selvästi ottanut Mclarenia kiinni, ja revoluutiona omaa hyvää kehityspotentiaalia.
Voidaanhan me jatkaa tätä jarnaa joka kisan jälkeen. Eli "vasta ensimmäinen euroopan kisa ajettu, ei voi sanoa voimasuhteita vielä mitään." tai vasta ensimmäiset aeropäivitykset tulleet, turha on puhua voimasuhteista vielä tässä vaiheessa." "Katsotaan sitten vuoden jälkimmäisellä puoliskolla uudestaan... jne.
Samaa mieltä, kaukokisojen jälkeenhän on se perinteinen yhteenvedon paikka, ja voi myös alkaa ennustelemaan niitä voimasuhteitakin ainakin jonkinlaisella tarkkuudella. Vaikka onhan niissä toki pieleen menemisen riski, kun isompia päivityksiä päästään kokeilemaan vasta seuraavassa kisassa, joten voimasuhteetkin saattavat siitä jonkin verran muuttua. Onhan tässä kuitenkin liki 3 viikkoa seuraavaan kisaan, joten uutisaiheetkin noin muuten lienevät vähissä, joten ei kai tässä parempaakaan tekemistä ainakaan formuloihin liittyen...
Tässäpä siis lyhyt yhteenveto kärkitalleista ja kuljettajista.
FERRARI: Alun katastrofikisan jälkeen rivit hienosti kuntoon, kahden kaksoisvoiton putken esti vain Massan kämmi Malesiassa. Nopein auto, kaksi voittamaan pystyvää kuskia. Arvosana (4-10) 8, Merkkimestaruusarvio 60 %. Pieni kysymysmerkki vielä kuitenkin luotettavuus.
Kimi Räikkönen: MM-kärki 3 ekan kisan jälkeen, suoritusten joukkoon mahtuu niin virheitä, loistoa kun järkevää ajamistakin. Arvosana 8 1/2, MM ykkössuosikki, 50 %. Kysymysmerkki aika-ajo, tarvinnee hieman työtä, mutta selvinnee tästä(kin) haasteesta.
Felipe Massa: Täydellistä tunarointia ja täydellistä dominointia. Vaikea uskoa, että pärjäisi pitkässä juoksussa Kimille. Arvosana 7+, MM-mahkut 10 %. Kysymysmerkki virheherkkyys ja psyyken vahvuus.
MC LAREN: Avausvoitosta yhä pahempaan rämpimiseen. Kuitenkin potentiaalia on runsaasti, samoin 2 hyvää kuskia. Arvosana 8+, Merkkimestaruusarvio 25 %. Kysymysmerkki kuskien kilpailutilanne ja Lewisin paineet: onko Lewisin asema liian vahva, jotta se kestäisi (jatkuessaan) Heikille häviämisen, eli alkaako likainen peli aseman säilyttämiseksi?
Lewis Hamilton: McLarenin ykköstykki, sekä brittien formulamessias. Kuitenkin pahoissa vaikeuksissa uuden tallikaverin kanssa, samoin jatkuvia ongelmia renkaiden kanssa. Voitto, mutta myös alisuorittamista ja käsittämätöntä mokailua, mutta parantanee kuitenkin. Arvosana 7 1/2, MM-mahkut 15 %. Kysymysmerkki paineensietokyky.
Heikki Kovalainen: Lähti kauteen vaikeista asetelmista, povattiin apupojaksi, mutta onkin nousemassa vakavasti otettavaksi haastajaksi ainakin tallin sisällä. Kisoissa vielä hieman hakemista tasaisuuden kanssa, sekä muutama pikkuvirhe. Kuitenkin suunta on koko ajan ylöspäin. Arvosana 8+, MM-mahkut 10%. Kysymysmerkki tallin sisäinen valtapeli, sekä todellinen kovuustesti, joka on vielä edessäpäin.
BMW-SAUBER: Todellinen yllättäjä, joka on noussut ryminällä kärkikahinoihin. Uusi auto on osoittatunut sekä nopeaksi että luotettavaksi. Kuskipuoli kunnossa, kumpikin pystyy ajamaan auton maaliin ja taistelemaan hyvistä sijoista. Valmistajien MM-kärki tällä hetkellä. Arvosana 9, Merkkimestaruusarvio 15 %. Kysymysmerkkinä kuitenkin voittovauhdin löytyminen sekä auton kehittämiskyky kauden aikana.
Robert Kubica: Alkukauden piristävin yllättäjä! Mainiota ajamista kaiken kaikkiaan, aggressiivisuutta ja yritystä löytyy tallikaveria enemmän. Ensimmäinen paalu tuli jo, voitto puuttuu vielä... Arvosana 9+, MM-mahkut 10 %. Kysymysmerkki kokemattomuus huippusijoista ajettaessa.
Nick Heidfeld: Perusvarma suorittaja, toisinaan väläyttelee enemmänkin. Hiukan tasapaksua ajamista, kuitenkin hiipinyt "kenenkään huomaamatta" MM-kakkoseksi. Joutunee kuitenkin nöyrtymään lopulta Kubicalle. Arvosana 8 1/2, MM-mahkut 5 %. Kysymysmerkki on, löytääkö vihdoin jostain sen viimeisen silauksen, joka tekisi miehestä huippukuskin.
---
Noin muuten iloisia yllätyksiä ovat olleet Toyota, ja erityisesti Trulli. Kahdessa vikassa kisassa 4. ja 6. sija on mainioita suorituksia viime kauden luuseritallilta. Pahin pettymys ehdottomasti Renault. Saa nähdä kuinka kauan Alonso viitsii kisata 8-12-sijoista...
Että sellaista, saa kommentoida vapaasti. Toki hieman offtopicia osaltaan, mutta onhan siinä McLareninkin mahdollisuuksista arvio :thumbup:.