McLarenin testit.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Edge sanoi:
Kun Kimi ennen kautta ei ranneleikkauksen takia pystynyt osallistumaan testeihin, häneltä jossain haastattelussa kysyttiin että huolestuttaako testaamattomuus häntä itseään. Kimi vastasi että eipä juuri koska hänen mukaansa Macin nykykuskien (ml. testikuskit) säädöt ovat niin lähellä toisiaan että on ihan sama kuka niitä testejä ajaa, sama hyöty sieltä tulee.

No noinhan Kimin oikeastaan pitikin vastata. Mutta onko tämä todellakin McLarenin nykypolitiikka? Varsinaisen kuskin testipanosta ei edes haluta? Insinööritkö tietävät parhaiten mitä tarvitaan, ja riittää kunhan edes jonkinlainen kuski käy sen käytännön työn jollain radalla tekemässä. Noinko se auto kehitetään sen kisakuskin hanskaan sopivaksi? Näin maallikkona tekisi mieli epäillä, eikä Macin viimeaikainen menestys sekään kovin rohkaisevaa kuvaa anna.
No jaa. Tämä on juuri sellainen kommentti mikä on varmaan tullut hyvinkin monelle mieleen ja varmasti nyt monet hyväksyvästi nyökyttelevät päätänsä. Saanen silti todeta näkemyksen olevan raaka yleistys, jopa yksinkertaistus.

Mitä tarkoittaa että auto sopii jonkin kuskin hanskaan? Lähinnä sitä että saatavilla olevien osien puitteissa löydetään hyvä balanssi autoon, sellainen jolla kuski uskaltaa ajaa auton limiitille. Auton "sisäänrakennettu"nopeus ei siitä juurikaan kuitenkaan muutu, vaan siihen saadaan muutoksia vain moottoritehoja lisäämällä (ei kuskin hommaa), aerodynamiikan hyötysuhdetta parantamalla (sama downforce mutta vähemmän ilmanvastusta, esimerkiksi), jne. Sikäli mikäli talli ja kuljettaja nuo omat säätönsä löytävät kisakuskeille, voidaan enempi testaaminen jättää sitä varten palkatuille testikuljettajille. (Sinänsä mielenkiintoisesti Eddie Irvine oli Schumacheria nopeampi miesten ensimmäisissä aika-ajoissa Ferrarilla 1996, jonka jälkeen Schumi testasi hullun lailla ja Eddie ei lainkaan tai korkeintaan hyvin vähän. Mitä tämä kertoo säätöjen hakemisesta?)

MP4-19 autossa ei balanssi olekaan ollut ongelma, vaan nopeuden puute. Melbournessa balanssiongelmia vielä oli jonkin verran - nekin lähinnä aika-ajoissa joissa auto puski, mikä ongelma sittemmin poistui itse kisassa ja ainakin Cutin auto kulki vallan mainion tasapainoisesti kierros toisensa perään, vaikkakin hitaasti - mutta sen jälkeen auto on toiminut sen suhteen siinä missä muutkin autot. Ongelma vain on että vaikka auto onkin balanssissa niin että sillä pystyy Taavikin ajamaan niin kovaa kuin vain osaa, ei autossa riitä tehot tai downforce, mikä sitten näkyy kierrosajoissa. Siis ihan pelkkää fysiikkaa, ei mitään sellaista jolle kuljettajat pystyisivät mitään tekemään. Mikäli säädöt olisivat hakusessa niin silloin toki olisi aiheellista Räikän ja Cutin testata kunnes säädöt löytyvät. Siitä ei kuitenkaan Mäkin vauhdin puute tällä hetkellä johdu.

Näköjään kuitenkin McLaren ajattaa nyt kisakuljettajia testeissä kun on oikein uusia osiakin testattavana. Toivottavasti niistä on apua jotta saavat muita kiinni Barcelonassa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Calvin: Ois se Eddiekin niitä säätöjä haeskellu Fioranossa päivät pitkät jos ois luvan saanu. Siinä vaiheessa kun Schumi hävisi Irvinelle, laitettiin pohjois-irlantilainen vähäksi aikaa testausbannaan... :)
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Niinhän se on, että pelkästään yhden tai edes useamman kuskin panos ei varmastikaan riitä koko tallin suorituskyvyn parantamiseen vaan siihen tarvitaan skarppausta jokaiselta työntekijältä. Turha siis syyttää ketään yksittäistä henkilöä McLarenin huonoudesta, ei edes suunnittelijoita, koska selvästikin virheitä on nyt tehty useammallakin osa-alueella, niin aerodynamiikassa kuin moottorinkin puolella. Jos jokaisen alan jokainen (tai edes yksi) ammattilainen tallissa, kuljettajat mukaanlukien, pystyy keksimään edes jotain parannusta autoon tai sen luotettavuuteen, näyttää tilanne taas jonkun verran paremmalta.

Itse McLarenin testeistä sen verran, että eikös talli testannut ainakin tiistaina uusia aerodynamiikkajuttuja, vaikka ehkä ennemmin pitäisi keskittyä luotettavuuteen jos kerran Kiminkin auto joutui seisomaan varikolla vaikka kuinka kauan? Jos homma testeissä on tuollaista niin en olisi kovin luottavainen tallin lähitulevaisuuden suhteen. Mutta kaipa ne itse siellä tietävät paremmin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
onkohan tuolta PaulRicardin tän viikon testeistä missään kuvamateriaalia? linkityksiä?
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
FO110K sanoi:
onkohan tuolta PaulRicardin tän viikon testeistä missään kuvamateriaalia? linkityksiä?
Joo tuossa olis yksi kuva Macin uudesta aeropaketista, hyvin näyttää pysyvän paketti kasassa vaikka kovin naruja nyi'tään :wink:

 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Livellä oli viimesimmät kuvat viime kuun puolelta, joten tuossa ei tän vkon auto voine olla...
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Calvin sanoi:
En nyt keksinyt mikä olisi paras ketju tälle, joten modet tekevät hyvin ja siirtävät tämän parhaaksi näkemäänsä ketjuun mikäli tarvetta on.

Täällä on välillä löpisty siitä kuinka Summeli urhoollisesti testaa Ferrariaan ja on niin kovasti heidän menestyksensä takana jne. jne. No, mikäli mieheltä itseltään asiaa kysyy, kuljettajan roolista tiimissä, niin vastaus on tämä:



Siis ei edes Suuri ja Mahtava Sumi pidä itseään pätevänä kääntämään F1-tallin kelkkaa. Eipä mitään, onhan sitä silti kiva Kimiltä vaatia. :D No eikun naurattaa vaan kun viime kauden osoitettua yhtä ja toista on täällä ja muuallakin ollut havaittavissa suurta halukkuutta ja mielenkiintoa etsiä milloin mitäkin syytä Kimin mollaamiseen, esim. nyt testaamisen puute. Kun vielä on tehty mielikuvitukseen perustuvia vertauksia Sumiin ja kuinka hän voisi tehdä toisin, niin ajattelinpahan vain että Schumacherin omat sanat saattaisivat kiinnostaa joitakuita. Oleellisin pointti on tuo Schumacherin kommentti "it's better if everyone does his own job." Näin myös Kimin kohdalla. Ei se auta jos Kimi menee Neweyn toimistoon sanomaan että etusiipi ei tuota tarpeeksi pitoa, tai ajaa renkaankulutustestejä. Resurssien, myös siis kuljettajien (Coulthard, Räikkönen, de la Rosa, Wurz), järkevä käyttäminen on oleellisinta, ei näennäinen kova ahertaminen.
Olikos nämä Schumin lausahdukset siitä kun häneltä kyseltiin jatkaisiko managerina taikka tallipäällikkönä ajouransa jälkeen? Kenties? :)
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
FO110K sanoi:
Livellä oli viimesimmät kuvat viime kuun puolelta, joten tuossa ei tän vkon auto voine olla...
Joo lipsus lapsus allekirjoittaneelta :nope: :jaska:
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Torstaina Räikkönen lipsahti kertaalleen ulos radalta viimeisessä mutkassa, mutta selviytyi jatkamaan omin voimin. Auton siivouksessa vierähti sitten aikaa varikolla.

Räikkönen taipui haastatteluun, kun Turun Sanomien avustaja pyysi lausuntoa, jota koko Suomi odottaa.
- Voitan viisi seuraavaa kilpailua, Kimi vastasi

HYVÄ KIMIIIIIIII!!!!
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Finn75 sanoi:
HYVÄ KIMIIIIIIII!!!!

Eiköhän se mennyt niin että "haluaisin sanoa että voitan seuraavat viisi kilpailua, niin vain ei taida käydä". Ainakin Iltalehti-onlinessa se oli noin uutisoituna...
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Jos jostain syystä saataisiin luotettavuus kohdalleen, olisi Kimin alettava itse testaamaan. Kimin ja PdLR:n ajotyyli on niin erilainen että auton perusviritys ei pelitä Kimille jos sen on Pedron ajotyylin mukaan tehty.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Eilen Pedro sai ajettua ihan mukavan määrän kierroksia, joten jokohan luotettavuus olisi löytynyt. Mutta kun tällä viikolla on ne Paragonin avajaiset, niin eihän sieltä testaamaan pääse.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kimi ja David ajavat Ricardilla torstaina ja perjantaina.

Tänään on McLarenissa kokeiltu uutta takasiipeä:

 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kappas, uria näkyisi tosiaan olevan aika reilusti, takana jopa 7 parin tarkistuskerran jälkeen :)! Mikähän on selitys? Vai ovatko nuo sitten sadekelin kumit tai jotain... Toisaalta rata näyttäisi kuivalta.

Aika tyylikkään muotoinen tuo uusi takasiipi, mahtaako olla nopea?
 
Ylös