Calvin
Well-known member
- Liittynyt
- 5.12.2002
- Viestit
- 3560
No jaa. Tämä on juuri sellainen kommentti mikä on varmaan tullut hyvinkin monelle mieleen ja varmasti nyt monet hyväksyvästi nyökyttelevät päätänsä. Saanen silti todeta näkemyksen olevan raaka yleistys, jopa yksinkertaistus.Edge sanoi:Kun Kimi ennen kautta ei ranneleikkauksen takia pystynyt osallistumaan testeihin, häneltä jossain haastattelussa kysyttiin että huolestuttaako testaamattomuus häntä itseään. Kimi vastasi että eipä juuri koska hänen mukaansa Macin nykykuskien (ml. testikuskit) säädöt ovat niin lähellä toisiaan että on ihan sama kuka niitä testejä ajaa, sama hyöty sieltä tulee.
No noinhan Kimin oikeastaan pitikin vastata. Mutta onko tämä todellakin McLarenin nykypolitiikka? Varsinaisen kuskin testipanosta ei edes haluta? Insinööritkö tietävät parhaiten mitä tarvitaan, ja riittää kunhan edes jonkinlainen kuski käy sen käytännön työn jollain radalla tekemässä. Noinko se auto kehitetään sen kisakuskin hanskaan sopivaksi? Näin maallikkona tekisi mieli epäillä, eikä Macin viimeaikainen menestys sekään kovin rohkaisevaa kuvaa anna.
Mitä tarkoittaa että auto sopii jonkin kuskin hanskaan? Lähinnä sitä että saatavilla olevien osien puitteissa löydetään hyvä balanssi autoon, sellainen jolla kuski uskaltaa ajaa auton limiitille. Auton "sisäänrakennettu"nopeus ei siitä juurikaan kuitenkaan muutu, vaan siihen saadaan muutoksia vain moottoritehoja lisäämällä (ei kuskin hommaa), aerodynamiikan hyötysuhdetta parantamalla (sama downforce mutta vähemmän ilmanvastusta, esimerkiksi), jne. Sikäli mikäli talli ja kuljettaja nuo omat säätönsä löytävät kisakuskeille, voidaan enempi testaaminen jättää sitä varten palkatuille testikuljettajille. (Sinänsä mielenkiintoisesti Eddie Irvine oli Schumacheria nopeampi miesten ensimmäisissä aika-ajoissa Ferrarilla 1996, jonka jälkeen Schumi testasi hullun lailla ja Eddie ei lainkaan tai korkeintaan hyvin vähän. Mitä tämä kertoo säätöjen hakemisesta?)
MP4-19 autossa ei balanssi olekaan ollut ongelma, vaan nopeuden puute. Melbournessa balanssiongelmia vielä oli jonkin verran - nekin lähinnä aika-ajoissa joissa auto puski, mikä ongelma sittemmin poistui itse kisassa ja ainakin Cutin auto kulki vallan mainion tasapainoisesti kierros toisensa perään, vaikkakin hitaasti - mutta sen jälkeen auto on toiminut sen suhteen siinä missä muutkin autot. Ongelma vain on että vaikka auto onkin balanssissa niin että sillä pystyy Taavikin ajamaan niin kovaa kuin vain osaa, ei autossa riitä tehot tai downforce, mikä sitten näkyy kierrosajoissa. Siis ihan pelkkää fysiikkaa, ei mitään sellaista jolle kuljettajat pystyisivät mitään tekemään. Mikäli säädöt olisivat hakusessa niin silloin toki olisi aiheellista Räikän ja Cutin testata kunnes säädöt löytyvät. Siitä ei kuitenkaan Mäkin vauhdin puute tällä hetkellä johdu.
Näköjään kuitenkin McLaren ajattaa nyt kisakuljettajia testeissä kun on oikein uusia osiakin testattavana. Toivottavasti niistä on apua jotta saavat muita kiinni Barcelonassa.