Turun Sanomat, Monza
PAOLO FILISETTI
McLaren kokeili viime viikolla Monzan testeissä MP4-19B -autossaan uutta leveämpää keulaa ja ottaa sen käyttöön viikonloppuna Italian Grand Prix -kisassa.
Uusi nokka eroaa selvästi aiemmasta. Se on selvästi leveämpi (4-5 senttiä) ja sen kaarevat pilarit kiinnittyvät pääsiivekkeeseen.
Kaarevuus muistuttaa todella paljon Renaultin kehittämää ratkaisua.
Näin keula näyttää matalammalta kuin aiemmin ja kuten sanottu leveämmältä. Uudistuksilla parannetaan auton hallittavuutta.
On ilmeistä, että uusi keula on tavallaan ennakkoa ensi vuoden MP4-20 -auton suunnittelutyöstä. Tosin 2005 McLaren tuskin enää jatkaa ns. kaksoiskölillä.
Renault ja BAR viitoittavat tietä, että ilman kaksoisköliäkin nopeutta löytyy koko ajan lisää.
Aerodynaamisesti McLaren näytti Monzan testeissä tehokkaammalta ja vähemmän alustaherkältä kuin aiemmalla keulamallilla. Luultavasti uusi keula parantaa MP4-19B -auton käyttäytymistä töyssyissä ja ratakorokkeiden ylityksessä.
Etusiivekkeen profiili on tavallaan sekamuotoinen. Se tuo mieleen viime vuoden siiven tasaisine keskiosineen, mikä korvaa tähän asti käytetyn lusikkamuodon.
Tombazisin
kädenjälkeä
Tiettävästi uusi keulamalli perustuu Ferrarilta siirtyneen aerodynamiikan erikoismiehen Nicolas Tombazisin ideoihin. Tombazis liittyi McLarenin insinööriryhmään 1. huhtikuuta.
Monzan radalla kaikissa autoissa on käytössä muilta radoilta eroavat siivet. Tällä radalla downforce on alhaisimmillaan. Kaikki perustuu suoranopeuteen ja siksi sekä etu- että varsinkin takasiivet on tavallista riisutummat.