Mclarenin uusi keula Monzaan?

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Minardi fani sanoi:
McLaren-autoissa nähdään viikonloppuna Monzan radalla ajettavassa Italian GP:ssä aerodynaamisia muutoksia sekä etu- että takasiivekkeessä.

Monzan pitkille suorille halutaan kova huippunopeus. Niinpä autoissa on vähemmän downforcea - eli käytännössä pienemmät siivekkeet - kuin muilla radoilla.

(MTV3)
yllättäen näinkin tasokasta uutisointia maikkarilla... koskahan muka Monzassa joku tiimi olis ajanut "isommalla downforcella - eli käytännössä isoilla siivillä"? :D
vittu on kyl asiantuntevaa väkee....
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
ovat ne maikkarilla niin tyhmiä....tai sitten ne pitävät meitä täysin idiootteina ja "uutisoivat" tommosia.. :jaska:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Turun Sanomat, Monza
PAOLO FILISETTI
McLaren kokeili viime viikolla Monzan testeissä MP4-19B -autossaan uutta leveämpää keulaa ja ottaa sen käyttöön viikonloppuna Italian Grand Prix -kisassa.
Uusi nokka eroaa selvästi aiemmasta. Se on selvästi leveämpi (4-5 senttiä) ja sen kaarevat pilarit kiinnittyvät pääsiivekkeeseen.
Kaarevuus muistuttaa todella paljon Renaultin kehittämää ratkaisua.
Näin keula näyttää matalammalta kuin aiemmin ja kuten sanottu leveämmältä. Uudistuksilla parannetaan auton hallittavuutta.
On ilmeistä, että uusi keula on tavallaan ennakkoa ensi vuoden MP4-20 -auton suunnittelutyöstä. Tosin 2005 McLaren tuskin enää jatkaa ns. kaksoiskölillä.
Renault ja BAR viitoittavat tietä, että ilman kaksoisköliäkin nopeutta löytyy koko ajan lisää.
Aerodynaamisesti McLaren näytti Monzan testeissä tehokkaammalta ja vähemmän alustaherkältä kuin aiemmalla keulamallilla. Luultavasti uusi keula parantaa MP4-19B -auton käyttäytymistä töyssyissä ja ratakorokkeiden ylityksessä.
Etusiivekkeen profiili on tavallaan sekamuotoinen. Se tuo mieleen viime vuoden siiven tasaisine keskiosineen, mikä korvaa tähän asti käytetyn lusikkamuodon.

Tombazisin
kädenjälkeä
Tiettävästi uusi keulamalli perustuu Ferrarilta siirtyneen aerodynamiikan erikoismiehen Nicolas Tombazisin ideoihin. Tombazis liittyi McLarenin insinööriryhmään 1. huhtikuuta.
Monzan radalla kaikissa autoissa on käytössä muilta radoilta eroavat siivet. Tällä radalla downforce on alhaisimmillaan. Kaikki perustuu suoranopeuteen ja siksi sekä etu- että varsinkin takasiivet on tavallista riisutummat.
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
offtopic:

Minardi fani sanoi:
ovat ne maikkarilla niin tyhmiä....tai sitten ne pitävät meitä täysin idiootteina ja "uutisoivat" tommosia.. :jaska:
Pitäisikö mielestäsi Maikkarin F1 uutiset tehdä vain asiantuntijoille? He todennäköisesti haluavat tehdä uutiset kaikkien luettaviksi ja ymmärrettäviksi. Monet täällä foorumissa leimaavat itsensä asiantuntijoiksi, jotka luulevat tietävänsä kaiken formuloista, todellisuudessa he eivät ole aktiivisia penkkiurheilijoita kummempia..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jaki sanoi:
offtopic:



Pitäisikö mielestäsi Maikkarin F1 uutiset tehdä vain asiantuntijoille? He todennäköisesti haluavat tehdä uutiset kaikkien luettaviksi ja ymmärrettäviksi. Monet täällä foorumissa leimaavat itsensä asiantuntijoiksi, jotka luulevat tietävänsä kaiken formuloista, todellisuudessa he eivät ole aktiivisia penkkiurheilijoita kummempia..
No ei ne erilaiset siivet mitään varsinaisia aerodynamiikkamuutoksia ole, tai onhan ne, mutta sitten niistä pitäisi uutisoida ennen jokaista kisaa, koska joka kisassa on erilaiset siivet.

Tällaisenaan tämmönen uutisointi on harhaanjohtavaa, koska yleisesti ottaen aerodynamiikan muutoksilla tarkoitetaan jotain muutoksia korissa, esim. Larenin uusi keula.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
McLarenin uusi keula floppi!

McLaren ajoi Silverstonen testeissä vanhalla nokalla. Jos uusi nokka toisi nopeutta niin eiköhän oltaisi sillä ajettu. Ainakin kimi teki rataennätyksen tolla vanhalla nokalla, jotenka hyvin toimii myös vanha nokka. Oikeastaan mitä väliä millä nokalla ajetaan, kunhan ajetaan voittoon!

 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Shammy sanoi:
Jospa se sitten vain kuului Monzan aeropakettiin.
Uusi nokkahan piti ottaa alun perin saksan gp:eehen käyttöön, mutta sitä ei pystytty kunnolla testaamaan silloin silverstonessa koska silloin satoi vettä.
 
Ylös