Melbourne GP2005 ennakko

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Todella käsittämätöntä kohellusta Minardin suunnalta. Itse olisin kuvitellut auton käytön kisaviikonlopun aikana tökkäävän viimeistään alkukatsastukseen. Mutta jos se sen on läpäissyt, niin ei kai tässä enää mitään nimiä mihinkään adresseihin tarvita!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
AMS82 sanoi:
F1racing.net tietää kertoa, että Minardi olisi läpäissyt FIA:n tarkastuksen. Ilmeisesti FIA:n tarkastukset eivät ole ihan sellaisia kuin äkkiseltään kuvittelisi, kun kerran 2004 runkoinen auto pääsee niistä läpi.
Formula1.com selventää mistä tarkastuksesta oikein oli kyse:

"On Thursday Stoddart said that his cars had passed the necessary FIA safety checks, but that he had yet to secure approval to run."

Toisin sanoen kyse oli vain turvallisuusvaatimuksista, ei kaudelle 2005 tehdyistä muutoksista. Turvallisuuden osalta ei kai tullut muuta olennaista muutosta kuin kuskin päätä suojaavien sivupehmusteiden paksuuntuminen 7 sentistä kymmeneen.

Yksi kenties merkittävä asia kannattanee muistaa. Viime kauden autossa on kai ainakin teoriassa enemmän downforcea. Ei kai sitä täysin ole vielä kurottu umpeen? Jos ja kun lauantain aika-ajossa ilmeisesti sataa, saattaisi Minardi saada tästä yllättävää etua. En toki luule, että se mistään paalusta taistelisi silti, mutta saattaisi se nousta normaalia takariviään korkeammalle.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ilmeisesti Horner sanoi tuossa jutussa, että jos Minardi pääsee pisteille ja Red Bull tulee yhdeksänneksi, he aikovat tehdä protestin.
Kyse oli siitä, että Horner ei sen takia hyväksy Minardin autoja, koska Minardi saattaa olla heidän edellään kahdeksantena kun RB on yhdeksäs. Eli varmuuden vuoksi eivät hyväksy.
Ei Stoddart ilmeiseti teeskentele, hän taitaa todella olla, jos ei nyt tyhmä, niin jollain tapaa todellisuuden kadottanut.
Ei tässä quotessa, mutta jossakin joku ihmetteli sitä että Minardi on vittuillu Ferrarille koko syksyn ja nyt on hattu kourassa hotelilla.
Muistetaampa vielä se GPWC, eli Paul Stoddart on GPWC:n puheenjohtaja ja luulen että hänen hommiin kuuluu "vittuilu" Ferrarille. Eli tämän takia Paul sen tekee, tuskin sponsoreita haamuillessa. Tämä GPWC:n vastustaminen saattaa olla myös se syy miks Ferrari ei hyväksy Minardia/GPWC:ä. (vähän utopistinen mutta mahtollinen ajatus)
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ehkä jostain kausiesittelystä olisi voinut jo ennakkoon saada tiedon siitä, että torstaina suoritetaan pelkästään autojen turvallisuuteen liittyviä tarkastuksia. Minulla ei tuollaista ennakkotietoa ollut ja f1racing.netin uutinen innoitti jopa huutomerkki-ikonin käyttöön.
:dunno:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Stoddartin olisi pitänyt testauttaa nuo sääntömuutokset autoilleen valmiiksi, vaikka se uskottavuutta olisi vähän syönytkin. Tarkoitan tällä sitä, että mies lähti väkisin painamaan tuota juttua läpi, varautumatta siihen, ettei se mene läpi. Niin sanotusti laittoi kaikki munansa yhteen koriin ja nyt ne ovat sitten kaikki rikki.

Jos meinaavat sahailemaan ryhtyä, voisivat oikeastaan vetäytyä kisasta pois. Meinaan vaan, että voivat olla aikas arvaamattomia nuo sahauksen tulokset aerodynamiikkaan --> muuttuu pirun vaaralliseksi muille ja itselleen, jos tuo nyt oikeasti on joku vaihtoehto, eikä pelkkä vitsi. Tosiaan, niillähän on ne tämän kauden siivet mukana..testaamattomina. :rolleyes:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Oberfeldwebel sanoi:
Muistetaampa vielä se GPWC, eli Paul Stoddart on GPWC:n puheenjohtaja ja luulen että hänen hommiin kuuluu "vittuilu" Ferrarille. Eli tämän takia Paul sen tekee, tuskin sponsoreita haamuillessa. Tämä GPWC:n vastustaminen saattaa olla myös se syy miks Ferrari ei hyväksy Minardia/GPWC:ä. (vähän utopistinen mutta mahtollinen ajatus)
Olen kyllä melko vakuuttunut, että Paul Stoddart ei ole GPWC:n puheenjohtaja. Asian voi toki tarkastaa osoitteesta:

http://www.gpwc.com/

Jos jotain muutosta olisi tullut. Olisi vähintäänkin kummallista, jos suuren ja mahtavan Minardin johtaja olisi pienten ja köyhien MB:n BMW:n ja Renaultin muodostaman liittymän puheenjohtaja. Jonkun keskustelukerhon puheenjohtaja se PS toki oli, olisiko ollut 8 tallin pitämän kokouksen, mutta ei toki GPWC:n.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Oberfeldwebel sanoi:
Tämä GPWC:n vastustaminen saattaa olla myös se syy miks Ferrari ei hyväksy Minardia/GPWC:ä. (vähän utopistinen mutta mahtollinen ajatus)
Sehän se syy on. Kisa Ferrari vs. muut vaan jatkuu. Ferrari ei voi millään perustella että Minardi nousisi sen haastajaksi.

Jos Purnell on jo ehtinyt nimensä paperiin raapustamaan, niin on turha enää uuden päälikön valittaa, eiköhän sopimus ole sopimus.

Koko touhu vaan tuntuu menevän koko ajan oudommaksi - nyt Minardilla siis olisi uusien sääntöjen mukaisia osia. Minardillehan on aika normaalia että osia testataan hyvin vähän ja onhan Minardi mm. kasannut kilpurin ensimmäistä kertaa perjantain harjoituksiin. Eli jos nyt ei ole testattu niin ei siinä mitään uutta ole. Ja mihin sitten Minardi voisi vedota jos kerran uudet osatkin on? Pelkkä testaamattomuus on aika heikko peruste.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Olen kyllä melko vakuuttunut, että Paul Stoddart ei ole GPWC:n puheenjohtaja. Asian voi toki tarkastaa osoitteesta:
Jos jotain muutosta olisi tullut. Olisi vähintäänkin kummallista, jos suuren ja mahtavan Minardin johtaja olisi pienten ja köyhien MB:n BMW:n ja Renaultin muodostaman liittymän puheenjohtaja. Jonkun keskustelukerhon puheenjohtaja se PS toki oli, olisiko ollut 8 tallin pitämän kokouksen, mutta ei toki GPWC:n.
Nojoo, ei ehkä GPWC:n puheenjohtaja, mutta jonku sellaisen puheenjohtaja ettei kenenkään Ron Dennisin tartte pilata omaa mainetta itkemällä samalla tavalla kuin Stoddart tekee. Hänelle se taitaa olla kunniatehtävä. Eli siks Paul eikä Ron.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ennakkoni Melbourneen 2005

Mielestäni ennakkosuosikkina kilpailuun lähtee Ferrari. Heillä on eniten faktaa jne koossa käyttämästään autosta koska se on osittain viimevuoden mallia (poikkeuksena tietty Minardi).
Tallin ainoa voiton este on luultavimmin Bridgestone.
Myöskään testeissä auto ei ole kulkenut toivotulla tavalla mutta vaikkei aika-ajoissa päästäisikään ihan kärkeen, Michael Shumacher on ainoa kuljettaja jolla on jo ennestään kokemusta niin kovilla renkailla ajamisesta ettei tarvitse käydä varikolla kesken kisan. Hän korjaa potin, varsinkin siinä tapauksessa jos sataa.

Uhkaajat, lukuunottamatta kolaria tai teknistä vikaa hänen voitolleen ovat tallikaveri Rubens Barrichello sekä McLaren ja Renault.
Rubens Barrichello tulee silloin kysymykseen jos Schumi jostain kummallisesta syystä keskeyttää ja Ferrari on täysin ylivoimainen muihin talleihin nähden.
Testejen perusteella Renault ja McLaren ovat olleet nopeimmat tallit ja mikäli Michelin osoittautuu paremmaksi renkaaksi kuin Bridgestone ratkaistaan taistelu voitosta näiden tallien kesken.
Molemmat tallit ovat olleet luotettavia. Jos tekninen ongelma jommallekummalle pitäisi veikata veikkaisin ennemmin McLarenia.
Nopeudessa taas McLarenilla saattaa olla pienoinen etu Pedro de la Rosan ajamalla kolmannella autolla.

Mikäli keskeytyksiä tai epäonnea ei näiden tiimien osalta tule muodostavat ne lopputuloksissa sijat 1-6.

Oikeastaan ainoa kuljettaja jolla voi olla pieni mahdollisuus särkeä top-3 tiimien rypäs on BAR tai oikeastaan Jenson Button.
Ainakin alkukaudesta uskoisin Buttonin saavan hieman parempaa osaamista talliltaan.
Kuitenkin BAR-tallilla on ollut testeissä paljon ongelmia luotettavuuden sekä nopeuden kanssa. (ohi ovat menneet monesti Williams ja Toyota kuten myös Sauber ja myös Red Bull!) Enkä menisi sanomaan että kumpainenkaan tallin kuljettajista pääsisi maaliin kauden avauksessa.

Siksipä viimeiset pistesijat menevät Williams kaksikolle joka ei selvästikkään ole päässyt omalle tasolleen testejen perusteella mutta on pitänyt riittävän kaulan takana tuleviin talleihin.
Heidän ongelmakseen ovat muodostuneet renkaiden liika kuluminen. En kuitenkaan usko että tämä olisi kenellekkään kuljettajalle tai tallille varsinainen ongelma.

Williamssin jälkeen jäävät tallit ottavat pisteitä vain tuurilla.
Mainittakoon että Toyotan Ralf Shumacher on ottanut tavoitteekseen yhden pisteen. Testeissä Toyota on ollut hitaampi kuin BAR ja Williams mutta luotettava. Tosin uudesta autosta on kehitelty jo toinen versio eikä sen testeille ole jäänyt paljon aikaa. Joten luotettavuus on tällekkin tallille suuri kysymysmerkki.

Sitten yksityistalleihin joilla ei pitäisi olla minkäänlaisia mahdollisuuksia tehdastiimejä vastaan. Kuitenkin perinteisesti kauden alku on tehnyt tähän poikkeuksen.

Ensimmäisenä yllätys pistettä ottamaan voisi veikata Sauberin Felippe Massaa joka on väläytellyt testeissä. Kuitenkin tallin toisen kuljettajan Jacques Villeneuven testit ovat menneet suoraan penkinalle. Ja Peter Sauber on jo ilmoittanut olevansa pettynyt uuteen autoon.
Uusi Red Bull on tehnyt tasaista jälkeä testeissä ilman teknisiä murheita, sekä heillä on käytössään myös kolmas auto. Heidän koko kauden mahdollisuutensa kerätä pisteitä kulminoituvat alkukauteen koska Cosworthtilla (joka jo valmiiksi on sarjan heikoin moottori) ei ole enää samoja resusseja kehittää moottoriaan. Mikäli tarpeeksi monta keskeytystä nähdään ovat Red Bullin miehet takuuvarmasti ottamassa tarjolla olevat pointsit.

Vaikka Midlandin ostama Jordan on saanut täksi kaudeksi Toyotan koneet on heiltä turha odottaa yhtään pistettä Melbournesta tahi koko kaudelta. Syynä eivät ole pelkästään kuljettajat vaan se että Midland panostaa jo tässä vaiheessa tulevaan kauteen.
Minardille on vaikea povata yhtään mitään. Vaikka kuljettajat ovat vahvemmat kuin Jordanilla voi toivoa vain että talli hyväksytään kisaan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Minä näen kauhukuvana, että mikäli Minardi pakotetaan muuttamaan viimevuotiset autonsa uusien sääntöjen mukaisiksi "vaikka rautasahalla", niin nämä ovat reippaasti toistakymmentä sekuntia hitaampia kierroksella. Se ei ole enää edes surkuhupaisaa, vaan yksinkertaisesti hölmöä. Itse asiassa Stoddartin asemassa vetäytyisin tuollaisessa tilanteessa kisasta kokonaan. No jaa, ehkei se sponsoreiden takia ole kotikisassa kovin varteenotettava vaihtoehto.
Muuten Stoddart varmaan vetäytyisikin, mutta kun jos talli jättää osallistumatta yhteen kilpailuun, joutuu se luopumaan koko sarjasta paitsi jos kaikki muut tallit (jälleen kerran) hyväksyvät kilpailun väliinjättämisen. Joku muistanee Arrowsin viimeiset räpistelyt.

En tiedä, mistä MTV3 on saanut tietonsa, ettei Minardi olisi noita 2005-aero-osia testannut, mutta ainakin Minardin kotisivuilta löytyy useampikin kuva, jossa on tämän vuoden sääntöihin sopivat siivet.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jere1983 sanoi:
Mä luulen että noista säännöistä löytyy tarkemmatkin määritykset kuin nuo mitä maikkarin sivuille on saatu suollettua.
Höpsis, luulen että tallitkin käy ne tarkastamassa tuolta maikkarin sivulta. FIA:n sivujahan ei lue enää kukaan :thumbup:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Mielenkiintoista bluffia Alonson suunnalta:

-Heidän autonsa ei ole kestänyt kertaakaan kisamittaa eikä siis yksikään kisasimulaatio mennyt suunnitelmien mukaan testikaudella
-Heiltä puuttuu vauhtia..
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Rusina sanoi:
Mielenkiintoista bluffia Alonson suunnalta:

-Heidän autonsa ei ole kestänyt kertaakaan kisamittaa eikä siis yksikään kisasimulaatio mennyt suunnitelmien mukaan testikaudella
-Heiltä puuttuu vauhtia..
No onhan se arvattu, ettei Renult välttämättä kaikkein luotettavin biili ole, mutta että vauhtiakin puuttuu.. :confused:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Punanuttu-foorumilla puhutaan jo nyt näiden yhdeksän muun tallin salajuonesta Ferraria vastaan :p..hmmn..
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Rusina sanoi:
Punanuttu-foorumilla puhutaan jo nyt näiden yhdeksän muun tallin salajuonesta Ferraria vastaan :p..hmmn..
Hehe ja täällä Ferrari-fanit ovat naureskelleet "meikäläisten" FIA-Ferrari-salaliitto-epäilyille (joskin mikäs salaliitto se semmonen on jonka tietää kaikki ja asianomaiset epäsuorasti myöntävät :doubtful: ).
 

enzo

Active member
Liittynyt
21.1.2003
Viestit
29
Onpa tulossa tylsä kausi, kun jo nyt on selvää (ainakin maikkarin toimittajien mukaan) että mäklären voittaa heti Austaraliassa ja sen jälkeen kaikki muutkin kisat ?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Rusina sanoi:
Mielenkiintoista bluffia Alonson suunnalta:

-Heidän autonsa ei ole kestänyt kertaakaan kisamittaa eikä siis yksikään kisasimulaatio mennyt suunnitelmien mukaan testikaudella
-Heiltä puuttuu vauhtia..
Tai sitten kyseessä on jokin juttu liittyen siihen että Alonso sopimus loppuu tähän kauteen.

Ihmeen suoraan kritisoi esim. Renaultin panostusta ykkösiin yms. Sillanpoltto-talkoot menossa:doubtful:

Siis Marca-lehden mukaan on noi Fernandon kommentit.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Rusina sanoi:
Punanuttu-foorumilla puhutaan jo nyt näiden yhdeksän muun tallin salajuonesta Ferraria vastaan :p..hmmn..
Ei ne vielä ole mitään juonineet.

Repivät vasta Ferrari-puukkoa irti selästään.:rolleyes:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Nyt on ilmeisesti selvää, että Minardi on mukana lauantain aika-ajoissa. Sen sijaan itse kilpailuun osallistuminen on vielä harkinnan alla.


F1racing-live.com:
-------------------------------------------
04/03/05 - 11:16]

Court grants Minardi injunction
Team to compete in Aussie GP qualifying

Photo F1-Live.com
Stoddart's Minardi team will qualify Saturday
Formula One team Minardi was late Friday granted a court injunction to compete in qualifying sessions for the season-opening Australian Grand Prix after race officials had ordered them to comply with new regulations.

A judge in the Victorian Supreme Court ruled that the F1 minnows could participate in Saturday qualifying given that the matter was considered urgent.

Minardi team principal Paul Stoddart sought the court injunction after FIA stewards had told his team they had to comply with the 2005 safety regulations to participate in the Australian GP.

The court was adjourned until Saturday when the issue could be discussed further, the presiding judge said.

Stoddart said outside the court he was relieved his cars could get on the track on Saturday.

"Now it's in the hands of the court, I really can't say anymore than that except that Minardi will be participating tomorrow, as usual, at the Grand Prix," Stoddart said. "It's really fantastic to actually get on the track in the wake of all the publicity."

Earlier FIA stewards blocked Minardi's efforts to start their cars over the weekend unless the struggling team complied with new regulations.

Source AFP
-----------------------
 
Ylös