Mestaruus 2004

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Asko S. sanoi:
Tämän kisan tuloksiin, tai paremmin sanottuna aikaeroihin, vaikutti varmasti ainakin Ralfin, Montoyan ja Coulthardin jääminen "hitaampien" perään. Coulthard jäi alussa Saton taakse, Ralf Buttonin ja Montoya Trullin ja Buttonin taakse. Ei noilla tietenkään mitään ratkaisevaa selitetä, mutta ehkä jossain tapauksessa sijankin...
Tosin oliko tuo maikkarin tekstitv:ssä vai missä (en nyt muista) - Coulthard totesi, että Sato ei käytännössä jarruttanut hänen menoaan yhtään :tongue:

EDIT: Samalla on mielenkiintoinen juttu tuohon soppaan sekin, että takasiipimuutoksen ansiosta nyt olisi selvästi helpompaa ohittaa. Näinhän on ainakin väitetty?
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Luulenpa että Williams nousee päähaastajaksi palattaessa takaisin vanhalle mantereelle!

Ja McLaren tulee nostamaan päätään muutama kisa Williamsin jälkeen mutta Ferrari tällä menolla kerää alkukaudesta sellaisen etumatkan Renaultin viedessä pisteitä Williamsilta ja McLarenilta ettei mestaruuteen muilla ole mahdollisuuksia!

:jaska:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
MaranelloRed sanoi:
Sanopa Observer pari hyvää syytä miksei esittämäni asioiden kulku ole mahdollista mielestäsi. Mikä estää Misukkaa tekemästä kyseisen tempun. Jos Renault menee höyryjyrän lailla kohti hyvää kautta niin houkutus varmasti on suuri. Montaa tallia palvelemalla saadaan hyviä renkaita mutta ei niin hyviä että niillä olisi voitu voittaa mestaruus (ainakaan vielä).
No alettiinko viime vuonna Williamsia suosimaan ja samaan aikaan kusemaan McLarenia ja Rellua silmään Misukoiden tasolta? EI. Eikä tuo tilanne ole siitä mihinkään muuttunut. Se että Bridgestonella tuota on harrastettu ei tarkoita sitä että Misukoilla oltaisiin samanlaisia ********. Eipä se viime vuonna ollut renkaista kiinni tuo voittaminen varsinkaan kun sääntötulkintoja Michelinin suhteen mentiin FIATin puolelta rukkaamaan kesken kaiken uuteen uskoon.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Observer sanoi:
No alettiinko viime vuonna Williamsia suosimaan ja samaan aikaan kusemaan McLarenia ja Rellua silmään Misukoiden tasolta? EI. Eikä tuo tilanne ole siitä mihinkään muuttunut. Se että Bridgestonella tuota on harrastettu ei tarkoita sitä että Misukoilla oltaisiin samanlaisia ********. Eipä se viime vuonna ollut renkaista kiinni tuo voittaminen varsinkaan kun sääntötulkintoja Michelinin suhteen mentiin FIATin puolelta rukkaamaan kesken kaiken uuteen uskoon.
Mistä sä tiedät, että Bridgestone on sellaista harrastanut, ja Misukka ei. Ferrarin kilpailijat ja etenkin Dennis sano vai? Eikös se Ron myös viime vuonna haikaillut Goodyearin perään, kun Misukka hänen mukaansa ehkä suosi ranskalaista kumppaniaan?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K sanoi:
no tosiasia on se että mäkin 19 mallilla ajettiin marras-/joulukuussa todella hyviä aikoja, sitten tammikuussa romahti... mistä tuo johtuu, vaikee sanoa, mut itse veikkaan että kun autosta otetaan kaikki irti niin kestävyys menee, eli kauden alkuun oltaisiin otettu eri vaihteisto, erilaiset jäähdytykset jnejne...
Heitettiin se uus mylly sinne autoon niin nopeus tippui ja luotettavuus katosi. Vanha ei ilmeisesti olisi kestänyt koko viikonloppua. Kun jossakin olin kuulevinani että tämä uus Mersun mylly olisi tehottomampi kuin viime vuotinen. Mene ja tiedä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
MaranelloRed sanoi:
Olihan Australiassakin harjoitusten aikana lämmintä mutta Brisukka piti Ferrarin alla pintansa. Luulo että Michelin olisi parempi rengas tänä vuonna kuumissa olosuhteissa tullaan osoittamaan totaalisen vääräksi Malesian GP:ssä.
Juu. Olet oikeassa. Bridgestone yllätti kyllä Michelinit housut kintuissa, ainakin Melbournessa, ja oli selkeästi parempi gummi. Väittäisin että suurin osa erosta johtui siitä. Williams ja McLaren kuskit valitteli että puskee puskee. Ja mistähän se pito loppupeleissä on kiinni? No siitä millä se auto on tiessä kiinni eli niistä mustista pyöreistä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jotenkin tulee mieleen viime kausi. Nähtiin kisoja, joissa Ferrari/McLaren/Williams ohitti kierroksella toisen kärkitallin autoja ilman erikoisia keli- ym olosuhteita. Pyyhkeen kehään heitto turhaa.. olihan viime kaudella Williams hakusessa alkukaudesta, mutta nousi taistelemaan mestaruuksista.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Toyotan Gasgoynen mukaan Renault olisi valinnut kisaan Michelinin pehmeämmät renkaat, kun taas McLaren ja Williams olisivat lähteneet kisaan kovemmalla seoksella.

Jos tämä selittää eron Michelin tallien välillä, voi jotain ajatella tapahtuvan ainakin Michelin tallien kesken Maleasiassa. Jos silloin McLarenilla ajetaan "vain" 30 sekunnin päässä Ferarreista näyttää tilanne heti paljon paremmalta.

En kuitenkaan ole mistään muualta saanut vahvistusta erilaisille rengasvalinnoille Michelin tallien kesken. Dennis totesi vain, ettei päivä ollut Michelinin.
 

Erebus

Well-known member
Liittynyt
23.5.2001
Viestit
63
Sijainti
Kouvola
Ferrarin pyöränripustusten geometriaa on muutettu viime vuodesta ja se sallii suuremman säätövaran. Näiltä osin on toimittu yhteisymmärryksessä Bridgestonen kanssa, sillä pyrkimyksenä on päästä käyttämään renkaissa pehmeämpiä kumiseoksia.

Vauhdin Maailma 3/2004

:idea: :confused:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
kouvotsvoni sanoi:
Jotenkin tulee mieleen viime kausi. Nähtiin kisoja, joissa Ferrari/McLaren/Williams ohitti kierroksella toisen kärkitallin autoja ilman erikoisia keli- ym olosuhteita. Pyyhkeen kehään heitto turhaa.. olihan viime kaudella Williams hakusessa alkukaudesta, mutta nousi taistelemaan mestaruuksista.
Juuri näin. En olisi vielä kovinkaan huolissani. Viime kaudella neljän eri tallin auto kykeni hallitsemaan yksittäistä kisaa melko suvereenisti ilman että muilla oli juuri sanan sijaa. Ja tämä vielä niin, että tällaisen maallikon oli siihen melko vaikea keksiä mitään syytä. Esimerkkeinä mm. Ralf Nyrrellä ja Ranskassa, Alonso Unkarissa, Montoya Saksassa, Rubens Englannissa ja Japanissa, Schumi Imolassa ja Kimi Malesiassa jne. Kyllä se tästä vielä... :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie sanoi:
Juuri näin. En olisi vielä kovinkaan huolissani. Viime kaudella neljän eri tallin auto kykeni hallitsemaan yksittäistä kisaa melko suvereenisti ilman että muilla oli juuri sanan sijaa.
Noh Malesiaan ei ole kuin alle kaks viikkoa. Sen pitäisi olla Michelineille etukäteen ajatellen yks parhaista ellei paras rata. Jos sielläkin Ferrari voittaa vaikka vähän pienemmälläkin marginaalilla on asetelmat jännittävälle kaudelle aika pienet. Tämä siis jos keli on suurinpiirtein sellainen kuin viime vuonna.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Observer sanoi:
Noh Malesiaan ei ole kuin alle kaks viikkoa. Sen pitäisi olla Michelineille etukäteen ajatellen yks parhaista ellei paras rata. Jos sielläkin Ferrari voittaa vaikka vähän pienemmälläkin marginaalilla on asetelmat jännittävälle kaudelle aika pienet. Tämä siis jos keli on suurinpiirtein sellainen kuin viime vuonna.
Ferrari ei tosiaan Malesiassa ole viime vuosina juuri loistanut. Malesiassa on Ferrarin kilpailijoiden kannalta se huono puoli että siihen mennessä ei autoille kyllä ehditä tehdä yhtään mitään. Ainoa tasoittava tekijä tulee olemaan mahdollisesti lämpötila ja se tieto, johon kaikki ainakin vielä uskovat kuin kallioon, että Michelin on kuumassa paljon Bridgestonea suorituskykyisempi.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Olihan Ferrarit eturivissä myös vuosi sitten Australiassa, mutta siellä keli sitten sekoitti suunnitelmat. Malesiassa Kimi pystyi hakkaamaan selvästi Barrichellon Ferrarin, kun Schumi taas pilas kisansa lähtöhässäkässä. Mutta jos McLaren on tosiaan niin pirun vaikea säädettävä, niin mistäpä ne löytää kunnon säädöt Malesiaankaan, ellei sitten kunnon munkilla. :rolleyes:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
AMS82 sanoi:
Toyotan Gasgoynen mukaan Renault olisi valinnut kisaan Michelinin pehmeämmät renkaat, kun taas McLaren ja Williams olisivat lähteneet kisaan kovemmalla seoksella.

Jos tämä selittää eron Michelin tallien välillä, voi jotain ajatella tapahtuvan ainakin Michelin tallien kesken Maleasiassa. Jos silloin McLarenilla ajetaan "vain" 30 sekunnin päässä Ferarreista näyttää tilanne heti paljon paremmalta.

En kuitenkaan ole mistään muualta saanut vahvistusta erilaisille rengasvalinnoille Michelin tallien kesken. Dennis totesi vain, ettei päivä ollut Michelinin.
Hyvinkin mahdollista että sunnuntain viileä keli yllätti Williamssin ja McLarenin. On aika todennäköistä että kahden stopin taktiikkaa käyttävällä on kovempi rengas alla kuin kolmen stopin taktiikkaa käyttävällä. Tämä taas tarkoittaa entisestään heikompaa/vaikeampaa aika-ajoa sille koska auto on painavampi ja on vaikeampi saada renkaisiin oikea lämpötila kun ne ovat kovemmat. Toisaalta taas kisassa kun oli viileää niin pehmeä rengas kestikin tarpeeksi hyvin eikä tullut siltä kannalta ongelmia kuten ehkä olisi tullut jos radan lämpötila olisi ollut sama kuin aika-ajoissa eli ~40C. Kisassahan se taisi olla vain ~25C.

Melbournen tulos oli monen pienemmän osatekijän summa. Tuskinpa Ferrari on 'oikeasti' läheskään noin paljon muita edellä. Kelit jne sai Ferrarin vain näyttämään paremmalta kuin mitä he ovat. Paras paketti niillä todennäköisesti on kasassa kuitenkin mutta epäilen vain ettei nyt sentään noin ylivoimainen.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Toivottavasti Williams kykenee jälleen tänä vuonna samaan kehitystyöhön kuin niin monena aikaisempana vuonna. Jotenkin vain vaikka ovat olleet alussa kuinka paljon kärkitallia hitaampia he ovat pystyneet puskemaan auton kehitystä eteenpäin niin että loppukaudesta ollaan oltu jo kisailemassa mestaruudesta. Tai ainakin tälläinen mielikuva minulla on.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
männänpalautusjousi sanoi:
Hassua väittää, että Malesia sopisi muille paremmin kuin Ferrarille kun statistiikka kuitenkin osoittaa tästä 1999 alkaen ajetusta kilpailusta seuraavaa:
Eikös Schumi itsekin sanonut Malesian olevan heille vaikeampi paikka kuin Australia. Ja jos katsoo noita viime vuosien tilastoja, taitaa kaikki radat sopia Ferrarille.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Aeuk sanoi:
Tosin oliko tuo maikkarin tekstitv:ssä vai missä (en nyt muista) - Coulthard totesi, että Sato ei käytännössä jarruttanut hänen menoaan yhtään :tongue:

EDIT: Samalla on mielenkiintoinen juttu tuohon soppaan sekin, että takasiipimuutoksen ansiosta nyt olisi selvästi helpompaa ohittaa. Näinhän on ainakin väitetty?
Itsekin luin tuosta teksti-tv:stä, mutta en usko, että McLaren olisi 4 sekkaa Ferraria hitaampi. Sen verran Laarenit selostajien mukaan jäivät kisan alkupuolella. Coulthard oli kuitenkin nopeampi kuin Sato, ohitushan tapahtui sitten varikokäynneillä. Kuten sanoin jo aiemmin, sillä ei varmasti ollut mitään ratkaisevaa merkitystä. Ilman Satoa Coulthard olisi ehkä jäänyt Trullin taakse pussiin. Tärkein pointtini joka tapauksessa oli se, että nytkään ei nähty McLarenin "oikeaa tasoa".

Nyt tosiaan pitäisi ohituksen olla helpompaa. Osaksi tuohon vaikuttanee juuri tuo siipimuutos, mutta myös vaihtovirheet. Täksi kaudeksihan siirryttiin manuaalivaihteisiin.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Alonso voittaa mestaruuden :) ja Schumi on kakkosena YHDEN pisteen perässä... (oma veikkaus) :thumbup:
 
Ylös