Toivottavasti pääsee lähdössä kärkeen, ja pidättelee muita siihen asti että Kimi nousee peesiin :ahem:Kerppenin epäjumalasta tulee hyvin nopeasti tulppa takanatuleville, jos eivät jo lähdössä mene ohi. Mercedeksen rengaskulutus on ollut jo pari kautta niin rankkaa, että jos ennustukseni ei toteudu, olen väärässä.
Kolmas ruutu 43-vuotiaiden kärkitulos 42 vuoteen
Michael Schumacher on aika-ajon kolmen kärkimiehen joukossa ensi kertaa sitten Japanin 2006. 43-vuotiasta saksalaista vanhemmalla iällä kärkitrioon pääsi viimeksi Jack Brabham kaudella 1970.
Aina?No niin ja taas pääsi kettu luikahtamaan veräjästä, kolmas sija pamahti. Miten se vaan aina ton Nicon voittaa?
Mikähän tuossa renkaiden kulutuksessa oikein mahtoi olla, kun veikkaisin Ferrarin (tai siis Alonson) pärjänneen hyvin nimenomaan siksi kun renkaat pysyi niitä reippaasti kuluttavalla autolla paremmassa ajotikissä kun oli märkää. Vissiin se Mersun siipihommelisysteemi antaa huomattavaa etua aika-ajoissa kun voi käyttäöä vaikka koko ajan päinvastoin kuin kisoissa, jotka sitten vaikuttavat helposti pettymyksiltä.Hyvä kisa Schumilta, ei voinut mitään Grosjeanin hölmöilylle. Auto kuluttaa tosin renkaita edelleen aivan huikeasti.
Talli saa liian optimistisen kuvan auton suorituskyvystä harjoituksista ja aika-ajojen perusteella, näissä DRS:ää voi käyttää vapaasti ja systeemin etu on ilmeinen.Vissiin se Mersun siipihommelisysteemi antaa huomattavaa etua aika-ajoissa kun voi käyttäöä vaikka koko ajan päinvastoin kuin kisoissa, jotka sitten vaikuttavat helposti pettymyksiltä.
En mä sen enempää näitä lähtis vertailemaan, on kuitenkin vähän liikaa eroavaisuuksia. Schumi on Kimiä 10 vuotta vanhempi ja oli vuoden kauemmin poissakin ja ei sinä aikana aktiivisesti ajellut kilpaa koko ajan. Lisäksi Kimillä näyttää olevan parempi auto kuin Schumilla 2010 suhteessa muihin. Mutta toki, onhan Kimin comeback nyt kuitenkin aivan eri planeetalta jos haluaa Schumiin verrata.Kun kattoo Räikkösen menoa, niin kuka ajattelee vielä, että Schumin comeback oli onnistunut?
Kalusto Kimillä on ollut paljon parempi kuin Schumilla hänen paluu vuosinaan. Tänä vuonna kalusto on ollut suht tasoissa, mutta huono tuuri on estänyt menestymisen.En mä sen enempää näitä lähtis vertailemaan, on kuitenkin vähän liikaa eroavaisuuksia. Schumi on Kimiä 10 vuotta vanhempi ja oli vuoden kauemmin poissakin ja ei sinä aikana aktiivisesti ajellut kilpaa koko ajan. Lisäksi Kimillä näyttää olevan parempi auto kuin Schumilla 2010 suhteessa muihin. Mutta toki, onhan Kimin comeback nyt kuitenkin aivan eri planeetalta jos haluaa Schumiin verrata.
Mammanpojat! Kyllä niillä renkailla VOI ajaa limiitillä vaikka koko ajan, siitä vain joutuu sitten kärsimään myöhemmin kun joutuu tekemään enemmän varikkopysähdyksiä. Oma valinta. Ei tämän pidäkään olla mitään Playstationia. Olisiko se sitten kiva, että yksillä renkailla saisi luukuttaa joka kierroksella kisan läpi? Mitä taitoa tai arviointikykyä se sitten muka vaatisi? Varsinkin kun turva-alueet ovat vieläpä asfalttia voi surutta ajella välillä vähän "uloskin", ei haittaa!Schumi ja Rosberg on sanoneet Saksan tv:lle kisan jälkeen että näillä renkailla ei ole hauska ajaa ja varsinkin Schumi erittäin turhautunut. Rosberg sanoi että ei ole mahdollista ajaa täysin limitillä missään vaiheessa kisaa koska alusta loppuun on vain huolehdittava renkaista. Noin 60-70% vauhdilla pitää ajella koko ajan. En tiedä muista, mutta minusta se on vähän huono suunta jos ei voi ajaa täysiä missään vaiheessa, kisa on vain pelkkää renkaitten säästelyä, vaikka sillä toki hyviä kisoja saadaankin aikaiseksi. Kuskille varmasti tosi turhauttavaa.
2 tuntiseen autokilpailuun kuuluu kestävyysajon piirteitä. Ei se enää mikään sprintti ole. Renkaat on nyt paljon paremmin balanssissa kisakestoon kuin Schumin kultakaudella. Eikä Kimillä ollut mitään vaikeuksia puristaa kisan alkupuolella.Olisi se toisaalta katsojallekin mukavaa että limitillä kuskien kannattaisi vetää koko ajan. Mutta tää on tämmöinen aikakausi jolla "Prostit" murskaisivat "Sennat".
Uskon Schumacherilla olevan paljonkin annettavaa tallille mm. auton kehittelyssä. Schumi on myös erittäin kilpailukykyinen, kun saa ajettua teknisesti ongelmattoman kisaviikonlopun. Ei Mercedes Schumia ottanut talliinsa jäähdyttelemään. Tätä en usko.Kyllähän schumi on välillä väläytellytkin paluunsa jälkeen. Silti Mersun kannattaisi panostaa tulevaisuuteen ja palkata tilalle lupaava nuori kuski kun sellaisia on tarjolla. Eihän kenelläkään ole schumin markkina-arvoa, mutta F1 ei kuitenkaan ole jäähdyttelijöiden sarja.