Michael Schumacher loukkaantunut vakavasti

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
786
Löydettiinkö Benettonilta koskaan sitä epäiltyä latonta aktiivijousitusta, joka "oli käytössä" Schumin aikoihin?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
786
Eikun siis luistonesto esto piti laittaa.
Sitähän ei taidettu koskaan todentaa, vaikka erittäin vahvat epäilykset FIAa myöten oli asiasta
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1336
Eikun siis luistonesto esto piti laittaa.
Sitähän ei taidettu koskaan todentaa, vaikka erittäin vahvat epäilykset FIAa myöten oli asiasta
Ei sitä koskaan pystytty todistamaan, että Benetton olisi sitä kisoissa käyttänyt. Testeissä havaittiin tiimin sitä käyttävän, mutta joku selitys siinä oli, että tiimi pääsi kuin "koira veräjästä" . Mutta jos kisassa olisi käry käynyt, olisi tullut varmasti diskaus
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1109
Sijainti
Vyborg
Viimeksi muokattu:

Takagummi

Active member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
29
Olen varma, että Coulthard on sanonut vuoden 1995 Williamsin olleen hänen uransa paras auto (mitään todistetta tästä lausunnosta en kyllä nyt löytänyt). Joka tapauksessa kauden loppupisteet eivät kerro koko totuutta voimasuhteista, sen verran Williamsin kuljettajat sähläsivät pisteitä menemään. Fw17 oli myös upean näköinen auto.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1336
Olen varma, että Coulthard on sanonut vuoden 1995 Williamsin olleen hänen uransa paras auto (mitään todistetta tästä lausunnosta en kyllä nyt löytänyt). Joka tapauksessa kauden loppupisteet eivät kerro koko totuutta voimasuhteista, sen verran Williamsin kuljettajat sähläsivät pisteitä menemään. Fw17 oli myös upean näköinen auto.
Coulthard sai kyllä ajaa monta kautta ihan mestaruustason kalustolla. Ainakin kaudet 1994 (osan kaudesta, Sennan kuoleman jälkeen tuli tilalle), 1995, 1998, 1999 ja 2000. Usein sanoi, että 'seuraavana vuonna voitan mestaruuden'. Näin ei koskaan käynyt. Kuitenkin 13 GP- voittoa mies saavutti.

86986180b759d76ebe47c9c4c72a261a.jpg8abe648ff5f1136bfffd0ffb78c568dd.jpgf1e88689f4b5cc124548671118c2ac77.jpgopen-uri20120928-8411-1m0nwdq.jpg
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
786
JJ kertoi vuonna 2004 haastattelussa mielenkiitoista juttua siitä, miten oli erikoisia toimintoja käytössä Benettonin autoissa vuonna 94. Ja JJ paljasti myös haastattelussa kuinka esim painoi jopa auton nappeja eri järjestyksessä kuin Schumi. Jonka syytä JJ ei pystynyt selittämään.

Mutta jutusta lisää tässä https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jarvilehto-muisteli-benetton-tallin-erikoisia-juttuja/3973164#gs.bbjplp
Toi on mielenkiintoinen juttu.
Ajattelehan sen silloin itsekin näkevänsä, kun Schumi irtosi mutkista niin paljon paremmin.

Yksi mikä tuli luistonestosta mieleen, oli Häkä ja mahtava tuntuma autoon. Häkä kytki järjestelmän jossain startissa pois päältä ja otti startin perstuntumalla. Mäkki totesi tiedotteessaan, että Mikan lähtö oli parempi, kuin laskennallinen optimistartti sutimisen eston kanssa
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
786
Niin siis FIA löysi sen järjestelmän autosta.
Eikö talli selittänyt sen olevan testeihin liittyvä juttu, eikä kisoissa käytetty, niin ei saanut asiasta mitään? En ainakaan muista, että mitään ihmeellistä rangaistusta olisi tullut.
Enkä pikaisella goiglellakaan saa osumaan silmään.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2525
Eikös ainakin Ferrarilla ollut jotain epäselvyyttä kanssa?

Sinällään kaipaa noita aikoja kun oli kaikenlaista puljaamista, draamaa ja voimasuhteet vaihtelivat paljon jopa kauden aikana. Nykyisin on vedetty ammattimaisuus todella pitkälle niin yllätyksellisyys kärsii.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
786
Eikös Ferkulla ollut joku jarruihin liittyvä epäselvyys sen jälkeen, kun Schumi ja Benetton insinöörit siirtyivät sinne. Siitähän puhuttiin silloin, että epäselvyydet oudosti seuraavat näitä veijareita tallista toiseen
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1109
Sijainti
Vyborg
No ehkä Schumin insinöörit yrittivät keksiä keinoja miten nostaa Ferrari takaisin huipulle. Kun siihen aikaan Ferrari ei ollut lähellekkään suorituskyvyssä, Williamsin ja Benettonin tasoa. Schumin liittyessä talliin.
Ja en ihmettelisi ollenkaan että olisi ollut jarruihin, liittyvää epäselvyyksiä tai vaikkapa muitakin auton toimintojen epäselvyyksiä.

Koska monella lajin asiantuntijalla oli ollut epäillyksiä ja väitteilyitä keskenään. Schumin Benetton auton laillisuudesta 94.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3830
Yksi mikä tuli luistonestosta mieleen, oli Häkä ja mahtava tuntuma autoon. Häkä kytki järjestelmän jossain startissa pois päältä ja otti startin perstuntumalla. Mäkki totesi tiedotteessaan, että Mikan lähtö oli parempi, kuin laskennallinen optimistartti sutimisen eston kanssa
Tässä tosin pitää huomioida se, että luistonesto oli aika raakile tullessaan F1:iin. Erityisesti McLarenilla oli jatkuvasti ongelmia sen kanssa ja muistaakseni se liittyi jotenkin myös auton mekaaniseen puoleen ja siihen, miten kuljettajat käyttivät kytkintä ja polkimia vs. miten insinöörit labrassaan ajattelivat niitä käytettävän. Luistoneston softa oli koodattu väärien olettamien varaan. Tästä asiasta on kirjoitettu hyvä artikkeli jossain, mutten nyt löydä sitä.

Häkkinen näköjään kytki luistoneston pois päältä myös Espanjan GP:n aika-ajoissa ja jäi paalupaikasta alle 0,1 sekunnin päähän.

 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1717
Eikö talli selittänyt sen olevan testeihin liittyvä juttu, eikä kisoissa käytetty, niin ei saanut asiasta mitään? En ainakaan muista, että mitään ihmeellistä rangaistusta olisi tullut.
Enkä pikaisella goiglellakaan saa osumaan silmään.
Näinhän se meni.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1717
Jossakin oli vuonna nakki juttua, että McLsrenilla oli joku starttijärjestelmä jonka sofra tuhoutui itsestään lähdön jälkeen. Jos tuli uusintalähtö, niin McLaren yleensä oli todella huono siinä. Tiedä sitten.🤔
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
3934
Eikös 1994 Benettonin lisäksi epäiltyjen listalta laittomuuksista ollut myös Ferrari ja Mclaren. Ferrarilla Alesin tuuraajana toiminut Larini taisi lipsauttaa jossain haastattelussa (Aidan vapaat harjoitukset?) ajaneensa luiston eston kanssa tms.

Kaiken kaikkiaan kausi 1994 tuntuu hyvin erikoiselta:
- kaikki ne sääntömuutokset jotka teki autoista vaikeasti ajatettavia ja arvaamattomia
- epäilykset laittomuuksista/sääntörikkomuksista useampienkin tallien kohdalla
- rangaistuspolitiikka, useampi kuski oli kilpailukiellossa (Schumacher, Häkkinen, Irvine)
- useita vakavia onnettomuuksia, tietenkin kaikista ikävämpinä Sennan ja Ratzenbergerin hengen vaatineet onnettomuudet
- kuskeja kauden aikana yli 40 kpl
- viimeinen kerta kun mukana 14 tallia ja oli vielä mahdollista karsiutua kisasta pois

Olen tuolloin ollut liian nuori vielä seuraamaan lajia, mutta jälkikäteen on tullut kauteen perehdyttyä ed. mainituista syistä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
786
Noihin onnettomuuksiin voisi lisätä myös Wenlingerin onnettomuuden Monacossa, jonka seurauksena Karl vaivutettiin pitkään lääkkeelliseen koomaan. Taisi päästä rattiin vasta seuraavana vuonna.
Onnettomuuden kun näki suorana, Wenlinger ajautui kylki edellä, kovalla vauhdilla suoraan "liikenteenjakajaan", niin tuli sellainen "ei kai nyt taas" fiilis, kun juuri hetkeä aiemmin Ratzenberger ja Senna menehtyivät. Tästäkin näki heti, että pahasti kåvi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1336
Noihin onnettomuuksiin voisi lisätä myös Wenlingerin onnettomuuden Monacossa, jonka seurauksena Karl vaivutettiin pitkään lääkkeelliseen koomaan. Taisi päästä rattiin vasta seuraavana vuonna.
Onnettomuuden kun näki suorana, Wenlinger ajautui kylki edellä, kovalla vauhdilla suoraan "liikenteenjakajaan", niin tuli sellainen "ei kai nyt taas" fiilis, kun juuri hetkeä aiemmin Ratzenberger ja Senna menehtyivät. Tästäkin näki heti, että pahasti kåvi.
Wendlingerin onnettomuus Monacossa oli hyvin paljon samanlainen, kuin Buttonin vastaava samassa paikassa kaudella 2003. Button selviytyi vähemmällä, mikä kertoo autojen turvallisuuden parantumisesta noina vuosina.

Wendlinger:

Button:
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1109
Sijainti
Vyborg
Toi Buttonin onnettomuus Monacon aika-ajoissa oli niin raju että ei muistaakseni voinut osallistua itse Monacon kisaan seuraavana päivänä. Mutta huomaa kyllä noissa Wenlingerin ja Buttonin kolhuissa sen eron, että yhdeksässä vuodessa oli autoista tulleet paljon turvallisempia, kuin mitä ne oli silloin Wendlingerin aikana.
Minkä ansiosta Button selvisi onneksi säihkähdyksellä tuosta onnettomuudesta.
Eikä loukkaantunut pahasti samassa paikassa kuin Karl 9 vuotta aiemmin omassa kolarissaan. Jossa joutui jopa kooma tilaan onnettomuuden seurauksena!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1336
Toi Buttonin onnettomuus Monacon aika-ajoissa oli niin raju että ei muistaakseni voinut osallistua itse Monacon kisaan seuraavana päivänä. Mutta huomaa kyllä noissa Wenlingerin ja Buttonin kolhuissa sen eron, että yhdeksässä vuodessa oli autoista tulleet paljon turvallisempia, kuin mitä ne oli silloin Wendlingerin aikana.
Minkä ansiosta Button selvisi onneksi säihkähdyksellä tuosta onnettomuudesta.
Eikä loukkaantunut pahasti samassa paikassa kuin Karl 9 vuotta aiemmin omassa kolarissaan. Jossa joutui jopa kooma tilaan onnettomuuden seurauksena!
Joo. Buttonilta jäi kisa väliin tuolloin. Ei ollut kolarin jälkeen kisakunnossa Monacossa
 
Ylös