Michael Schumacher loukkaantunut vakavasti

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1621
Toki schumilla oli näköjään 3 keskeytystä myös kaudella 2000. En vain muista mistä johtui. Sinällään tasas peliä kyllä.
Joo. Ranskassa oli tekninen vika Schumacherilla. Itävallassa ja Saksassa Starttikolarit kummassakin. Mutta turha näitä on jossitella. Tekniset viat ja epäonniset sattumat kuuluvat lajiin. Ollaan pikemminkin iloisia, että pienestä Suomesta on tullut näitä huippukuskeja, jotka ovat voittaneet F1- mestaruuden. 🏁

Starttikolari Hockenheimissa 2000
 

Takagummi

Active member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
40
Schumacherilla oli kaksi lähtökolaria 2000. Aina kun puhutaan Räikkösen menetetyistä Mclaren mestaruuksista, niin eikö auto ollut 2003 aika luotettavakin? Itse olisin suonut 2003 mestaruuden Montoyalle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1621
Schumacherilla oli kaksi lähtökolaria 2000. Aina kun puhutaan Räikkösen menetetyistä Mclaren mestaruuksista, niin eikö auto ollut 2003 aika luotettavakin? Itse olisin suonut 2003 mestaruuden Montoyalle.
Montoya ajoi toki vahvan kauden kaudella 2003. Mutta itselläni ollut vähän sellainen ajatus, että Michael Schumacher olisi ajanut myös sillä kauden 2003 Williamsilla mestariksi. Varmaan myös Kimi Räikkönen ja Alonso. Omasta mielestäni Williams saattoi olla kauden 2003 vahvin auto. BMW-myllyt ja tehoa vaikka muille jakaa. Myös Ralf Schumacher voitti sillä Williamsilla kaksi GP:tä Montoyan lailla. Ralf otti kolme paalupaikkaa kaudella 2003, Montoya vain yhden.

Kauden 2003 kolme parasta pisteissä: M.Schumacher 93 pistettä, Kimi Räikkönen 91 pistettä, Montoya 82 pistettä.

Kimi otti kaudella 10 podiumia, Montoya yhdeksän podiumia, Michael kahdeksan podiumia.

Michael 5 paalupaikkaa, Kimi kaksi paalupaikkaa, Montoya yksi paalupaikka.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4252
Jep. Ilman luotettavuusongelmia sekä Mika että Kimi voisivat olla kolminkertaisia mestareita. Pienestä se on kiinni 😃
Nää on helppo katsoa aina vain oman kuskin kantilta ja todeta, että kylläpä perkule ollaan epäonnisia.

Yleensä siellä on muillakin vähintään yhtä paljon epäonnea ollut, ne vain jätetään huomioimatta.
 

Takagummi

Active member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
40
Montoya ajoi toki vahvan kauden kaudella 2003. Mutta itselläni ollut vähän sellainen ajatus, että Michael Schumacher olisi ajanut myös sillä kauden 2003 Williamsilla mestariksi. Varmaan myös Kimi Räikkönen ja Alonso. Omasta mielestäni Williams saattoi olla kauden 2003 vahvin auto. BMW-myllyt ja tehoa vaikka muille jakaa. Myös Ralf Schumacher voitti sillä Williamsilla kaksi GP:tä Montoyan lailla. Ralf otti kolme paalupaikkaa kaudella 2003, Montoya vain yhden.

Kauden 2003 kolme parasta pisteissä: M.Schumacher 93 pistettä, Kimi Räikkönen 91 pistettä, Montoya 82 pistettä.

Kimi otti kaudella 10 podiumia, Montoya yhdeksän podiumia, Michael kahdeksan podiumia.

Michael 5 paalupaikkaa, Kimi kaksi paalupaikkaa, Montoya yksi paalupaikka.
Juu samaa mieltä olen kyllä, lähinnä ajatus olikin, että olisi ollut hienoa kun mestaruus olisi mennyt Williamsille. Montoya taisi keskeyttää kauden viimeisen kilpailun tekniseen vikaan vielä johtoasemasta (toki oli jo ulkona mestaruustaistosta).
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1621
Nää on helppo katsoa aina vain oman kuskin kantilta ja todeta, että kylläpä perkule ollaan epäonnisia.

Yleensä siellä on muillakin vähintään yhtä paljon epäonnea ollut, ne vain jätetään huomioimatta.
Näinhän tämä on. Tosin Alonsolla keskeytyksiin johtaneita teknisiä vikoja ei juurikaan ollut kaudella 2005. Tuntui aina hyötyvän Kimin keskeytyksistä. Toisaalta voi ajatella niin, että tiimin on tehtävä parempaa työtä luotettavuuden eteen. En usko epäonneen, vaan se on vain huonoa valmistautumista / huonoa työtä, jos auto ei kestä maaliin
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1621
Juu samaa mieltä olen kyllä, lähinnä ajatus olikin, että olisi ollut hienoa kun mestaruus olisi mennyt Williamsille. Montoya taisi keskeyttää kauden viimeisen kilpailun tekniseen vikaan vielä johtoasemasta (toki oli jo ulkona mestaruustaistosta).
Jep. Montoya keskeytti Suzukassa kärjestä. Ja toki olisi Williamsille suonut mestaruuden
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1266
Sijainti
Vyborg
Kimi oli kyllä mielestäni kauden 2003 paras kuski. Koska ajoi koko kauden aikana tasaisemmin kuin esim Schumi ja Montoya, jotka töppäilivät enemmän kuin Kimi sinä vuonna. Lisäksi Kimihän taisteli edelliskauden päivitetyllä kalustolla, joka oli kilpailukyvyltänsä paljon hitaampi kuin Ferrarin ja Williamsin autot sinä vuonna.
Ja silti Kimi pystyi sillä vanhalla autolla taistelemaan Schumia vastaan Suzukan päätöskisaan asti mestaruudesta!
Mitä voi pitää hienona suorituksena Kimiltä, joka otti kaiken irti siitä autosta kaudella 2003.
Ja oli todella lähellä voittaa mestaruuden sinä kautena!
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4533
Schumin voitto Indianapoliksessa teoriassa varmisti hänelle mestaruuden. Tätä mieltä olivat australian tv-asiantuntijat.
Näin oli koska siihen aikaan oli voitosta 10 pistettä ja schumi johti tuon voiton jälkeen muistaakseni 8 pisteellä mikaa. Ilman tuota indianapoliksen paukkua olis menny aika tiukaksi taistelu. 2 pistettä tais olla ero tosiaan ennen tuota. Vai oliko 4 pistettä mikalle ja voiton jälkeen 6 pistettä ero schumille? Hittoko ei muista 20 vuotta vanhoja juttuja. :D

Olettaen että mika olis voittanut indianapoliksen ja schumi japanin niiin... Tosin häkä oli aika hukassa malesiassa muistaakseni. Toki tähän malesian vaisuuteen vaikutti varmaan myös se että taistelu oli jo ohi.

Ai ai kultaisia muistoja. Silloin olin alotellut seuraamaan kaudesta 1999 tarkemmin ja tuli oltua aika fanaattinen. Tuli katottua kaikkia vapaat harjoitukset jne kun siihen aikaan niitä tais olla 4kpl ja aika-ajot ja warm up vielä päälle. :D En tiedä miten jakso herätä japanin harjotuksia kattoon kello 5.00 aamulla tms :D
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1621
Häkkinen johti Schumacheria pisteissä ennen Indianapolisin kisaa. Tässä pisteet ennen Indianapolisia

Kuljettajien mestaruussarja
+/–PosKuljettajaPisteet
1 oranssi sininen.svg
1Finland Mika Häkkinen
80​
1 oranssi sininen.svg
2Germany Michael Schumacher
78​
1 oranssi sininen.svg
3United Kingdom David Coulthard
61​
1 oranssi sininen.svg
4Brazil Rubens Barrichello
49​

Häkkinen ei ollut muuten vaisu Malesiassa , ajoi kisan nopeimman kierroksenkin. Mutta tuomittiin varaslähdöstä. Siksi putosi kisan kärjestä kilpailun neloseksi
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4533
Häkkinen johti Schumacheria pisteissä ennen Indianapolisin kisaa. Tässä pisteet ennen Indianapolisia

Kuljettajien mestaruussarja
+/–PosKuljettajaPisteet
1 oranssi sininen.svg
1Finland Mika Häkkinen
80​
1 oranssi sininen.svg
2Germany Michael Schumacher
78​
1 oranssi sininen.svg
3United Kingdom David Coulthard
61​
1 oranssi sininen.svg
4Brazil Rubens Barrichello
49​

Häkkinen ei ollut muuten vaisu Malesiassa , ajoi kisan nopeimman kierroksenkin. Mutta tuomittiin varaslähdöstä. Siksi putosi kisan kärjestä kilpailun neloseksi
Katos vaan näin se muisti heittää. :D Lähelle meni kun muistelin että oliko 76 ja 78 pisteet. 78 numero jäi mieleen tms. :D
Malesiasta en muistanut tuota oli vaan joku muistikuva, että oli vaisu kisa. Kiitoksia tarkennuksesta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5905
Sijainti
Helsinki
Näin oli koska siihen aikaan oli voitosta 10 pistettä ja schumi johti tuon voiton jälkeen muistaakseni 8 pisteellä mikaa. Ilman tuota indianapoliksen paukkua olis menny aika tiukaksi taistelu. 2 pistettä tais olla ero tosiaan ennen tuota. Vai oliko 4 pistettä mikalle ja voiton jälkeen 6 pistettä ero schumille? Hittoko ei muista 20 vuotta vanhoja juttuja. :D

:D En tiedä miten jakso herätä japanin harjotuksia kattoon kello 5.00 aamulla tms :D
Schumi teki saman tempun kolme vuotta myöhemmin Kimiä vastaan. Itse jaksoin herätä aamuviideltä katsomaan australian kisaa. Muistan, kun kuusivuotiaana vanhemmat herätti katsomaan Japanin kisaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1621
Kimi oli kyllä mielestäni kauden 2003 paras kuski. Koska ajoi koko kauden aikana tasaisemmin kuin esim Schumi ja Montoya, jotka töppäilivät enemmän kuin Kimi sinä vuonna. Lisäksi Kimihän taisteli edelliskauden päivitetyllä kalustolla, joka oli kilpailukyvyltänsä paljon hitaampi kuin Ferrarin ja Williamsin autot sinä vuonna.
Ja silti Kimi pystyi sillä vanhalla autolla taistelemaan Schumia vastaan Suzukan päätöskisaan asti mestaruudesta!
Mitä voi pitää hienona suorituksena Kimiltä, joka otti kaiken irti siitä autosta kaudella 2003.
Ja oli todella lähellä voittaa mestaruuden sinä kautena!
Tämä on totta. McLaren ajoi kaudet 2002 ja 2003 samalla autolla, MP4-17. Näin siksi, koska tiimi epäonnistui kauden 2003 auton suunnittelussa. Piti olla mullistava delfiinin-nokka jne🐬

Hyvin kuitenkin McLaren sai tehtyä luotettavan version tuosta MP4-17. Sehän oli todella epäluotettava kaudella 2002. Kaudella 2003 paljon luotettavampi.



Tämän MP4-18 piti olla kauden 2003 auto, mutta se ei koskaan toiminut.

mclaren-mp4-18.jpg
 

Takagummi

Active member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
40
Oli aiemmin keskustelua vuosien 1994 ja 1995 voimasuhteista. 1994 on vähän vaikea sanoa mitään, kun kausi oli niin omituinen. Tuolloinhan oli paljon keskustelua Benettonin epäillyistä laittomuuksista. Joka tapauksessa kukaan muu kuin Schumacher ei päässyt sillä mihinkään. Williams taas oli alkukaudesta todella vaikea ajaa, mutta loppukaudesta taisi olla jo taas nopein auto.

1995 kauden osalta uskoisin, että Williams oli autona paljon Benettonia nopeampi. Muistaakseni Williams vei aika-ajot melkein aina mutta kilpailuissa Benetton vei usein mm. paremmilla taktiikoilla. Muistelisin kuulleeni joskus, että tuon kauden Williamsissa oli niin pieni tankki, että se hankaloitti kilpailutaktiikkaa (tiedä sitten onko totta). Hill sai kyllä tuolla kaudella paljon kuraa niskaansa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1621
Oli aiemmin keskustelua vuosien 1994 ja 1995 voimasuhteista. 1994 on vähän vaikea sanoa mitään, kun kausi oli niin omituinen. Tuolloinhan oli paljon keskustelua Benettonin epäillyistä laittomuuksista. Joka tapauksessa kukaan muu kuin Schumacher ei päässyt sillä mihinkään. Williams taas oli alkukaudesta todella vaikea ajaa, mutta loppukaudesta taisi olla jo taas nopein auto.

1995 kauden osalta uskoisin, että Williams oli autona paljon Benettonia nopeampi. Muistaakseni Williams vei aika-ajot melkein aina mutta kilpailuissa Benetton vei usein mm. paremmilla taktiikoilla. Muistelisin kuulleeni joskus, että tuon kauden Williamsissa oli niin pieni tankki, että se hankaloitti kilpailutaktiikkaa (tiedä sitten onko totta). Hill sai kyllä tuolla kaudella paljon kuraa niskaansa.
Hillille kauden 1995 paalupaikat Schumacheriin nähden 7-4. Myös Coulthard toisella Williamsilla otti 5 paalupaikkaa.

Mutta GP- voitot meni niin, että Schumacher otti 9 voittoa, Hill neljä voittoa, Herbert toisella Benettonilla kaksi voittoa, ja Coulthard yhden GP- voiton. Myös Alesille Ferrarilla yksi voitto.

Schumacher voitti mestaruuden melko ylivoimaisesti pistein 102-69 Hilliin nähden. Herbert ja Coulthard melko tasaisia , Coulthard voitti Herbertin pistein 49-45, vaikka Herbert ajoi yhden voiton enemmän.

Benetton voitti Williamsin pisteillä 137-112 valmistajien puolella
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1621
Ehkäpä Williams oli parempi yhdellä kierroksella, mutta Benetton kisamatkalla? Tosin jos Hill ja Schumacher olisivat vaihtaneet tiimejä päikseen kaudella 1995, olisi Schumacher varmasti voittanut myös Williamsilla Hillin ajaessa Benettonilla
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1266
Sijainti
Vyborg
Minä olen sitä mieltä että noi kaudelle 1994 tehdyt sääntömuutokset vaikuttivat todella paljon 1994-1995 mestaruustaisteluissa Benettonin eduksi.
Koska vuonna 94 tehdyissä sääntomuutoksissa poistettiin muunmuassa aktiivijousitus käytöstä ja muitakin apuvälineitä käytöstä myöskin, joiden poistaminen selvästi heikensi Williamsia kausina 94-95.
Ja samalla Williams menetti sääntömuutosten takia 92-93 ylivoimansa hetkellisesti pois.
Mikä antoi samalla paljon tasoitusta etenkin Benettonille. Joka puolestaan hyötyi vuoden 94 tehdyistä sääntömuutoksista, jonka ansiosta Benetton pystyi viimein taistelemaan mestaruuksista!

Vuoden 93 pettymyksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös