Michael Schumacher loukkaantunut vakavasti

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Eikös 1994 Benettonin lisäksi epäiltyjen listalta laittomuuksista ollut myös Ferrari ja Mclaren. Ferrarilla Alesin tuuraajana toiminut Larini taisi lipsauttaa jossain haastattelussa (Aidan vapaat harjoitukset?) ajaneensa luiston eston kanssa tms.

Kaiken kaikkiaan kausi 1994 tuntuu hyvin erikoiselta:
- kaikki ne sääntömuutokset jotka teki autoista vaikeasti ajatettavia ja arvaamattomia
- epäilykset laittomuuksista/sääntörikkomuksista useampienkin tallien kohdalla
- rangaistuspolitiikka, useampi kuski oli kilpailukiellossa (Schumacher, Häkkinen, Irvine)
- useita vakavia onnettomuuksia, tietenkin kaikista ikävämpinä Sennan ja Ratzenbergerin hengen vaatineet onnettomuudet
- kuskeja kauden aikana yli 40 kpl
- viimeinen kerta kun mukana 14 tallia ja oli vielä mahdollista karsiutua kisasta pois

Olen tuolloin ollut liian nuori vielä seuraamaan lajia, mutta jälkikäteen on tullut kauteen perehdyttyä ed. mainituista syistä.
Ja lisäksi sinä kautena oli 16 kisaa kalenterissa. Mikä tuntuu nykyään katsottuna lyhyeltä verrattuna viime kausien kisamääriin. Koska nykyään formuloissa järjestään peräti yli 20 kisaa vuodessa, mikä on ihan hullu määrä itsessään. Kun vielä esim 20 vuotta sitten järjestettiin 17 kisaviikonloppua kauden aikana!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Sauber toi heti Wendlingerin onnettomuuden jälkeiseen kisaan korotetut ohjaamon sivut, jotka tulivat sitten pakolliseksi vuonna 1996. Kuvissa Wendlinger Monacossa ennen onnettomuutta ja Frentzen seuraavassa kisassa Barcelonassa.



 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Sauber toi heti Wendlingerin onnettomuuden jälkeiseen kisaan korotetut ohjaamon sivut, jotka tulivat sitten pakolliseksi vuonna 1996. Kuvissa Wendlinger Monacossa ennen onnettomuutta ja Frentzen seuraavassa kisassa Barcelonassa.
Tämä oli muuten itselleni uusi tieto, että tämä tuli Sauberilta jo 1994. Samoin 1995 Sauberista nuo löytyivät.

Jännää näin vuonna 2021 ajatella, että joskus YKSI talli on ollut yli vuoden turvallisuusajattelussa pidemmällä kuin muut. Olisi voineet tehdä mm. Häkkisen 1995 Adelaiden osumasta vähemmän vaarallisen…
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Eikun siis luistonesto esto piti laittaa.
Sitähän ei taidettu koskaan todentaa, vaikka erittäin vahvat epäilykset FIAa myöten oli asiasta
Benettonilla tuohon aikaan työskennellyt Ross Brawn on jossain Motorsport-lehden haastattelussa kommentoinut noita huhuja. Hänen mukaansa useammankin tallin autoista löytyi "kiellettyä softaa" mutta vain Benettonin kohdalla siitä nousi meteli. Brawnin mukaan talli kuitenkin oli todistanut FIA:lle, ettei softasta löytynyttä starttijärjestelmää todellisuudessa ollut mahdollista käyttää. Kyse ei ollut varsinaisesta luistonestosta vaan "launch controllista", joka estää renkaiden sutimisen liikkeelle lähtiessä.

https://forums.autosport.com/topic/74770-ross-brawn-gives-his-views-on-the-1994-controversies/
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Tämä oli muuten itselleni uusi tieto, että tämä tuli Sauberilta jo 1994. Samoin 1995 Sauberista nuo löytyivät.

Jännää näin vuonna 2021 ajatella, että joskus YKSI talli on ollut yli vuoden turvallisuusajattelussa pidemmällä kuin muut. Olisi voineet tehdä mm. Häkkisen 1995 Adelaiden osumasta vähemmän vaarallisen…
Osasin kyllä itse yhdistää ne Sauberiin, mutta vasta siltä ajalta kun olivat Tissotin tukemia Ranskan GP:stä lähtien. Mutta nuo korkeammat reunukset olivat jo noissa parissa kisassa, missä Broker oli vielä auton kyljessä.

Broker oli joku talousalan lehti, jonka piti tulla markkinoille, mutta ei sitten tullutkaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Benettonilla tuohon aikaan työskennellyt Ross Brawn on jossain Motorsport-lehden haastattelussa kommentoinut noita huhuja. Hänen mukaansa useammankin tallin autoista löytyi "kiellettyä softaa" mutta vain Benettonin kohdalla siitä nousi meteli. Brawnin mukaan talli kuitenkin oli todistanut FIA:lle, ettei softasta löytynyttä starttijärjestelmää todellisuudessa ollut mahdollista käyttää. Kyse ei ollut varsinaisesta luistonestosta vaan "launch controllista", joka estää renkaiden sutimisen liikkeelle lähtiessä.

https://forums.autosport.com/topic/74770-ross-brawn-gives-his-views-on-the-1994-controversies/
Minusta nämä perustelut on aina hienoja luettavia. "Ei kyseessä ollut sutimisenesto, vaan järjestelmä joka estää renkaiden sutimisen" Ja sitten että autossa olisi muka järjestelmiä joita ei voi käyttää. Kuka tätä uskoo, miksi se siellä olisi jos sitä ei olisi mahdollista tai tarkoitus käyttää?

En siis epäile ollenkaan tuon jutun totuudenmukaisuutta, nämä sääntöjen kiertämiset ja perustelut ovat vain aina aika hauskoja.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1497
Senna oli jokseenkin vakuuttunut, että Schumacherin Benettonissa käytettiin vippaskonsteja. Myöhemmin 2010-luvulla asianosaiset koittivat vielä syöttää pajunköyttä, että Schumacherin vasemman jalan jarrutustekniikka sai Sennan tekemään virheellisen tulkinnan. Uskokoon ken haluaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
Se on se jarrun painaminen kiihdytyksessä vähän huono juttu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Minusta nämä perustelut on aina hienoja luettavia. "Ei kyseessä ollut sutimisenesto, vaan järjestelmä joka estää renkaiden sutimisen"
Englanniksi nimet ovat traction control ja launch control. Niitä ohjaa eri softat ja siksi ne ovat kaksi eri järjestelmää.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Englanniksi nimet ovat traction control ja launch control. Niitä ohjaa eri softat ja siksi ne ovat kaksi eri järjestelmää.
Joo, toki. Mutta tuskin säännöissäkään on ollut tarkoituksena että starteissa saa olla sutimisenesto (koska sehän tuo on), mutta startin jälkeen se sitten muuttuu kielletyksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Joo, toki. Mutta tuskin säännöissäkään on ollut tarkoituksena että starteissa saa olla sutimisenesto (koska sehän tuo on), mutta startin jälkeen se sitten muuttuu kielletyksi.
Eihän tässä siitä ole kyse ollutkaan. Tarkensin vaan sitä, että mistä järjestelmästä Brawnin mukaan tarkalleen ottaen oli kyse. Joka tapauksessa hänen mukaansa kyseistä järjestelmää ei ollut mahdollista aktivoida, joten Benetton ei siksi olisi rikkonut mitään sääntöjä asian tiimoilta. Ja kyllähän "launch controlin" käyttö olisi paljon pienempi rikos, koska siitä ei voi saada hyötyä kuin hyvin rajallisesti.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Muistaisin lukeneeni että ainakin Larroussen ja Ligierin 1994 autoissa olisi kanssa ollut jotain kiellettyä.
Mutta jo JJ:n kertomus kuinka Monacossa näki Schumin painavan jotain koodeja ratissa, eikä tiedä mistä kyse, on aika arveluttavaa. Ei ihme nuo epäilykset jotka himmentävät Schumin mestaruutta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
Muistaisin lukeneeni että ainakin Larroussen ja Ligierin 1994 autoissa olisi kanssa ollut jotain kiellettyä.
Mutta jo JJ:n kertomus kuinka Monacossa näki Schumin painavan jotain koodeja ratissa, eikä tiedä mistä kyse, on aika arveluttavaa. Ei ihme nuo epäilykset jotka himmentävät Schumin mestaruutta.
Ja pikkasen kolaroimalla toisia ulos, siihen päälle.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Muistaisin lukeneeni että ainakin Larroussen ja Ligierin 1994 autoissa olisi kanssa ollut jotain kiellettyä.
Mutta jo JJ:n kertomus kuinka Monacossa näki Schumin painavan jotain koodeja ratissa, eikä tiedä mistä kyse, on aika arveluttavaa. Ei ihme nuo epäilykset jotka himmentävät Schumin mestaruutta.
Huh huh. Onpahan ollut todella pimeetä tuohua ollut menossa monella tiimillä vuonna 94. Kun tallit härkisti kokeilivat salaa suljettujen ovien takana, kaikenlaisia laittomia juttuja sinä vuonna. Kuten esim epäiltyä luistoneston käyttöä testeissä. Ja eihän sitä varmaan koskaan tulla samaan selville koko totuutta siitä että, mitä kaikkea kiellettyjä välineitä on silloin tallit kokeilleet koko kauden aikana.

Mutta toisaalta kun ajattelee niin tavallaan huijaaminen on aina kuulunutkin vuosikymmenten ajan formuloihin valitettavasti!
 

El_Ucca

Member
Liittynyt
14.11.2011
Viestit
23
Jean Todd: Kiitos lääkärien ja Corinnan, joka halusi hänen (Michael Schumacherin) selviävän, hän selvisi. Mutta sillä oli seurauksensa. Ja tällä hetkellä hän elää niiden seurausten kanssa.

Mick Schumacher: En ole ainoa, joka kaipaa häntä. Lapset, perhe, hänen isänsä, kaikki kaipaavat häntä, mutta hän on kanssamme. Hän on erilainen, mutta hän on kanssamme, ja se antaa meille voimaa.

Mick Schumacher: Uskon, että minä ja isä ymmärtäisimme (ei ymmärrämme) toisiamme eri tavalla nyt, kun moottoriurheilu on meille yhteistä.

Mick Schumacher: Teemme kaikkemme edistääksemme hänen toipumistaan sekä varmistaaksemme, että hänellä on hyvä olla ja hän voi tuntea perheemme, siteemme.

Näistä voi kyllä päätellä se, että Schumacher ei näe. Häntä kaivataan, vaikka hän on elossa. Seuraukset siitä, että hänen ei annettu kuolla ovat se, että Schumacher on pieniä tajunnan tason merkkejä osoittava kasvis. Tulee Schumacherin puolesta sellainen olo, että eloon jääminen ei ollut hyvä asia.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
970
Jean Todd: Kiitos lääkärien ja Corinnan, joka halusi hänen (Michael Schumacherin) selviävän, hän selvisi. Mutta sillä oli seurauksensa. Ja tällä hetkellä hän elää niiden seurausten kanssa.

Mick Schumacher: En ole ainoa, joka kaipaa häntä. Lapset, perhe, hänen isänsä, kaikki kaipaavat häntä, mutta hän on kanssamme. Hän on erilainen, mutta hän on kanssamme, ja se antaa meille voimaa.

Mick Schumacher: Uskon, että minä ja isä ymmärtäisimme (ei ymmärrämme) toisiamme eri tavalla nyt, kun moottoriurheilu on meille yhteistä.

Mick Schumacher: Teemme kaikkemme edistääksemme hänen toipumistaan sekä varmistaaksemme, että hänellä on hyvä olla ja hän voi tuntea perheemme, siteemme.

Näistä voi kyllä päätellä se, että Schumacher ei näe. Häntä kaivataan, vaikka hän on elossa. Seuraukset siitä, että hänen ei annettu kuolla ovat se, että Schumacher on pieniä tajunnan tason merkkejä osoittava kasvis. Tulee Schumacherin puolesta sellainen olo, että eloon jääminen ei ollut hyvä asia.
Makaakohan se päivät pitkät sängyssä?? Liikkumattomana??
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Muistaakseni sitä on pidetty tosiasiana, että Schumi voi istua pyörätuolissa. Ei taida kuitenkaan olla kovin tietoinen mistään. Täysi vihanneskin voi itkeä ja nauraa ja vaikuttaa etäisesti tietoiselta, vaikka kaikki tuollaiset "reaktiot" ovat vain sattumanvaraista aivotoiminnan jäännettä.

Kannattaa nyt kuitenkin pitää mielessä se, että Jean Todt ei puhu suomea. On turha yrittää vetää johtopäätöksiä mistään "suomennoksista", joihin on voitu pistellä omiaan kuinka paljon tahansa. Etsi alkuperäinen lähde tai ole hiljaa. Todtin äidinkieli ei myöskään ole englanti, joten englanninkielisistä haastatteluistakin voi puolet pistää kielitaidon puutteen piikkiin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
Jossakin oli joskus juttua, että fyssaterpat liikuttelee Schumin jäseniä päivät pitkät, jottei tule makuuhaavoja. Mutta lähteestä tai sen totuudenmukaisuudesta ei mitään tietoa. Voi olla ihan hevosmiesten tietotoimiston juttuja.
 
Ylös