Michael Schumacher vs Mika Häkkinen 98-01!

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pitää aina silloin tällöin laittaa nämä tilastot! Ihan omaks huviks, ja muistin virkistämiseksi! Ja varsinkin siitä syystä että näinä vuosina kuitenkin ykkösissä oli jotain minkä vuoksi herätä katsomaan kisaa aamulla viiden aikaan, eikä nauhottaa sitä ja katsoa sitte kun jaksaa, lähinnä kelaten!?

Mika Häkkinen 98-01:
Voitot: 19
Paalut: 25
Eturivi: 36
Nopein kierros: 24
Palkinto sija: 35
Mestari 98-99, hopea -00
Keskeytyksiä:
98: 3
99: 5(2 omaan virheeseen)
00: 3
01: 7
Yht. 18

Michael Schumacher 98-01
Voitot: 26
Paalut: 26
Eturivi: 36
Nopein kierros: 16
Palkinto sija: 43
Mestari 00-01, hopea -98
Keskeytyksiä:
98: 3(Spa:n keskeytys kyseenalainen sen suhteen että kenen syy(DC yritti murhaa wink ))
99: 1(oma virhe) ei osallistunut 7 kisaan
00: 4
01: 2
Yht. 10(17)

Aika tasaista on meno ollut näillä herroilla! Häkän tilastoa heikentää vuosi -01, McLarenin luotettavuus ongelmien takia. Schumin tilastoa heikentää -99 onnettomuus, jonka seurauksena jäi 7 kisaa väliin(vai muistanko väärin?)

Vuosi -99 olis ollut huomattavasti jännittävämpi, jos Schumi ei olis loukkaantunut. Häkän johti sarjaa sillä hetkellä mutta siitä voidaan olla montaa mieltä olisiko Ferrari/Schumi pystynyt haastamaan Häkän jollain tavalla paremmin. Olisko Häkkinen suoriutunut tehtävistään toisella tavalla?

Toisaalta myös vuosi -01 olisi ollut huomattavasti mielenkiintoisempi jos kalusto olisi kestänyt, ja esim. viimeisen kierroksen keskeytystä ei olisi tapahtunut?

Joka tapauksessa noita kausia tulee ikävä kun ajattelee mitä meno on nyt!? :(

:)

PS. Ei herneitä nenään, eikä väittelyjä siitä kumpi on parempi, ja kumpi olis sitä ja tätä jos olis niin tai näin.

pps. Jos modet haluaa, niin tän voi tarvittaessa siirtää tonne Häkän legenda topicin alle.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Häkkinen oli taidoiltaan erittäin hyvä, ehkä sarjan nopein kuljettaja. Asenteeltaan ja peliälyltään ehkä kuitenkin Schumacheria köykäisempi. Hienoja saavutuksia.
 

Hënkka

Guest
Se Häkä-topikki on jo arkistossa.

99 kausi...

Vaikeahan se on siitä arviota tehdä jos Schumi ei olisikaan loukkaantunut, mutta tehdään nyt kuitenkin.

Silverstonessa Schumille siis ulosajo, mutta ei jalkaa poikki. Häkkiseltä irtoili pyörät ja myös nolla pinnaa. Pistetilanne kisan jälkeen 40-32 Häkälle.

Itävallassa McLaren oli täysin ylivoimainen, eikä Schumi ole koskaan oikein vakuuttanut sillä radalla. Eka voittokin tuli vasta tällä kaudella Rubensin avustamana ja Rubens oli kisassa paljon nopeampi. 99-kisan super-tunarihan oli David Coultahard, joka puski ensin Häkkisen kakkosmutkassa pihalle ja sitten vielä putosi varikkokäynnillä Irvinen taakse. Uskoisin että McLarenilla oli tilanne keskinäisen kilpailun suhteen löystynyt Schumin kuvioista poistumisen myötä ja Schumin ollessa mukana Davidilta olisi se moka jäänyt tekemättä. Häkkinen olisi voittanut kilpailun helposti ja Schumi ollut toinen tai kolmas. Pisteet nyt 50-38/36.

Hockenheim. Mika-Mika sarjaa siis ei olisi ollut ja Häkkisen rengasrikon takia pinnat Schumille 10-0. Nyt 50-48/46 ja mestaruustaisto tiivistyy.

Unkarissa Irvine oli todella lähellä Häkkistä paalun suhteen ja Schumi oli kyennyt todennäköisesti paalulle. McLaren oli kuitenkin rengaskestavyytensä takia kisassa aivan omaa luokkaansa ja Häkkinen olisi vienyt kisan nimiinsä. Schumi kakkonen. Pisteet 60-54/52.

Spassa McLarenit jyräsivät jälleen. Schumi olisi taatusti hävinnyt vähemmän kuin Irvine (1,5 sekkaa) paalusta ja pystynyt kisassa parempaa suoritukseen. David kuitenkin vei kisan nimiinsä ja Häkä jäi toiseksi. Schumi kolmas. En tiedä olisiko McLarenin tallimääräyspolitiikka tuossa vaiheessa ollut erilainen, Davidilla olisi ollut tuossa vaiheessa n. 32 pinnaa Mikan 60 vastaan. Mutta oletetaan että David olisi saanut voittaa joka tapauksessa. Pinnat nyt Häkä 66, Schumi 58/56.

Monzassa Ferrarin vauhti oli pahasti hukassa. Schumacherin terveenäolo olisi ehkö saanut auton pidettyä enemmän kilpailukykyisenä, mutta moottoritehoissa Schuminkaan kehitystyö ei pahemmin olisi auttanut. Aika-ajossa Ferrarit jäivät Mikasta yli sekunnin. Ja Mikahan ei olisi kisassa sitä idioottimokaa tehnyt, kun olisi ollut kunnolla paineen alaisena. Kisa siis Häkälle ylivoimaisesti ja Schumi kolmas/neljäs. Pinnat nyt Häkä 76, Schumi 62/59.

Euroopan GP:stä Nürburgringillä ei oikein muuta voi olettaa, kuin että Schumi olisi hoidellut jälleen sadekisan voiton nimiinsä. Häkkinen olis jäänyt kuudenneksi typerän rengassekoilun takia. Pisteet nyt Häkä 77, Schumi 72/69.

Malesiassa palattiinkin sitten jo päiväjärjestykseen. Ferrarit ylivoimaisina kaksoisvoittoon ja Häkkinen kolmas. Viimeiseen kisaan Suzukaan lähdetään pistetilanteesta Häkkinen 81, Schumacher 82/79. Siis todella unelmallisesta tilanteesta joka tapauksessa. Viimeisen kisan voittaja on maailmanmestari.

Ja kukahan sen sitten voittikaan...

1.Mika Häkkinen 91p
2.Michael Schumacher 88/85p

Paljosta jäimme paitsi. Loppukausi olisi ollut huikean paljon jännittävämpi, kuin mitä se oikeasti oli.

<small>[ 23-10-2002, 14:08: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Eikös Häkä ja Schumi olleet liki tasoissa paalutilastossa noina aikoina. Sitten repesi. No, Schumille ei riitä ensi kausikaan Sennan ennätyksen rikkomiseen.
 

Hënkka

Guest
patriot:

Jos jätettäs tuollaset tolkuttomat pitkät quotet tekemättä? Näyttää pirun typerältä ja se helpottas topikin lukemista.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Juu, tilastoja heikentää Häkän osalta todella paljon tuo viimeinen kausi! Näkee mm. siitä, että Häkällä on noina kausina keskeytyksiä enemmän kuin Shumilla, vaikka Schumille lisätään nuo 7 poissaoloa!

Hieno analyysi Henkalta!
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Paitsi että Mika olis silti pyörähtäny Monzassa ja Schumi ois vieny mestaruuden... :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No Schumillekin olis voinut tapahtua mitä vaan!

Joku olis ajanu päälle, kalusto olis hajonnu tai Schumi olis ajanu pihalle!

:D
 

jenan

Kääkkä
Liittynyt
8.7.2002
Viestit
5402
Henkka:
Silverstonessa Schumille siis ulosajo, mutta ei jalkaa poikki. Häkkiseltä irtoili pyörät ja myös nolla pinnaa. Pistetilanne kisan jälkeen 40-32 Häkälle.
Miten minulla oli kuva, että Schumilla oli Silverstonen jälkeen 36 pinnaa? Saatan toki olla täysin hakoteillä [muistini ei ole kehuttava]..
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Varmemmin se Schumi ois Monzassa maaliin tullu kuin Mika. Ja nythän laskennassa Schumi oli Monzassa "kolmas tai neljäs"... eek!
 

Hënkka

Guest
Oon muuten melko varma, että eräästä vähän tuntemattomammasta tallimääräyksestä Schumi on ollut urallaan enemmän kuin onnellinen. Se tapahtui -99 Ranskan GP:ssa, kun lopussa Eddien piti jättäytyä pahoista teknisistä ongelmista kärsineen Maikkelin taakse. Schumi sain näin pisteen enemmän viidennellä sijallaan.

Jos tätä ei olisi tehty, niin Suzukaan Irvine olisi lähtenyt viiden pisteen johdossa Häkkiseen verrattuna ja voittanut mestaruuden kun Schumi olisi päästänyt hänet ohi toiseksi. Vai olisiko päästänyt...?

Siinä olisi ollut Kerpperin keisarin ego tiukilla. Koko uran mies on suoralla sopimuksella estänyt tallikaverin menestymisen ja sitten joutuu päästämään tallikaverin voittamaan mestaruuden. Toisaalta se olisi ollut Schumille niin oikein kuin vaan voi olla, mutta Suomessa tuo olisi varmasti aiheuttanut suuremman viharyöpyn kuin missään ja koskaan. Miettikäääpä, tämä siis sen Malesian farssin lisäksi vielä. :rolleyes:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
PKurki:
Varmemmin se Schumi ois Monzassa maaliin tullu kuin Mika. Ja nythän laskennassa Schumi oli Monzassa "kolmas tai neljäs"... eek!
Henkalta ihan realistinen visio. Tosin aika monella muullakin tapaa kausi olisi voinut edetä, ja tuskin kannattaa jokaisesta tilanteesta alkaa peistä vääntämään. Schumacherille ei ole yhtään keskeytystä kaavailtu tuossa Henkan jututssa, olisihan niitäkin voinut tulla. jnejnejnejnejne.

Olen joskus aiemminkin huvittuneena kommentoinut Ranskan kisaa tuolta kaudelta. Tuolloinhan Irvine pakotettiin pysymään Schumacherin takana, jotta Schumi sai pitää kaksi pinnaansa. Siinä sitten livahti Ralffikin tuon parivaljakon ohitse. Mikäli Irvine ei olisi joutunut köröttelemään Schumacherin peesissä, niin olisi tullut vähintään piste enemmän, ja ehkä enemmänkin mikäli Ralf olisi pysynyt Irvinen perässä. Ja mitäs nuo pisteet sitten loppukaudella ratkaisivatkaan wink .
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
niin, kyllä mä olen tosta maininnut, kuinka Ferrarin yhden kuljettajan taktiikka potkaisikin omaan nilkkaan. Ja olen maininnut senkin, että sen jälkeen Ferrari on ilmoittanut antavansa kuskiensa alkukaudesta kilpailla keskenään vapaasti kunnes alkaa selkeesti näyttämään siltä, että toisen mahdollisuudet mestaruuteen ovat paremmat. Olettaisin, että tuo vapaus koskee myös kalustoa. Noita asioita ei kuitenkaan ehkä joistain kiihkoista johtuen ole haluttu nähdä. Tallimääräykset ja jäädyttämiset ei ole olleet koskaan sellaisia aseita jotka eivät kuulu Formula ykkösten keinovalikoimaan.
 

Hënkka

Guest
PKurki:
Varmemmin se Schumi ois Monzassa maaliin tullu kuin Mika. Ja nythän laskennassa Schumi oli Monzassa "kolmas tai neljäs"... eek!
Nopeudessa Ferrari oli ihan hukassa. Salo tuli kolmanneksi, Irvine viidenneksi. (lähtoruudut oli Salo 6. Irkku 8.) Häkän tullessa maaliin Salo olisi siis ollut pykälän huonompi eli neljäs. Schumin nopeudella ehkä kolmossija olisi ollut mahdollinen, Frentzenin kyytiin tuskin olisi ehtinyt, Ralfin sen sijaan kyllä. Siitä siis tuo kolmas tai neljäs (sama sija kuin Salolla, mutta pykälän Häkkisen voiton takia huonommin tai sitten Ralfin edessä kolmas).
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tuo Italian GP 99 oli kyllä aika mielenkiintoinen kisa. Yksi jännä aspekti tosiaan oli tämä Ferrarien kilpailykyvyttömyys. Salo oli 3. eikä miehellä ollut mitään mahdollisuuksia pysyä mm. Williamsien kelkassa. Zanardikin painoi todella kovaa Salon edessä, kunnes auton pohjaan tuli jokin ongelma.
Irvine oli vielä huonompi. Toisaalta Coulthardillakin oli suuria ongelmia, ollen lopulta vasta 5.

Itse en laittaisi Ferrarin ongelmaksi tuolloin heikkoa moottoritehoa. Mielestäni Ferrarin moottori oli yksi kauden tehokkaimmista ja varmasti tehokkaampi kuin Williamsin käyttämä Supertech. Ferrain tehot tulivat hyvin näkyviin mm Hockenheimissä, missä Ferrari oli nopeuden puolesta huomattavasti McLarenia lähempänä.

Jos oikein muistan, niin Eddie Irvinellä oli ollut koko kauden sama runko käytössä. Rungolla oli ajettu jo 6000km ja se alkoi olla jo väsynyt. Spassakin Irvine jäi Frenzenin Jordanille. Irvine ei kuitenkaan halunnut luopua hyväksi havaitusta rungosta, vaan vaati ajaa sillä Monzassa. Autoa ei kuitenkaan saatu toimimaan, kun väsynyt runko eli liikaa eikä reagoinut säätöihin.

Mika Salon suoritus Monzassa oli aivan tavanomainen ajo häneltä, vaikkakin uskon että paremmilla säädöillä Salo olisi ollut korkeammalla.

En todellakaan tiedä, miten Schumi olisi Monzassa tuolloin pärjännyt. Sen verran on hyvä muistaa, että kaudella 98 ja 2000 Schumi vei voiton Monzassa.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Jos Salo pistää kisanopeudessa 0,5s/rundi turpiin Irvineä voi sanoa, etä jossain mätti Ferrarilla / Irvinellä. Itseasiassa Salon Ferrarin vauhti ei voinut olla kovin huonoa muihin paitsi Häkkiseen nähden. Kisan toiseksi nopein kierros Salolle +0,051s Ralfin nopeimmasta. Kun nyt spekuloidaan, niin pistäisin kyllä Schumin lopussa Frenzenin ja Ralfin edelle. Aika-ajossa Schumi olisi ollut 5. 3 sadasosaa Saloa paremmalla ajalla. Kisassa vähintään toinen.
 
Ylös