Michael Schumacher vs Mika Häkkinen 98-01!

Hënkka

Guest
Mitäs luulet pmv, olisiko Schumi ottanut riskin ehkä epäluotettavamman uuden rungon kanssa, kun kaverin yleinen ajatustapa lähtee kuitenkin luotettavuuden maksimoinnista?

Ja mitä nopeampi Schumi olisi Monzassa ollut, niin sitä varmemmin Häkkinen olisi siellä tiellä pysynyt. 98 ja 00 Häkä ja Schumi olivat Monzassa todella tasaisia, 98 Häkä menetti voiton lähinnä Davidin savupilven varomisen takia, ilman sitäkin olisi jarrut hajonneet myöhemmin. Tiedä sitten miten varikkokäynnit olisi ajoitettu niiden rengaspaineongelmien takia ja olisiko Schumi päässyt ohi.

Mutta 99 Monzassa Häkkinen oli nopeimmillaan kuin ehkä koko uransa aikana. Sanoi mm. aika-ajossa ajaneensa elämänsä täydellisimmän kierroksen. Mika oli sinä viikonloppuna autonsa kanssa niin kovassa iskussa, että mikään ei olisi voinut estää häntä voittamsta... ja sitten ironia astui kehiin.

Pistetään Sumille se pari pinnaa sit Monzasta lisää:
1.Häkä 91p
2.Sumi 90/88p

<small>[ 23-10-2002, 17:37: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Henkka:
Oon muuten melko varma, että eräästä vähän tuntemattomammasta tallimääräyksestä Schumi on ollut urallaan enemmän kuin onnellinen. Se tapahtui -99 Ranskan GP:ssa, kun lopussa Eddien piti jättäytyä pahoista teknisistä ongelmista kärsineen Maikkelin taakse. Schumi sain näin pisteen enemmän viidennellä sijallaan.
http://www.f1-forum.net/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=9;t=006279

Joo tästähän kirjottelinkin tuossa vähän aikaa sitten..Irvineltähän meni itseasiassa neljäs sija kun Ralffi pääs tuossa sähellyksessä ohi..Eli Sumin ei olis edes tarvinnu päästää Eddietä Suzukassa ohi.. :rolleyes:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tuo loppukausi -99 oli kyllä Ferrarin suhteen varsin erikoista aikaa. Schumin loukkaannuttua saavutettiin vähän tuurillakin pari voittoa Itävallasta ja Saksasta, sitten vajottiin todella alas samalla kun olisi pitänyt taistella mestaruudesta. Unkarissa Irvine kykeni vielä jotenkin kärjen vauhtiin, mutta Salo olikin jo aivan hukassa. Spassa, Monzassa ja Nurburgringillä Ferrarit taistelivat lähinnä Jordaneita ja Williamseja vastaan, hyvä jos edes niille pärjäsivät. Oli suorastaan uskomatonta nähdä ettei mestaruudesta taistelevalla Irvinellä ollut yht'äkkiä mitään saumaa edes Zanardin vauhtiin Monzassa, Ferrarin pyhätössä. Zanardin, joka ajoi Williamsin Supertec-koneella terästettyä autoa jolla ei saavuttanut koko kaudella edes yhtään pistettä. Ironisinta oli se että Alessandro kohtasi teknisiä vikoja myös tuossa kauden parhaassa kisassaan ja Irvine sai kuin säälistä yhden pisteen.

Schumin tullessa takaisin kaikki muuttui aivan täysin. Malesiassa vallattiin eturivi, Irvinekin oli taas jopa Häkkistäkin nopeampi. Tähän saattoi olla eniten syynä uusi rata ja sen oppiminen. Japanissa Irvine olikin jo taas kierroksen hitaampi kisassa kuin Häkkinen. Schumin todellista motivaatiota silloin voi vain arvailla.

Kaikenkaikkiaan kausi -99 oli varsin mielenkiintoinen, voi kunpa Frentzen olisi voittanut sen Nurren kisan, mitä oltaisiinkaan voitu vielä nähdä...

Meni nyt aivan ohi otsikon, anteeksi vaan...
 

Hënkka

Guest
Observer:
Henkka:
Oon muuten melko varma, että eräästä vähän tuntemattomammasta tallimääräyksestä Schumi on ollut urallaan enemmän kuin onnellinen. Se tapahtui -99 Ranskan GP:ssa, kun lopussa Eddien piti jättäytyä pahoista teknisistä ongelmista kärsineen Maikkelin taakse. Schumi sain näin pisteen enemmän viidennellä sijallaan.
http://www.f1-forum.net/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=9;t=006279

Joo tästähän kirjottelinkin tuossa vähän aikaa sitten..Irvineltähän meni itseasiassa neljäs sija kun Ralffi pääs tuossa sähellyksessä ohi.. Eli Sumin ei olis edes tarvinnu päästää Eddietä Suzukassa ohi.. :rolleyes:
Kyllä olis tarvinnu päästää. Kolmossijan myötä tasapisteissä Häkkinen olis ollut mestari. 5 voittoa Irvinen kolmea vastaan.

Melkoset Irvinen hidastelut siellä Ranskassa tosiaan oli:


Tosin kisan loppukierroksilla sade alkoi uudestaan ja kaikkien meno hidastui, mutta kuitenkin...

<small>[ 23-10-2002, 18:15: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Menemättä tilastoihin tai nippelitietoon, mulle jäi sellainen vankka kuva, että Häkkinen oli aika-ajossa nopeampi, jos auton tasapaino oli hyvä. Näin oli aika usein. Kilpailutilanteessa Shumi oli nopeampi älyämään mitä tapahtuu. Virheitä sattui molemmille todella vähän. On kuitenkin arvokkaampaa olla parempi kisakuljettaja ja varsinkin parempi silloin kun keli tai auto ovat hankalia. Shumi hallitsi nämä tilanteet paremmin ja siksi hän on listallani ykkönen niukasti silloin nopeimman F1-kuljettajan Häkkisen edellä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Minusta tuntuu, että schumi huokaisi helpotuksesta kun Irvine ei voittanut mestaruutta kaudella 99.

Ajatelkaapa mikä tilanne schumilla ois ollut. Äijä palkattiin paljolla rahalla kaudesta 96 eteenpäin voittamaan mestaruuksia Ferrarille. Ja sitten jokin Irvine olisi tullut ja vienyt mestaruuden nenän edestä. No okei, schumi loukkaantui joten vaikea taistella mestaruudesta, mutta tifosot tuskin olisivat muistaneet sitä, heidän sankarinsa olisi ollut Irvine ja Schumi ois saanut aika kovia moitteita.
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
No oli ehkä helpottunut, mutta kyllä se Schumi kaikkensa tais antaa Malesiassa ja Suzukassa. Jos Irvine olisi mestaruuden vienyt, niin tuskinpa kansa olisi Eddie ylistänyt vaan sitä "toista kaveria".
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kiva analyysi Henkalta. Yllättävää että Häkkisestä tuli mestari wink . Kuvitelkaapa sitä tilaa missä Ferrari oli Schumacherin onettomuuden jälkeen ? Kuin matto olisi vedetty pois jalkojen alta. Miettikää sitä panosta jonka terveenä säilynyt Schumacher olisi tuonut auton kehitystyöhön ym. yleiseen tilaan. Tämä analyysi ei sellaista huomioi vaan nojaa kylmästi edellisten kausien tietoihin joka voi olla kohtalokasta. Ja kun tiedetään Henkankin (kaikella kunnoituksella) tausta niin uskallan väittää että mestaruuden veikkaaminen Häkkiselle on silkkaa puppua. Ferrarille jäi kuskeiksi onneton Irwine jonka auton kehittämistaidot tiedetään ja pystymetsästä nykäisty Salo jonka vastaavat ominaisuudet ovat joutuneet viime vuosina huonoon valoon. Puhutaan mitä puhutaan mutta kyllä motivoitunut Schumacher on Ferrarille todella tärkeä tekijä tallin napsiessa mestaruuksia nykytahdilla.

Mutta menneet on menneitä ja nyt eletään näitä päiviä ja odotellaan uuden, toivottavasti tasaisemman kauden alkua.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
MaranelloRed
[QB]Kuvitelkaapa sitä tilaa missä Ferrari oli Schumacherin onettomuuden jälkeen ? Kuin matto olisi vedetty pois jalkojen alta. Miettikää sitä panosta jonka terveenä säilynyt Schumacher olisi tuonut auton kehitystyöhön ym. yleiseen tilaan. Tämä analyysi ei sellaista huomioi vaan nojaa kylmästi edellisten kausien tietoihin joka voi olla kohtalokasta. Ja kun tiedetään Henkankin (kaikella kunnoituksella) tausta niin uskallan väittää että mestaruuden veikkaaminen Häkkiselle on silkkaa puppua. Ferrarille jäi kuskeiksi onneton Irwine jonka auton kehittämistaidot tiedetään ja pystymetsästä nykäisty Salo jonka vastaavat ominaisuudet ovat joutuneet viime vuosina huonoon valoon.QB]
Mitäs se Maranellopoju taas selittää doubtful

Ei kai Ferrari kehttynyt Sumin lomaillessa kun Salon kommenttien mukaan ei autoon tullut uusia kehitysosia koko aikana. Niitä kun testattiin Sumin paluuta varten.

Salollekin Ferrari pisti jotkut menestyspainot autoon Unkarissa hienon Hockenheimin suorituksen jälkeen. Hommat luisti liian hyvin ilman leukaa. Aivan uskomatonta että Salo taisteli Ferrarilla kauden huonointa autoa vastaan, edelliskauden Arrowsia. Sellaiseen Salo ei ikinä alentunut edes Sauberilla tai Toyotalla kurvaillessaan.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Otahan ihan rauhassa kenkäpoju. Salon lausunot nyt ovat vähän sitä sun tätä. Kuka niitä enään edes jaksaa noteerata tosissaan. Sen verran monesti on mies jäänyt housut nilkoissa kiinni että huh huh.

Menestyspaino väitteet voit varmaan todistaa ihan tosta vaan ?? :rolleyes:

Kerro lisää
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
M.Shoemaker:
MaranelloRed
[QB]Kuvitelkaapa sitä tilaa missä Ferrari oli Schumacherin onettomuuden jälkeen ? Kuin matto olisi vedetty pois jalkojen alta. Miettikää sitä panosta jonka terveenä säilynyt Schumacher olisi tuonut auton kehitystyöhön ym. yleiseen tilaan. Tämä analyysi ei sellaista huomioi vaan nojaa kylmästi edellisten kausien tietoihin joka voi olla kohtalokasta. Ja kun tiedetään Henkankin (kaikella kunnoituksella) tausta niin uskallan väittää että mestaruuden veikkaaminen Häkkiselle on silkkaa puppua. Ferrarille jäi kuskeiksi onneton Irwine jonka auton kehittämistaidot tiedetään ja pystymetsästä nykäisty Salo jonka vastaavat ominaisuudet ovat joutuneet viime vuosina huonoon valoon.QB]
Mitäs se Maranellopoju taas selittää doubtful

Ei kai Ferrari kehttynyt Sumin lomaillessa kun Salon kommenttien mukaan ei autoon tullut uusia kehitysosia koko aikana. Niitä kun testattiin Sumin paluuta varten.

Salollekin Ferrari pisti jotkut menestyspainot autoon Unkarissa hienon Hockenheimin suorituksen jälkeen. Hommat luisti liian hyvin ilman leukaa. Aivan uskomatonta että Salo taisteli Ferrarilla kauden huonointa autoa vastaan, edelliskauden Arrowsia. Sellaiseen Salo ei ikinä alentunut edes Sauberilla tai Toyotalla kurvaillessaan.
Siinä olisikin ollut todella paljon järkeä pistää Salolle lisäpainoa, kun piti auttaa kaikin keinoin moottoriturpaa. Kuulostaa eritäin vakuuttavalta. Schumin merkitys oli aika kova. Kun Schumi väkisin pakotettiin takaisin ruotuun niin vauhtiakin tuli heti lisää niin helvetisti ja muut jäivät kuin seisoon Malesiassa.
 

Hënkka

Guest
Turhaan MaranelloRed yrität vihjailla että tuo on tarkoituksella tehty Häkkisen hyväksi. Läksin koko tilannetta purkamaan täysin kisa kisalta ja yllätyin todella positiivisesti siitä että viimeistä kisaa ennen piste-ero oli sen maagisen 3 pinnan sisällä.

Mikään ei näytä siltä että Schumi olisi ollut 1999 selvästi parempi kuin Häkä. Tämän asian halusin lähinnä oikaista. Monessa paikassa on toitotettu, että Schumilta meni muka varma mestaruus jalan katkeamiseen. Schumilla oli tietty hyvät mahikset mestaruuteen, mutta se ei todellakaan ollut mikään itsestäänselvyys. Häkkisen mestaruus oli todennäköisempi. Nekin kisat jossa molemmat oli mukana, meni pinnat Häkälle 54-48 (Schumille annettu Malesiasta 10).
 

Hënkka

Guest
Ron Jeremy:
Kun Schumi väkisin pakotettiin takaisin ruotuun niin vauhtiakin tuli heti lisää niin helvetisti ja muut jäivät kuin seisoon Malesiassa.
Minkäs takia ne ei jääneet Suzukassa?
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Henkka:
Ron Jeremy:
Kun Schumi väkisin pakotettiin takaisin ruotuun niin vauhtiakin tuli heti lisää niin helvetisti ja muut jäivät kuin seisoon Malesiassa.
Minkäs takia ne ei jääneet Suzukassa?
Luultavasti McLaren käytti laitonta luistonestoa, joka mahdollisti Häkkisen tykkilähdöt :D Vakavasti puhuen Nipponin rata on ollut aina Häkkisen heiniä silloin, kun auto on ollut iskussa ja Scumi ei ole mikään varsinainen jäämies silloin kun tilanne on todella tiukka. Scumi muistaakseni silloinkin paalulle ajoi, mutta tumpeloi lähdössä.
 

Hënkka

Guest
Tumpeloi joo lähdössä, mutta eihän se pelkkä lähtö kisaa ratkaise. Sumi jäi tulemaan kisassakin. Jos Sumi ois jääny Häkän eteen, niin Häkä tuskin ois käyny yrittämään ohi, sen verran tasaisia molemmat kuitenkin olivat. Bensaa sästäen ja ohitus myöhäisemmän varikkokäynnin avulla, siinä se, ohi olisi menty joka tapauksessa. Oikeastaan silloin oli käynyt kuten Suzukassa 2000, mutta osat vain toisinpäin vaihdettuna.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Eihän kysymys siitä olekkaan että Schumi olisi ollut parempi kuin Häkkinen vaan siitä että kuinka paljon Scumacher olisi lisävauhtia Ferrariin kauden aikana saanut. Sitä ei kannata edes kyseenalaistaa etteikö Schummi olisi se mies tuosta kolmikosta(Irwine, Salo, Schumi) joka sen auton vauhtiin laittaa. Se on niin monesti nähty ja tullaan vielä muutama (kymmen ellei sata) kerta(a) vielä näkemään. Halusitte tai ette.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
2000 Suzukassa Mikan mestaruushaaveet ropisivat radan pintaan yhtäaikaa sadepisaroiden kanssa ja se on jo toinen juttu. Silloin eroteltiin jyvät akanoista. :D

<small>[ 24-10-2002, 00:24: Message edited by: MaranelloRed ]</small>
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
MaranelloRed:
2000 Suzukassa Mikan mestaruushaaveet ropisivat radan pintaan yhtäaikaa sadepisaroiden kanssa ja se on jo toinen juttu. Silloin eroteltiin jyvät akanoista. :D
En muista mikä oli piste-ero ennen viimeistä kisaa, olisko Häkän voitto riittäny Leuan ollessa 2. ? Jokatapauksessa mastaruushaavet haihtuivat Indianapolisissa savuna ilimaan.
 

Hënkka

Guest
Se Schumin tuoma lisävauhti olisi tuonut Häkällekin vauhtia kivasti lisää. Eihän Mikan tarvinut Irkkua vastaan ajaa edes täysiä. Mitä nyt joutui ajelemaan luu ulkona loput kisat ja hirveästä sekoilusta huolimatta silti vei mestaruuden. Onneksi vei, sillä Irkun mestaruus olisi ollut James Huntin kaltainen häpeä.
 
Ylös